Iemand ervaring met astma tijdens zwangerschap?

Discussion in 'Zwangerschap' started by DRLB, Jun 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DRLB

DRLB Bekend lid

Dec 11, 2015
    566
    23
    18
    Hoi dames,

ben al een tijd duizelig, heb veel hoofpijnklachten en ben kortademig.
    Nu dmv een longfunctie onderzoek erachter dat ik astma heb in een redelijk erge vorm.
    Moet 2x per dag puffen met een ontstekingsremmer en zo vaak als nodig bij benauwdheid met ventolin.

Nu heb ik al een tijd deze klanten maar de huisarts heeft er niets mee gedaan.. Heeft iemand ervaring met astma en het gebruik van wel/geen medicijnen tijdens de zwangerschap?

Ik ben morgen 17 weken zwanger en hoop niet dat onze kleine meid er last van heeft gehad of gaat hebben.

Liefs

2. sandrien

sandrien Lid

Nov 14, 2015
    12
    0
    1
    NULL
    NULL
    Sommige pufjes mogen wel, sommige moet je qua hoeveelheid mee opletten. Ik zou zelf even contact opnemen met je huisarts.
    Ik had de keuze of benauwd of n pufje die je beter zo min mogelijk moet nemen. Benauwd zijn is slechter voor je baby dus mijn keuze was voor de pufjes

Sterkte met je klachten

3. LdV

LdV Lid

May 31, 2016
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heb zelf ook astma. Ik kreeg bij 8 weken te horen dat ik eigenlijk mijn medicijn Symbicort niet meer had mogen nemen(was me niet verteld). Dus ben daar toen mee gestopt. Ging lange tijd best redelijk, maar rond de 20 weken werd ik echt te benauwd. Toen kreeg ik Beclometason voorgeschreven. Dat is de verre voorloper op Symbicort en die is wel betrouwbaar bij zwangerschap. Erg blij mee. Ik heb het idee dat ie iets minder goed werkt, maar of dat nou echt zo is of dat de zwangerschap het zo doet lijken weet ik niet. Daarnaast mag ik inderdaad ook Ventolin gewoon gebruiken. Dat doe ik.soms als ik wel erg piep (vaak als ik savonds in bed ga liggen piep ik nog een tijdje).

Dus er zijn wel medicijnen te combineren en het is te doen (vind ik).

4. LdV

LdV Lid

May 31, 2016
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohja en inderdaad toen ik rond die 20 weken weer met klachten naar de HA ging zeiden ze ook tegen mij: liever wel medicijnen nemen zodat je niet benauwd bent, want benauwd zijn is nog veel slechter voor je baby. Dus niet te lang met klachten blijven lopen.

5. Little man

Little man Bekend lid

Jun 29, 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg tijdens mijn eerste zwangerschap van mijn huisarts te horen dat ik absoluut geen medicijnen meer mocht. Ik heb toen zelf maar uitgezocht dat ventolin best wel mag. Ik heb nu geen medicijnen omdat ik meer last heb van de bijwerkingen dan dat ik er nu baat bij heb. Ik gebruik nu wel af en toe ventolin omdat ik nu best benauwd ben omdat ik ook nog eens hooikoorts heb. mijn gyn heft er verder geen problemen mee dat ik af en toe ventolin pak.

6. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Ik krijg Qvar en Sabutamol
    Alles ging goed tot enkele weken geleden
    Ik zat vol en zo benauwd
    Kreeg een kuur prednison 30mg voor 5 dagen
    Dit vond ik heel eng
    De prednison sloeg niet aan
    Nu krijg ik pufjes met een klein beetje prednison
    Helaas heb ik ook zwangerschaps diabetes en spuit ik insuline
    Geen goede combi in de zwangerschap
    De suikers gaan erg schommelen van de Prednison
    Mijn longarts zegt je kan beter de astma aanpakken zodat je minder benauwd bent dan niks doen
    Als ik jou was zo ik terug gaan naar de huisarts en anders door laten verwijzen naar een longarts
    Het is wel belangrijk in de zwangerschap je astma zo goed mogelijk onder controle te hebben

Ik ben heel benieuwd of ons kleine meisje gezond is met al die medicatie. Maar tot nu toe zegt de gyn het gaat echt goed heb vertrouwen.

Sterkte

7. DRLB

DRLB Bekend lid

Dec 11, 2015
    566
    23
    18
    Dames bedankt voor de reacties!
    Ik ben gisteren al bij mijn huisarts geweest en ook gisteren pas gestart met de medicatie, op advies van de huisarts.
    Aanstaande dinsdag heb ik een afspraak met mijn longarts (heeft mij behandeld tijdens een longembolie een aantal jaar terug) en dan bespreek ik het met hem nogmaals.

Ilja ook heel veel sterkte 😘 Ik ga ervan uit dat jullie kleintje gezond ter wereld komt! De artsen zullen voorzichtig genoeg zijn ga ik van uit.

Share This Page