Hoi Dames, Afgelopen week heb ik de schrik van m'n leven gehad. Ik had voor controle bloedgeprikt op HCG en Progesteron. Ik was toen 5 weken en 3 dagen zwanger. Ik besloot lekker een stukje te gaan rijden, toen ik werd gebeld door de Gyn dat ik met spoed naar het ziekenhuis moest..... Ik schrok mij rot en trilde als een rietje. Ze was bang voor een BBZ en als dat niet het geval was, zat er zeker een meerling! Ik was te ver van mijn eigen ziekenhuis verwijderd en moest 30 min rijden voordat ik bij een ander ziekenhuis was en werd daar opgevangen door vrienden. Ik werd meteen naar een onderzoekskamer gebracht en kreeg een echo. Deze gyn was helemaal niet bezorgd en heel relaxed. Vroeg zich af waarom zijn collega zo'n drama beeld had geschetst. Er zat een piepklein dooiertje in het vruchtzakje en hij dacht een embryo stipje te zien. Het hartje kon nog niet slaan....het was te vroeg zei hij. Alleen qua HCG hoogte had hij wel meer verwacht te zien..... Een dag daarna naar mijn eigen gyn en die was nog steeds niet positief door mijn torenhoge HCG en een kleine vrucht zonder hartslag. HCG Toen 13000 met 5 weken 5 dagen. Niets ten nadele van haar, maar ze is slechts 9 maanden geleden afgestudeerd. Super aardig en heel behulpzaam. Toch ben ik door alle commotie bang dat er misschien nog een vruchtje of stukje ervan is blijven hangen in een eileider of eierstok. Ben ik te angstig? Er zijn 2 gynaecologen geweest die een echo gemaakt hebben en 1 in opleiding. Ik neem aan dat 3 stuks toch wel iets zouden moeten ontdekt hebben als er een BBZ zat of een verdwaalde vrucht? Maarrrrr waar komt anders dat torenhoge HCG vandaan? Juist de progesteron was aan het dalen, waarvoor ik nu aan de utrogestan zit. Kunnen jullie mij helpen, meer vertellen of simpel gerust stellen? Liefs van Mariekee
Ik heb geen ervaring maar spannend en onzeker is het dan wel. Houden de je nu in de gaten? Het is inderdaad wel erg hoog je hcg bij 5 weken zwangerschap. Hopelijk is het allemaal goed. Succes en sterkte!
Hmmm nee geen ervaring mee, maar ik vind die ene gyn sowieso hyper reageren, zelfs al zou het een bbz zijn hoef je bij die termijn zonder klachten nou ook weer niet zó acuut naar een zkh! Dus zij is sowieso wat extreem daarin. Dus wellicht ook wel tav dat hcg niveau!
Trouwens 13000 is hoog maar best mogelijk, zie ik op internet. In zo'n tabel met hcg waarden: bij 5 wk max. 7000-nogwat, bij 6 wk max. 50.000nogwat. Met 5+5 dus niet echt daarbuiten, alleen wel in de maximale waarden voor de termijn. Maar misschien ben je enkele dagen verder, of kan dat niet? Of die termijn is een meetfoutje snel gemaakt.
Maandag moet ik weer op controle bij een collega arts. Gezien die hoge HCG zou er gewoon een hartje moeten zijn. Of ik ben extreem goed in hormonen aanmaken?? Vandaar mijn angst dat er misschien toch 2 zitten waarvan er 1 ergens is blijven hangen....maar waar?? überhaupt geen idee of dat mogelijk is, maar ik ga het maandag sowieso nog eens voorleggen bij de gyn. Ik was werkelijk in totale paniek door dat telefoontje en merk nog steeds dat het mij erg aangrijpt..... Punt is: ik heb dun bloed (geen hemofilie maar iets met de stolling) vandaar dat de gyn erg alert is want bloedingen kunnen erg foutief aflopen..... en in hoeverre zijn die echo's betrouwbaar...het is mn eerste en ik ben erg groen in zwangerschaps land
Het hcg gehalte verschilt ook per vrouw en per zwangerschap. Het is dus wel degelijk mogelijk om gewoon 5+5 te zijn, hartje nog niet zichtbaar aan het kloppen (want pas vanaf gemiddeld 6 wk), en toch een hoge hcg. Het kan echt gewoon een totaal normale oorzaak hebben. Wel goed dat ze er in jouw geval zo bovenop zitten. Maar als bloedingen zo riskant zijn, hoe gaat dat dan straks met de bevalling?
