Onderzoek: light dranken verhogen kans op vroeggeboorte Veel mensen kiezen voor "light" frisdranken omdat deze minder dik maken en daarom gezonder zijn. Suiker ziet men als de dikmakende boosdoener, kunstmatige zoetstoffen als het gezonde alternatief. Een onderzoek van het Deense Statum Sterum Institut in Kopenhagen wijst echter uit dat zoetstoffen minder gezond zijn dan gedacht: ze veroorzaken een hogere kans op een vroege geboorte, met alle problemen van dien. Hoe gezond zijn zoetstoffen? Kunstmatige zoetstoffen, zoals Aspartaam en Saccharine worden veel gebruikt in light dranken, sapjes of frisdrank met weinig calorieën. Ons lichaam neemt de zoetstoffen slecht op, en daarom krijg je minder calorieën binnen. Overgewicht leidt tot allerlei gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk en diabetes, vandaar dat zoetstoffen veelal worden gezien als het gezonde alternatief voor suiker. Een team van Deense onderzoekers heeft getest of deze gezondheidsclaims ook gelden voor zwangere vrouwen. Zij vonden het omgekeerde: vrouwen die vaker light dranken drinken hebben een hoger risico op een voortijdige bevalling (= minder dan 37 weken zwangerschap). Dit is schadelijk, want kinderen die te vroeg geboren worden, hebben een grotere kans op lichamelijke problemen en ontwikkelingsachterstanden. Het team onderzocht 60.000 Deense vrouwen die rond de 25 weken zwanger waren. Het bleek dat vrouwen die tenminste één light frisdrank dronken per dag, 38% meer kans hadden op een vroeggeboorte dan vrouwen die geen light dranken namen. Vrouwen die meer dan 4 light dranken namen, hadden zelfs 80% meer kans. Veel discussie Natuurlijk reageerden de producenten van deze zoetstoffen gebeten. Volgens hen wijst de grote meerderheid van wetenschappelijke studies erop dat zoetstoffen geen schadelijke effecten hebben. Juist overgewicht is voor zwangere vrouwen een groot risico. De Deense wetenschappers zelf blijven voorzichtig met hun beweringen. Volgens hen hoeven zwangere vrouwen niet direct bang te worden van de uitslagen van het onderzoek. Het idee dat zoetstoffen veel beter zijn dan suiker valt echter te betwijfelen. "Wat wij in ons onderzoek gevonden hebben, vraagt om meer aandacht", aldus een van de onderzoekers. Ondertussen is het een verstandig idee om sowieso gezoete frisdranken te vermijden. Vaak bestaan deze uit weinig meer dan water + suiker of een kunstmatig alternatief. Verse producten die gemaakt zijn van gezonde ingrediënten zijn veel beter voor je. En wil je calorieën vermijden? De kraan is je grote vriend. Bron: Reuters en hetkanWel Onderzoek: light dranken verhogen kans op vroeggeboorte - Optimistisch Nieuws
Sja al jaren bekend dat aspartaam en felylalanine allerlei shit kan veroorzaken en dat het beide ongelovelijk slecht voor je is. Dit bericht bevestigd dat nog eens.
Dit is volgens mij al lang bekend. Op mijn lijst van dingen die niet mochten tijdens de zwangerschap stonden ook alle lightproducten
Er is pas een topic over geweest .. http://www.zwangerschapspagina.nl/films-televisie-nieuws/218852-light-frisdrank-schadelijk-tijdens-zwangerschap.html
Overdaad schaadt Ik drink nog steeds wel eens een glas cola hoor, ook sinds dit bericht. Maar ik eet niet zoals mijn moeder alleen maar light producten (ze eet sinds kort biologisch omdat dat beter zou zijn, maar ondertussen eet ze ook nog steeds vreselijk veel light producten... uhh mam??). Bovendien geef ik het mijn zoontje helemaal niet omdat dat door het voedingscentrum wordt geadviseerd (kinderen onder de 4 jaar geloof ik?). Oh en dit topic is inderdaad al eens geopend
Overigens, "ongeloFelijk slecht" en "allerlei shit" is volgens mij wat overtrokken. Het voedingscentrum is het in ieder geval niet met je eens. Jouw keuze om slecht uitgevoerde onderzoeken te geloven, maar het is in ieder geval geen feit
ach ja te dik zijn is ook niet gezond, fulltime werken met stress is ook niet gezond, te weinig eten is ook ongezond, kortom niets is gezond maar alles met mate is precies goed
Light is nooit goed, ook niet met mate. Zoetstoffen zijn echt heel slecht, het wordt niet voor niks afgeraden voor kinderen.. (Ratten krijgen er kanker van, op mensen mag je niet testen, dus dat weten we niet ) Maar dit bericht stond een paar weken terug hier ook al..
