hoi allemaal, om even een heeeel lang verhaal kort te maken: ik sta op het punt mijn vriend het huis uit te gooien. er is te veel gebeurt, te weinig veranderd en ik kan zo niet verder leven, zeker niet aangezien mijn kinderen er helaas ook getuige van zijn. ik wil alleen wel een hoop geregeld hebben zodat ik niet straks met 2 kids op straat kom te staan. veel heb ik al uitgezocht, ik weet dat ik recht heb op een WIJ-uitkering met alleenstaande ouder korting, en voorlopig even vrijstelling van de sollicitatie plicht omdat ik kids onder de 5 heb. even om discussies te voorkomen, ik wil over een tijd zeker gaan werken, maar ik ga er niet van uit dat de aankomende periode makkelijk gaat worden, en wil zodra het allemaal wat rustiger is in mijn hoofd zeker gewoon gaan werken. nu zit ik alleen met een paar dingen waar jullie hopelijk iets meer van weten, want ik kan het nergens terug vinden. klopt het dat ik die wij pas kan aanvragen als hij al is uitgeschreven op dit adres? hoe lang duurt het voordat het allemaal rond is en ik geld krijg om de rekeningen te betalen? is er iets waarvan ik in de tussentijd rond kan komen? ik heb geen spaargeld, hij heeft alleen een klein beetje, maar dat staat op zijn naam. lenen is geen optie voor me omdat ik een bkr registratie heb. lenen van ouders oid is ook geen optie. en ik heb nog een vraag over mijn woning, het huis staat op mijn naam, het is een vrije sector woning met een inkomenseis. die hebben we gehaald door zijn inkomen. ik kan de huur wel betalen in mijn eentje, maar red de inkomenseis alleen niet. maar t klopt toch dat die inkomenseis alleen geld tijdens tekening van contract? alvast bedankt!! groetjes miffy
Hoi Miffy. Ik heb 8 april de WIJ uitkering aangevraagd en midden Mei heb ik mijn eerste (voorschot) betaling gehad. Eind mei het restant ervan. Dus opzich redelijk snel. Ik zat al vanaf Februari zonder inkomen ,maar intussen heb ik behalve het voorschot niets anders gekregen. Ik zou wel alvast naar de WIJ toegaan om te kijken of je de aanvraag vast in gang kunt zetten omdat er dus een tijdje overheen gaat. Wat een gedoe allemaal he.. laat je niet gek maken. Heel veel sterkte in de komende periode.
hey, dank je wel voor je bericht! ruim een maand is inderdaad sneller dan ik had verwacht, maar klopt het dat je die aanvraag pas kan starten als partner (aankomend ex.. )is uitgeschreven? denk niet dat ik m zo ver krijg om te verhuizen, maar nog wel even een maand mijn rekeningen te betalen
ik wist niet dat het zo was dat je met kinderen onder de 5 jaar geen sollicitatieplicht hebt. volgens mij is dat tegenwoordig niet meer zo hoor en heb je ook p[licht tot solliciteren met kinderen onder de 5 jaar.
dit kun je aanvragen: Als u alleenstaande ouder bent en één of meer kinderen jonger dan 5 jaar hebt, kunt u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. De ontheffing duurt zolang uw jongste kind nog geen 5 jaar is, maar nooit langer dan 6 jaar. Als u een tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht krijgt, dan geldt voor u wel een scholingsplicht. SZW – Bijstand – Wet werk en bijstand vanmorgen kwam meneer aan dat hij relatie therapie wil. ik moet zeggen dat ik niet weet hoeveel energie in nog hierin kan en wil steken, mijn grens is bereikt. hebben jullie ervaring hiermee? is het nog de moeite waard?
Dat is mij inderdaad ook direct verteld. In verband met ziekte/depressie.. heb ik mijn uitkering niet eerder uitgevraagd omdat ik verwacht had dat ik zou moeten werken en dat ging op dat moment nog even niet.. Toen werd me verteld dat ik niet hoef te werken tot hij 5 jaar is. Dus dat klopt wel. Zoals ik in mijn PB ook aangaf denk ik dat ze je gaan korten ivm dat je met iemand samen woont.. dat heeft mij toen 260 euro p/m gekost. Misschien als je de situatie daar uitlegt dat ze toch een oplossing kunnen vinden.
maar dan is dus wel scholingsplciht begrijp ik? voor mij niet van toepassing hoor. ik werk 32 uur per week, maar was wel nieuwschierig
Je moet werken of leren of allebeide, ik zou dan voor Werken kiezen want hoe moet je in hemelsnaam voor 5 dagen oppas regelen als je naar school moet? dan kun je beter 3 dagen werken
ai ai ai we zitten in precies dezelfde situatie. Ik sta op het punt ons huwelijk in augustus af te blazen. Ben me aan het orienteren op woningen in de Randstad want hier krijg je geen urgentie en inschrijfduur heb ik niet. Zit vandaag ook van alles uit te zoeken. Wel te verstaan met pijn in mn buik. Hoe breng ik het de kindjes, de rest van de fam... etc.... pff er zit een knoop in mijn hersens en ik kan ze dus niet meer helder gebruiken
Dit stukje van die website is oud en gaat over de wet werk en bijstand. Is dus niet van toepassing op de WIJ. Met de Wij ben je verplicht aan reïntegratie mee te doen/ scholing te doen. Het niet meer hoeven werken of leren is sinds +- 2009 veranderd in het feit dat je wel als tegenprestatie voor de uitkering moet studeren.
Je kan inderdaad pas een aanvraag doen als je niet meer samenwoont met je partner, want op het moment dat je samenwoont, gaat men er van uit dat je partner jou kan onderhouden en kan je dus ook nog geen beroep doen op de wij.
Denk dat jij de enige bent die deze vraag kan beantwoorden. Hoe is het nu? Ben je al wat wijzer? En heb je al een keuze gemaakt?