peulenschil klinkt idd iets te makkelijk En helaas heb ik ook gevallen gezien via het ggz die niet gedwongen werden op genomen terwijl het wel wenselijk geweest zou zijn. wel eens mee gemaakt toen ik zelf voor de rust op een paas zat. Dat er een patient met een auto het gazon( waar mensen zaten) opgereden kwam, Stond dan wel heel gek te kijken. Die werd wel mee genomen naar een afgesloten afdeling.
Zal best maar ik had toch liever op een andere manier afscheid genomen van mn ex (en waarschijnlijk mn kinderen ook van hun papa) En ik durf erom te wedden dat de nabestaanden van deze meneer ook liever iets anders hadden mee gemaakt. En ik denk dat degenen die dood willen ook liever op een andere manier gaan dan zoals deze meneer of dubbel gevouwen om een boom. Bungelend aan een touw op zolder of wat dan ook. Om nog maar te zwijgen over diegene die hun geliefden zo terug vinden. Zelfdoding is nog steeds niet bespreekbaar. Maar ik denk dat als je mensen kan beloven dat als ze werkelijk uitbehandeld zijn en er niets meer helpt ze dan die keuze hebben, dat ze zich eerder zouden laten helpen. En geloof me jij bent dan adviseur maar ik heb het van verschillende kanten mee gemaakt. Ik weet dat er niet continue dezelfde drukte in je hoofd heerst. Maar weet ook verdomd goed hoe hoog die druk op kan lopen. Hoe radeloos je kan zijn. Hoe kan het ook anders als je je natuurlijke overlevings- drang ZO kunt negeren dat je jezelf moedwillig al die dingen aan doet die deze meneer gedaan heeft om maar dood te kunnen gaan? Eindelijk van alle ellende en pijn af zijn. En het zelfde geld voor lichamelijke dingen overigens. Mensen die hun gezelschapsdier tot in den treure laten door lopen met een hoop pijn en ellende zijn onmenselijk. Maar zodra het een mens betreft draaid dat idee 180 graden om en ben je onmenselijk als je ze los laat.... Kost wat kost door door behandelen en dokteren en doen. Soms zelfs tegen de wens van de patiënt in. Dan vraag ik me werkelijk af waar we mee bezig zijn! Van wie is dat leven ? Van de patiënt, de familie van de patiënt of de heren doktoren?