Man misschien dag- avond- en nachtdiensten werken...ervaring??

Discussie in 'De lounge' gestart door Smile, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Mijn man heeft vroege dienst (6-14 u), late dienst (14-22 u) of nachtdienst (22-6 u). Hij draait elke dienst een week lang, dus vijf dagen.

Hij zat al in ploegendiensten toen we een relatie kregen en gingen samenwonen. Ik was het van huis uit al gewend, omdat mijn vader precies dezelfde diensten draaide. Ik kan best goed alleen zijn en heb het nooit als een probleem gezien. Ik vind dat het juist heel veel voordelen heeft. Hij is overdag vaker thuis, we kunnen meer samen doen, hij ziet onze meid veel vaker dan iemand die gewone werkdagen heeft. We hebben één auto, in de weken van de vroege dienst en de nachtdienst heb ik die overdag tot mijn beschikking.

Hij heeft een poosje in dagdienst gezeten en dat was echt waardeloos. Ik zat de hele dag in mijn uppie, hij zag onze meid alleen 's avonds eventjes, ik had geen auto dus ik kon de deur niet uit, we hadden minder tijd samen en hij kon ook amper ergens mee helpen. Ik was dus ontzettend blij toen hij weer de ploegendiensten in ging. Voor mij hoeft dat dus niet te veranderen.

Het nadeel is dat ik behoorlijk flexibel moet zijn. Ik zoek een leuke parttime baan, maar dan zit je altijd aan een aantal uren vast, je moet flexibel zijn of je hebt vaste werkuren. Dat is heel moeilijk te combineren met het werk van mijn man, omdat je elke week op andere tijden opvang moet hebben.

2. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Mijn man werkt ook onregelnatig. Hij heeft een maand rooster en weet op welke dagen hij vrij is. Het ligt ongeveer helemaal vast...dus ik kan altijd wel doortellen.

Ik ben niet anders gewend. We zijn dit jaar 10 jaar samen en voordat we samen waren werkte hij al bij dit bedrijf terwijl hij nog op school zat.

Ik heb er dan totaal geen problemen mee. Heerlijk af en toe een paar nachten het bed voor mezelf alleen, of een avondje meidenfilms kijken! Hahaha!

Met Finn ook geen problemen. Ik lees dat meiden alles alleen moeten doen. Zo ondervind ik het niet. Ja...ik leg Finn in de avond vaak op bed. Maar mijn man is er dan weer vaker als ik op school ben. We hebben dan ook minder opvang nodig dan een 'regelmatige werker'.
    Finn gaat wel elke week 2 dagen naar het kdv. Ook al moet mijn man later werken en is hij de ochtend thuis.

Finn is er ook helemaal aan gewend en hij heeft er ook helemaal geen last van. Wij hebben ook gewoon regelmaat en structuur thuis.

Twee dingen die ik soms lastig vind: De feestdagen werkt hij ook. Niet alles hoor, maar je moet er toch rekening mee houden.
    het tweede: als hij nachtdienst heeft is het soms lastig als we thuis zijn omdat Finn het niet altijd snapte dat hij stil moest zijn. Nu hij wat ouder is gaat dat gelukkig al hartstikke goed, maar ik voelde me dan best wel eens schuldig als Finn aan het huilen was ofzo.

En wat wel heerlijk is. Nu hebben we doordeweeks ook vaak tijd om leuke dingen te doen, aangezien ik niet alle dagen op school ben.

Oh...nou moet ik wel zeggen dat ik het al gewend was hoor. Mijn stiefvader werkt ook vol continue...

3. glimworm

glimworm Niet meer actief

Toen ik nog single was heb ik zelf een tijd ploegendienstwerk gedaan.

de ochtend/middagdiensten gingen nog wel, maar die avonddiensten...pfff zit je een halve dag (onbewust) constant op de tijd te letten of je al naar je werk mag en dan ben je er, lijkt het eeuwig te duren voor het tijd is naar huis te gaan.

ik heb ook een paar keer nachtdienst gedraaid, kan ik niet echt goed beoordelen omdat dat maar een paar keer was, maar wat ik er nog van weet is dat tijdens de nachtdienst de tijd wel lekker vlot leek te gaan.

Maar in combinatie met een gezin zou ik persoonlijk nooit meer ploegendiensten willen draaien.

4. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Mijn vriend en ik werken allebei in de onregelmatige diensten en het bevalt prima. We hebben weinig opvang nodig ( er is altijd wel wat te regelen met het rooster) en hij is overdag vaak thuis. Zo kon hij altijd mee naar de vk en het cb. Op vrijdagochtend babyzwemmen etc.

Mocht ze een keer ziek zijn dan neem je wat sneller vrij, een dag inhalen kan namelijk makkelijk als dat ook in het weekend kan.

Nee, ik vind het prefect zo.

