Man veel weg voor werk, sta er straks voornml alleen voor

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door myrtminicooper, 8 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjon30

marjon30 Lid

23 aug 2014
    61
    0
    0
    Mijn man is ook internationaal chauffeur. En al is het inderdaad zwaar het went en gaat vanzelf. Ik werk wel 3 dagen met het geluk dat onze meid 2 dagen bij oma is en 1 dag bij tante. Ik snap je wel met betrekking tot opvang maar toch is her gezien sociale vaardigheden van de kleine erg belangrijk om te spelen met leeftijdgenoten. Vandaar dat onze meiden van 2 jaar direct naar de psz is gegaan.
    Mijn man must veel helaas veel en aangezien dochterlief tegenwoordig vraagt of hij thuis komt last hem dit niet onberoerd. Toch is een andere baan niet zo makkelijk als gezegd. Wij zijn beide toch een soort van vrijheid/ zelfstandigheid gewend en ook financieel zal het een paar stappen terug worden. Daarom blijft mijn man gewoon rijden en is er zelfs een 2de meid op komst.
    Nogmaals maak ke niet te druk het went echt wel en hoe ouder de kinderen hoe makkelijker. Al ben ik al mijn oppassers zeer dankbaar want zij zorgen dat ik ook nogeens een avondje voor mezelf heb om te sporten bijvoorbeeld.

2. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Hier ook van zondagavond tot vrijdagavond alleen met de kleine. Mijn man is militair dus daardoor ook veel van huis. Soms ook zelfs de weekenden niet. Dit wisten we van te voren en accepteren we nu ook gewoon. Soms is het wel zwaar in mn eentje thuis met zo'n kleintje. Stond er na de bevalling (die heel zwaar was) al snel alleen voor. De dag nadat Max thuiskwam moest mn vriend alweer werken. Het gaat prima allemaal, ik ben heel zelfstandig en niet onzeker in de zorg voor de kleine. Voor mn vriend is het moeilijker, hij mist nu al heel veel.

3. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    #23 twins2009, 8 jul 2015
    Laatst bewerkt: 8 jul 2015
    Ik ben vanaf de geboorte thuisblijfmoeder geworden, maar dat was niet vanwege het werk van mijn man maar vanwege de veel te hoge kosten opvang en omdat mijn kinderen de eerste 3 jaar zeker 6 maanden per jaar ziek waren. Als ik dus telkens dagen vrij moest nemen als ze ziek waren dan had ik geen vrije dagen meer over. Als ik oppas nodig had dan kon ik meestal wel een opa of oma regelen. De jaren dat hij van zondagavond t/m vrijdag weg was had ik ook geen auto en dus deed ik alles lopend. Dat was wel af en toe wat lastiger, vooral met een tweeling onder de 3. Toen hij maanden ( 2 of 3) van huis was had ik wel een auto en voor mij maakte dat alles een stuk makkelijker. Het enigste probleem wat ik heb meegemaakt is het telkens opnieuw moeten zoeken naar een ritme als mijn man lang weg was. Je doet namelijk maanden alles alleen op en bepaalde manier en opeens is je man er weer en dan word heel je ritme omgegooid. Dat zul jij ook wel merken als je man bijvoorbeeld dadelijk vakantie heeft. Je word namelijk heel zelfstandig. Voor de kinderen heeft het bij ons niks uitgemaakt kwa binding. Ze miste hun papa wel als hij 2 of 3 maanden weg was, en er vloeide af en toe tranen, maar het weerzien met hun papa is een moment uit duizenden en ze accepteerde hem weer voor de volle 100procent.
    En de nachten die heb ik niet anders ervaren als dat hij wel thuis was. Ik was gewend om elke nacht 6 keer op te staan om een tweeling nachtvoeding te geven. En toen ze groter werden en de nachtvoeding veranderde in slapeloze nachten door nachtmerries of zieke kindjes dan los je dat zelf op. Er is immers niemand waar je op terug kunt vallen. Je zult zien dat dadelijk na de geboorte er een soort oerkracht vrijkomt en je als vanzelf alles kunt. Heb een beetje vertrouwen in jezelf, het komt echt goed.

Mijn man is trouwens ook militair net als die van koekepan, en militairsvrouwen krijgen regelmatig met onverwachte afwezigheid van hun man te te maken. Niet altijd leuk, en vooral niet altijd makkelijk, maar soms kan het niet anders.
    Onze tweeling is trouwens prematuur geboren met 32+3. toen ze na 4 weken uit het ziekenhuis kwamen was mijn man alweer 2 weken aan het werk. ik heb toen het geluk gehad dat mijn moeder elke dag kwam helpen, want ik kreeg een dubbele borstontsteking en 2 huilbaby's. Die eerste maanden waren zwaar maar het word allemaal makkelijker.

4. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik zou toch een dag KDV overwegen of anders gastouder... Heb je al een proef berekening gedaan? Als je 1 dag doet kost het waarschijnlijk in jouw geval niet zo veel... ZL gaat 2 dagen per week en dat kost me €200 en die heb ik er wel voor over want er zitten veel voordelen aan!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ouderschapsverlof is verlof opnemen wat niet doorbetaald wordt maar je contract veranderd niet. Is dus wel tijdelijk, als het bevalt kan je kijken of je die dag helemaal kan laten vallen maar je kan die dag ook weer gaan werken als je dat toch liever wil. Moet je maar even googlen, je moet wel lang genoeg al bij je werkgever werken.

Verder zou ik toch proberen je niet te druk te maken. Wie weet valt het allemaal wel mee straks. En soms misschien niet, maar daar kom je wel doorheen. Mijn buurvrouw zit in dezelfde situatie maar dan 3 kinderen van 7, 3 en 1,5 jaar. Best pittig soms maar in het weekend gezellig en lekker relaxed :)

6. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Euhm....het is kiezen of delen. Geen Kdv? 2 dagen gaan werken dus.
    Hoef je nergens meer over na te denken verder lijkt mij.

7. IrisN

IrisN Niet meer actief

Mijn vriend is ook militair. Zoals het er nu voor staat moet hij in het voorjaar op uitzending. Als onze kleine er net is. We zullen zien. Waar een wil is, is een weg. Ik ga dan terug naar 3 dagen werken. Ik werk zelf onregelmatige diensten. Ook erg lastig met oppas. Geen continuiteit.

8. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    hier precies t zelfde, onregelmatige diensten, ga van 36 uur naar 24 uur per week. Was lastig om dat met opvang te regelen, maar het is gelukt.

9. IrisN

IrisN Niet meer actief

Wat fijn koekenpan!

Hoe heb je het opgelost met oppassen?
    Je hebt een vroege dienst zeker? 😀

Liefs

10. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Bedankt voor de uitleg! Ik werk al 16 jaar daar en ook al 16 jaar fulltime. Ze zijn daar enorm in de stress dat ik over een week of 5 met verlof ga, midden in het seizoen (ik werk in t toerisme) en ik ben degene die het meeste weet van alle programma's. Vandaar dat ze ook zo lopen te pushen op mn werk hoe en wat straks als ik terug ben. Ik zal dit met dat ouderschapsverlof eens voorstellen. Heb er even op gegoogled maar vind t toch best ingewikkeld. Ik hou dan een contract voor 3 dagen, zeg maar 23 uur maar werk er dan maar 16, maar krijg dan wel salaris voor 23 uur, begrijp ik dat goed? Vrees dat ze daar niet zo om staan te springen op mn werk haha maar ga t in ieder geval eens onder de aandacht brengen.

Fijn te horen dat ik niet de enige ben in deze situatie, jullie verhalen en positieve input geven me steun!

11. Koon

Koon Niet meer actief

Ouderschapsverlof is in principe onbetaald, mits daar in je cao iets anders over beschreven staat.
    Je wordt dus voor 16 uur uitbetaald, maar houdt je contract van 23 uur.

12. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Ah dan had ik dat dus even verkeerd begrepen! Ik kan als t goed is later makkelijk weer opbouwen naar 3 dagen als ik nu 2 zou doen contractueel dus dan is dit niet nodig voor mij denk ik. Kan ik dan misschien beter bewaren voor als t echt nodig is. Maar zal t iig eens met mn werkgever bespreken. Bedankt voor de uitleg!

13. Koon

Koon Niet meer actief

Volgens mij mag je het tot 8 jaar na de geboorte bewaren, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval altijd in overleg met de werkgever.

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Je zou ook een naar een kdv kunnen gaan voor een rondleiding? Misschien vind je het allemaal wel hartstikke meevallen.

Onze dochter gaat 2 a 3 keer per week heen, ze vind het geweldig en leert zoveel nieuwe dingen daar! Ze doen dingen die ik thuis als moeder gewoon niet kan (geen middelen/puf/ervaring).

En ik merk qua sociale ontwikkeling dat zij vergeleken een aantal kindjes uit familie en vriendenkring die allemaal ouder zijn dan haat, dat zij toch voorloopt qua socialiteit. Zij leert op kdv delen en samen spelen. Dat kennen de kindjes in mijn omgeving die gewoon bij oma of thuis zitten echt niet hoor. En zal misschien per kind verschillen, maar ik zou gewoon eens een dagje een kdv bezoeken voordat je definitief nee er tegen zegt.;)

En wbt alles alleen te moeten doen en dat je denkt dat je het niet kunt. Ik werd onverwachts op mijn 19e zwanger, had al in geen tijden baby's vastgehouden of gezien en als er 1 huilde werd ik bij wijze van al paniekerig. En mij lukt het ook, dus komt allemaal goed:) het gaat echt vanzelf met een beetje hulp bij dingen die je de eerste x moet doen.

15. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Tsja klinkt misschien hard maar in dat geval was ik niet zwanger geworden zolang we geen passende oplossing hadden...

En een kdv is voor 1 dag juist prima hoor. Wij gaan het niet doen omdat het niet nodig is en we veel kindjes in de buurt hebben. Maar ze leren er super veel!! Goed voor sociale contacten, leren samen spelen, delen, op je beurt wachten... En beter een mama die goed in haar vel zit dan een dag extra thuis is terwijl ze dat eigenlijk niet wil.
    Je kindje moet straks toch ook naar school, die mensen kennen jullie ook niet...

16. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Dat is wel erg kort door de bocht. Het is niet dat we de luxe hebben om nog een paar jaar te wachten, zo jong zijn we ook niet meer (ben inmiddels ruim 35 jaar) en het is ook altijd maar afwachten of het dan ook nog lukt om zwanger te worden. We zijn er inmiddels al een jaar mee bezig om een oplossing te vinden voor het werk van mijn man, helaas tot op heden zonder resultaat.

Ik wil de kleine man niet als baby naar een kdv doen. Later als ie wat ouder is, wellicht wel voor de sociale ontwikkeling en om met andere kinderen te leren omgaan en te leren delen e.d. Maar als baby willen we het gewoon niet. Over een jaar of misschien 2 jaar zeker wel naar de peuterspeelzaal enzo, maar zolang hij nog niet kan zitten of kruipen, liever niet. Dat is gewoon onze mening..

17. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Ik heb 2 vaste vrije dagen, voor de andere 3 dagen heb ik overdag opvang bij kdv. Als ik avonddienst of nachtdienst heb springen mn ouders bij of mn vriend probeert of hij s avonds toch naar huis kan komen. De weekenden is mn vriend in principe thuis, bij oefening oid probeer ik te ruilen of met familie op te lossen.

haha nee ik heb nog verlof, was aan het voeden

18. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je echt niet wil dat je kind naar het kdv gaat zul je minder moeten werken, zit niks anders op. Ik ben het er wel mee eens dat je dit van te voren wist, en dat als de opties die er zijn allemaal niet aansluiten bij wat je wil je of had moeten wachten tot jullie betere opties hadden of je er nu bij neerleggen dat het niet anders is. En dat of je minder moet gaan werken of je kindje naar een kdv zal moeten gaan.

19. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik zou zolang je geen oplossing heb gewoon 2 dagen gaan werken als je echt je kleine niet naar de kinderopvang wilt brengen.
    Ik snap je overigens wel, wij willen ook absoluut geen kinderopvang dat andere mensen dat wel doen en er de voordelen van zien is heel fijn voor hun maar wij zien het absoluut niet zitten.
    Wel zal de kleine later naar de psz gaan.
    Ik wil ook 3 dagen gaan werken en hier zullen de oma's op gaan passen. Ik kan pas vlak voordat ik terug ga werken afspreken op welke dagen ik ga werken en dan kan het een probleem worden omdat mijn moeder en schoonmoeder ook beide nog werken dus echt alleen op bepaalde dagen kunnen oppassen maar als het niet anders kan ga ik wel minder werken en ondertussen opzoek naar ander werk.

Helaas is het het 1 of het ander.
    En zolang je heen oplossing heb kan je het beste gewoon 2 dagen gaan werken en ondertussen doorzoeken naar een oplossing voor dag 3.

20. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Minder werken was sowieso al de bedoeling hoor, alleen niet zo weinig werken. Ik zat zelf te denken aan 3 of 4 dagen werken, afhankelijk van de mogelijkheden op het werk van mijn man. Aangezien daar zoals het er nu naar uitziet geen mogelijkheden zijn, zal ik inderdaad in moeten leveren, meer dan we van plan waren of gedacht hadden van te voren. Dat valt even tegen en ook dat we zelf na een jaar nog geen vooruitgang hebben geboekt, nu maar hopen dat dat in de nabije toekomst snel kan veranderen.
    Uitstellen vonden wij gezien onze leeftijd geen optie, omdat je nooit van te voren weet of het überhaupt lukt om zwanger te worden en ik al tegen de risicoleeftijd aanzit, vandaar. Ik werd nu vrij snel zwanger, dat is altijd maar afwachten natuurlijk! Dat weet je nooit van te voren...

Deel Deze Pagina