Man nieuwe baan, hoe zit dat met vakantie uren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 31 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Met de aangifte krijg je die teveel betaalde belasting weer terug.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik doe jaarlijks aangifte maar uitbetaling vakantieuren valt onder bijzondere beloningen en is helaas net ff anders. Je krijgt wel wat terug maar het maakt geen maandloon. Bij mij althans niet.

Ik wissel overigens aan t eind van t jaar, dus je loopt t dan ook niet weer terug in met je nieuwe werkgever met onbetaald verlof oid.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het telt toch gewoon mee voor je jaarinkomen en als dat in een lager tarief valt krijg je het verschil terug.

chrystel73 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Maar de soep wordt meestal niet zo heet gegeten. Het is namelijk vrij normaal dat mensen in de zomer 3 weken nemen. Dus ga je dan even de min in en na de zomer compenseert dat weer. Anders zou het ook wel minder aantrekkelijk worden om te wisselen van baan. Andere optie is onbetaald verlof. Maar met mijn 18 jaar HR ervaring ben ik misschien 1x tegengekomen dat er echt geen akkoord werd gegeven (en overigens de persoon de baan toen ook niet nam, lijkt me in deze arbeidsmarkt helemaal onwenselijk)

ts, gewoon voorleggen aan werkgever. We hebben deze vakanties staan. Hoe kunnen we dit oplossen?

5. Mapje

Mapje Niet meer actief

Dan heb je wel een strenge werkgever. Ik ben zelf roosteraar geweest in de zorg en mensen die in juni in dienst kwamen en in juli vakantie hadden staan (wat logisch is in een zomer) gingen gewoon even de min in voor die bepaalde periode. Je kan de rest van het jaar dan bijna niks meer opnemen maar in overleg ging dit prima.

6. MissXray

MissXray Niet meer actief

Joh bij ons mag je ook in de min staan hoor, maar probeerde even de basis te schetsen. Als je niet een heel jaar ergens werkt dan is het gewoon helder dat je niet een heel jaar aan verlofuren krijgt bedoelde ik te zeggen. En ja dan moet je dus wat fiksen met je werkgever, maar die kan ook nee zeggen als je gigantisch in de min zou komen bijvoorbeeld.

Mapje vindt dit leuk.
  7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    #27 Felice, 1 apr 2022
    Laatst bewerkt: 1 apr 2022
    Hoezo strenge werkgever? Je hebt recht op een x-aantal vakantiedagen per jaar, begin je op 1 juni, dan heb je 7/12 van dat totaal. Het is aan jezelf om dat in te delen.
    Als je op jaarbasis 25 vakantiedagen hebt (5 weken), dan is dat 5 x 7/12 = 2,9 weken. Tuurlijk kun je dan 3 weken zomervakantie opnemen, maar dan sta je aan het eind van het jaar in de min én kun je verder ook geen vrij meer nemen.
    Die situatie bedoelde ik net als jij te schetsen. Zie vaak dat mensen dan voor 2 weken zomervakantie gaan en zo later ook nog eens een dag vrij kunnen nemen.

Een optie is vaak wel dat je dagen bij kunt kopen (dat kan dan bijv. weer van het geld dat je uitgekeerd hebt gekregen van je vorige baas voor je daar nog openstaande vakantieuren)

Mapje vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.303
    113
    Vrouw
    Mijn man had gelijk bij gesprek over de secundaire arbeidsvoorwaarden gesproken over : joh ik heb wel 3 weken vakantie gepland. Geen probleem! Wel stond hij ïn de min t hele jaar daardoor. Dus hij heeft op die zomervakantie na helemaal geen vrij meer gehad tot as meivakantie: t is niet anders :) is niet t probleem van de werkgever haha

As meivakantie heeft hij voor het eerst weer 2 dagen vrij sinds de zomee

Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina