Inderdaad ik heb als 16 jarige ook echt stomme dingen gedaan (kwam uit een destijds moeilijk gezin). Ik zette me af en eed dingen waar ik me nu niks met bij voor kan stellen, en trap tegen mijn kop van een volwassen vent was echt niet de oplossing gewest.
Ik ben het er wel mee eens dat voor het vergrijp de reactie wat heftig is. Alleen denk ik niet dat die man dit bewust heeft gedaan. Kan het me niet voorstellen tenminste. Ik heb als 16-jarige nooit zulke dingen uitgehaald. Haalde ik niet in mijn hoofd want mijn moeder zou me persoonlijk naar het bureau gebracht hebben.... NADAT ze me eerst zelf even flink had laten voelen. Wat niet wil zeggen dat ik rebellie wel kan begrijpen maar sommige dingen gaan tegenwoordig gewoon tever. Daarnaast weet je ook niet wat die jongens allemaal tegen die man geroepen hebben. Bedreigd, beledigd, weet ik veel. Zolang ik het volledige verhaal niet ken is het moeilijk er iets over te zeggen.
Er is nog een groot verschil tussen iemand een mep verkopen en iemand tegen het hoofd schoppen. Dit is niet alleen eigen rechter spelen, maar ook nog eens buitenproportioneel. Dus 'niet bewust gedaan' vind ik hier niet opgaan. Enneuh, staat er ook niet in het artikel, dat de politie al bezig was met het aanhouden/arresteren van de verdachten? Hoe dan ook. Goed dat die jongens zijn opgepakt door de politie. Die bewusteloos getrapte jongen zal zijn straf ook niet ontlopen. En ik vind het OOK goed, dat de 38-jarige trapper, die oud en wijs genoeg zou moeten zijn, gepakt is en hopelijk wordt ook hij gestraft.
Als je het nog nodig vindt om iemand tegen het hoofd te schoppen terwijl de politie al ter plaatse is en bezig is om iemand in te rekenen; dan ben je zelf een agressief randgeval en een gevaar voor de samenleving! Die jongens zijn slecht bezig geweest. En ze verdienen het om hard aangepakt te worden. Hoe ze maar tegen en draag ze over aan de politie. Zorg dat ze flink schrikken en laat ze opdraaien voor de schade. Allemaal prima. Als je zo iemand (irritante puber) tegenhoudt en daarbij bezorg je hem verwondingen, dan vind ik het al wat op het randje. maar goed; boosheid en iemand onhandig aanpakken kan best eens een blauwe plek of kneuzing o.i.d opleveren. Maar iemand tegen het hoofd schoppen voor vandalisme en diefstal van een bidon? Dat is echt buitensporig. Want dan lag hij OF al op de grond. (En iemand die al op de grond ligt, schop je niet.) OF je bent een getrainde vechtsporter als het je lukt om iemand uit stand een harde schop tegen het hoofd te geven. En als je een vechtsport doet, hoor je zelfbeheersing te hebben.
Ik vind het een beetje dubbel.. Aan de ene kant had die jongen gewoon van andermans spullen moeten afblijven dan was dit niet gebeurd, aan de andere kant vind ik een trap tegen iemands hoofd wel erg ver gaan.. Maargoed ik snap wel dat je op zo'n moment boos bent.. Ik zou zelf ook niet toekijken hoe iemand mijn spullen jat. Wat ik hier lees over dat hij 16 jaar is, met vrienden is, groepsdruk, baldadigheid enz dat vind ik weinig toevoegen.. Ook een puber weet dat je van andermans spullen moet afblijven.. Nee, die zogenaamd verzachtende omstandigheden vind ik onzin.
We zijn er niet bij geweest, maar mss bukte die jongen wel of zoiets en kwam de trap die voor zijn been was bedoeld, onbedoeld tegen het hoofd.. Anyway, het blijft speculeren.. En dat zo'n man zo reageert? Tja, wie weet hoe vaak hij al slachtoffer is van diefstal/vandalisme. Wij hebben bijvoorbeeld begin maart een nieuwe (3 jaar oud) gekocht. Supertrots en superzuinig zijn we ermee. Alleen hebben we in die 5 maanden dat we hem nu hebben, al 2 keer schade aan onze auto, door anderen. En uiteraard zonder briefjes achter te laten.. De eerste schade hebben we kunnen laten repareren (all risk), maar we gingen wel een aantal tredes omlaag. Nu met de 2e schade kunnen we niks meer, omdat het ons dan echt no claim gaat kosten. Geloof me, als ik dan zou zien dat iemand met z'n botte kop tegen onze auto aanrijd en aanstalten maakt om weg te gaan zonder melding, zou ik ook niet voor mezelf instaan. Je bent zuinig op je spullen en dan komt zo'n groepje met opgeschoten kutjochies die wel even je spullen slopen cq jatten. Bah, gèk wordt je ervan. Zeg je er wat van, kun je nog een enorme grote bek ook krijgen. En niet zeggen dat het door de opvoeding komt, ik ken hier in de buurt zat gezinnen met pubers die netjes opgevoed zijn, maar evengoed hele rare dingen aan de hand hebben.. Dus ja, ik kan begrijpen dat die man door het lint ging en nee, het is uiteraard niet goed te keuren dat hij hierbij te ver is gegaan.. Maar wel begrijpelijk. Die gasten kunnen het leven in een buurt behoorlijk zuur maken..
