Goed dat je dat van die schildklier verder laat uitzoeken. Je gaat dus naar een internist/endocrinoloog? De huidige richtlijn is dat een sub-klinische hypo, zoals je dan heet, met een kinderwens wel medicatie krijgt voorgeschreven. Trouwens medicatie waarmee je prima zwanger kunt worden en zijn. Je moet die medicatie de hele zwangerschap gebruiken en zelfs verhogen. Dat is niet slecht, maar juist goed voor het kindje. Het kindje heeft namelijk jouw schildklierhormoon nodig. Dat krijgt hij/zij dan deels door die medicatie die jij gebruikt. Het gaat om een hormoon dat je anders zelf zou maken. Het kan natuurlijk ook wel deels aan je man liggen. Ik ken een stel waarvan de man zulk slecht zaad heeft dat alleen ICSI mogelijk was. Men wilde ze al doorverwijzen voor de ICSI, maar toen was zijn vrouw net spontaan voor de 2e maal zwanger geraakt. Hun kansen lagen slecht, maar toch is het kennelijk wel 2x gelukt. Wellicht omdat zijn vrouw heel vruchtbaar is ofzo.... Maar zo'n (bijna) trage schildklier werkt zeker niet mee!
Wat weet jij zoveel af van alles . Ik weet alleen dat ik ben doorverwezen en dat ik over 2 weekjes terecht kan bij de arts . Oooh, ik hoop echt zo dat het aan mijn schildklier ligt. Klinkt raar maar als dat echt de kink in de kabel is en ik medicatie kan krijgen dan doe ik dat echt graag. Misschien dat ik het eerst een aantal maanden zelfs zelf wil proberen puur om te kijken of het ons dan wel lukt. Jeetje, wat een fijn forum is dit toch om zo van gedachten te kunnen wisselen met anderen . Het geeft zoveel inzicht... Ja, je hoort zoveel van die wonder verhaaltjes van stellen waarbij een spontane zwangerschap gewoon bijna niet mogelijk is. En dan opeens toch zwanger raken, denk maar aan Caruli. Hoe wonderbaarlijk... Bedankt Aquilegia.
Hoi! Wij zitten een beetje in dezelfde situatie als jullie... Na ruim 2 jaar spontaan zwanger van onze dochter (wel onderzoeken gehad, kwam niets uit). Nu alweer 2,5 jaar aan het wachten en we zijn ook al naar het ziekenhuis geweest. Mindere ervaringen met het eerste ziekenhuis dus bewust gekozen voor een nieuw ziekenhuis. Hoewel de gynaecoloog heel sympathiek was, was het toch weer hetzelfde verhaal. Omdat er bij ons niets gevonden is, willen ze lang wachten voor IUI en verdere onderzoeken doen ze al helemaal niet aan. Volgens mij werken alle reguliere ziekenhuizen met dezelfde methodieken/afstreeplijstjes en heb je geluk als je iemand treft die écht naar je luistert en met je mee wil denken. Onze gyn zei (heel goed bedoeld): We sturen jullie nu naar huis omdat we jullie de kansen die nu nog komen heel erg gunnen. Er is geen extra kans als we nu starten met IUI (???). En wie weet, heb je volgende week een positieve test...' Goed bedoeld maar het is niet wat je op dat moment wil horen. Ook hier telt de spontane zwangerschap heel erg mee: 'Het kan blijkbaar!'. Ja leuk, denk ik dan, maar misschien is onze dochter ons lot uit de loterij en komt er hierna niets meer (als we niets doen). Net als jij zat ik ook met een mond vol tanden en wist ik pas thuis wat ik eigenlijk had willen zeggen en vragen... Heb je al bloedonderzoek gedaan via de huisarts? Ik heb daar m'n B12, D, schildklier (maar dat weet je dus al, netjes dat ze dat gedaan hebben trouwens!) en nog heel wat laten prikken.
Graag gedaan! Weet er veel vanaf om dat ik het zelf ook heb natuurlijk! De schildklier dan.... Trage schildklier forum: HypoForum.com • Forumoverzicht Die IUI kan ook geen kwaad, toch? Het is soms fijn dat er weer wat anders gebeurt en het kan ook de druk van het verplichte 'klussen' afhalen....
