Man, ik ben helemaal afgedraaid in de vakantie.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door samarinde01, 1 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ben wel blij om te lezen dat het niet alleen hier thuis zo gaat :|

2. tuc

tuc Niet meer actief

Een juf kan idd vaak makkelijker doordringen dan mama.
    Maar braaf zijn is meestal een kwestie van willen ipv kunnen;) Als ze op school een tijdje alleen bezig kunnen zijn, dan kunnen ze dat thuis ook wel. Alleen kost het mama ws meer moeite dan de juf, maar je kunt het dus wel verwachten, dat is meer wat ik bedoel.

Maar goed, dit zal wel een heel positieve bijwerking van ADHD zijn denk ik:roflmao:.
    Het lijkt nu alsof mijn kinderen brave muurbloempjes zijn, maar integendeel. Ze staan de hele dag volledig aan. En zitten dus vol met een miljoen plannen die het liefst dezelfde dag nog uitgevoerd moeten worden. Je wordt er doodmoe van als je er een half uurtje naar kijkt. Ze zijn altijd bezig, vliegen van binnen naar buiten, van boven naar beneden. Hoor van leeftijdsgenootjes van de oudste dat het van die bankhangende tieners zijn die nergens zin in hebben:eek:, nou dan moeten ze maar eens een dagje hier meelopeno_O.

3. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Hier dus ook voorbeeldige kinderen op school.

Ik zou willen dat ze eens iets bedachten om te doen. Het is zelfs zo erg dat als ik ze er niet op wijs om te eten en te drinken, ze dat niet eens zouden doen. En het leuke is: de middelste heeft dus het “label” ADHD. Konden we ons dus totaal niet in vinden :roflmao::roflmao:

(Maar ze zijn ook onwijs lief hoor ;) maar wel vermoeiend)

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou daar ga ik toch absoluut niet mee akkoord. Je weet toch ook wel dat kinderen zich elders anders gedragen dan thuis? Dat hele adagium van «ze reageren zich het meeste af op de plek waar ze zich het meest veilig voelen». Kinderen zijn daar overigens niet alleen in: ook volwassenen gedragen zich op het werk anders dan thuis.

Koekie1, samarinde01 en Fuddey vinden dit leuk.
  5. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Aan het begin van de vakantie vraag ik meestal aan mijn zoon (5) wat hij graag zou willen doen in de vakantie. Het antwoord is vaak verrassend simpel :) Hij wilde graag een keer naar het speeltuintje in de buurt (mag hij zelfstandig heen, maar nu wilde hij graag dat ik mee ging) en een keer naar de kinderboerderij in de buurt.
    Dat kan allebei geregeld worden. Dat doen we dan in de ochtend (tussen 10 en 12), zusje kan 's middags dan wel haar dutje doen. Verder verwacht ik dat hij zelf speelt. Dat gaat ook prima eigenlijk. Soms wel even op gang helpen (wat ga je doen? evt. wat ideeën aandragen).

Wat ook goed kan helpen, is om eerst samen een klusje te doen en daarna samen wat leuks doen. Dan zijn ze al in een 'actieve' stand. Ook leuk om te zien dat ze heel trots zijn op wat ze gedaan hebben. Uiteraard moet je het niet doen om er zelf echt wat aan te hebben, want het gaat wel met kleuternormen ;)

Verder logeren ze hier bijna altijd wel een keer in de vakantie. Bij neefjes/nichtjes. Altijd een feest!

samarinde01 vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

O maar daar ben ik het wel mee eens hoor. Natuurlijk zijn ze thuis anders dan op school,en mijn man op zn werk anders dan thuis. Maar dat betekend toch dat het er ergens wel inzit als het op school wel lukt? Alleen moet er thuis wellicht een grotere trucendoos open.

7. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Wat hier goed helpt is voorbereiden, straks ga ik even zitten en wat drinken, wat willen jullie doen!?
    Of.... Ik ga eerst even rustig zitten, als ik mijn thee op heb, dan gaan we dit of dit samen doen. Samen doen kan ook was vouwen zijn, of de keuken schoonmaken of stofzuigen. Mijn kinderen vinden het fantastisch om mee te helpen. Als ik ze een doek geef ook nog eens een beetje nat... Nou dan heb ik 2 blije eien hier :D en ik ben ook blij, want ik kan even schoonmaken. Toegegeven het duurt iets langer. Maar goed. Alles duurt hier tegenwoordig langer.
    Ondertussen strooi ik met complimentjes... Gegarandeerd succes.

