Als je op je 38ste je jezelf niet onder controle hebt en voor zo'n vergrijp een puber tegen zijn hoofd bewusteloos moet trappen denk ik dat er ook wel een steekje los zit. Natuurlijk moest die jongen van die bidon afblijven en geen rare dingen uitvreten, maar goed.. Ik deed het op die leeftijd ook en weet ondertussen ook wel dat het echt stom was maar ook dat het een loseractie is om mensen te gaan slaan of schoppen vanwege zulke materialistische zaken.
Nee, jij mist gewoon duidelijk haar punt. Zij zegt dat bij sommige 16 jarige dat stukje inschattingsvermogen nog kan missen, en dan zeg jij dat hij daar maar over na had moeten denken. DAT stukje denkvermogen mist er dus, daar is niet ieder kind toe instaat. Maar naar mijn mening is het sowieso not done om iemand tegen zijn hoofd te schoppen voor een bidon, staat absoluut niet in verhouding, en ik vind ook niet dat het normaal is om dat blijkbaar te moeten verwachten tegenwoordig.
mijn broer was echt verschrikkelijk vroeger, jatte uit winkels, achterop de brommer stoelen buiten op het terras omschoppen bij een restaurant.. kon ook naar de kantonrechter... echte asociale domme acties.. en nu? voorbeeldburger, doet geen vlieg kwaad, goudeerlijk.. heb verschillende trainingen gedaan m.b.t het puberbrein en je kunt gewoon op scans zien dat bepaalde gebieden anders reageren/werken dan bij een volwassenen, dat praat het niet goed, maar ze staan er vaak echt niet bij stil bij wat ze doen. maar dan nog vind ik een schop tegen het hoofd totaal niet in verhouding met het jatten van een bidon..
Inderdaad. Het verkennen van grenzen, opzoeken van spanning, het egocentrisch denken hoort bij de leeftijd en is volkomen normaal. Voor wie het interesseert, op deze site staat wel duidelijk beschreven hoe het verloop van die fases is.
Helemaal duidelijk en ben het er helemaal mee eens! En wat ik al eerder heb gezegd: Dat stukje denkvermogen ontbreekt er dus bij die jongen... Maar wát ontbreekt er dan bij die volwassen vent, dat HIJ niet inziet dat het baldadigheid is en vervolgens om een bidon iemand tegen tijd hoofd trapt?
Geweten komt pas ná de daad. Maar ik denk dat wat hij mist ten eerste het vermogen is, om zaken correct op waarde te schatten, ten tweede gaat er iets mis in zijn oorzaak-gevolg redenatie en ten derde ontbreekt het hem aan empathie. En al die dingen zijn te herleiden naar een hersenfunctie. In andere woorden: Er zit ergens een steekje los. En als je het mij vraagt ook bij de mensen, die zijn actie goedkeuren. Alle drie de genoemde punten bedoel ik dan.
je bedoeld cirKelredenatie (grapje!) Cirkelredenering - Wikipedia Ja weet je ondanks dat ik het ook onbeschoft vind en een tik voor zijn hoofd had ie best mogen hebben van mij (niet te hard) een puber zijn hersens zijn nog niet volledig ontwikkeld deze zijn gemiddeld pas volledig ontwikkeld met 23 trouwens! Dus eigenlijk kan je je hersentechnisch nog geeneens volwassen noemen met 21 haha (maar goed het is een gemiddelde dus sommige misschien wel) Een bepaald gedeelte van de hersens wat situaties en consequenties goed kan inschatten is nog niet volledig ontwikkelt dus vandaar dat je als echte volwassenen in principe jezelf moet inhouden.