Wij wonen sinds 2 jaar in een koophuis. Het huis is erg mooi op zich, maar mijn man is totaal niet happy met de omgeving Het gaat om 2 hoofdproblemen: 1. Onze buren roken als ketters en wij hebben erg veel last van de rook die via de luchtroosters of het raam het huis binnenkomt. Even lekker de ramen open is er niet meer bij, ik moet continu in de gaten houden of ze thuiszijn. Ook kunnen wij niet meer lekker in de achtertuin zitten in de zomer zonder dat de rooklucht onze kant opkomt. Het is heel bizar maar 9 van de 10x staat de wind onze kant op. Ik heb astma en ik heb juist last van de (sigaretten)rook. Dus als ik de rook inadem begin ik meteen te hoesten. Maar ook mijn man vind het smerig. De was buiten laten drogen is ook geen optie. 2. Een pannakooi tegenover het huis. Hier wordt in de zomer tot laat (lees: 22-23 uur) gevoetbald terwijl mijn man de volgende ochtend weer om 5 uur op moet en om 10 uur naar bed gaat. Mijn man is helemaal op door de spanning/stress en heeft totaal geen zin meer om dingen te doen en is steeds ontzettend moe. Hier wonen valt hem ontzettend tegen. Hij wil ook op zoek naar een ander huis! En dat terwijl we er net 2 jaar wonen en een hoop investeringskosten hebben gemaakt (badkamer, keuken, vloeren, gordijnen, schilderen, alles moest nog gedaan ivm nieuwbouw). Ik weet het gewoon niet meer nu. Verhuizen is nu gewoon zo zonde na alle investeringen, maar ik wil ook niet dat manlief er aan onder doorgaat. De dialoog aangaan over het roken zal ook niet makkelijk worden, onze buren mogen doen in hun tuin wat ze willen. En rokers voelen zich altijd zo snel aangevallen. Al vraag ik me af of ik niet ook voor mezelf mag opkomen? De pannakooi hebben we ook aangegeven dat we er overlast van hebben maar er wordt niks aan gedaan. Wat kan ik doen om te kijken of de problemen opgelost kunnen worden? iemand tips?
Rokers voelen zich altijd zo snel aangevallen? Wauw... Ik vind deze opmerking heel vreemd, zonder dat je de buren daadwerkelijk gesproken hebt. Maar inderdaad, stoppen met roken voor mijn buurvrouw zou niet mijn voorkeur hebben, maar aangevallen voelen, nee.. Ik zou altijd meedenken voor een oplossing, jammer dit. Misschien stel ik wel een hele domme vraag maar wisten jullie dit niet voor je er kwam wonen? Dat die panna ding er kwam te staan dan hé, met nieuwbouw snap ik dat je de buren nog niet kunt leren kennen. Succes!
Dat was ook wat ik al dacht, jeetje....verder vind ik het verhaal nogal, uhm zeurderig overkomen (misschien hebben niet rokers daar sneller last van ) Ga in gesprek met je buren, en koop oordopjes voor je man.
In het algemeen heb ik wel die indruk, rokers reageren vaak heel fel als het op kwesties van niet-rokers cafés en rookverboden gaat....veel rokers vinden dat belachelijk. Nu ik astma heb weet ik hoe vervelend het is als er mensen roken, ik krijg het er meteen benauwd van. Iemand die dat niet heeft begrijpt dat niet. Vroeger begreep ik dat ook niet
Oke heel eerlijk... ik heb een beetje het idee dat jullie een probleem maken van niet zo heel veel. Ook zijn hier vooral met mooi weer altijd wel kinderen aan het voetballen achter op het veldje bijvoorbeeld... daar zijn het kinderen voor, en weet je op het moment dat je in een kinderrijke buurt gaat wonen. Stond de panna er al voordat jullie er kwamen? qua roken zou ik het er gewoon over hebben en kijken OF jullie er samen uit kunnen komen, ze zijn nergens tot verplicht dus weet niet hoe ze zullen reageren.
Lastig. Misschien vragen of ze er een beetje rekening mee willen houden als je niet vraagd kun je ook iets niet veranderen. Rokers zich snel aangevallen vallen valt wek nee toch. Ben zelf roker naar hou wel rekening. Dat met het Veldje. Tja leuk is anders naar dat moet je deels nemen. Is dit het alleen of spelen er ook. anderen dingen mee.
