Je hoort het niet zo vaak maar wij zijn erover aan het twijfelen om het om te draaien. Mijn vriend werkt nu 4,5e dag maar vind zijn werk niet echt leuk hij heeft echter lang thuis gezeten en is allang blij dat hij weer iets heeft. Ik werk 24 uur echter heb nu de kans op mijn werk w.s. om meer uur te gaan werken. We willen echter niet meer kinderopvang Nu denken we er dus aan om te kijken of ik 4,5 dag kan werken en mijn vriend 3 dagen. Dat eerste kan nu ws. wel, maar of hij naar 3 dagen kan is maar de vraag. Hier w.s. niet waar hij nu werkt. Tijdelijk zouden we het wel dubbel kunnen doen. Hij 4,5 dag ik ook. Maar ik wil dat niet te lang vind het gewoon te veel voor onze dochter. Maar zoveel part-time banen zijn er niet voor mannen.. Iemand hier ervaring hiermee ? Of mensen die het ook zo doen ?
Bij de geboorte van onze dochter heeft mijn man ouderschapverlof opgenomen, hij ging toen van 36 naar 27 uur werken (3x9). Ik bleef toen gewoon 32 uur werken. Volgens mij zijn parttime banen voor mannen net zo makkelijk te vinden, maar er heerst op een of andere manier nog een taboe op. Mannen worden geacht 40 uur te werken, ik heb geen idee waarom. En vrouwen met kinderen worden raar aan gekeken als ze meer dan 24 uur werken, ik heb geen idee waarom. Wat vaak in bedrijven is, is dat een partime baan een fulltime baan is die je met zn tweeen opvult. Ere werken meer vrouwen parttime dus het zijn vaak de typische "vrouwenbanen" waar makkelijk parttimer aangenomen worden. Ik heb al een hekel aan het woord "vrouwenbaan".... maar ik denk dat je wel snapt wat ik er mee bedoel. Dus het wordt of een baan zoeken die gewoon parttime is, of een fulltime baan waarvan 1 helft al is ingevuld door iemand (waarschijnlijk een vrouw) Bij kennissen van ons zit de man thuis vanwege gezondheid en de vrouw werkt fulltime. Geen probleem hoor, werkt prima.
Volgens mij den onze buren dit... De 1 doet 3 dagen en de ander 3,5 dag werken. Alleen op donderdag hebben ze dan iemand bij hun thuis nodig.
Het zal best mogelijk zijn voor mannen hoor..ligt alleen wel aan welke branche denk ik. Soort werk dat mijn man doet mag helemaal niet parttime gedaan worden...ook niet door vrouwen...en hij is de enige man op zn afdeling Weet niet wat jouw man voor soort werk doet?
Dit hadden wij in eerste instantie ook willen doen, omdat ik meer verdien en ml zijn werk niet zo leuk vond. Nu heeft hij sinds 3 weken ander werk wat hij helemaal geweldig vindt en gaat ie zelfs wat meer werken Dus hij 38 uur en ik 24. Maar vind het zeker geen gek idee hoor. Hoop dat jullie een manier vinden!
Hier zelfs partner volledig thuis voor de kinderen, mede ivm gezondheidsgeschiedenis dat wel, maar ik werk 32 uur en heb 4 uur ouderschapsverlof.
Hier bijna gelijk. Ik werk 28 uur en mijn man 32 maar door zijn vele vakanties als leraar komen we denk wel ongeveer op hetzelfde uit
Wij werken allebei fulltime over 4 dagen. Maar in de toekomst zal ik waarschijnlijk meer gaan werken en mijn vriend minder. Dat heeft voornamelijk te maken met soort werk en dat ik veel meer doorgroei mogelijkheden heb qua salaris. Mijn vriend is kok, en die apedagen die hij nu maakt.. Dat gaat niet tot aan je 70e.
Als je man het ziet zitten en het is financieel mogelijk ... waarom niet? Hou er wel rekening mee dat niet elke baas er in de toekomst happy mee zal zijn. Nu is hij zijn werk wat beu en is 't misschien mogelijk, maar stel dat hij over een aantal jaar terug meer uren wil werken (kinderen naar school bijvoorbeeld) en elders aan de slag wil ... lukt dat dan nog in zijn sector? Of gaat dat hem altijd blijven "achtervolgen"? Een mannelijke collega van mij werkt 50 % - 18u45min in ons geval. Zijn vrouw werkt in de zorg en draait alle mogelijk shiften. Gecombineerd met 3 kinderen is meer werken voor hem bijna niet te doen. Zij hebben hier ook voor gekozen omdat het - door het shiftenwerk - financieel voordeliger is dat zij voltijds blijft werken.