Of je bent lang en dat gastje was klein en je hebt kisten aan... Kan ik ook hoor. Vriend van me heeft één jiujitsu trap laten zien aan mij, vroeger. Als ik niet zwanger ben, kan ik die ook. Maar wat dan wel is... ALS je zo'n soort trap geeft, dus zo hoog dat je het hoofd kunt raken, dan ben je wel doelbewust iemand pijn aan het doen en moet je je kunnen beseffen dat het wel eens ernstige gevolgen kan hebben. Alleen als die jongen net toevallig bukte op dat moment... maar dan nog... trappen? Wie doet dat nou? Slaan puur uit impuls, daar kan ik nog bij komen, maar trappen is toch al erg duidelijk met het doel om iemand pijn te doen.
Ik kan niet goedkeuren wat die jongens deden, ik erger me kapot aan vernielen van auto´s, bushokjes en vooral met oud en nieuw brievenbus volstoppen met vuurwerk maar het is wel zo dat het jongens zijn, minderjarig.....in de groei dus (ook mentaal dus) en ja....dan kan je zeggen dat het niet mag en dat men dit moet leren en dat die kinderen het verschil weten tussen goed en kwaad maar ik weet nog dat ik vroeger weleens heb belletje getrokken, over een hek klimmen van iemand omdat het gerucht ging dat die man gek was en naar buiten kwam met bijlen/messen blablabla, niet dus, die man kwam en zei tegen ons dat het niet hoorde en dat hij er niet van gediend was en de volgende keer de politie zou bellen, we hebben het nooit meer gedaan. Ik snap dat hij die bidon stal met zijn vrienden maar een minderjarige aanvallen met een schop tegen het hoofd, nee! je bent volwassen en kan dan beseffen dat je iemand ook tegen kan houden door hem vast te pakken en houden, zo het lijkt waren het kwajongens streken want je leest nergens dat die andere jongens hebben geprobeerd zelf fysiek geweld te uitten, door messen trekken enzo. Ik keur dit dus niet goed. Wat moet die jongen psies leren nu?! iemand zit een keer aan mijn tas/fiets/boeken en ik sla erop los want dat mag omdat dit je spullen en tja....we bespreken niets meer, we slaan er gewoon op los.
Uit een wetenschappelijk onderzoek... Anders gezegd: een ouder moet een flink aantal jaren rekening houden met het feit dat de hersens van hun kinderen nog niet volwassen zijn. En dat terwijl we vroeger dachten dat die hersens al klaar waren als ze naar de middelbare school gingen en dat hun gedrag alleen een kwestie van bijschaven was ..." Hoe kan een ouder of een leraar rekening houden met dat rijpende puberbrein? "In het algemeen kun je zeggen dat de adolescentie een riskante periode is. Pubers zijn heel kwetsbaar, omdat de verschillende hersengebieden zich niet in hetzelfde tempo ontwikkelen. Om een voorbeeld te geven: ze krijgen een enorme behoefte aan 'kicks', aan spanning. Vaak zoeken ze die op door gevaarlijke dingen te doen. Ineens moeten ze skaten over brugleuningen, nemen ze meer risico's, willen ze gruwelijke films zien, gaan ze gokken, of zoeken ze grof geweld op in games. Het centrum in hun hersens dat reageert op dit soort prikkels heet de nucleus accumbens, het beloningscentrum. Bij pubers is dat gebied extra gevoelig. Bij volwassenen wordt die nucleus accumbens in toom gehouden door de frontale cortex, het hersengebied waarmee mensen bedenken dat het soms niet slim is om iets te doen. Maar dat gebied is bij pubers nog niet zo efficiënt georganiseerd en bovendien communiceert dat deel niet optimaal met het beloningsgebiedje waar dat lekkere gevoel zit. Het beloningscentrum is al aan het werk bij de gedachte aan spanning alleen! Pubers voelen hierdoor vaak helemaal geen remming als er iets 'lekkers' voorbij komt, of ze voelen het pas achteraf. Te laat dus. Ze weten dan wel dat het niet goed was om iets te doen, maar toch doen ze het. Het gevolg is dat pubers juist veel gevoeliger zijn voor allerlei soorten verslaving dan jongere kinderen of dan volwassenen. En juist in deze periode komt alles voorbij aan spannende risico's, van alcohol, drugs, tot spannende dingen waar je in groepsverband ineens in verzeild raakt."
