Sorry, even mijn verhaal kwijt hoor! Mijn man is nu op uitzending naar Mali. Hij is nu een dikke week weg, dus we hebben nog even te gaan. Van te voren werd ik al gewaarschuwd op reacties en opmerkingen die je zal krijgen te horen. Nou en of ik die krijg te horen vandaag! De meeste opmerkingen als: - Had hij maar een vak moeten leren - Ze krijgen toch een flinke bonus - Dat is het risico van het vak - Had je maar niet met een militair moeten trouwen - In mijn tijd....... Ja ik weet niet iedereen is fan van militairen. Ik heb altijd gezegd ik wil nooit een militair als vriend, omdat ik al die uitzendingen vreselijk zou vinden. Maar wat als je droomman toevallig wel een leger pak aan heeft? Ik ben getrouwd met mijn droom-militair en we hebben samen een zoon. Mijn man heeft gelijk na zijn middelbare school de keuze gemaakt om het leger in te gaan en heeft dit ook altijd met heel veel plezier gedaan. Ook de uitzendingen! Echter, nu is de situatie veranderd. Hij heeft een vrouw en kind. En ja ook hij zou nu graag een burgerbaan willen hebben.. Een veilige baan zonder uitzending, niks te hoeven missen van je kind. Tegenwoordig is het niet makkelijk om een andere baan te krijgen. De zekerheid van een vaste baan geef je niet snel op. We zijn wel druk aan het kijken naar een andere opleiding en hoe we dingen willen gaan aanpakken. Maar toen kwam het bericht: Je gaat op uitzending naar Mali. Proberen eronder uit komen dat doe je niet. Hij neemt zijn verantwoordelijkheid en dit hoort nou eenmaal bij zijn baan. Accepteren doen we dat! Hij zit nu in Mali en zet zich, net als zijn collega's, voor de volle 100% in. De omstandigheden zijn niet geweldig. Een dikke bonus? Zo dik is die 'bonus' niet. Je staat 24 uur per dag beschikbaar voor je werk, geen vrije dagen en het risico. Is het raar dat je dan iets meer krijgt dan wanneer je gewoon in Nederland zit, 5 dagen per week van 8.00-17.00 werkt? Nu is er vandaag veel op het nieuws i.v.m. de veiligheid die tekort schiet op het kamp. En ik schrik gewoon van de reacties! Ik weet dat niet iedereen fan van de militairen is en dat hoeft ook niet! Maar is het nodig om soms zo kwetsend te reageren? Zo dit lucht op. Sorry voor mijn verhaal!
Sterkte. Hoe lang moet je man nog in Mali blijven? Mijn man heeft in het leger gezeten. Vier jaar. Na die vier jaar mocht hij zelf beslissen of hij zijn contract wilde verlengen of uit dienst treden. Hij heeft voor uit dienst treden gekozen. Defensie heeft hem naar de arbeidsmarkt begeleidt door een opleiding voor hem te betalen. Hij heeft nu een super leuke baan, mede dankzij het feit dat hij in het leger heeft gezeten. Staat goed op je cv.
Jeetje, ik snap wel dat je het er moeilijk mee hebt hoor!! Weet je hoelang hij moet blijven? Heel veel sterkte in ieder geval!!
Ah lieverd, kun jij niks aan doen dat die mensen die dat zeggen het iq van een leeg bushokje hebben.. Mijn ex was ook militair en ging naar Afghanistan. Ook ik kreeg veel commentaar.. Ik wou nooit een vent in het leger. En kreeg er 1. Toen die relatie over was schreeuwde ik, nooit weer een militair!! En wat kreeg ik, een man die na een jaar vertelde dolgraag het leger in te willen en 3 weken terug is goedgekeurd voor de korte officiers opleiding, start in augustus.. En ook nu, heeft iedereen zijn woordje weer klaar.. Sommigen hebben zelfs het 'lef' om te zeggen; ik zou nog maar een paar jaar wachten met trouwen en kinderen, dalijk gaat hij dood.. Echt ik snap het niet. Wij als vrouw van een militair kiezen voor onze man, niet omdat we zo dol zijn op zijn vak.. Echt een onwijs dikke knuffel! Bij welk bataljon zit hij? Gaat hij veel naar buiten of zit hij iets 'veiliger' binnen het kamp? Heel veel succes en sterkte de komende periode, het komt goed!! Knuffel!!
