Man niet happy met nieuwe omgeving

Discussie in 'De lounge' gestart door nathalie2012, 26 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik snap je helemaal TS, ik zou het ook vreselijk vind om in de sigarettenrook (van een ander!) te zitten. Wat doen sommigen daar makkelijk over zeg, kan echt wel je plezier verknallen hoor!

Ik zou eerste eens praten. Maar goed, als ze zoveel roken zullen ze vast niet stoppen. En anders ja, zou ik toch echt weer gaan verhuizen..

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Sigarettenrook vind ik echt één van de vieste dingen die er is.
    Ik kan me dus goed voorstellen dat jullie er last van hebben.
    Als mensen last hebben van geluidsoverlast dan mag er wel iets gezegd worden maar zo gauw het over sigarettenrook gaat, wordt er altijd geroepen dat rokers zich al zo moeten aanpassen en dat je het niet moet wagen om er ook nog eens wat van te zeggen als zij in hun eigen tuin roken.
    Dat zie je wel hier in het topic dat daar een taboe op ligt.
    Natuurlijk kun je het ze niet verbieden maar je kunt zeker wel vragen of zij er rekening mee willen houden.

3. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik zou gewoon met je buren gaan praten.

Wij roken zelf ook , allebei op het balkon. Ik ben in de zwangerschap gestopt maar na de zwangerschap begonnen. Savonds zat ik dus een sigaretje te roken op het balkon , helemaal geen rekening mee gehouden dat mijn buurvrouw haar slaapkamer aan die kant zit.
    Wij wonen in een flat en de twee kopse kanten ( waar wij dus in 1 wonen) zijn groter en hebben de slaapkamers achter. De twee middelste zijn kleiner en hebben hun slaapkamer voor waar dus ook het raam zit en ik haar dus zat te vergassen haha.
    Ze heeft netjes gevraagd of ik in de avond voor wilden roken bij de voordeur , dit heb ik ook netjes gedaan want ik snapten heel goed dat ze er last van heeft. Daarbij sta ik bij de voordeur overdekt dus nu met regen etc sta ik droog. Omdat wij op de hoek wonen heb ik namelijk geen overdekt balkon. Met verjaardagen staan we wel op het balkon en dat zeg ik dan van te voren dan houdt de buuf haar ramen dicht.
    Nu gaan wij verhuizen naar een eengezinswoning dus heb ik dit probleem als het goed is niet meer. Maar zo zie je het kan ook makkelijk verholpen worden al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet echt bij de voordeur zou gaan roken als ik een achter tuin heb. Wel zal ik er proberen rekening mee te houden en bijvoorbeeld veder weg in de tuin gaan roken of iets dergelijks.
    Zo zie je met rokers is er heus wel te praten ;)

Over die pannakooi , tsja die gaan ze heus niet voor jullie weghalen. Ik zou inderdaad gewoon achter gaan slapen of met goede oordoppen probleem opgelost.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik denk niet dat verhuizen een optie is. Je weet toch nooit wie je buren zijn? Dan roken ze misschien niet maar maken ze veel ruzie of hebben ze veel kinderen.

5. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Maar ze kunnen dan toch ook net zo makkelijk zeggen dat ze dat niet willen doen dan toch? In het kader van 'nee heb je, ja kun je krijgen' kun je het zeker vragen. Lastig is vaak dat iemand je iets komt vragen maar eigenlijk al een 'ja' verwacht, bijvoorbeeld omdat 'je het toch vriendelijk vraagt' etc. De nee-zegger is dan gelijk asociaal ofzo. Bijv als mijn buren komen klagen (wij hebben vaak buren aan de deur gehad die klagen over onze bus voor de deur). Ik sta ze heel vriendelijk te woord, maar ik ga de bus niet meer verzetten. Dan worden ze vaak boos. Omdat ze verwachten dat ik 'ja tuurlijk' zeg en gelijk mijn sleutels ga pakken.

6. penseel

penseel Niet meer actief

Tik nu even via de laptop.

Ik als roker ben altijd bereid om een ander te gemoed te komen. Ik ga zelf hoesten als er naast mij gerookt woord dus weet ook als roker hoe het voelt.

Denk niet eens dat de buren het beseffen. . Kijk of ze op een andere hoek in de tuin kunnen staan.

Wel denk ik ook dat het probleem niet dit is en dat er stress speelt buiten het woon genot om. Kijk of je daar ook samen aankunt werken.