Helemaal mee eens. Ik lig er niet wakker van dat die jongen een trap tegen zijn hoofd heeft gehad. Eigen schuld dikke bult. Het was een harde les maar wel een goede denk ik. En als hier een inbreker komt sla ik hem ook met een honkbalknuppel op z'n hoofd.
Ik vind een inbreker toch wel even iets anders dan de diefstal van een bidon en vandalisme. Daarmee wil ik 'kleine' diefstal absoluut niet goed praten. Maar de consequentie (straf) moet wel in verhouding zijn met het misdrijf. Je geeft een kind dat een snoepje jat niet dezelfde straf als een volwassene die een moord pleegt. Dat geldt hier ook. Op het moment dat je een inbreker slaat die zich in jouw huis bevindt en er is geen politie in de buurt, dan pleegt die persoon een ernstig feit en hij vormt een bedreiging voor je. Dat is heel wat anders dan een rotjongetje bewusteloos schoppen voor een klein vergrijp terwijl hij op dat moment al wordt ingerekend door de politie!
Mooi stukje. Wat is nu het excuus van die 38-jarige? Misschien zijn zijn hersenen in de pubertijd blijven hangen en zijn nooit helemaal goed ontwikkeld?
Precies! Wij hebben hier in de buurt ook zo'n groep met jongens van die leeftijd. 's Avonds staan ze bij de pinautomaat, niemand durft dan alleen te pinnen. Het hokje waar deze pinautomaat zich in bevind wordt steevast elk weekend volgezeken. Overdag op een pleintje met bankjes, echt elke week worden de vuilnisbakken gesloopt. Een paar weken geleden stond er een grote steiger om de bejaardenflat tegenover dat pleintje, 3x raden wat er 's nachts gebeurde. Juist ja, klimmen op die steiger en kijken of ze bij die oudjes naar binnen konden komen. Mijn schoonmoeder woont in die flat en die heeft doodsangsten uitgestaan. Schuttingen bij woningen in de buurt worden 's nachts gesloopt. Schreeuwen en brullen 's nachts, keihard gassen met brommers. De opmerkingen zijn niet van de lucht als je voorbijloopt.. Van de winter met die sneeuw kon je een ijsbal voor je kop krijgen. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.. Dan kan de emmer inderdaad behoorlijk vol zijn en als dat laatste druppeltje er dan bijkomt, kun je nou nèt even door het lint gaan. Dan kan de politie op dat moment wel net willen ingrijpen, maar hoelang is dat gedoe al aan de gang? Hoevaak is de politie niet gekomen? Hier doen ze er ook bar weinig aan. Het zou fijn zijn als er door de politie gewoon vaker (en harder) wordt ingegrepen. Dat zoetsappige gedoe in dit land laat de boel gewoon escaleren en de slachtoffers zijn veel te vaak de dupe daarvan..
ik vind ook dat er niet hard opgetreden wordt, door zowel de politie als ouders. het afgelopen schooljaar liep een leerling van ons met een mes in de fietsenkelder te zwaaien, politie noemde het baldadigheid, ouders snapte niet waar we ons druk om maakten.. kind mocht wel een nieuwe school gaan zoeken. het ligt echt niet altijd aan de opvoeding, er zijn ook ouders die ontzettend hun best doen, maar echt een probleemkind hebben. Maar in de meeste gevallen doen ouders maar alles om het leuk en gezellig te houden. Kinderen hoeven echt niet bang te zijn voor hun ouders, maar wel voor hun gezag, of wordt ik nu te vaag? maar ja, blijft lastig omdat we alleen maar weten wat er geschreven staat.. fijne zondag nog allemaal!
Ja rot voor dat joch dat hij in het ziekenhuis is beland omdat hij een trap tegen zn kop heeft gekregen maar dan had hij maar met zijn poten van andermans spullen moeten blijven. Of het nou gaat om een bidon of een volle portemonee, het is niet van hem!! En hij wist vast dondersgoed waar hij mee bezig was. En dan kan die man hem wel lekker gaan vasthouden zodat hij niet kan ontsnappen omdat hij niet voor eigen rechter mag spelen, maar voor hetzelfde krijgt die man een paar klappen of een mes in zijn buik. K hoop dat dat ventje hiervan geleerd heeft.
nou dit dus en nu maar hopen en bidden dat de meeste zp-ers hier niet zulke kids hebben die het ook maar wagen ooit eens een bidon uit een fietstas te jatten want ja die schop tegen hun hoofd hebben ze dan volgens velen verdient ik schrik hier echt van de eerste de beste randdebiel die mijn kind een schop tegen zijn hoofd verkoopt om welke reden dan ook kan beter emigreren
er is toch wel een verschil tussen een inbreker (directe bedreiging en aanval) en een 16 jarige puber die een bidon uit een fietstas jat sorry hoor maar ik hoop dat jou kindjes opgroeien tot lieverdjes en nooit de puberteit ingaan