5. Hanuna79

Hanuna79 Fanatiek lid

10 nov 2009
    1.379
    0
    36
    Huisvrouw haha
    Spijkenisse
    mijn man werkt echt totaal onregelmatig er is hier in huis dan ook totaal geen regelmaat meer :( het is echt mega vervelend want hij wordt gebeld een uur voor dat hij moet komen. zijn werk is kippen uitbenen en de ene keer moet hij mega veel snijden en de andere keer maar heel wijnig, vanaf januari viel er haast niks te snijden en werkte hij maar 1x in de week van 16:00 tot 01:00 of een week later bijvoorbeeld weer van 18:00 tot 23:00 en zo ging dat 3 maanden door, gister en eergister had hij weer veel te snijden, maandag was het van 09:00 tot 14:00 en gister was hij van 09:00 tot 21:00 aan het snijden dus was hij keilang weg :( dit gaat al 2 jaar zo hier en sinds okt vorige jaar hebben we een zoontje en ben nu alweer zwanger van ons 2e wondertje, ik zou enorm blij zijn als hij is eens wat anders gaat zoeken want dit is klote werk, we hebben allebij geen ritme meer het is zelfs al tig keer voorgekomen dat hij gewerkt heeft van 16:00 tot 05:00 of tot 06:00 en dan kwam hij dus mega vroeg thuis en dan zit ik weer te wachten op hem want ik kan dan gewoon ook niet slapen dus ik het is vrij normaal geworden dat ik snacht pas om 03:00 naar bed ga en dan nog met een kleintje erbij pfff en verdiende hij er nou lekker mee okee maar die avond en nacht diensten zijn de normale prijzen van een normale dag :x heb hem al vaker gezegd dat hij er achteraan moet gaan maar hij is een laks mens en vind het allemaal maar best *zucht*

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Daar klopt inderdaad geen hout van! Hij hoort onregelmatigheidstoeslag te krijgen voor die avond en nachturen!
    Lid van een vakbond?

7. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    misschien heb je hier iets aan

ervaring van mij mijn vader werkt al ploegendienst sinds ik geboren ben

voorheen 5 ochtend 5 middag 5 nacht (wel weekend ertussen) nu
    2 ochtend 2 middag 2 nacht en dan weekend

ik vind het geweldig!!! mijn vader was er vroeger altijd voor mij! en nu voor mijn zoontje ook als het nodig is kan hij 9 van de 10 keer oppassen. Voor mijn gevoel was papa altijd thuis, tja klopt opzich ook want als hij ochtend had was hij de middag thuis en zat hij met thee op ons te wachten, werkte hij middag dan kon hij mee ontbijten en werkte hij nacht dan was het het zelfde als ochtend en was hij in de middag wakker, ook was het leuk dat zijn weekenden anders vielen! waardoor hij mee kon met sportdagen, schoolreisjes etc,

hier dus van een kind ;) alleen maar positieve verhalen

8. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

#28 wonderteam, 21 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2012
    Hier een negatieve ervaring.

Mijn man heeft jaren in de ploegendienst gewerkt. 1 week vroeg, 1 week laat en 1 week nacht.
    Het was erg pittig en je ritme raakt best wel door de war. Als je hier goed tegen kan is het geen probleem. Toen onze oudste 1 jaar was, is mijn man gestopt met de ploegendiensten. Hij kon erg slecht tegen het ritme. Nou wow ik zou je zeggen wat een verademing. Het is veel leuker en gezelliger sinds mijn man geen ploegendiensten meer heeft voor alle partijen.

9. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Mmmm...veel negatieve reacties en een paar positieve...

10. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    O en mijn vriend wil ook graag de ploegendienst in! en ik vind het heerlijk!!! ga maar ben je lekker veel thuis ondanks dat je meer uren per week werkt :p

11. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Mijn man werkt ook (erg) onregelmatig volgens een 6-weeks rooster, waarbij 1 week een wisselweek is (kan dus op het laatste moment wijzigen) en de overige weken volgens een 'vast' rooster. Hij moet ook om het weekend werken (2x 12uur).

Ik vind het best wel lastig, en voor hem zijn de wisselende diensten best wel pittig. Qua planning komt het nooit uit, hij moet bijna altijd wel werken met verjaardagen e.d.. Onze kleine gaat ook 2 vaste dagen naar de crèche (als ik werk), ook als hij vrij is, omdat de opvang anders erg lastig te regelen is. Vanaf 1 april gaan ze een nieuw rooster draaien (5-weeks), met iets meer regelmaat, maar waarbij hij dan ook 1 week 2 ochtenden en 3 dagen 's avonds er niet is, en dat lijkt me ook wel zwaar straks met 2 kleintjes.

Enige voordeel is dat het wel aardig verdiend (vaste TOD) en dat hij ook regelmatig overdag thuis is bij de kleine waardoor hij hem vaker ziet dan iemand die dagelijks van 06.00-19.00 uur van huis is bijvoorbeeld.

12. Skye

Skye Niet meer actief

Hier ook wisselende diensten. Zit geen vast patroon in ofzo. Dus op de lange termijn iets afspreken gaat heel moeilijk. Verder vind ik het wel ideaal dat manlief wisselende diensten heeft, want we zijn dan wel vaker samen doordeweeks. Ik werk maar 2 dagen, dus we zitten niet alleen aan het weekend vast, maar kunnen ook dagjes weg gewoon doordeweeks

13. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde als bij Skye, manlief werkt wisselende diensten zonder vast patroon. Soms lastig met dingen vooruit plannen, maar over het algemeen vind ik het wel prettig. Als ik weer eens een lange nacht wakker ben gehouden door de jongste en hij heeft de dag erop avonddienst, kan ik lekker uitslapen:p, ik kan de oudste makkelijk naar de psz brengen zonder dat ik ook de jongste al aangekleed en wel mee moet nemen, en eerlijk is eerlijk: het is ook weleens lekker om een avondje alleen op de bank te zitten (vind ik dan) en je kunt makkelijker doordeweeks eens een dagje weg met het gezin. Zelf werk ik 1,5 dag per week en kan mijn dagen inplannen op de dagen dat hij vrij is, dus ook dat is fijn geregeld. Kortom: ik (en hij) zou niet meer anders willen, ondanks dat de avondspits hier thuis in m'n eentje soms best pittig is;)

Deel Deze Pagina