Help zoontje valt af??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Isis26, 16 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Mijn zoontje is pas twee dagen en de borstvoeding gaat goed. Hij is na het drinken tevreden en vannacht heeft hij 5 uur doorgeslapen. Alle symptomen dat het goed gaat zijn er behalve dat hij afvalt! Hij zit op de grens van wat ze mogen afvallen en ze hebben hem voor en na de voeding gewogen en dan blijkt dat hij niet veel binnen krijgt.

Herkent iemand dit? En hoe is het afgelopen? Ben zo blij dat het eindelijk is gelukt dat ik het zo zonde vind als hij te weinig binnen krijgt.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Vervelend dat hij veel afvalt! Drinkt hij wel effectief? Ik zou even elke 2,5u aanleggen, 's nachts ook even om de 3 uur. Als hij goed groeit is 5 uur slapen geen probleem maar in dit geval zou ik het persoonlijk niet doen.
    Overigens vallen alle kindje de eerste 2 dagen af, de een wat meer dan de ander, rond dag 4 komt de groei er vaak in.
    Mocht hij morgen nou weer afgevallen zijn, dan zou ik even gaan kolven en dit d.m.v. cupfeeding na de borst geven.
    Voor je adviezen krijgt dat je flesvoeding bij moet geven, dat is niet nodig hoor!

Wat eventueel ook zou kunnen, maar dat verwacht ik niet echt al bij 2 dagen, dat je teveel melk hebt, waardoor hij veel voormelk binnenkrijgt. Hierdoor kunnen kindjes niet groeien/afvallen maar hebben ze bijv. wel volle plasluiers.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Afvallen is echt niet raar, dat doen ze bijna allemaal. De borstvoeding moet ook nog echt op gang komen. Dus met een paar dagen zo het beter moeten zijn. Alleen als je tegen die 10% grens aanzit, dan is misschien ingrijpen wel nodig..

Mijn jochie dronk ook weinig, maar dat was met reden: hoofdpijn van de vacuumpomp. Daardoor viel hij 10% af en werd geel. Toen is hij bijgevoed met kunstvoeding. Maar dat was pas op dag 5. Tot die tijd hebben we (ik, ziekenhuisverpleegkundigen en kinderarts) het aangekeken.

Je verloskundige en kraamzorg kunnen je daarbij wel helpen lijkt me..

4. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Ik lig nu nog in het ziekenhuis omdat ik ks heb gehad en kan dus niet veel zelf nog. Gister was onderbezetting doordat iedereen ging bevallen dus had ik weinig aandacht/hulp. Heb wel flink pijnlijke borsten dus op gang komt het wel. Wordt even aanpoten dan want heb sinds de operatie in de nacht hooguit 4 uur slaap gehad. Maar alles voor het goede doel

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je kunt wat na gaan kolven en dat via cupfeeden of fingerfeeden bij gaan geven, zodat je wat zekerder weet dat hij genoeg binnen krijgt.
    Verder idd gewoon wat vaker aanleggen: kan goed dat hij nu zo lang gaat slapen omdat hij suffig is van de honger. Wij kregen toen instructie 's nachts elke 3 uur te voeden, (Thirza viel ook behoorlijk af). 5 uur achter elkaar slapen terwijl hij afvalt, lijkt me iig niet handig...
    En laat anders een lactatiekundige komen, die kan ook gewoon naar het ziekenhuis komen ;) Die weet echt veel meer dan de verpleegkundigen...

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai Isis,

Als eerste gefeliciteerd met je kindje! Wat heerlijk dat hij er is en de ks achter de rug is. Was het gepland, of spoed? En super dat je bv al goed op gang komt!

Het is normaal dat ze wat afvallen. En volgens mij is het ook normaal dat ze nog niet zoveel binnenkrijgen die eerste dagen, colostrum is maar heel weinig geconcentreerde melk nl! Hun maagje is nog maar zo groot als een hazelnootje ofzo.... En de gewone melk komt pas met 2-3 dagen.

Goed dat ze het controleren, maar ze moeten je niet gaan bang maken hoor. Mijn ervaring is dat het per verpleegkundige ook nogal wisselde welk advies je kreeg, en dat ook de kinderarts weer een andere mening had. Laat je geen kv aanpraten ieg! Vraag desnoods naar de kinderarts - meestal komt die toch dagelijks op de kraamafdeling langs en dan kan je makkelijk jouw vraag stellen. Ook een lactatiekundige is tegenwoordig toch wel aanwezig in elk ziekenhuis zou ik denken?

Voed desnoods bij met afgekolfde bv, via vinger-voeden als het echt nodig zou zijn. Maar ik geloof er wel in dat het met je bv gewoon goed komt hoor!

