Ja hallo zeg.. dat je op voorhand die man al zielig vind omdat hij heel misschien wel eens zijn kind wilde besparen dat die in een gezin zou achterblijven waarin het misschien zou misbruikt worden o.i.d. vind ik wel echt ver gezocht hoor We weten nog niet eens de precieze reden waarom deze man überhaupt dood wilde en waarom hij zijn kind ook dood wilde. Misschien is het echt alleen uit wraak geweest. Mocht toch blijken dat de man dit deed om zijn kind te besparen dat het zijn/haar verdere leven misbruikt/mishandeld zou worden dan kan je nog eens na gaan denken over de intenties van de man. Maar dan nog voor mij geen excuus om je kind te doden.
+1.. die kinderen stonden vast niet te bedelen bij vader of ze ook dood mochten. (sorry dat ik het zo kru zeg maar zo is het immers...)
Van kinderen blijf je af. Punt. Die neem je niet mee in de dood. Bij een 80-jarige moeder die al 55 jaar voor haar gehandicapt kind zorgt, kan ik het nog enigszins begrijpen. Maar bij een man van jongere leeftijd met een jong kind, sorry, dan laat je je kind leven. Wat je dan zelf doet, is je eigen zaak. Maar zo beslissen over 't lot van je kind, da's iets anders.
Met opmerkingen als 'van kinderen blijf je af', 'hoe diep je ook gaat , je neemt je kinderen niet mee' en meerder van deze reacties, laat je duidelijk merken dat je geen idee hebt hoe erg iemand er geestelijk aan toe kan zijn. Dit is niet aanvallend bedoelt hoor, want ik snap het wel. Niet iedereen heeft of de kennins of het vermogen om dit te zien(ook oprecht niet beledigend bedoeld). Dat je dit wel kan zien, betekend niet dat je het dan goed keurt of minder erg vindt!!! Het is ook helemaal geen goedpraten, want dit is niet goed te praten. Ik mag hopen dat dit kind echt heel veel hulp zal gaan ontvangen, want hij is getekend voor zijn leven. Ben bang dat dit van de moeder af hangt en dat er best een goede kans is dat ze dit niet tot het nodige niveau gaat verzorgen voor hem( niet omdat ze het niet wil, maar omdat veel mensen gewoon die behoefte of noodzaak niet zien of goed inschatten).
Idd, sluit ik me ook bij aan. Gelukkig maar dat sommige mensen het ook niet begrijpen, dat betekend dat ze nog nooit iemand hebben meegemaakt die zo ver heen is dat die persoon geen rationele beslissingen meer kan maken.
ik vind dit er mooi bijpassen, heel knap hoe zij er mee om gaat. KRO De Wandeling - Moeder Elisa leefde verder na familiedrama
Dat is onzin, want wie zegt dat bijvoorbeeld IK het nog nooit mee heb gemaakt ?? Of wie zegt dat ik nog nooit mensen heb gezien die er zwaar aan toe waren ?? Zo iets kun je op voorhand niet zeggen toch.......... Feit is gewoon dat die kinderen er niks aan kunnen doen. Neem de vader van Ruben en Julian. Ja, hij had het zwaar, begrijp ik heel goed. Hij zou zijn kinderen MINDER vaak gaan zien. Maar hij had ook kunnen denken : oke ik ga mijn kinderen minder vaak zien, maar ik mag ze in elk geval nog zo nu en dan zien, en daar hou ik me aan vast. Ook al zou hij dit niet denken, laat de kinderen dan lekker bij hun moeder, en doe jezelf iets aan. Jij bent degene die in de put zit, en het leven niet meer ziet zitten, die kinderen niet hoor. Die staan echt niet te roepen : heeeeeeeeee papa, als je het op een dag besluit te doen, neem mij dan mee........... Misschien kijk ik er verkeerd tegen aan, maar hoe diep je dal ook is, er is altijd een weg terug, hoe zwaar en hobbelig die weg ook is.
Dit heeft niks met begrip te maken. Ik heb het juist van dichtbij meegemaakt en juist daardoor kan ik het niet vergeven als een ouder zijn kind iets aandoet. Tuurlijk neemt zo'n ouder die zijn kind vermoord geen rationele beslissing. Dat zou helemaal erg zijn. Maar een psychopaat of iemand die echt in een tbs kliniek hoort, neemt ook geen rationele beslissing en dat is volgens iedereen wel fout. Ik vind het in het geval van kindermoord gewoon met twee maten meten.
Net alsof een pedo ofzo niet ver heen kan zijn om tot z'n daad te komen. Maar daar heeft toch ook niemand begrip voor (logisch!) waarom met zulke kindermoordenaars dan wel?!
