verwijsbrief voor logopedie + 'gedoe met assistente'

Discussie in 'De lounge' gestart door farfalli, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 farfalli, 4 okt 2016
    Laatst bewerkt: 4 okt 2016
    Ik heb een afspraak gepland bij een logopediste ivm vermoeden van dyslexie bij mijn zoontje. Zij vroeg mij een verwijskaart bij de huisarts te vragen. In het verleden heeft mijn zoon ook logopedie gehad ivm stotteren en ik kon me herinneren dat het vragen van de verwijzing geen gedoe opleverde.
    Toen ik gisteren belde kreeg ik behoorlijk op mijn 'donder' van de assistente. Ze heeft wel tot drie keer toe gezegd dat het aanvragen van zoiets geen 'administratieve handeling' is en eerst besproken moet worden met de huisarts zelf. Ok, ik ben geen crimineel en ik wilde haar ook geen loer draaien, maar zo voelde het wel. Dus ik zei: Goed, dan zal ik dit met de huisarts gaan bespreken (ik dacht, misschien is er in de tussentijd iets veranderd, want ik herinner me dat niet van vorige keer). Nou, zuch zucht , steun steun, ze zou het wel voorleggen aan de huisarts en ik zou teruggebeld worden...

Ik snap het eigenlijk niet. Had ik nu wel of niet een afspraak met de huisarts moeten maken? Deed de assistente me een gunst of had ze vooral een zeer slechte dag? Is het vreemd om te denken dat als er al een geschiedenis van logopedie is, dan ik dan denk (invul) dat een verwijskaart via de assistente op te vragen is?

aanvulling: ik plaatste dit net en bedacht opeens dat er meer meespeelt: deze assistente klaagt altijd en doet altijd 'moeilijk'. Soms vind ik het erg lastig om te bellen in verband met haar ontmoedigingsbeleid. Er is nauwelijks doorheen te komen en soms moet ik praten als Brugman. Goed, ze heeft ook wel eens flink geklaagd over de artsen, tegen mij (klant, geen vriendin). Ik wist toen niet wat te zeggen. Eigenlijk vind ik het allang veel te ver gaan. Ik vind eigenlijk dat ik tegen haar moet zeggen: 'doe dit niet'. Maar ik vind het moeilijk.....En weten de artsen wel dat hun assistente haar woede en frustratie via de cliënten laat 'afvloeien'? Dilemma dilemma.....

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wat een gezeur zeg. Ik loop gewoon naar de bali en ze printen hem gelijk uit. Of het nu verwijzing voor logopedie of fysio of oogarts.

Misschien Is ze ongesteld?

3. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk, dus wel een 'simpele handeling'. Jij hoeft dus niet eerst bij de huisarts te gaan zitten met een verhaal.... Pfff...

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier wordt dat ook altijd eerst overlegd met de huisarts. Maar ik bel dan dus en de assistente overlegt, waarna ze terugbelt als de verwijzing klaarligt.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tja, officieel moet een verwijsbrief inderdaad via de huisarts aangevraagd worden maar aangezien je al een '' verleden '' hebt bij de logopedie vind ik het inderdaad vreemd dat ze zo moeilijk doet.

Hier krijg je ook niet zomaar van de assistente een verwijsbrief als je naar een arts moet waar je nog niet eerder bent geweest, dit moet echt via een huisarts en die bepaalt dan of het nodig is om je er voor te verwijzen.

6. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.024
    113
    Overijssel
    Volgens mij moet je officieel een afspraak maken bij huisarts, ik heb net via het cb een verwijsbrief op kunnen halen,lag al klaar in hun bakje. Ik dacht zelf dat ik eerst een afspraak moest maken.

En wat betreft die assistente: die behoort je netjes te helpen! Ik zou dit niet pikken!
    Op onze praktijk zat er vroeger ook zo een... Chagrijnig oud wijf.
    Belde laat in de middag vanaf het werk om een afspraak voor de volgende dag zo vroeg mogelijk ivm een oogontsteking ( mijn halve hoofd was opgezwollen) nou dat kon niet. Toen ik zei dat ik de huisartsenpost dan wel ging bellen was het antwoord :
    Daar zullen ze niet blij mee zijn....

7. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    ok, helder. Ik snap natuurlijk best dat de huisarts niet zomaar van alles gaat uitschrijven. Maar echt consequent zijn ze dan niet. Vorige keer had hij nog geen ervaring met logopedie en werd er hoppa iets uitgeschreven en nu moest ik eerst door het stof. Ik vond het echt vervelend.

8. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vrees dat ze wat overspannen is :(

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat niet kan, kan niet toch? Waarschijnlijk al flink wat afspraken staan, dan ga je iets later. En ik snap de reactie over de HAP ook wel, daar zijn ze niet voor.

10. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik vind het wel voorstelbaar hoe het is gelopen bij je huisarts.

Als je naar de logopedist wilde voor hetzelfde probleem, maar gewoon een nieuwe verwijzing moest hebben omdat het een nieuw jaar is of omdat je langer dan een paar maanden niet bent geweest, dan vind ik dat je daar gewoon om kan vragen bij de huisarts. Maar nu ga je voor een nieuw probleem, waarvan je zelf hebt besloten dat de logopedist daar wat mee moet. Op die manier kan de huisarts niet besluiten of logopedie wel de juiste plek voor je is en wordt hij/zij voor het voldongen feit gesteld dat er een brief moet komen. Ik vind het vergelijkbaar met naar de KNO-arts gaan voor je holte-ontstekingen en later ook een afspraak maken voor je oren en dan verwachten dat de huisarts daar ook wel even een briefje voor schrijft want je bent er al eerder geweest.

Huisartsen worden door degene naar wie ze verwijzen maar ook door de zorgverzekeraars aangesproken op wie ze wanneer waarheen verwijzen, en daar kunnen ook 'sancties' op staan als er te veel / niet juist wordt verwezen. Ik kan me dus indenken dat het bijzonder frustrerend is als huisarts om ergens op te worden afgerekend waar je zelf geen invloed op hebt omdat patiënten zelf besluiten naar wie ze verwezen worden...

11. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.024
    113
    Overijssel
    Ha,ha! Denk het ook.
    Ik heb het bij het eerstvolgende bezoek bij de huisarts wel aangekaart hoor.
    Ik kom voor mezelf ong. 1 a 2 keer per jaar bij de huisarts.
    Dan bel ik toch niet voor niets dacht ik zo...;)

12. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Helder, en ik ben het met je eens. Ik denk dat ik vooral val over haar heftigheid naar mij toe. Ik verwacht dat niet en opeens word ik 'berispt'. En ze zijn niet consequent, dat maakt het ook verwarrend.

13. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Dat snap ik, zeker na je toevoeging ;) Ik heb bij mijn vorige huisarts ook zo'n assistente, dat de moed je al in de schoenen zakt als je haar aan de lijn krijgt. En op de één of andere manier is het rottiger om zo iemand tegen te komen als het om je gezondheid gaat i.p.v. bij de kassa van de supermarkt ;)

14. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Precies, dat is het. Ik vind mijn zoon belangrijker. Ik wil iets voor hem regelen. Tuurlijk ga ik bij de huisarts zitten en het uitleggen als dat moet. Maar wees vriendelijk en los je woede op, want als assistente ben je superbelangrijk voor het bedrijf dat huisartsenpraktijk heet...
    Dank voor je reactie!

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Een assistente is er toch voor om te bepalen of ze het zelf af kan handelen of dat er overleg of een bezoek naar de ha zelf nodig is? Vind dat je niet netjes geholpen bent. Helemaal als ze je het gevoel geeft dat je teveel bent ofzo. Hier bel je de assistente en die bepaalt dan wat nodig is. Zo kom je niet onnodig bij de ha terecht als ze het zwlf kan afhandelen en ze kan je tips geven. Bevalt goed.

16. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.024
    113
    Overijssel
    Mocht er gewoon heen hoor. Met een half opgezwollen hoofd van een oogontsteking die binnen 3 uur tijd op komt lijkt mij een geldige reden.
    Hoe ik die 25 km heb gereden in het heerlijke zonnetje met 1 lens in is mij ook nog een raadsel. En om 17.00 moet je toch wat he?
    Eerste keer van mijn leven dat ik de huisartsenpost maar heb gebeld.

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nou ja, eerst vond je dat het wel kon wachten tot de volgende dag (anders bel je niet voor een afspraak natuurlijk). Dat je later (logischerwijs!) vindt dat het niet kan wachten, ja dan is de HAP wel geschikt ja. Maar zoals je eerst schetste niet, want je kon wel wachten tot de volgende ochtend ;)

18. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je. Mijn opmerking over 'overspannen' was dan ook geen grap.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Kan toch dat je zelf inschat dat je bv binnen 12 uur gezien wil worden? Als de assistente dan zegt dat dat niet kan en het eerder nog een dag later gaat worden, zou ik ook naar de hap gaan.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb dit via het CB gevraagd, die doen hier nooit moeilijk als ik weer eens met mijn verhaal en vraag klaar aan kom. Oftewel "Zijn klachten zijn dit en dit, ik wil graag een consult logopedie voor hem".

Deel Deze Pagina