Mijn dochtertje, geboren met een ks en met 3400g, is pas op haar vierde dag gewogen, 3100 g. Dus ook dicht bij die 10%. De dag erna 3120g. Misschien was ze dus op dag twee of drie nog wel meer afgevallen dan die 3100g en was ze op dag vier al aan het aankomen... dat weet je niet.

Het afvallen in de eerste dagen komt ook erg door het uitscheiden van de plas en meconium die ze op het moment van de geboorte in hun lijfje hebben. Dat is bij de een meer dan bij de ander. Misschien heeft hij "flinke" plas- en meconiumluiers gehad? Dat kun je ze nog even vragen?

Ook is het normaal dat je kindje de eerste dag een aantal uur knalwakker is maar daarna een of twee etmalen erg veel en diep slaapt om bij te komen. Dan kan het soms lastig zijn ze wakker te maken voor een voeding.
    Blijf lekker aanleggen, idd lekker vaak (ik weet het, slaap is schaars in het zh, ik heb ook maar 1 uurtje per nacht geslapen ongeveer, door alle drukte en ook emoties en adrenaline...), en hou je zoontje evt een beetje wakker tijdens het drinken door zijn handje te wrijven of een beetje in zijn zij te kriebelen. Dan drinkt hij misschien net wat langer door.

Let ook op dat je zelf niet teveel pijn hebt en slik goed je paracetamol door. Moe ben je toch al, ook nog pijn kan je bv wel beïnvloeden.

Succes met je herstel en veel geluk met je kleine schatje!

7. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hij heeft net 15 cc gedronken en dat is voor borstvoeding erg goed! Gaat de goede kant op dus! Zo weer voeden. Hou gewoon nu om de drie uur aan of op verzoek

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om de drie uur is het maximum hoor! Liever nu even vaker aanleggen (ik weet hoe lastig dat is, mijn oudste was ook een sectiokindje, en brr, elke keer moeten bellen als je je kind wilde pakken...) Sterkte!

9. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hij slaapt nu dus soms is drie haalbaar maar eerder niet want dan is hij zo relaxed maar als hij wakker is dan geef ik echt op verzoek maarja aanleggen is moeilijk met een buikwond want ben niet zo vrij in bewegen

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Gewoon hulp vragen hoor!! Daar zijn ze voor! Als je de mogelijkheid hebt om vaker aan te leggen, zou ik dat wel doen.
    En misschien kun je een kolf naast je bed krijgen zodat je kleine anders wat afgekolfde melk na kan krijgen.
    Vervelend dat je een keizersnede hebt gehad! Hopelijk gaat het herstel een beetje vlot.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik stoor me een beetje aan de opmerkingen dat ze zich geen kunstvoeding moet laten aanpraten. Natuurlijk zijn er nog andere mogelijkheden, maar die zijn niet eindeloos hoor. Als haar kleine echt onder de 10 procent zou schieten en met andere opties lukt het niet om dit te verbeteren, lijkt me kunstvoeding toch een prima tijdelijk alternatief. En wellicht zelfs erg noodzakelijk.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het lijkt me dat kolven en afgekolfde melk bijvoeden een eerste stap is. Als dit niet mogelijk zou zijn, en het kindje valt verder af, ben ik het met je eens dat kv een alternatief is.
    Alleen wordt er wel eens te snel naar kv gegrepen.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja, maar als je het zo verwoord is het heel anders ;)

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Misschien klonk ik wat stellig, natuurlijk zijn er situaties waarin kv noodzakelijk is.

Maar op dag twee is alles nog op gang aan het komen, zeker na een ks, en moeten alle inspanningen gericht zijn op het goed starten van live-bv volgens mij, en zeker als de tekenen zo goed zijn. In mijn zh was het beleid om, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, op dag 4 pas te evalueren en met zonodig minder natuurlijke middelen te komen. Kv heeft ook nadelen, dat het de bv kan verstoren, en de darmflora bijv, dus je moet er idd niet te snel naar grijpen. Mijn zh heeft dan ook eoa bv-certificaat waar ze erg trots op zijn :D

Niet mijn bedoeling om hierover een principiele discussie te starten hoor, ik snap dat hier vele meningen over zijn. Mijn bedoeling was om ts een hart onder de riem te steken zich niet te laten overdonderen, en vertrouwen te hebben in het starten van de bv.

@TS: is hij vandaag al wat aangekomen? Super dat hij toch al veel binnenkreeg trouwens! Heeft hij al "overgangspoep" ook? Dat is dat het zwart eruit begint te verdwijnen, het wordt dan langzaam echte gele bvpoep als ook het volume bv wat ze binnenkrijgen toeneemt. Hihi, de verpleging kwam mij elke keer trots vertellen welke "vorderingen" ze maakte op dat vlak.
    Hoop dat alles verder gewoon "normaal" verloopt voor je kleintje!

Deel Deze Pagina