De meeste rokers die ik ken zijn( sociaal) En zullen zich schikken in de wensen van de niet roker. Het roken in cafe.s vinden velen idd jammer maar je mag toch iets jammer vinden.

Rokers zitten graag bij elkaar met hun rook waar en kletsen zo onderling wat af me peuk.. Haha. Kan ontspannend zijn om samen te roken en wat te drinken. Het is niet sociaal roken maar toch kan het sociaal werken dubbel verwoord.. Ik weet het .

7. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat dit al een gróót verschil maakt. Wij (en onze buren) hebben een kleine tuin en dan zitten ze ook nog eens zowat tegen de schutting aan geplakt als ze roken.

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Valt me wel op dat hier bijna allemaal rokers reageren! En zich aangevallen voelen! Ik zou ook not amused zijn als ik zomers lekker in mn tuintje zit en andermans rook inadem! Gatver! Ook al rook je in je eigen tuin dan hoef je nog niet een ander tot last te zijn. Dat je graag je eigen longen wilt ruineren moet je zelf weten maar een ander hoeft daar geen last van te hebben. Ik zou er zeker met de buren over praten! Al denk ik idd dat het niet gaat helpen.... want tja ze willen toch roken. Ik snap je heel goed hoor TS! Het zou mijn woonplezier ook bederven. Als jullie je daar niet goed voelen zou ik zeker overwegen om het te verkopen...al weet je dan natuutlijk niet of je nieuwe buren ook rokers zijn...

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, zeg JIJ dan maar waar rokers dán mogen roken? Niet op straat, niet in hun eigen tuin, niet meer in een café, een enkele keer eens in een rokershok, wat dan weer niet schoongemaakt mag worden :(:( straks wordt het verboden door de woningbouwvereninging om in je eigen huis te roken, daarbij ik voor mezelf wil niet in huis roken, dus ik rook buiten. Bij niemand die ik ken (oh ja, mijn vader) mag je in huis roken, dus gaan wij rokers als we op visite gaan netjes met elkaar naar buiten, vind ook niemand die ik ken erg. Zeg jij dan maar eens, waar wij wel mogen roken, want wij rokers houden constant rekening met de niet rokers, althans in mijn omgeving wel!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Van mij mogen rokers overal roken als ik er maar geen last van heb. Wanneer iemand op zn balkon of in zn tuin rookt en het waait allemaal bij mij naar binnen. Ja het is JOUW tuin maar JIJ zorgt er op dat moment wel voor dat IK in MIJN huis overlast ervaar van de stank. Net als met luide muziek bijv.

Het is ook niet te vergelijken met een keer bbq of iets, sommige mensen roken wel 10 peuken op een avond en dat iedere dag weer.

11. penseel

penseel Niet meer actief

De mijne ook hoor.

We lijken wel paria.s te worden. Uitschot haha.

Ik voelde mij helemaal niet aangesproken omdat ik rook maar hoe t.s het bracht vooroordelend.

En sommige niet rokers nu weer. Hier.En dat is jammer.

Toen ik rookte begin jaren 90 heb ik zelfs nog op de verloskamers kunnen roken Anno 1994, NU zou ik het niet eens meer in mijn hoofd halen haha. Omdat ik zelf al snap dat het niet zo wenselijk meer is haha:):)

12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Dit dus.
    Het valt mij op dat iedereen hier zo gemakkelijk over het feit heen stapt dat ts het benauwd krijgt van die smerige stinkrook.
    Adem zelf eens door een rietje...

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja, maar als ik achter rook, kan mijn buurvrouw daar last van hebben, zoals TS of jij, en sta ik voor, dan kan Islah, die langs komt lopen met haar kind er last van hebben......

14. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Dat roken hou je toch niet tegen. Ze kunnen hooguit aan de andere kant van de tuin gaan zitten.
    Binnen roken is ook geen goede keuze. Je bent toch vaker aan het poetsen, want die aanslag is gruwelijk. Maar de meest belangrijke reden; Als er visite komt willen die ook niet in jouw rook zitten. dus je visite komt niet meer, of zal vragen of jij buiten wil roken, helemaal als er kleine kinderen meekomen. Je kan ook bij andere op bezoek, maar dat gaat ten koste van je sociale contacten en ik vind dat enorm omslachtig.
    Dan kan je iedere keer als er iemand op bezoek komt naar buiten gaan, waar je weer weggekeken wordt door de buurvrouw. Schiet niet op.
    Je kan vragen of ze achterin de tuin willen zitten, of aan de voorkant willen roken. Maar daar houdt het op denk ik.