mijn schoonouders hebben alles light, maar dan echt alles! als ik daar een weekendje ben, snak ik ook gewoon naar echt eten en drinken, de laatste keer had ik zelfs een reep chocolade in mijn tas meegenomen.. ze leven zo gezond, sporten dagelijks, biologisch eten, maar wel weet ik hoeveel liter light cola per dag, zoetjes id koffie etc.. zijn absoluut geen domme mensen, maar ik kan er niet bij dat zij denken dat ze op deze manier zo gezond leven. maarja, ze zijn wel slank
dat doen mijn schoonouders ook alles vetarm en light, wouden ze ons meisje ook geven toen ze daar logeerde, toen heb ik toch even vriendelijk aangegeven dat we dat niet willen en dat zij wel gewoon vetten nodig heeft.....gelukkig luisteren ze daar wel naar, hebben ze gelijk een koelkast vol dingen gekocht speciaal voor haar wij kopen echt geen light drank of vetarm eten, dan heb ik na een uurtje alweer honger hoor (ik weeg 55 kilo en heb een snelle stofwisseling dus echt eten nodig) , en light drinken vinden we allebei vies, geen smaak zit eraan, bah.
dat zegt mijn zusje ook altijd behalve als ik het in een andere fles overgooi en zeg dat het "echte" cola is en dat proeft ze geen verschil (haha en die grap hebben we al bij veel mensen uitgehaald, en allemaal merkten ze geen verschil, zelfs bij daarna uitleggen niet..) teveel suiker is net zo slecht voor je als teveel aspartaam.
Mijn oude vriendin is diëtist en die vind dit hele verhaal onzin, dik zijn is vele malen ongezonder dan met mate aspartaam producten gebruiken. En ik MOEST juist light producten gebruiken tijdens mijn zwangerschap omdat ze bang waren dat ik teveel aankwam dat zei mijn VK en mijn gyn (uiteindelijk ben ik alleen maar afgevallen en beide kids zijn ingeleid dus zal wel meevallen denk ik dan...
Voor kids ben ik het trouwens wel eens dat volle producten veel beter zijn, die zijn in de groei en hebben goede vetten e.d. nodig..
ach ja he, ik geloof een Italiaans Instituut voor Kankeronderzoek nou eenmaal meer dan het voedingscentrum .Niet voor niets heeft aspartaam jaren lang op de lijst van verboden middelen gestaan, maargoed, wat jij wilt hoor.
ja volgens dezelfde instituten mag je dan ook geen deo gebruiken (bleek later ook wel mee te vallen) niet op een echte BBQ met kolen BBQ-en (dat zie ik hier ook genoeg mensen doen) dat is namelijk ook keislecht (kankerverwekkend EN te vaak voedselvergiftigingen) dan mag je niet tussen 12/15 uur de zon in (en dat doen meeste mensen hier ook gewoon en ook nog met hun kleine kindertjes) smeren ze te slecht zonnebrand in of te weinig. Mag je bepaalde spenen niet meer gebruiken (vanwege slechte stof in ze, nog niet te beginnen over verdere gevolgen) KORTOM Iedereen kan zo lekker overdrijven op 1 vlak maar dan wel gerust al het andere doen, als je echt kankervrij zou willen blijven blijft er weinig over om te doen of eten, zoals met alles geld; met mate dat geld voor alles, en ja ook als je weet eens een avondje gaat stappen en teveel zou gaan drinken..
toch schrik ik hier wel van, Voor mij was het namelijk tijdens mijn zwangerschap (2008 ) geen oud nieuws, ik wist het niet! ik heb namelijk veel Optimel gedronken gedurende mijn zwangerschap (ik drink dit spul normaalgesproken nooit maar die hormonen doen wat met je!), soms wel een liter op een dag. op een bepaald moment was er een topic hier op zzp over aspartaan en ben ik direct gestopt met zoveel optimel te drinken. Helaas is mijn kindje veel te vroeg geboren, zonder aanwijsbare reden. Ik heb tijdens mijn zwangerschap heel veel dingen gemeden, geen haring, zalm, zelfs geen feta en lette er goed op dat ik geen rauwe producten at, niet gebarbecued of gegourmet omdat ik dat te tricky vond. Met tuinhandschoenen in de tuin gewerkt, kattenstront door mijn man later verwijderen, elke keer handen gewassen na het konijn aaien, geen cola gedronken, weinig koffie en thee. Braaf 3 keer per week rustig gesport. En dan zou dit het kunnen zijn geweest???!!?? Bij een volgende zwangerschap weet ik zeker dat ik angstvallig HEEL VEEL dingen ga mijden.
Jij hebt idd wel errug veel gemeden tijdens je zwangerschap beetje teveel hoor, BBQ en Gourmetten hoef je niet te mijden, als je gewoon goed oplet of alles goed is doorbakken kan je het makkelijk eten, zalm is juist goed voor en feta mag je ook gewoon eten .. Ieder voor zich natuurlijk maar veel mensen denken dat je bijna niets mag tijdens de zwangerschap maar da tis zooo overdreven .. Als jij een keertje cola light drinkt of een ander light product eet is het echt niet gelijk enorm slecht voor je, ga je nou liters cola light ( bv ) op een dag drinken dan is dat idd enorm slecht voor je maar dan moet je wel heel veel drinken @Miffy11: Je kan beter zoetjes nemen in de koffie dan suiker