Hulp gezocht, familie vs. hulpverleners?

Discussion in 'De lounge' started by Liminous, Jan 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liminous

Liminous Actief lid

Oct 23, 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

ik zal even de situatie proberen te schetsen:

Ik kom uit een gezin van 3 kinderen. Beide ouders hebben de nodige psychische problemen en zijn al zolang ik mij kan herinneren alcoholisten. Ik heb gelukkig geen beperkingen of ernstige psychische problemen, mijn broertje is geboren met het FAS syndroom en mijn oudere zus is geboren als Hermafrodiet en is daarnaast verstandelijk beperkt en heeft psychische problemen. En om haar gaat nu even mijn vraag.

Wij zijn allemaal al op jonge leeftijd uit huis geplaatst. Mijn zus is na een jarenlange dwaal tocht uiteindelijk weer bij onze moeder gaan wonen. Hier woonden ook de vriend van mijn moeder en diens broer. Alle 3 alcoholist. Echter is onze moeder dusdanig aangetast door de drank, dat zij absoluut de zorg voor mijn zus niet kan dragen. 2 jaar geleden heb ik via de MEE de nodige hulp en begeleiding voor mijn zus kunnen regelen. Mijn zus is 30 jaar en heeft afgelopen jaar voor het eerst haar eigen woning gekregen. Hier woont zij zelfstandig, met 2 uur per week hulp van een ambulant begeleider. Daarnaast staat zij onder bewind. Mijn zus kan niet met geld omgaan en onze moeder heeft mijn zus in de financiële problemen gebracht. Om nog maar niet te spreken over de extra psychische problemen die mijn moeder heeft veroorzaakt. De 3 alcoholisten werken allemaal niet en ze hebben al die tijd geleefd van het inkomen van mijn zus, die hier keihard voor moet werken. De hele opzet van de geregelde hulp was dus om een toekomst voor mijn zus te creëren en los te komen van mijn moeder die haar leven kapot maakte door haar eigen problemen.

Door de problemen die er gedurende mijn leven zijn geweest met mijn ouders, houd ik mezelf op afstand. Ik wil voor mijn zus een beter leven, maar ik woon in de Randstad en zij in Drenthe, dus is het regelen van de juiste hulp niet altijd even makkelijk. Daarbij probeer ik me nu ook vooral op mezelf en mijn gezin te richten, want ik heb me ook jarenlang druk gemaakt om alles wat er bij hen speelde en daar ging ik zelf aan onderdoor.

Maar nu komt het: Het zag er voor mijn zus dus eindelijk goed uit. Totdat de 3 alcoholisten gestopt zijn met het betalen van de huur van hun eigen huis. Hierdoor zijn zij uit hun woning gezet en hebben ze bij mijn zus aangeklopt. Ze zitten hier nu al ruim een maand en er lijkt geen korte termijn oplossing te zijn voor hun om daar weg te gaan. Voor alsnog hebben ze dit ook geheim weten te houden voor de ambulant begeleider van mijn zus. Ook voor mij overigens, want ik weet dit ook pas sinds vrijdag avond.

Alle hulp lijkt nu dus voor niks te zijn geweest. Ze maken weer het geld op van mijn zus en helpen/begeleiden haar dus niet in haar verdere ontwikkeling. Ik ga maandag contact opnemen met haar begeleider, maar ik weet niet goed wat voor consequenties hier aan kunnen hangen.

En ik wil nu ook passende hulp regelen voor mijn moeder, al is het alleen maar voor mijn zus. Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken??

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Melden bij de begeleider en bewindvoerder van je zus!

En het wijkteam van de gemeente waar je moeder staat ingeschreven bellen en de situatie voorleggen, zij behoren je een goed advies te kunnen geven.
    Er bestaat ook zoiets als meldpunt bezorgd volgens mij...........

Sterkte, wat ontzettend lastig om te zien dat er van je zus misbruik wordt gemaakt en dat je ouders nooit echt je ouders konden zijn.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wow, wat een toestand. Ik zou ze inderdaad met de begeleider het huis uit proberen te zetten. En dat op een manier waarbij je zus zoveel mogelijk buiten schot blijft. Ik vrees alleen wel dat dit niet al te zachtzinnig zal gaan. Alcoholisten zijn echt té vreselijk in de omgang.

Sterkte met die situatie. Het lijkt me ontzettend heftig en tenenkrommend om mee om te moeten gaan.

4. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Hallo Liminous,

wat er verschrikkelijk naar verhaal. Ik wens je heel veel succes met het regelen van alles.

Ik heb helaas niet veel tips behalve contact opnemen met de begeleider van je zus, maar dat heb je zelf ook al bedacht.

wat betreft hulp regelen voor je moeder, dat zou ik alleen doen als je zeker weet dat ze er ook iets mee doet, anders ga je er weer veel tijd en moeite instoppen en energie, voor iets wat niet werkt, maar dit weet jij natuurlijk het beste.

Succes

5. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    Overleg eens met veilig thuis. Zij zijn er ook voor volwassenen waar geweld bij wordt gebruikt. En dat is dit gewoon. Psychische mishandeling en misbruik maken van. Je kunt hen gewoon bellen. Mogen er in de woning van je sus wel meer mensen wonen? Lijkt me noet zo maar kunnen. Haar woonbegeleider en de woningbouw kan moeder en partners er op aanspreken en hen uit de woning zetten. Dan hoeft je zus het niet te doen. En hoe kunnen die mensen bij beg geld als er bewindvoering is? Zeker ook de bewindvoerder bellen. En de woonbegeleider en de woningbouw. Voor je moeder kun je verslavingszorg of bemoeizorg inschakelen. Succes!

6. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Wat een verhaal!
    Ik zou inderdaad de bewindvoerder bellen, deze zal de nodige stappen moeten ondernemen..
    Links om of rechtsom zullen ze het huis uit moeten..

7. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Wat een triest verhaal.
    Wil je even een digitale knuffel geven!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Staat ze onderbewind. Wilsonbekwaam? Omdat ze verstandelijk beperkt is. Is er iemand voogd over je zus? Zo ja. Dan kan die gene die drie uithuisschoppen. Jouw zus kan de gevolgen niet overzien.

Sterkte in elk geval.

9. Liminous

Liminous Actief lid

Oct 23, 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle lieve reacties. Ik heb even getwijfeld of ik het wel zou plaatsen, omdat niet alle reacties hier altijd even gepast zijn en ik bang zou zijn dat mijn zus afgebrand zou worden, terwijl zij slachtoffer is van deze hele situatie.

Ik ga morgen idd contact opnemen met de begeleider van mijn zus. Ik heb haar vorige begeleider van de MEE ook al gemaild gisteren en om advies gevraagd. Ik hoop maar dat zij mij ook kunnen adviseren hierin.

Mijn zus is eind 2015 onder bewind gekomen, daarvoor betaalde zij dus alles. Maar toen woonde ze daar ook nog. Half 2015 is zij dus op zichzelf gegaan. Iets waar ik ontzettend trots op ben!

Wat betreft mijn moeder is het regelen van hulp denk ik niet zo simpel. Zij erkent namelijk zelf niet dat zij problemen heeft, dus waarom zou ze hulp nodig hebben!??!

Mijn zus is niet wilsonbekwaam. Daarvoor is haar IQ en verstandelijk vermogen net te goed. Voor haar is deze situatie erg dubbel. Mijn moeder is het enige wat ze nog heeft. Mij ook natuurlijk, maar ik woon op ruim 2 uur rijden bij haar vandaan. Zij vind het voor mijn moeder ook heel lastig en kan haar niet op straat zetten.. Pffff wat een gedoe weer zeg. Net toen ik dacht dat alles weer een beetje in rustiger vaarwater kwam.

10. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Lastige situatie. Ze kunnen wel weg gestuurd worden, maar dan? Met hoeveel uur, dagen, weken zijn ze weer terug?

En is het een los staand huisje van de instelling zelf? Dan zouden ze nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen over het in huis nemen van de familie. En anders de woningstichting als het aantal mensen word overschreden dat er mag wonen. Het is heel belangrijk dat ze begrijpen dat ze daar niet weerbaar in is.

11. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Sterkte.

Ik heb zelf een verstandelijk beperkt zoontje en dit is toch wel iets waar ik me druk over kan maken, wat gebeurt er als mensen later op die manier misbruik van hem gaan maken? Hoe kan ik hem dan helpen? En je zus heeft dan ook nog eens de pech dat het haar eigen moeder is die dit veroorzaakt.

Ik hoop dat de mensen die haar eerder geholpen hebben deze woning te betrekken, haar nu weer kunnen helpen.

12. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    En kan je zus niet bij jou in de buurt komen wonen? Dat je haar een ander perspectief geeft voor de toekomst.

13. Liminous

Liminous Actief lid

Oct 23, 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik wordt als het goed is vandaag gebeld door de ambulant begeleider van mijn zus. Vanmorgen nog even gesproken met de MEE en zij hadden al even contact gehad met die begeleider en het schijnt dat mijn zus al een aantal weken de deur voor ze gesloten houd. Dan is het ook wel logisch dat ze dit niet konden weten.

Ze bellen dus als het goed is vandaag en willen gaan kijken of ze weer een ingang kunnen vinden bij mijn zus. Dit is allemaal op vrijwillge basis, dus heel veel kunnen ze niet. Mocht nou blijken dat ze de deur gesloten blijft dan gaan we verder kijken in de richting van een gedwongen iets. Voor mij wel iets om over na te denken. Ik weet dan zeker dat ik het laatste stukje band wat ik nog heb met mijn zus zal verdwijnen. Maar als dat betekent dat ze eindelijk de hulp krijgt die ze nodig heeft, dan is dat maar zo. Haar gezondheid en welzijn vind ik nu even belangrijker.

14. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    Misschien kunnen ze het wel zo doen dat jij buiten schot blijft. Dat zou ik zeker proberen.

15. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Geen tips maar ik wil je wel even een digi knuffel geven.
    Wat een nare situatie. Ik hoop het beste voor jouw zus! Ik geloof dat zij hier het slachtoffer is, en zij moet dus beschermd worden. Ik hoop dat de juiste hulp gevonden zal worden!

16. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Ik weet dat dit een moeilijke beslissing is maar inderdaad haar gezondheid en welzijn gaan voor. Ik denk dat jezelf ook contact moet opnemen met je zus en de situatie uitleggen.
    Het is vervelend maar je zus kan zichzelf niet beschermen en dan moet iemand het voor haar doen en dat betekent dan misschien wel iets van een rechterlijke macht.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wat een lastige situatie. Is het niet mogelijk dat je zus dichter bij jou gaat wonen? Dan is ze van jullie moeder af maar heeft ze jou nog wel.

18. Liminous

Liminous Actief lid

Oct 23, 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Helaas vandaag nog niets gehoord van haar begeleider. Wel van haar zelf, ze zegt dat ze vandaag gebeld is door haar begeleider en vroeg of ik al wat had gezegd. Ze vroeg aan mn zus wanneer ze weer langs kon komen. Nu schijnt ze het opgebiecht te hebben en komen ze volgende week bij haar langs. Als ik mijn zus moet geloven, dan waren ze nogal begripvol voor de situatie maar dat is denk ik de schijn om een opening te blijven houden. Wellicht dat ze volgende week samen in gesprek kunnen en zoeken naar een ander alternatief voor de 3.

Hier in de buurt zou wat mij betreft wel een optie zijn, maar dat zou zij nooit vrijwillig doen. Mocht het uiteindelijk toch uitdraaien op een opname dmv een rechterlijke machtiging dan zal ik natuurlijk alles er aan doen om haar in de buurt te laten plaatsen. Als ik daar al iets tegenin te brengen heb natuurlijk.

19. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik denk dat de begeleiding ook echt begrip voor je zus hebben. Het is gewoon echt niet haar schuld. Een beetje goede hulpverlener zal er alles aan doen om je zus te steunen en te zorgen dat zij zich niet schuldig gaat voelen over deze situatie.
    Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan. Houd er wel rekening mee dat het voor je zus veel moeilijker is om die afstand naar je moeder aan te brengen. Je zus heeft een veel minder stabiele situatie en zit gewoon dichter op je moeder waardoor ze veel makkelijker gemanipuleerd kan worden. Jij hebt die afstand fysiek en geestelijk kunnen scheppen (waarvoor alleen maar lof, ik bedoel dit absoluut niet negatief!). Het zal dus voor je zus een hele moeilijke tijd zijn/worden. Ik vind het heel knap van jou dat je probeert haar daar in te helpen, wees voorzichtig met jezelf en haar! Succes.

20. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Melden bij de begeleider en bij de bewindvoerder en ook bij de verhuurder.
    Daarnaast: als ze onder bewind staat, kunnen ze alleen het geld opmaken dat je zus als leefgeld krijgt. De rest kunnen ze niet bij en vaste lasten zullen betaald worden.

Share This Page