Wij hebben het even gedaan na geboorte van eerste, omdat mijn fulltime baan veel beter betaalde (en parttime niet mogelijk was). Mijn man werkte toen 3 dagen, zijn werkgever vond het niet geweldig maar ging er wel mee akkoord. Erg lang hebben we het niet volgehouden . Voor ons werkte het helemaal niet. We werden er beiden ongelukkiger van... Ik kon er niet tegen zo weinig bij mijn kind te zijn, mijn man kon er niet tegen zo veel zorgtaken te verrichten. Ik ben toen een andere baan gaan zoeken die wel parttime kon en we hebben het weer omgedraaid. Maar ik ken ook mensen bij wie het prima werkt. Een vriendin van me werkt 36 uur, haar vriend doet freelance dingen en heeft minstens 3 volledige dagen de zorg voor hun 2 kinderen.
Yep en werkt prima hier Ml werkt 2.5 dag en is voor de rest bij de kids. Dit omdat mijn baan beter is en ik veel meer verdien. Hij is helemaal in zn element thuis, engelengeduld en heel zorgzaam. Veel meer dan ik dat ben Hij werkt nu al bijna 3 jaar op deze manier en heeft nog 2 jaar te gaan. Alles dmv ouderschapsverlof. Zijn werkgever is er idd niet blij mee, zij wensen alleen fulltimers. Hij is dus nu al op zoek naar iets anders voor max 2 dagen. Maar het valt idd niet mee. Een vrind van ons is al 3 jaar werkloos. Hij kan wegens gezondheidsredenen niet fulltime werken maat parttime is moeilijk te vinden voor een man. Hier zien we het wel. Mn man heeft nog even. Als het niet lukt gaat hij waarschijnlijk ontslag nemen. Als de kids straks naar school moeten enzo wil ik niet dat ze na een lange schooldag altijd nae de bso moeten. Ik heb nu ook een stukje verlof opgenomen en werk 3.5 dag. Ik kan mn kleintjes geen 5 dagen missen. Ga hierna wel naar 5 dagen terug; mijn oorspronkelijke contract.
Mijn man werkt nu 36 uur (4x9) en neemt 4 uur ouderschapsverlof op. Ik werk 34,5 uur in 4 dagen. Het is denk ik niet zozeer man/vrouw maar ook functie afhankelijk. Ik mag bijvoorbeeld niet minder dan 32 uur werken, zowel mannen als vrouwen. Bij mijn man is ook 32 uur het minimum. Met ouderschapsverlof is het een ander verhaal al zijn niet alle werkgevers daar even blij mee maar dat mag niet geweigerd worden. IK denk best dat het mogelijk is voor je man maar je moet er wel de tijd voor nemen om een baan te vinden. En buiten dat hóóp ik er ook op dat het zo is want wat mij betreft mag man en vrouw wel wat meer gelijk worden getrokken wat werken betreft. Ouderwets dat een man fulltime zou moeten werken. Prima toch als het andersom is!
Ik werk 32 uur. 4 volle dagen. Mijn man werkt 40 uur per week, maar zijn rooster is zo afwijkend, dat hij eigenlijk 3 of 4 dagen thuis is, waaronder doordeweeks dus (en hij moet dan dus regelmatig in het weekend werken. Maar al met al is hij veel thuis met de kinderen en dat gaat prima. Een collega van mij werkt voltijd en haar man is thuisvader. Werkt prima voor ze.
Het is een beetje naast de kwestie maar ik schrik er van dat er zoveel mensen met kinderen zijn waarvan één van de twee maar parttime werkt. Is dat iets typisch Nederlands? Hier in de omgeving werkt eigenlijk gewoon iedereen zo goed als fulltime. Financieel anders best moeilijk.
Yes dat is typisch nederlands. Geen land (in elk geval in de EU maar volgens mij zelfs ter wereld) waar het parttime percentage zo hoog is als in Nederland Toevallig las ik begin van de zomer dit artikel er nog over: Waarom zoveel Nederlanders parttime werken
Wat fijn Lijkt me leuk dat de mogelijkheid er is als je dat graag wil. Hoe zit dat dan financieel? Verdienen jullie meer of liggen de levenskosten lager?
Weet niet of we veel meer verdienen maar wel dat er veel mogelijk is. Als je niet heel veel verdiend kun je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen, bijdragen vd overheid dus dat scheelt wel weer in de kosten en verder is het denk ook waar je je geld aan uit wil geven. Tuurlijk iedereen moet boodschappen doen maar dat kan voor 75 euro in de week maar ook voor 150 hoe vaak wil je op vakantie gaan e.d.
Geen idee of het typisch Nederlands is eigenlijk. Hij is gedwongen een half jaar thuis geweest en helemaal thuis vond hij niets, maar op zich het doen van het huishouden en zorgen voor onze dochter vond hij prima. Hij vermaakt zich prima met een dagje huishouden doen etc. Ik vind dat een stuk minder leuk Bovendien heeft mijn baan een stuk meer mogelijkheden qua doorgroei. En ik verdien ook meer per uur. Stom eigenlijk dat het toch een beetje raar voelt.