Zaadstaal, onthouding en verschillen

Discussion in 'Zwanger worden' started by mamalacht, Nov 14, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamalacht

mamalacht Actief lid

Apr 19, 2017
    385
    267
    63
    Deze is niet voor mezelf hoor, eerder uit nieuwsgierigheid. Kan het zijn dat het minimum/maximum aantal dagen onthouding vóór het indienen van een zaadstaal per ziekenhuis (en dus ook per land) anders is? En dat de kwaliteit in relatie staat tot het aantal dagen onthouding? Een zeer goede collega / vriendin van mij heeft zowel in België als in Nederland een staal laten onderzoeken. De ene keer was er een minimum onthouding nodig volgens het ziekenhuis van twee, de andere keer van drie dagen. Uiteindelijk was het staal na vier dagen heel wat beter dan dat na twee dagen. Waarom wordt er dan niet standaard vier dagen onthouding gevraagd overal bijvoorbeeld?

2. JosjeM

JosjeM VIP lid

Jun 4, 2017
    10,888
    9,664
    113
    Female
    Ik denk dat het inderdaad kan verschillen. Mijn vriend moest 2-3 dagen onthouding voor inlevering van de eerste zaadstaal en nu voor de tweede keer werd zeker 3 dagen geadviseerd door de gynaecoloog en de fertiliteitsarts..

3. mariekeg

mariekeg Lid

Apr 1, 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Wij hebben zowel in België als in Nederland al meerdere stalen laten onderzoeken. In Nederland was het advies vaak minstens drie dagen onthouding, maximaal vijf. In Gent minimaal drie, maximaal zeven, met de duidelijke communicatie dat TEveel onthouding beter was dan TE weinig. Dus liever acht dagen dan twee zeg maar. In Gent hadden wij heel duidelijk het beste staal en dat was met een weekje onthouding! Achteraf kregen we van de assistent te horen dat ze dat vaak zien en dat die zeven dagen eigenlijk weinig betekenis heeft omdat het lichaam de oude zaadjes hoe dan ook opruimt, maar dat de kans op een spontante zaadlozing 's nachts dan wel toeneemt. En ook het feit dat de meeste mannen niet langer dan een week kunnen wachten. Met een knipoogje erbij :) Ik zou dus zeker meerdere keren "proberen" met telkens een andere onthoudingsperiode, dat kan grote verschillen geven!

4. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

Nov 7, 2012
    5,683
    326
    83
    Female
    Horeca medewerker Hotel
    Gek he, bij ons ziekenhuis in Nederland hadden ze helemaal niets over onthouding gezegd
    Kwaliteit van het zaad was toen redelijk (64milj met bewegelijkheid van 16%)
    In het ziekenhuis in Gent was de bewegelijkheid bij iui1 68% en de laatste keer zelf nog meer na 3 dagen onthouding

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,172
    5,147
    113
    Wij kwamen er tijdens onze laatste IUI per toeval achter dat mijn vriend beter een week lang geen zaadlozing kan hebben dan bijvoorbeeld één of twee dagen. Al die tijd hebben wij rondom mijn eisprong braaf elke dag of om de dag seks gehad, en nu blijkt achteraf dat dat in ons geval dus helemaal niet verstandig was. Ook de fertiliteitsarts zei dat een langere onthoudingsperiode een positief effect kan hebben op de zaadkwaliteit. Bizar, hè! Je hoort juist overal: lekker vaak seks hebben, dan is de kans op een zwangerschap groter. Dat geldt dus niet voor iedereen.

6. mamalacht

mamalacht Actief lid

Apr 19, 2017
    385
    267
    63
    Toch wel! ELKE man heeft meer/beter zaad na langere onthouding. Die regel van "om de dag" komt nog uit de tijd dat we niet precies konden bepalen wanneer onze eisprong was. Met ovulatietesten kun je gerust een ruimere marge nemen. Ik heb daar onlangs nog een artikel over gelezen....

nizzie86 likes this.
  7. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,172
    5,147
    113
    Heb je een linkje naar dat artikel? Ik vind dit soort dingen altijd waanzinnig interessant!

8. mamalacht

mamalacht Actief lid

Apr 19, 2017
    385
    267
    63
    nizzie86 likes this.
  9. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,565
    1,867
    113
    Female
    Mijn partner had 3 dagen onthouding

10. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Hier maakte het helaas geen verschil hoeveel dagen onthouding we aanhielden. Het bleef ontzettend slecht.
    Ik denk ook dat het verschil maakt qua onthouding welke behandeling je hebt. Als je op natuurlijke wijze zwanger probeert te worden heb je wellicht met 2dgn onthouding minder spermacellen als met 6dgn onthouding, maar als je dan in de vruchtbare periode 3x seks kan hebben kan dat nog effectiever zijn.
    Bij IUI wil je op 1 moment zoveel mogelijk spermacellen hebben dus dan zou ik wel langere onthouding kiezen als je daar profijt van hebt.

nizzie86 and JosjeM like this.

Share This Page