Opleidingsniveaus wie weet dit?

Discussion in 'De lounge' started by bamjolan, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hey meiden

Ik heb vroeger na mijn (I)VBO (nu vmbo) een niveau 2 gedaan in de dierenzorg.
    Nu vroeg ik me af, kan ik dan solliciteren op een niveau 3 opleiding in de gewone zorgsector?
    Volgens mijn huidige werkgever kan ik gewoon op een niveau 3 leerling vacature reageren...maar ik hoor van vele mensen weer dat dat helemaal niet kan en dat je niveau 2 dan toch helpende moet zijn geweest.

Ik heb overigens wel een sollicitatie lopen voor verzorgende leerling niveau 3, ben positief beoordeeld op mijn solicitatiebrief en CV iig want mag door naar de volgende ronde.
    Maar volgens mij kijkt de school naar eerdere opleidingen??
    Ik heb iig geen negatief feedback gehad (nog) dat het niet mogelijk is.

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Volgens mij kan dat gewoon hoor. En ik weet niet hoe oud je bent? Maar vanaf een bepaalde leeftijd mag je vaak sowieso solliciteren, dan bepalen ze op basis van je sollicitatie en ervaring (en motivatie) of je geschikt bent of niet, en dus niet zozeer op basis van je opleidingsniveau.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Thnx voor je bericht!
    Ik word dit jaar (in oktober) 30 jaar.
    Ik werk nu wel 11 jaar in de thuiszorg.

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

Feb 6, 2012
    4,310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben na de MAVO gaan werken. Ervaring opgedaan en uiteindelijk op een hbo+ juridische functie terechtgekomen. Laat je nooit tegenhouden door wat er in een advertentie staat, tenzij het er een is die je niet aanstaat ;)

Succes!

5. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Hee meis, zit nu in een soortgelijke situatie. Ben nu bezig met een mbo 2 opleiding voedingstechnologie. Deze is bijna afgerond. In sept zou ik beginnen met de opleiding verzorgende IG. Dit wordt later ivm met mn zwangerschap.

Maar dit kan gewoon hoor, de zorginstelling waar ik ga werken vraagt mbo2 niveau en of dat nu helpende is of iets anders dat maakte niet uit. Het scheelt me toelatingsexamens doen.

Liefs beautevil

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Oh super! Ik zat al helemaal te stressen! Haha!
    Ik wil zó ontzettend graag weer leren en ga dan BBL leerweg doen omdat ik zelf dan dingen ook beter oppik vind ik.
    Ik doe nu huishoudelijk werk in de thuiszorg maar wil een nieuwe uitdaging, meer verantwoordelijkheid etc. Lijkt me mooi om mensen persoonlijker te kunnen helpen! :D

7. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Juist zoiets had ik ook haha! Ik werk nu in een vleesfabriek al bijna 9 jaar. Heb straks mooi mn MBO2 op zak om in de zorg in te stromen. Gelukkig reageerde de zorginstelling heel cool op mn zwangerschap en mag ik volgend jaar instromen voor de opleiding.

De sollicitatie ging prima en moest deelnemen aan een rollenspel! Met mijn Twents accent hier in de achterhoek zorgde dat voor grote hilariteit bij de 2 dames die de gesprekken deden hihi!!

Heb enorm veel zin in deze nieuwe baan hoor al moet ik nog even wachten :)

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Wauw wat super!!
    Haha geweldig, kan me voorstellen dat dat hilarisch was!

Ik heb 21 mei een orientatiedag, spannend!
    Ik ben wel bezig met zwanger worden maar als deze ronde niets is, stop ik dan wel (even) ermee, het lijkt me niet handig al meteen in het eerste jaar zwanger te zijn!
    Na verzorgende wil ik ook graag nog verder leren naar Verpleegkundige als dat mogelijk en haalbaar is! :D
    Gelukkig heb ik wel 3 gezonde kids dus mag niet klagen! :D

9. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Ja das zeker spannend hoor! Na mijn orientatie dag moest ik via de mail reageren of het me nog steeds leuk leek. Je krijgt natuurlijk ook te maken met mindere dingen in de zorg.

Ben niet gauw bang en met mijn verleden als slachterij medewerkster ook niet bang voor bloed en viezigheid.

Had ook niet verwacht dat ik zo snel zwanger zou zijn hoor hihi maar het moet te doen zijn. Ik ken meerdere meiden die de opleiding doen en die kids hebben. Dus waarom zou ons dat niet lukken toch ?? Powervrouwen!!

Grappig om te lezen dat jij ook daarna de verpleegkunde in wil. Die kan je daarna in 2 jaar doen. Maar wil toch na de opleiding ff time-out om te gaan voor een 2e kindje. Als ons dat gegeven is natuurlijk.

Uiteindelijk wil ik of stervensbegeleiding gaan doen of verslavingszorg...

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja idd ik kan ook prima tegen bloed, naalden etc. Geen probleem!
    Wat mij heel mooi lijkt, maar ook zwaar, is ambulance verpleegkundige.
    Alleen zou ik dan, volgens mij, na verpleegkundige ook nog CCU of SEH moeten doen, evt. traumaopvang (denk ik).
    Ach, ik zie wel! :D Moet wel leuk blijven haha!

Ja het kan idd wel om zwanger te worden maar weet niet of ze er echt happig op zijn.
    Ik mag 17 mei testen en zou, als het raak is, 25 jan. uitgerekend zijn.
    Zit ik er nét in (start september).

11. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Hmm, ik heb wel de keus gemaakt om zwanger te worden ook al zou het nog voor de opleiding raak kunnen zijn. Dit omdat we geen kids hebben en ik al bijna 30 ben.

