Hoi meiden, Misschien dat een van jullie het antwoord op onze vraag weet.. Mijn man werkt via een uitzendbureau/detacherings bureau en er is tegen hem gezegd dat hij geen verlof dagen krijgt als ik bevallen ben.. Weet iemand of dit klopt? Heeft hij wel of geen recht op verlof dagen als hij via een uitzendbureau/detacherings bureau werkt? Alvast bedankt!!
Klopt. Ik werkte via een uitzendbureau en kreeg geen verlof voor mijn trouwdag en ook niet voor het overlijden van mijn schoonvader....
volgens mij alleen als hij onder contract staat (gedetacheerd) bij t uitzendburo.... dag van geboorte en dag voor aangifte.... maar heeft hij geen contract maar losse klussen dan heeft hij er dacht ik geen recht op.....
Ook al heb je een contract, hoef je nog geen kraamverlof te krijgen. Tenminste, als het niet in je CAO staat. Voor geboorte en aangifte maak je dan gebruik van calamiteiten verlof
Dat kan zeker kloppen, hangt af van je CAO. Je krijgt wel verlof als man om bij de bevalling te zijn en om je kindje aan te geven. Maar meer dan deze twee dagen is het niet (helaas).
zijn coa goed doorspitten.. staat daar niets overin dan gelden de wettelijke regels en dat is 2 dagen bevallingsverlof. de bevalling zelf valt onder calamiteiten verlof en hij mag ook de aangifte onder calamiteiten verlof doen, al doen veel papa's het kindje aangeven in de 2 dagen bevallingsverlof. Als vader (of partner) heb je wettelijk recht op 2 dagen kraamverlof na de geboorte van je kind. Het kan echter zijn dat er in jouw CAO andere afspraken (bijvoorbeeld meer dagen, minder dagen is niet mogelijk!) zijn gemaakt. Het kraamverlof mag niet van je vakantiedagen worden ingehouden! Je loon wordt volledig doorbetaald. Kraamverlof moet je binnen 4 weken na de geboorte opnemen, je werkgever mag dit niet weigeren. Naast kraamverlof heb je ook recht op calamiteitenverlof en ouderschapsverlof. Calamiteitenverlof (soms kort verlof genoemd) kan worden gebruikt voor de dag van de bevalling en de dag van aangifte, het kraamverlof zou je daarop kunnen laten aansluiten. Je houdt dus even goed nog het recht om 2 dagen kraamverlof op te nemen. Veel succes met de bevalling en een fijne kraamtijd toegewenst! Lees hier meer vragen uit de vraagbaak (o.a. over ouderschapsverlof www.ARBEIDSRECHTER.nl: kraamverlof, bevalling, kind, verlof Verlofregelingen | Antwoord voor bedrijven Dit zijn wettelijke regels, altijd eerst de cao nakijken wat daarin staat.. Minder dagen mag vaak niet.
@mimi: Super! Dankje! Ik zal het hem straks eens laten lezen! In ieder geval erg fijn om te weten dat er wettelijk is vast gelegd dat hij zoiezo recht heeft op 2 dagen en calamiteiten verlof!
Kijk ook eens op www.postbus51.nl Wettelijk gezien heeft je man recht op verlof. De bevalling onder calamiteitenverlof en daarnaast nog 2 dagen kraamverlof.
Het kan wettelijk zijn vast gelegd, mar als een cao/bedrijf etc anders heeft vast gesteld dan stelt het wettelijke niets meer voor.
Ik heb snel even voor je gekeken. In artikel 37 van de CAO kun je vinden of hij al dan niet recht heeft. ABU - CAO voor Uitzendkrachten Als hij een detacheringscontract heeft staat voor gezinsuitbreiding gewoon 2 dagen. Bij een uitzendcontract ligt het iets anders. Echt kraamverlof krijgt een man niet.
bij de meeste uitzendburos bouw je een potje op voor bijzonder verlof. Als je genoeg in dat potje hebt kan je het laten uitbetalen of opnemen. Zo niet dan moet je zelf verlof opnemen.