Half september komt hij weer thuis. We hebben nog even te gaan Het klopt dat defensie je de arbeidsmarkt ophelpt. De opleiding die man man wilde doen mocht niet. Zijn dus druk aan het kijken wat wel mag en natuurlijk wat hij echt leuk vind. Hoop op een goede loopbaan begeleider als hij weer thuis is Inmiddels zit hij al 9 jaar in het leger en heeft het ook altijd met veel plezier gedaan. Veel geleerd, heel veel mee gemaakt. Maar nu met een gezinnetje ga je er toch anders over denken
TS, Ik herken dit helemaal wat je allemaal zegt. Mijn man was militair de eerste 6 jaar dat we samen waren. Marine dus niet direct in het gevaarlijke gebied...maar hij heeft ook af en toe een reis gemaakt met een flinke spanning erbij ( Oorlogsgebied mensen ophalen et cetera...) Ik kreeg ook altijd te horen wat jij nu te horen krijgt. En zo'n dooddoener...terwijl jij je thuis best wel zorgen maakt. Dan wil je die opmerkingen ook helemaal niet horen. Mensen weten gewoon niet beter. Praat met mensen die weten hoe je je voelt. Ik was in die tijd lid van legerwijffies ( echt heel lang geleden...ha ha) een forum op MSN toen waar je met lotgenoten kon praten. Echt heerlijk. Misschien bestaat er nog zoiets?
In principe dachten we voor die tijd een 'veilige functie' en dat hij de poort niet uit hoeft. In hoeverre je het veilig op het kamp kan noemen na alle berichten Maar helaas.. Kreeg paar dagen geleden te horen dat ook hij vaak buiten de poort gaat komen
Ik luisterde toen veel naar radio Uruzgan, echt fijn vond ik dat. Ik kon er toen echt met niemand over praten, vriendinnen huilden al als hun vriendje een week naar Salou ging.. Terwijl de mijne 6 maand in een oorlogsgebied zat. Ik heb toen ook gekeken naar een forum, maar niet gevonden.. Kunnen we hier geen clubje oprichten voor vrouwen met een man in het leger?
Helaas kom je er in dit soort situaties achter aan wie je echt iets hebt en wie te dom is om een beetje empathie te kunnen tonen. Wees erg blij met de eerste (vaak kleine) groep mensen en onthoud wat je aan de tweede groep mensen hebt.. Hoe moeilijk het ook is, maar probeer het je niet te laten raken. Dat kost zo veel negatieve energie. Heel veel sterkte, want het lijkt me een hele lastige situatie!
herkenbaar...ook mijn man was militair. Hij is na ruim 13 jaar gestopt en heeft gelukkig ook met een goede opleiding defensie kunnen verlaten ( was ook direct na de middelbare school het leger in gegaan) In de tijd dat hij op uitzending moest woonden wij gelukkig vlak bij de kazerne in Nederland waar veel mensen uit het bataljon woonden. Bij ons in de straat was meer dan de helft van de mannen militair, dus er waren altijd wel een paar vrouwen "alleen" en wij konden elkaar dus goed steunen. Mensen die niet met een militair getrouwd zijn snappen gewoon niet hoe het is. Laat die opmerkingen lekker van je af glijden en wees trots op je vent. Wij weten hoeveel risico ze lopen voor de veiligheid van anderen en hoe ze zich altijd voor 100% inzetten! Probeer inderdaad in contact te komen met andere vrouwen. Bestaan de ThuisFrontCommités nog? Ik ben daar altijd heel actief geweest en heb daar hele dierbare vriendschappen aan over gehouden. Zet hem meid!!!