Snap ik wel hoor, maar een roker kan ook niks aan jouw astma doen. Zeg maar, en nu maak je het wel een ander z'n probleem. En als ik jou zou zeggen dat je iets niet mocht op een plek waar jij het heel fijn vind om datgene te doen, weet IK zeker dat je ook echt niet zomaar akkoord gaat en het ook belachelijk zou vinden. Dus zo "snel aangevallen" is dat niet. Soms voel ik me als roker ook als een parasiet behandelt, maar dat snapt een niet roker dan vast weer niet
Oh wow.... en dan rook ik niet eens! Met zo'n instelling begin je al verkeerd aan een open gesprek met de buren. Misschien iets minder vooroordelen? Bovendien doen ze het in hun eigen tuin (neem ik aan), dus hoezo aangevallen? Ze staan in hun volste recht. Ze mogen al nergens meer roken, laat ze dan op z'n minst in hun eigen huis/tuin roken. Je bent afhankelijk van hun bereidheid om je tegemoet te komen. Dan zou ik al niet beginnen met "rokers voelen zich snel aangevallen" Sjonge.... En die pannakooi, is die pas later geplaatst dan? Zijn er meerdere buren die er last van hebben? Of heb je dat nog niet gevraagd?
Bij ons wordt achter op het speelveld ook in de zomer gevoetbald tot zeker 22 uur. Ik heb oordoppen. En ik zou even met je buren gaan praten over een oplossing. Je kan niet vooraf bedenken hoe ze gaan reageren. Ik denk dat ze het in de eerste instantie vooral vervelend vinden dat jullie er last van hebben. Zolang je ze niet het gevoel geeft dat ze moeten stoppen. Dat is natuurlijk een ander verhaal. Ik zou eerst dit proberen voor te besluiten rigoreus te verhuizen..
Ik probeer ook in oplossingen te denken hoor en zou graag in gesprek gaan met de buren, al vraag ik me af of dat zin heeft, maar wie weet. Ik zie er wel heel erg tegenop en ben bang om de relatie te verpesten. Ik ben niet zo tactisch met dit soort dingen. De buren kenden we nog niet voor die tijd inderdaad en die kooi was ook niet bij ons bekend (anderen zeggen dat het wel bekend was), maar dit hebben we blijkbaar gemist. De pannakooi werd gebouwd nadat wij er woonden. Hij slaapt ook regelmatig met oordoppen maar toch blijft hij onrustig. Blijkbaar is manlief daar heel gevoelig voor. Ik hoor het niet want mijn gehoor is een stuk slechter
Nou, ik heb geen moeite met niet rokers cafe's of rookverboden. Wél vind ik het dan weer heel raar dat cliënten in verpleeghuizen gewoon mogen roken op hun kamers, terwijl daar personeel werkt, die , net zo goed als ieder ander recht hebben op een rookvrije werkomgeving. al vind ik een cafe waar niet gerookt mag worden, nog steeds een beetje vreemd. Ik weet niet beter of in een cafe staat het blauw van de rook. Een restaurant en andere openbare plekken, kan ik me dan weer wel voorstellen. overigens ben ik dus wel een roker, hou ik rekening met een ander en roken wij absoluut niet in huis. Ik ken trouwens nog maar nauwelijks rokers die geen rekening houden met niet rokers. Ik vind persoonlijk de niet rokers continue zeuren dat er geen rekening met hun gehouden wordt, terwijl ik aan de andere kant zie dat de rokers altijd naar buiten gaan. Het is geven en nemen van 2 kanten, ook die van de niet rokers dus
Uhm, ik vind het wel erg ver gaan om mensen in hun eigen (koop)huis en tuin te gaan verbieden te roken, ik zou daar inderdaad heel fel op reageren. Roken zij in de achtertuin omdat ze binnen niet roken of omdat zij in de zomer ook in de tuin zitten. Als ze niet binnen willen roken zou je eventueel, op een aardige manier, kunnen vragen of ze voor willen gaan roken. Volgens mij zijn er speciale astma-wijken, daar mag niet gerookt worden en zelfs bepaalde planten mogen niet in de tuin. Maar je mag blij zijn dat je niet in mijn wijk woont De buurman stookt in de zomer buiten nat hout (lees alles staat dan bij mij blauw en ik ben echt wel wat gewend) en de buurjongens zijn in de zomer tot het ochtendlicht buiten aan het feesten (luide muziek en dronken stemmen). Gewoon goede oordoppen kopen, dat scheelt al heel veel. Voor de rook zelf heb ik geen oplossing maar ik ga iemand niet iets verbieden in zijn eigen tuin. Als ik zelf de vrijheid wil hebben dat ik mag doen in mijn tuin / huis wat ik wil, heb ik te accepteren dat de buren dat ook willen (ook als het niet mijn ding is).
Het klopt dat het geven en nemen is, maar de rokers kiezen er toch zelf voor om te roken? Het is slecht voor hun gezondheid en portemonnee (plus alle medische kosten op termijn) maar ze benadelen andere mensen er ook mee. Ik kies er toch niet voor om astma te hebben...
je buren zien je aan komen Wat al je buren had die elke dag hun vuurkorf aan hadden? Was het dan minder erg geweest ? Dat slaat immers ook op je longen, trekt in je huis, kleding etc..
Tja, omdat de meeste rokers niet oud worden kosten ze over het geheel genomen de overheid minder geld dan niet-rokers zo gesproken is het maatschappelijk gezien juist heel verstandig dat ze roken