De instelling waar ik voor werk reageerde echt heel erg cool. Het zou best kunnen maar dan hoop ik dat je geen kwaaltjes heb zoals ik nu (zwangerschapsischias). Ook moet ik er nu niet aan denken om wonden te verzorgen haha ik kots heel gemakkelijk haha!!

Normaal boeit het me niet hoor. Maar de richting die jij op wilt is wel heeeeeeeeel afwisselend en spannend. Red je dat met je kids enz? Je draait dan ook nachten.

Ik kom straks in de wijkzorg bij mensen thuis. Dus geen nachtdiensten. Lijkt me wel handig voor onze kleine straks. Normaal werk ik in 3 ploegen zo'n 50 km verderop in de vroege dienst moet ik om 4 uur al opstaan!

Dus met het oog op de toekomst is de zorg voor mij de beste optie! Wat ik nu verdien aan salaris in de fabriek voor 3 dagen gaat de komende jaren niet meer omhoog. Ditzelfde verdien ik ook in de zorg in het eerste schooljaar. Elk jaar wordt je salaris verhoogd en na diplomering verdien ik netto hetzelfde in 24 uur waar ik in de fabriek een hele week voor zou moeten werken in 3 ploegen.

Volg je het nog ? Haha dus sowieso is het voor mij beter. Werk in de buurt op redelijke tijden en dito salaris alhoewel je werk in de zorg met je hart moet doen en niet voor het geld is het financiele een mooie bijkomstigheid! :D

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Okeej jij bent dus ook voor de opleiding al gestart!
    Wel superfijn dat ze er goed op reageerden!
    Ik vraag me alleen af, stel ik test volgende week positief...
    Moet ik het dan de 21e vermelden? Of na het sollicitatiegesprek/als ik aangenomen ben?
    Ik vind dat zo lastig.
    Ik wil er écht ook voor gaan, ook als ik zwanger zou zijn!
    Ik snap dat het pittig zal worden maarja de wil is er nu eenmaal haha

Klopt, dan ook nachten idd maar voor ik er ben ben ik ook alweer 7/8 jaar verder, misschien wel langer.
    Dan zijn de kids ook wel weer wat groter.
    In deze opleiding zal ik ook wel nacht draaien, ik ben nu ook aan het rondkijken naar gastouders welke eventueel ook avond/nacht opvang doen of iig iemand die heel flexibel is!

Ik volg je idd haha ik heb dat ook, als ik de opleiding start ga ik er al goed op vooruit! :D

13. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ohja, weet jij wat je zoal doet op een orientatiedag?
    Is het enkel ter informatie of ga je ook iets doen?
    Het duurt overigens 3 uur.

14. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Bij ons noemen ze het een informatiebijeenkomst voor de bbl opleiding. Denk dat het redelijk hetzelfde is als een orientatie dag. Duurde bij mij ook ongeveer 3 uur.

Ik kreeg info van een aantal sprekers waaronder een mevr van de school, een wijkverzorgende en hoofd personeelszaken.
    Na de bijeenkomst moesten we per mail reageren of we door wilden gaan. We kregen ook handouts met informatie over de hoogte van het bruto loon en arbeidsvoorwaarden.

Daarna dus gelijk gemaild dat ik door wou gaan. Toen oproep voor sollicitatie gespreken en een maand later had ik een mail dat ik aangenomen was. Heb wel afgesproken dat ik mn huidige opleiding af wou maken en niet in februari maar sept dit jaar wou starten. Dit was geen probleem, en ook zoals ik al zei is mn zwangerschap geen probleem.

Mijn man heeft al waardevolle diploma's en ik niet dus die staat vierkant achter me.

Ik denk dat als je zwanger bent dat ik het nog ff stil zou houden. Wil niet negatief doen maar je weet nooit hoe het gaat natuurlijk. Laat dat zwanger zijn maar ff los, als het zo moet zijn dan komt het vanzelf daar ben ik echt van overtuigd. Eerst het een dan het ander toch ??

Liefs

15. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb gister de orienterende dag gehad, erg leuk! :D
    Ik heb begin juni een gesprek! Spannend!

16. Mimi1984

Mimi1984 Actief lid

Feb 7, 2012
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan gewoon hoor als je al een nivo 2 hebt, mag je naar elke nivo 3 opleiding.
    Is de thuiszorg trouwens iets?
    Wil er namelijk gaan werken als helpende.
    Heb je veel gebroken diensten?
    Zijn de cliënten leuk? Lief?

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik werk als huishoudelijke hulp in de thuiszorg.
    Heb verder nog niks in de zorg gedaan hihi
    De cliënten die ik heb zijn heel aardig.

18. beautevil

beautevil Fanatiek lid

Dec 23, 2011
    2,156
    1
    38
    in het oosten !!
    Wauw goed man! Heel veel succes en laat me wel even weten
    hoe het je is gegaan. Ben heel benieuwd :D

19. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Is goed!
    Wel spannend hoor!
    Er waren 30 mensen aanwezig en er waren slechts 6 plaatsen nog.
    Ik was iig de enige voor verzorgende maarja nog iemand had maatschappelijke zorg, dat is ook een niv 3. dus geen ideeeee hoe dat zit haha

20. jongmam

jongmam Bekend lid

Jul 17, 2009
    816
    177
    43
    Female
    Verzorgende-IG
    Ik heb mijn VMBO-T diploma en ik ben toegelaten tot de verpleegkundige opleiding niv. 4.
    Dus snap niet waarom mensen zeggen dat het helemaal niet kan want dat kan heel goed.

Share This Page