Wat ook werkt is televisie mee kijken dat vinden de kinderen heel fijn hier. Lekker samen knuffelen. Even niks... Ik rustig thee, maar ik hoef dan even niks te doen behalve tv kijken. Prima :thumup:

Champetter vindt dit leuk.
  8. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Haha je wil niet weten hoe vaak ik bij mezelf denk hoe dan??? Hoe doen andere moeders dit??? En help hoe red ik me hier nou weer uit? Nou, heel eerlijk, morgen ben ik een HELE lange dag alleen met peuter en kleuter en daar zie ik dus best wel tegen op. Ik heb ook geen idee hoe andere moeders het doen. Ik doe ook maar wat. Ik zorg dat ze kunnen spelen, speel en knutsel zelf wat mee, doe af en toe wat tussendoor, zorg dat er eten en drinken is en dat ze elkaar niet te vaak in de haren vliegen en veeg 100 keer per dag alle play doh, koekkruimels en boterhamkorsten van de grond :) en ben s avonds heel blij als manlief weer aan de deur staat

Ocean83, NdNk en Rozemarijn33 vinden dit leuk.
  9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Herkenbaar wel hoor, ze kunnen echt de hele dag aan je trekken...
    Wat ik doe/heb gedaan o.a.

- inzetten van een wekkertje
    - na een gezamenlijke activiteit (van te voren afgesproken wat/hoe lang) benoem ik heel duidelijk dat ik 'eigen dingen ga doen' en als er gevraagd wordt, is het antwoord 'nee, sorry, ik ben bezig met dit'
    - bij verveling kunnen ze hier bladeren in het 'speel ideeënboek', ik heb foto's gemaakt van grootste deel van ons speelgoed, gelamineerd en een boekje van gemaakt, zodat ze iets kunnen 'uitzoeken' en inspiratie kunnen opdoen. Bij mijn ASS-zoon heb ik ook een tijd hem moeten 'dwingen' te kiezen uit 2-3 opties (en als hij niet kon kiezen, dan deed ik het) waarmee hij dan zelf bezig moest blijven tot het wekkertje ging. Uitgebouwd van 5 naar 10 naar 15 min etc). Hij heeft moeten leren spelen.
    - variant hierop (door mijn dochter zelf bedacht) kaartjes met activiteiten die in grabbelton idee kunt trekken en dan uitvoeren. In vakantietijd ook dingen die ik normaal niet zo snel doe, zoals tent bouwen, koekjes bakken, parcours door de kamer met kussens e.d. Verschillende kleuren voor 'met mama' en 'zonder mama'.
    - tekenen van een dagprogramma, waarin je dan al opneemt wanneer jij iets met hun gaat doen en wanneer ze iets zelf moeten, hierin ook 'beeldschermtijd' e.d. En idd, proberen te zorgen voor een buiten moment. En dan bij vragen verwijzen.

Bij de dreumes werkt dit natuurlijk nog niet, dus ik beperkte mijn huishoudelijke klusjes dan zaken waarbij ik toezicht kon houden en het makkelijk kon onderbreken. En liet in vakantieperiodes KDV zo veel mogelijk door gaan, zelfs al nam ik zelf vrij.

Soms als het een 'vervelende' dag was, hielp het ook wel om het gewoon op te geven. Geen enkele poging doen om iets voor me zelf (of huishouden) en gewoon op de vloer erbij gaan zitten en meedoen. Omdat ik dan mijn frustratie kon loslaten, was het 100% aandacht en kon ik er ook voor mezelf een meer positieve draai aan geven, genieten van mijn kinderen (verbinding maken) en mij humor een beetje terugvinden. Gek genoeg kwam het dan vaker voor dat na 1-2 uur er opeens wel 'ruimte' kwam om eigen dingen te doen, omdat ze meer 'verzadigd' waren van mijn input?

Sterkte!

