Ik ben een webshop gestart en 1 mei 2014 gaat die live. Toch heb ik al via FB een voorproefje gehouden en wat verkocht. En natuurlijk ook behoorlijk wat ingekocht. Nu moet ik mijn eerste BTW aangifte gaan doen. (ingeschreven per feb 2014). Ik moet dus de btw aangifte doen vanaf inschrijving t/m maart (eerste kwartaal). Ik snap het alleen niet... Wie heeft er een eigen bedrijf en heeft tijd om wat vraagjes te beantwoorden? Als ik er echt niet uit kom kan ik altijd iemand in dienst nemen om dit te doen, maar het moet toch niet zo moeilijk zijn? Wie kan het mij 1 keer goed uitleggen zodat ik het in vervolg zelf kan?
Ik zou als ik jou was hiervoor toch echt een accountant inhuren. Kan er nooit iets (onverhoopt) mis gaan, en heb je er zelf ook geen omkijken naar. Tevens doen zij buiten je kwartaalaangifte ook de jaarrekening opstellen (waar je dus ook ieder jaar mee te maken krijgt). Ik kan het je dus niet uitleggen want wij hebben hiervoor een accountant Heb je in feite niets aan, maar misschien is het een overweging waard om toch iemand hiervoor in te huren.
Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend Omzetbelasting 1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief 1b. Leveringen/diensten belast met laag tarief 1c. Leveringen/diensten belast met overige tarieven, behalve 0% 1d. Privégebruik 1e. Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast Ik heb dingen verkocht wat in het hoog tarief valt. Dus ik vul dan bij 1a in. Alleen wat? links: Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend rechts: Omzetbelasting Vul in de rechterkolom het btw-bedrag in, en in de linkerkolom de omzet van de goederen en diensten die u in Nederland levert. Ook leveringen die nog belast zijn met een oud tarief vult u hier in. Dus links vul ik het bedrag in wat ik heb verkocht van 1 jan t/m 31 maart 2014. incl btw. stel dat dit 100 euro is geweest vul ik daar 100 in. En rechts vul ik dan alleen het btw bedrag in. Dus in dit geval BTW 17,36 Snap ik het zo goed of moet ik links het bedrag excl. btw invullen.
PS. je gaat al de 'fout' in door te zeggen dat je btw van 100 euro, 21 euro is. Je BTW is wel 21% maar in dit geval geen 21 euro! *edit, even een toevoeging* Bedrag inclusief BTW (bijvoorbeeld 100 euro) naar bedrag exclusief BTW (bij 21% BTW): 100 euro : 1,21 = 82,65 euro Vervolgens BTW-bedrag berekenen: 100 euro 82,65 euro = 17,35 euro
Tnx. Dus links ga ik het totale bedrag excl. btw invullen en rechts het btw bedrag. (*pakt rekenmachine) Ik wil het liefst ook hulp er bij, alleen ik ben net gestart en wil het eerst zelf proberen. Een accountant kost een hoop centjes die ik nu liever in mijn bedrijf stop. Mocht het echt niet lukken dan moet het maar hoor!
Betreft de aangifte, zolang je inkoop en verkoop hebt en wat kleine investeringen is dit echt super makkelijk en goed zelf te doen. Ik doe mijn eigen administratie zelf en de voorbereiding op de jaarafsluiting ook. Pas zodra je allemaal andere kosten krijgt met leuke regeltjes kan je het beter uit handen geven.
Snap ik, maar je kunt beter zeker van je zaak zijn, dan dat je nu fouten maakt en later veel kosten daardoor krijgt!
Al je inclusieve bedragen delen door 1,21 en klaar ben je. Edit: Dan heb je je exclusieve bedrag. Dus 100 - uitkomst en dan heb je je btw.
Je moet bij 1a je omzet invullen exclusief BTW en dan rechts het BTW bedrag. Dus stel je hebt 100 euro omzet exclusief BTW, dan vul je links 100 in en rechts 21. Is je omzet INCLUSIEF BTW 100 euro dan vul je links 83 euro in en rechts 17. Vergeet dan niet om je voordruk in te vullen. Omdat je zei dat je nogal wat had ingekocht. Je gaat dan van al je inkopen de BTW optellen (dus niet totaalbedrag van de facturen maar ALLEEN de BTW) en dit opgeteld vul je in bij vakje 5b, voorbelasting. Ik weet niet waar je hebt ingekocht, maar op goederen gekocht in de EU is het BTW tarief 0% dus dan kun je die BTW helaas niet aftrekken (en dus niet opgeven in hokje 5b).
Bel anders de Belasting Telefoon even (zie site Belastingdienst)! Die kunnen je met simpele vragen ook vast verder helpen.
Hoi MiniShopaholic, Ik heb ook een eigen zaak en doe zelf mijn btw aangifte. In echt heel simpel. Je mag mij PB en, als je wilt. Ik ben geen professional, maar t is echt heel simpel Groet, Mimosa
Tnx voor je uitleg. Ik heb ingekocht in NL bij een groothandel dus heb hier gewoon btw over betaald die ik terug kan vorderen. Ik heb dus een webwinkel in Nederland en koop alleen bij Nederlandse groothandels in. Ik heb nu ingevuld Rubriek 1: Prestaties binnenland 1a. links bedrag excl btw van alle verkoop tussen 1 jan en 31 maart rechts het btw bedrag Rubriek 2: Verleggingsregelingen binnenland NIKS Rubriek 3: Prestaties naar of in het buitenland NIKS Rubriek 4: Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht NIKS Rubriek 5: Voorbelasting, kleineondernemersregeling, schatting en totaal 5a. Omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) (het bedrag van btw die ik moet betalen (stond al ingevuld)) 5b. Voorbelasting Btw van alles wat ik heb ingekocht of heb aangeschaft voor mijn bedrijf (dus kleding, printer etc) Lijkt me zo goed toch?
Klopt! Zodra het kan zou ik wel een softwarepakket aanschaffen waarin je de btw aangifte automatisch kan doen, scheelt veel tijd! en idd accountant. sommige hebben speciale zzp pakketten. lever je alles in en hun doen het voor je voor een x bedrag per maand. een soort abbo
Wij hebben ook eigen zaak (zaken eigenlijk) maar laten dat gedeelte aan een accountant over. Hoeft niet duur te zijn! Wij betalen nog geen honderd per maand. Wel met een boekhoudprogramma (snelstart)