De pannakooi is balen, maar ook daar kan je weinig tegen doen. Je had natuurlijk kunnen informeren naar de plannen bij de gemeente, maar sommige dingen kan je niet voorzien. Als jij er 3 jaar woont en de gemeente zet ineens dat ding neer, had je het ook niet op voorhand kunnen weten.

Ik krijg het gevoel alsof er meer speelt bij je man. Vind het ver gaan om hem meteen een mieperd te noemen, maar dat is hij wel een beetje. Zit hij wel goed in zijn vel? Oordopjes in en een gesprekje met de huisarts waarom hij zich zo gestrest voelt, zal hem goed doen denk ik.

15. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ja dat kunnen ze inderdaad zeggen.
    Maar je kunt het altijd aangeven dat je er last van hebt en vragen of zij zich wat aan willen passen.
    Of ze dat zullen doen is nog maar de vraag.
    Ik kan heel goed begrijpen dat ts en haar man hier last van hebben.
    Hier in het topic wordt het afgeschilderd als aanstellerietus maar dat is het natuurlijk niet.
    Prima als de buren willen roken in hun eigen huis, maar als er buiten wordt gerookt en je hebt daar (zomers) last van, dan vind ik dat een goede reden om een gesprek aan te knopen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb het idee dat men tegenwoordig ook nogal snel last van een ander of van wat een ander doet heeft. Ja natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen waarbij je echt last van een ander kan hebben, maar ik vind het wel de spuigaten uitlopen tegenwoordig. Misschien ligt het aan mij maar kan mij niet herinneren dat mijn ouders vroeger zo vaak last van buren oid hadden.

Ik heb het idee dat men zich nog kan storen aan het feit dat de buren hun neus snuiten bij wijze van spreken.

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Ik snap ts mbt het roken wel. Ik heb zelf gelukkig geen astma. Maar ik erger me mateloos aan de stank die bij onze buren vandaan komt.
    als ik boven in bed lig, ruik ik precies wanneer hun achterdeur opengaat. Echt zon vieze shaglucht.
    en de buurman rookt savonds nog graag 1 in de achtertuin. Dan sta ik dus op om t raam dicht te doen, te smerig gewoon.

maar omdat ik geen lw problemen, ga ik er niet om klagen. Het is helaas zijn goed recht:(

overigens heb ik ook last van de achterbuurman die graag aan autos klust. En dan lekker de motor laat lopen.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, precies, zo zie ik het ook. Apart zeg dat je toen nog mocht roken op de verloskamers :( Bij ons op school waren en leerkrachten die in de klas zware sigaren rookte de hele dag door....En begrijp me niet verkeerd, ik wil daar ook niet naar terug, dat hoeft ook niet, maar in vergelijking met 20/30 jaar geleden, wat er toen allemaal mocht, vind ik eigenlijk dat de niet rokers nu inderdaad gewoon eens niet moeten zeuren. Bijna alles is rookvrij tegenwoordig, heb je last van de rook van de buren kun je best netjes vragen of ze ergens anders willen roken, verderop in de tuin bijv...

Maar de was niet op kunnen hangen buiten, omdat het in de rook hangt is echt flauwekul. Ik neem toch ook nog aan dat buuf niet onder jouw waslijn staat, maar op zijn minst een meter of 4 verderop aan de andere kant van de schutting. Daarbij is het nu ook niet bepaald windstil en (warme) rook stijgt normaal gesproken binnen enkele seconden op....

19. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

Mijn gang meurt ook naar rook van mijn buren...
    Echt smerig als je zelf die verslaving niet hebt..

Ik zou toch gaan verhuizen helaas zie ik geen oplossingen aangezien een roker niet zal stoppen?
    En zo'n voetbalveldje voor je huis zal jongeren blijven trekken vooral in de zomer liever dat ze met voetbal bezig zijn dan rottigheid in de buurt.

20. tuc

tuc Niet meer actief

In ons vorige huis (slecht geisoleerd e.d.) woonden we tussen 2 rokende buren in. En echt nooit heb ik daar binnen of buiten last van gehad...en die konden er wat van hoor. Mijn was rook er ook echt nooit naar. Ik denk dat mensen soms ook ruiken wat ze willen ruiken.

Deel Deze Pagina