Hoi dames, Vanaf sept ga ik weer werken. Heb een 30 uren contract maar neem elke week 3 uur ouderschapsverlof op. Nu heb ik de laatste 3 weken van augustus vakantie uren opgenomen, moet ik dan 30 uur verlof invullen of 27 uur en 3 ouderschapsverlof? Logische is natuurlijk 30 uur volledig vakantie verlof (omdat ik nog niet werk na mn zwangerschapsverlof) maar je weet maar nooit wat ik over t hoofd zie hihi Maar hoe doe ik dat na die 1 september. Dus als ik de kerstvakantie wil oppakken, word dat dan 27 ipv 30 of toch 30. Ik lees op de overheids site dat ouderschapsverlof niet ingekort mag worden op vakantie uren dus neem aan dat ze dat zo bedoelen? Vanaf wanneer moet ik de ouderschapsverlof korting aanvragen? Vanaf 1 sept want dan begint t of kan ik dat nu al aanvragen? (Deze vraag kan ik ook opzoeken maar nu ben ik m toch al aan t typen...hoezo lui whaha) Bedankt!
Over je vakantie in augustus: als jouw ouderschapsverlof op 1 september ingaat, heb je in augustus nog werkweken van je volledige 30 contract-uren. Neem je vakantie op in augustus, zal je dus ook 30 uur aan vakantiedagen moeten opnemen. Je krijgt natuurlijk ook nog je volledige loon van 30 uur over je vakantie.
Wat Micera zegt klopt. Wat ik nog wil toevoegen is dat je met de kerst wel 27 uur vakantie opneemt, dan is immers je ouderschapsverlof ingegaan. Let wel op: je bouwt ook maar rechten op over 27 uur, dus reken je niet rijk Oh en de korting aanvragen, je kan een voorlopige teruggaaf invullen waardoor je de korting per maand kan krijgen. Het is een korting op je te betalen belasting, geen toeslag die je kan aanvragen. Let op dat je ten opzichte van vorig jaar er in loon op achteruit moet gaan, anders heb je geen recht op de korting. En je weet waarschijnlijk ook al dat per 1 jan 2015 de ouderschapsverlofkorting vervalt. Dus je kan er nog vanaf september 4 maanden gebruik van maken.