Aquilegia, IUI kan zeker geen kwaad graag zelfs! Maar nu ik zo met jouw heb zitten praten over die schildklier wil ik het toch een kans geven... Maar als mijn gyn na het 2e zaadonderzoek zegt 'meid, we gaan ervoor' zeg ik kom maar op! Jij trouwens ook heel veel sterkte en succes de komende periode... Bedankt voor de link! Jiska, hoi meid. Ja ons verhaal lijkt zeker op elkaar. Ik denk inderdaad ook echt dat de ziekenhuizen zich aan een bepaalt protocol houden en daar echt niet van afwijken of jij nou hoog of laag springt. Ze zitten zelfs niet te wachten op jouw mening en voelen zich ook nog beledigd wanneer jij met een weerwoord komt. Ik ben zeker blij dat mijn gyn in ieder geval een uitgebreid bloedonderzoek heeft laten doen en dat dus die trage schildklier naar boven kwam. Is met jouw man wel alles goed? Heeft jouw arts tegen jullie gezegd dat jullie het een aantal maanden nog even zelf moeten proberen? Bij ons kwam het daar dus ook op neer.
Bij m'n mannetje alles goed. Hoewel, ook weer zo vervelend, ze zeggen dan alleen 'alles is goed, hoor' en je moet dan weer zelf doorvragen. Ik heb dus wel gevraagd hoeveel 'het' er waren en het aantal was 75 milj. Niet zo goed als bij jou man . Over de vorm e.d. niks gevraagd en niks gezegd. Dan hoop ik maar dat het goed is. Uit de eerste onderzoeken kwam bij hem ook niets, overigens. Ze hebben ons ook gezegd dat we tot zeker 2,5 jaar moeten wachten voor we kunnen starten met IUI. Met veel praatwerk heb ik er nog een HSG uit weten te krijgen maar daar kwam ook niets uit. Omdat ik de symptomen van endometriose herken (maar ook daarop zegt de gyn dat ze bij het inwendig onderzoek helemaal niets daarvan gevoeld heeft - terwijl iedereen weet dat endo alleen echt vast te stellen is door een kijkoperatie) ga ik misschien nog een kijkoperatie vragen. Mocht het toch endo zijn dan bespaar ik me in ieder geval de teleurstellingen bij de IUI want dan wordt het waarschijnlijk toch IVF.
Hoi Jiska en Vanilia; Hier ook een situatie vergelijkbaar met jullie. Van de eerste na 2 jaar spontaan zwanger vlak voor ICSI (man had zeer slecht zaad). Nu al 2,5 jaar bezig voor een tweede. Inmiddels al 2 keer zaadonderzoek gehad en dat is een stuk beter dan een paar jaar geleden. Ze geven ons nu dus ook genoeg kans om spontaan zwanger te worden, juist omdat ik de vorige keer al spontaan zwanger ben geraakt. Dan lot uit de loterij lijkt dan nu een beetje tegen je te werken. Terwijl we natuurlijk ook vreselijk dankbaar zijn voor dit lot. Wij wachten nu weer een zaadtest af en daarna heb ik telefonische afspraak met gyn. Dan hoor ik of ik een hsg moet of dat we met IUI kunnen beginnen of helemaal nog niks. Ik vertrouw wel op het ziekenhuis hoor, maar het is moeilijk te geloven dat het na 2,5 jaar opeens wel spontaan zou lukken....
Hoi Zon1980, jeetje wat een geluk om toch nog spontaan zwanger te worden nadat jullie zo'n slecht nieuws te horen kregen. Na de bevalling hoop je natuurlijk dat dit je weer gegund is maar ergens ben je ook angstig omdat je onbewust weet dat dit inderdaad waarschijnlijk 'one lucky shot' was. Dat ziekenhuizen hier dan geen rekening mee houden he, ongelooflijk. En inderdaad, als je zo lang bezig bent dan lijkt het mij juist dat je kansen na ruim 2 jaar alleen maar afnemen? Jiska, als jij denkt dat je misschien toch endometriose hebt dan zou ik hier inderdaad zeker achteraan gaan. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik vijandig slijm heb, maar toen de gyn zei dat dit echt niet zo is ben ik er niet meer over door gegaan. Maar als je echt twijfelt aan iets dan zou ik het wel aan kaarten. Het jammere is alleen dat dat 'overtuigen' van je gyn nooit echt zo makkelijk is helaas.