Tuttebelleke en samarinde01 vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Zorgen voor een gevarieerde dag, in de ochtend bv lekker lang naar buiten!
    En ik weet niet of je het bij wijze van spreken bedoelde, maar kleuter kan toch zelf zn kruimeltjes opvegen en de spullen in de vaatwasser stoppen?

11. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Hier komt het er vaak op het schoolplein al uit: hele dag op d’r tenen gelopen om zo lief en rustig mogelijk te zijn—> ze zien mama en gooien alles eruit

Shakes vindt dit leuk.
  12. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Naar buiten gaan we wel hoor, ik ga niet de hele dag binnen zitten met ze. Ik ken inmiddels alle speeltoestellen binnen een straal van 10 kilometer en alle eenden in de wijk zijn ook wel al een keer gevoerd. Kleuterzoon helpt best wel als ie zin heeft hoor, maar helaas doet ie nog niet mn hele huishouden. Echt, ik vind het leuk met ze, een dagje samen. Maar ik vind het ook heel zwaar. Dat ga ik niet ontkennen.

Rozemarijn33 vindt dit leuk.
  13. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Dit is super herkenbaar!

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Of ze zijn doodop van zich de hele dag te forceren voor wat de juf wil, en werken dat dan 's avonds uit op mama en papa...

Jammer dat je zo koste wat kost volhoudt dat het aan de ouders ligt als kinderen zichzelf niet goed kunnen bezighouden, ipv te erkennen dat elk kind nu eenmaal een ander karakter heeft. Sommige kinderen zijn beter in tekenen of voetballen of rekenen dan anderen. Waarom zouden ze dan niet beter kunnen alleen spelen dan anderen?

Zonnestralen, Solstice, samarinde01 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hahaha hier ook! Leukste dag ooit mama!? Huh :roflmao:

16. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat hou ik niet vol. Ik probeer een andere kant te laten zien. Een kind wat op school niet kan rekenen kan dat thuis ws ook niet. Ik denk dat dit een ander geval is, maar daar worden we het niet over eens.
    Ook prima. Ik ga dan maar extra genieten van mijn bezige bijtjes morgen als ik dit allemaal zo lees. En dat bedoel ik echt positief.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jeetje vermoeiend inderdaad. Ik ben er zelf een beetje uit omdat de kinderen al ouder zijn maar ik kan me dit soort dagen nog wel heel goed herinneren.
    Toen ik alleen nog de oudste twee had ging ik wel heel veel de deur uit.
    Een boodschap, Ikea, tuincentrum, op visite, naar de bieb maar ik heb genoeg baaldagen gehad dat ze elkaar continue dwars zaten pff.
    Ik sprak in die tijd ook weleens af met een vriendje van school om samen te spelen en nog liever dat ze ergens anders gingen spelen ;)

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ook heel herkenbaar!
    Op school een makkelijke en lieve kleuter.
    Hij komt school uit, begint te tetteren en als het niet gaat zoals hij het in z'n hoofd heeft dan kan het hele schoolplein mee genieten. Thuis is hij dan boos en opstandig, zeker na een lange schooldag en ook nu in de vakantie merk je dat het door de dag heen opbouwt.

Oh en de oudste hier doe ik echt geen plezier om overal mee naar toe te nemen. Ikea, Intratuin of wat dan ook gaat hij alleen maar lopen klieren en zeuren. Eet binnen 10 minuten z'n broodje op en drinkt z'n drinken op en wil dan verder, zo snel mogelijk weer naar huis.
    Winkelen vind 'ie ook niks, gisteren naar Ballorig geweest maar dat doe ik toch ook echt maar 1x in de vakantie. Dus echt uitjes die ik hier alleen met 2 kinderen kan doen vind ik best lastig.

19. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    00a518140f70b9977087ef8eff4429d2.jpg
    Nog 1 dag mama's zet hem op :roflmao:

samarinde01 en Hobbelpaardje vinden dit leuk.
  20. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ohhh heerlijk topic zeg! Hier ook serieus helse dagen achter de rug gehad. Drama's tot en met... Maandag is weer freedommmm voor mij!
    En dan even nog niet aan de zomervakantie denken :roflmao:

En nee hoor, ben niet altijd zo negatief, maar na de afgelopen dagen ben ik mezelf een beetje erg kwijt. De maandag komt dus als geroepen!

Deel Deze Pagina