Bloedtest voor syndroom van Down - Vrouw | Altijd op de hoogte van het laatste nieuws met Telegraaf.nl/vrouw [Actueel] AMSTERDAM - Een bloedtest om vast te stellen of een ongeboren baby het syndroom van Down heeft. Vanaf eind dit jaar is dat mogelijk. Het VU medisch centrum in Amsterdam biedt dit dan aan. Nu is een vruchtwaterpunctie de meest voorkomende methode om te kijken of de baby gezond is. Een bloedtest is echter veiliger en makkelijker zegt onderzoeker Cees Oudejans van het VU medisch centrum. Bovendien kan met de nieuwe test voor bijna 100 procent zekerheid worden aangetoond of een baby het downsyndroom heeft. De test moet zo'n 500 euro gaan kosten. Het is nog niet duidelijk of de zorgverzekeraars dit vergoeden. 'Het is denkbaar dat vrouwen in risicogroepen de test vergoed krijgen. Dat is ook het geval met de huidige test ', aldus Oudejans. 'We gaan nu apparaten aanschaffen, mensen inhuren en de procedure testen. Dan kunnen we ermee aan de slag.' Onderzoekers hebben voor de derde keer vastgesteld dat deze bloedtest werkt.
En laten we nou net een paar topics hierover hebben! Toeval of niet? Ben benieuwd of het vergoed gaat worden.
Net zoals met de combitest maakt mij het niet uit of het vergoed word ja of nee, ik heb het geld er wel voor over, echter dit gaat alleen over Down en ja Combitest e.d. heb ik niet (alleen) gedaan voor het risico op down maar ook andere aandoeningen (chromosomenafwijkingen en neurale buis afwijkingen e.d.) dus ik vind 500 euro alleen voor dat te veel geld maar goed ipv een vruchtwaterpunctie als je interesse alleen daar ligt zou het een stuk veiliger zijn.
Ik vermoed dat als je een 'slechte' uitslag op je combitest hebt dat je deze bloedtest gewoon vergoed krijgt. Daarnaast heb ik begrepen dat het een DNA-test is en wie weet zal het in de toekomst op meerdan enkel Down gaan screenen (als dat sowieso niet al het idee is). Ik vind het goed dat deze test er komt als veilig alternatief van de vruchtwaterpunctie of als aanvulling op de combinatietest. Een grote misvatting is dat men deze testen laten uitvoeren om bij een negatieve uitslag de zwangerschap af te breken. Wat veel mensen niet beseffen dat je deze test ook kan gebruiken om je zowel emotioneel, maar vooral ook medisch goed voor te bereiden op de komst van een kindje van Down.
helemaal mee eens bovendien kan je ook extra prenatale controles krijgen en bv ingeleid worden in een academisch ziekenhuis om de kans op overleven groter te maken (sommige kindjes hebben hartafwijkingen. e.d.) Als ze meer afwijkingen zouden kunnen vaststellen zou het een erg fijn en veilig alternatief zijn voor een vruchtwaterpunctie idd..
Inderdaad. Ik hoor mensen zo vaak zeggen 'elk kindje is welkom en daarom doe ik geen testen'. Juist dan zou je wel testen moeten doen om je kind de beste overlevingskans te geven! Wij hebben geen testen gedaan vanwege de kleine miskraamkans bij een vruchtwaterpunctie, maar deze nieuwe bloedtest zou ik om bovengenoemde reden wel laten uitvoeren.
Goed nieuws idd, wellicht ook geschikt voor andere (trisomie) afwijkingen nu of in de toekomst, ben er blij mee voor degene die nog willen/moeten. Ik zou er overigens wel E.500 voor over hebben gehad, ik viel in de risiscogroep dus bij ons werden testen vergoed, maar wij hadden het sowieso gedaan.
Ja bij ons was de kans groter (nac combitest) dus wij hebben verder getest maar als ik deze optie had gehad en ik had er 500 euro voor moeten betalen dan had ik dat graag gedaan hoor.. veel fijner / veiliger. En wat je zegt ben ik ook helemaal met je eens JUIST als je je kindje de beste kansen wilt bieden / geven dan zou je moeten testen, je krijgt nav een combitest met een "verkeerde" waarde ook de kans op een uitgebreidere 20 weken echo (meer als de normale 20 weken echo) dan kijken ze extra naar bepaalde delen..