Ehmm ja de bevalling bibber!! Er staat een protocol klaar voor de bevalling. De hematoloog en gynae werken dan samen. Ik krijg in ieder geval bloedstelpende medicijnen. Die had ik ook tijdens menstruaties en mag ik onverhoopt bloed gaan verliezen tijdens de zwangerschap, dan moet ik meteen van die pillen nemen. Ze gaan dus echt overal mee naartoe.... Ook wordt er gekeken of een geplande keizersnede een optie is. Heb besloten mij daar pas later mee bezig te gaan houden. Eerst deze 12 weken maar eens doorkomen zeker nu het onzeker is qua hartje en die enorme HCG.... spannend!!
Spannende tijden inderdaad voor jou! Ik hoop dat alles gewoon ok is en dat die gyn je voor niks angst aan heeft gejaagd .
Het kan wel iedere persoon is ook anders in de aanmaak van HCG..ik test namelijk al vrij snel na bevruchting positief toen zei een ervaren GYN dat ook en keek een Verloskundige mee die wist dat niet eens.Heb een abortus gehad en bleef nog maanden HCG in me bloed aanwezig aan een hoge kant heel on verklaarbaar vonden ze maar er was toch echt niks meer te zien ze hebben meedere keren gecheckt bloed prikken en echo's..Er hoeft bij jou dus ook niet perse een extra vruchtje te zijn of een stukje van iets dat zien ze op de echo dan echt wel..Je bent waarschijnlijk net als mij net wat anders kwa aanmaak van HCG..Als je pijn hebt of krampen dan wel gelijk aan de bel trekken dan word het een ander verhaal..Hier al na een week een positieve test en pas een hartje na 7,5week te zien
13000 bij 5 weken en 5 dagen is niet zo hoog hoor. Het valt nog gewoon binnen de norm van wat acceptabel is. Ik had deze zwangerschap met 5 weken een HCG van 6500 en dat was gewoon prima. Waarschijnlijk was deze met 5 weken en 5 dagen nog een stukje hoger dan die van jou. Ik heb er toen zelf ook nog de tabellen op nageslagen en het zag er inderdaad niet zorgwekkend uit. Deze zwangerschap is verder ook gewoon normaal verlopen en alle testen (NIPT, nekplooi, 20 weken echo) waren prima. Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Natuurlijk is het verstandig om goed in de gaten te houden dat er verder niets zit. In principe zouden ze een bbz met bijna 6 weken wel moeten vinden, maar dat hoeft niet per se en is ook afhankelijk van waar deze zich bevindt. Ik heb ooit een bbz in mn buikholte gehad en omdat dit een enigszins afwijkende plek was, hebben ze hem nooit gevonden met de echo. Toch denk ik dat als het alleen de HCG is waarom je je zorgen maakt en verder geen pijn hebt (ik had heftige pijn) er waarschijnlijk niets aan de hand is!
Fijn dat jullie mij toch wat gerustgesteld hebben! Ik heb inderdaad niet extreme krampen, meer lichte steken rechts onderin. Soms ook een kloppend gevoel, precies ook op die rechterkant. Maandag opnieuw prikken en afwachten wat eruit komt. Misschien dat ik door al die hormonen wel mag concluderen dat ik zo labiel ben als een wiebelstoel! Duimen jullie mee dat alles ok is maandag
Ja de hormonen kunnen je lichaam goed op hol brengen hoe meer het er is hoe vroeger en erger de klachten..ik duim voor je komt allemaal goed!!