Nee hoor, daar kunnen ze niks aan doen(dat ze geestelijk ziek zijn). Foute daden, blijven foute daden. Het maakt daarin niet uit wie, waarom enz. Fout is fout. MAAR als het dan gaat om hoe ik naar die persoon kijk, de straf die iemand moet krijgen en in hoeverre je het iemand echt aan kan rekenen, dan maakt het wel degelijk uit. Voorbeeld1: ik weet dat mijn oma mij na haar dood 1miljoen gaat nalaten en ze is nog hartstikke gezond en fit(dus duurt nog lang voordat ik dat geld erf). Ik heb niet zo'n goede band met haar en zij interesseert me dus niet zoveel. Ik maak een plan om haar om het leven te brengen en doe dit ook. Ik voel me er wel rot/slecht over, maar ben toch ook blij met dat miljoen. Voorbeeld2 zelfde situatie qua erven: ik heb schizofrenie en red me over het algemeen goed(mede door medicatie). Nu gaat het iets slechter met me. 1 stem neemt de over hand en hoe hard ik er ook tegen vecht, hij wordt steeds geloofwaardiger. Mijn oma zij is de duivel, ze wil mij kapot maken zegt de stem. Nee kijk naar haar ze doet geen vlieg kwaad probeer ik mezelf en die stem te overtuigen. Ik glijd af in een psychose, geloof deze stem volledig en kijk ik ben bij mijn oma en ze geeft me een vergiftigd koekje. Ik neem hem niet.....en dat drinken...ze wil me dood maken. Kijk daar komt ze met haar stok(wandelstok) ze wil me dood slaan. Pakt de stok en slaat flink in op oma waardoor ze overlijd. In beide voorbeelden heb ik mijn oma vermoord. Dit is altijd fout, er moet iets met mij gedaan worden, want ik ben gevaarlijk. Bij de ene is er "niets" met mij aan de hand, ja dan extreme heb zucht.(ik wordt daar persoonlijk heel kwaad om en zo iemand mag van mij rotten in een cel) Bij de ander is iemand geestelijk niet in orden(niet toerekeningsvatbaar). (ik vind het heel triest, triest omdat deze oma om het leven is gebracht, maar ook voor de dader. Als deze uit de psychose komt en beseft krijgt van het gebeuren......vreselijk hoe die persoon zich dan zou moeten voelen) EDIT Bij elke gebeurtenis is het dus heel belangrijk om de achtergrond van de dader te weten. Waarom heeft iemand het gedaan? Wat is er aan vooraf gegaan? In welke gemoedstoestand was de dader? Enz. Enz. Enz. Dat is niet waar. Weet niet of je een tijdje terug in het topic wat daarover ging gelezen hebt? Daar heb ik, en meerdere met mij, ook aangegeven dat er een verschil is. Daarnaast vind ik dat een pedofiel(dus niet een pedoseksueel!!!!!!!!!) in het zelfde straatje valt als een homofiel en een heterofiel. Dat geeft namelijk alleen weer wat je seksuele voorkeur heeft en niet meteen of je hier ook gehoor aan geeft. Niet alle pedofiele geven namelijk gehoor aan deze seksuele voorkeur! Een pedoseksueel verkracht kinderen, die actie is nooit goed te praten. Fout is fout!
Mymiracle pfff je bent toch geen psychiater?? Doe dan ook niet alsof. Pedofilie past in het straatje van homofilie en heterofilie?? Hoe weet je dat. Je hebt overal een verklaring voor en weet precies wat onder goed of fout valt. Doe toch niet zo betweterig
Weetje wat nu veel erger is. Is dat we hier een discussie hebben terwijl er een kindje in het ziekenhuis ligt dat het overkomen is. We hebben allemaal een mening en de meeste vinden het idd onvergefelijk en dat is het en blijft het ook. Het woord begrip kan uit vele delen bestaan. Maar het eindigt bij dit. Wat zijn beweegredenen geweest zijn niets is te rechtvaardigen. Hoe hij geestelijk er aan toe was. daar is hij onschuldig aan en dat stukje begrijp ik. Onder het nut van. Een normaal mens zou z.n besluit niet nemen. daar moet je flink ziek of in de war voor zijn. Een normaal mens ook depressief zou het niet snel bedenken om zijn of haar kinderen mee te nemen in het graf. Daar moet je echt ( gek voor zijn echt gek) en dat is en was deze daad ook. Begrip kent zo veel kanten. Alleen hoef je niet overal begrip voor op te brengen en hier in wil ik geen begrip op brengen( verstand is wat anders) gevoel is van dat doe je geen mens of kind aan.
Offtopic: pedofilie is inderdaad puur om aan te geven waar je seksuele voorkeur naar uitgaat. Net zoals homofilie en heterofilie. Daar is niets betweterigs aan.
Is niet zo heel ingewikkeld hoor,een beetje algemene ontwikkeling en gewoon wat verder kijken dan je neus lang is. Je mening alleen op emotie baseren daar kom je niet zo ver mee.. Ik denk niet dat er iemand is die BEGRIP heeft voor deze actie.Het is te gruwelijk voor woorden. Maar het is wel belangrijk dat men uitzoekt hoe en wat, men kan begrijpen waarom deze man tot zijn daad is gekomen,en uiteraard, wat er van geleerd kan worden. De hulpverlening aan mensen die psychisch ziek zijn, is in ons land helaas niet altijd toereikend. Mijn lieve vriendinnetje kreeg niet de hulp die ze nodig had. En nu is ze er niet meer..