Maar waarom zijn er veel mensen die militairen niks vinden? Ik heb dat nog nooit gehoord.. Maar wat lijkt het mij ontzettend zwaar om zolang alleen te zijn Je steun en toeverlaat zo lang moeten missen, bluh! Veel sterkte! Knuffel.
Thuisfrontcommité bestaat nog. We hebben paar dagen na vertrek al een thuisfront dag gehad. Daar ook nr's uitgewisseld met een vrouw van zijn collega ook met een jong kind. Wij hebben wel whatsapp contact
Mensen 'snappen' vaak niet dat je zo kunt leven ofzo. Want, hij os veel weg, gaat op uitzending, loopt gevaar, zal wel dom zijn omdat hij in het leger gaat bla bla. Deze mensen weten helemaal niet hoe het is en reageren als buitenstaanders. Tuurlijk is het voor de vrouwen soms niet leuk. Maar ik was trots op mijn ex en ben trots op mijn vriend dat hij vecht voor ons land. Dat hij wanneer er iets gebeurd zorgt dat wij veilig kunnen leven. Ze kiezen er ook bewust voor, het is niet zo dat je dienstplichtig bent ofzo..
Thuisfrontcommite was erg fijn idd. Vond ik toen ook. Ik had onwijs akelige schoonouders die niks aan mij vertelden of lieten zien, daar kreeg ik alles gelukkig wel te horen en kon je je ei kwijt.
Sterkte meid! Rare opmerkingen maken mensen soms.. Mijn vader is militair en is ook naar Afghanistan, Irak, Bosnië geweest, Afghanistan heb ik heel bewust meegemaakt. Ik woonde nog thuis met mijn stiefmoeder en broertje en weet als geen ander wat voor impact een uitzending op een gezin heeft. Tsja je hebt het van tevoren niet te zeggen op wie je verliefd wordt, nogmaals veel sterkte en ik hoop dat je man snel een passende opleiding vindt.
Nou wat een rare opmerkingen zeg! Ik herken het alleen totaal niet! Ook getrouwd met een militair die in het leger zit en op uitzending is geweest maar ik krijg altijd alleen maar geïnteresseerde vragen als: hoe is dat uitzending? Is hij er anders door? Was het heftig? Moet hij binnenkort weer eens? Wat vind jij daarvan? Maar nooit zoals ts krijgt en altijd met respect. Af en toe eens van: wow ik zou dat eng vinden als je een baby hebt! Jij niet? Maar daar heb ik nooit zon moeite mee. Ik wens je wel succes! Ik hoop dat het snel september is meis! Enne we zijn hier zo te lezen met heel wat "army wives" dus mocht je je vervelend voelen dan kunnen we je vast wat steunen!
Die mensen zijn niet goed wijs die dat zeggen heb heel veel respect voor de mannen en vrouwen die in het leger etc zitten. Heel veel sterkte, lijkt me idd EEG moeilijk om zo lang zonder je geliefde te zijn. Dikke knuffel!
Mijn vriend is ook militair.. hij heeft er dit jaar aug. Voor gekozen om dit te gaan dien. Ik heb hem jaren tegen gehouden, om dit te gaan doen. Vorig haar kwam hij zonder werk (timmerman) en hebben we samen besloten, om toch die stap te wagen.. wij kregen ook reacties als: ja, je moet wat als je geen baan kan vinden. Als ik zeg dat hij dit al jaren wil doen en ik volle 100% achter hem sta verklaren ze me voor gek. Hij zou functie timmerman krijgen & uiteindelijk is het CBRN geworden.. iets 'gevaarlijker' Hij is net terug van 3 weken hongarije, die vond ik al zo ontzettend lang duren!! Een dikke knuffel & veel succes deze maanden.. X