Schade verhalen iemand die er wat vanaf weet?

Discussion in 'De lounge' started by stampvamp, Jan 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Het is een lang verhaal denk ik maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen...

Toen ik een aantal jaar terug nog met mijn ex samenleefde stond er een scooter in onze schuur die op mijn naam verzekerd was omdat zijn broertje die eerst had, hij had een rijbewijs...
    Later heeft zijn broertje die scooter aan mijn toenmalige vriend gegeven maar ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik niet wilde dat hij erop ging rijden tot hij ook een certificaat had en al helemaal niet zolang dat monster 120 km per uur reed...
    Hij sleutelde er wel regelmatig aan maar goed dat was volgens hem om hem aan te passen en daar had ik geen problemen mee zolang hij er maar niet op ging rijden..

Op een dag zat ik binnen in huis, en hoorde ik hem met een rotgang (dat ding leek net een vliegtuig bij wijze van zon herrie dat hij maakte ) de poort uitrijden en zodra ik het hoorde rende ik naar buiten, toen was het al te laat, zon 25 meter van ons huis reed hij zonder helm, zonder kentekenplaat en dus zonder geldig rijbewijs een vrouw op de fiets aan..
    Deze vrouw schoot onder een bus en was er aardig slecht aan toe, de scooter is in beslag genomen en voor onderzoek meegenomen..
    Hij heeft ook verklaard dat hij erop reed en volgens mij heb ik ook verklaard tegen de politie (weet het niet meer zeker het is een paar jaar geleden namelijk) dat hij hem zonder toestemming meegenomen had ..
    We hebben hier grote ruzies over gehad aangezien deze ex van mij ook vaak reed zonder rijbewijs in autos en ik hem zo vaak gezegd heb dat ik daar helemaal klaar mee ben en het nog een keer fout zou gaan ...
    Maar hij deed gewoon waar hij zin in had en deze keer ging het dus fout.
    Hij heeft flinke boetes gehad van politie maar de verzekering hebben we toen niks van gehooord, alleen een brief waarin stond dat hij een ongeluk veroorzaakt had en verder niks, toen zijn we uit elkaar gegaan en ik ben inmiddels 2x verhuisd.
    Mijn toenmalige advocaat die de scheiding regelde heb ik hierover advies gevraagd van wat als we gescheiden zijn en ik hier nog ooit wat van hoor omdat het op mijn naam staat..
    Toen zei ze ik denk het niet ivm de tijd die al verstreken is en anders moet je hem aansprakelijk stellen..

Nou had die vrouw volgens de toenmalige papieren een schedelbasisfractuur en een wervelbreuk en haar fiets was volgens mij ook totaal kapot.
    Vanmorgen kom ik mijn bedje uit en zie ik tot mijn grote schrik een brief van een deurwaarder met daarop een bedrag van 15.000 euro dus ik denk hoe dan?? lees het nog 3x en zie dat het dus om die verzekering van toen gaat dus dat ongeluk.

Ik heb onze contactpersoon bij bureau schuldhulpverlening gebeld maar zij was er niet dus word later vandaag nog teruggebeld door een collega even kijken wat die adviseren, en uiteraard ga ik ook de deurwaarder nog bellen hierover maar ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die weten welke wegen ik moet bewandelen om hier bezwaar tegen te maken.

Ik heb destijds geen aangifte gedaan tegen mijn toenmalige man omdat ik toen niet wist dat we uit elkaar zouden gaan en ik heb gezegd je betaald elke cent hier zelf van kan me niet schelen hoe en ik dacht dat hij zijn les wel geleerd had (achteraf bleek dat niet het geval hij bleef gewoon rijden zonder rijbewijs)
    een van de redenen dat ik bij hem weggegaan ben is dus ook dit onverantwoordelijke gedrag, schaamde me dood voor dit ongeluk en dat hij gewoon zonder schaamte doorging hiermee...

overigens is de betreffende scooter gewoon verkocht hoor die wou ik niet meer in de schuur hebben!

goed lang verhaal, maar zijn er mensen die hier meer vanaf weten want het is nogal een bedrag en ik weiger hier voor op te draaien, kan ik bijv na een paar jaar nog aangifte doen van joyriding of kan ik zonder zon aangifte hem toch aansprakelijk stellen omdat het vast staat dat hij gereden heeft? de politie weet dit namelijk en hij heeft hier ook boetes voor gekregen...

help !!!

2. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,036
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij kan je alsnog aangifte doen.
    Ligt er natuurlijk wel aan hoelang het geleden is en of het niet verjaard is.
    Maar dat vermoed ik niet aangezien je alsnog een schadeclaim binnen krijgt.

Wat ik wel vreemd vind is dat jij de schadeclaim krijgt en niet je ex-man.
    Hij reed immers op de scooter.

3. Chickiedenise

Chickiedenise Niet meer actief

Ik weet niet of dit echt onder joyriding valt, omdat het jou vriend was, maar als het goed is moet je met joyriding de kosten door de verzekeraar vergoed krijgen, zelfs met een wa verzekering.

4. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    verjaard zal het niet zijn na 2,5 jaar denk ik?
    geloof dat het rond die koers is in elk geval..
    ik vind het ook vreemd want hij heeft verklaard tegen politie dat hij gereden heeft want de politie kwam er natuurlijk bij...
    dus dat staat allemaal vast, maar goed ben inmiddels 2x verhuisd en die vorige huisbaas waar we toen woonden gooide onze post gewoon weg volgens mij want er was nooit post zei hij..
    dus wellicht hebben ze ook naar meer info gevraagd maar heb ik dat nooit gelezen verder...
    ik zit nog te wachten op het telefoontje van schuldhulpverlening dus wweet niet wat hun gaan zeggen erover..
    weet wel dat ik er alles aan zal doen hier NIET voor op te draaien want zelfs toen we nog samen waren heb ik hem gezegd al moet je 7 dagen per week gaan werken ik betaal hier geen cent aan. ik had hem al gewaarschuwd dat dit in de 10 duizenden euros zou kunnen gaan lopen ivm de schade bij mevrouw, die schedelbasisfractuur en wervelbreuk...

ben alleen wel erg bang dat deurwaarder moeilijk gaat doen met beslagleggingen ofzo want het is natuurlijk nogal een bedrag!

en joyriding geen idee hoor maar dit schoot me te binnen omdat ik toen dus geen aangifte heb gedaan maar wel heb gezegd hi had geen toestemming maar ik weet niet of dat ergens genoteerd is ofzo destijds.. tis toch een klotesituatie op zon moment want je bent me zo iemand samen en vond het moeilijk aangifte te doen want ik dacht zoalng hij snapt dat hij het zelf maar op lost ik betaal geen cent, niet wetende dat ik er na een tijd echt helmaal klaar mee was met zon onverantwoordelijke vent..

maar het zit me gewoon heel erg dwars schrok me dood van het bedrag... in elk geval vast bedankt voor het meedenken ik hoop dat ik straks wat meer duidelijkheid heb over wat ik kan doen

5. s1986

s1986 Niet meer actief

Pff wat een gedoe hoop voor je dat het met een sisse afloopt zeg. Moet wel eerlijk zeggen dat ik 15.000 euro nog wel mee vind vallen. Gezien wat die vrouw heeft dan he. Maarja hoop voor je dat je ex er lekker zelf voor op kan draaien!

6. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ja ik moet zeggen dat ik destijds ook zeker wel 25000 euro verwacht had gezien het feit van haar letsel en niet kunnen werken enzo.. want ik las daarna weleesn berichten over nmensen die maanden in het ziekenhuis gelegen hebben met een schedelbasisfractuur.. tel maar uit..
    nog steeds geen telefoontje gehad dus wacht nog even af, kan tot 16u ofzo gebeld worden en wil hun toch eerst even graag om advies vragen voor ik de deurwaarder/verzekering hierover bel..
    maar ik denk dat k sowieso een advocaat in de arm moet nemen hiervoor..
    maar als dat niet nodig is liever niet naturlijk!
    vond het ook vrselijk voor die vrouw destijds, en dat die sukkel van een ex daarna nog gewoon het lef had om toch weer ergens mee te rijden zonder rijbewijs ging me echt te ver!
    ik zou me doodgeschaamd hebben en het nooit meer proberen, dit was voor mij echt de druppel dat hij dit niet snapte..
    maar goed ben gewoon heel bang dat ik destijds harder had moeten zijn met melden dat het buiten mijn toestemming om ging dat ik daarvoor nu de pineut ben...
    hij lacht zijn ballen uit zn broek natuurlijk ... wou hem al bellen maar doe het niet, aangezien er ook nog 2 en of rekeningen lopen waar hij niet aan mee wil werken om af te handelen, waar ik dus kosten voor betaal al die tijd, en waar hij een maand terug gewoon 30 euro van overgeboekt heeft!
    ik wil eerst dit rond hebben zodat dat niet meer op onze beiden namen staat, en hij ziet dan vanzelf wel bericht van een advocaat hierover ofzo, anders werkt hiuhj daar zeker niet meer aan mee en zit ik daar ook nog eens mee....

7. s1986

s1986 Niet meer actief

Wat n lul joh hoop dat je snel wat meer weet!

8. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    dat kun je wel stellen.. ik was hier toen al tijd tijd bang voor dat er ooit zoiets ging gebeuren, of misschien nog erger dat hij iemand dood zou rijden ofzo.. maar zelfs zon harde les leert hij niet van ik was ook echt helemaal klaar ermee hierna..
    ben er toen nog even bijgebleven om te zorgen dat ik een dak boven mn hoofd zou hebben bij uit elkaar gaan en toen ben ik er direct mee gekapt...
    zo iemand leert het gewoon niet dat blijkt...
    vind het ook echt erg voor die vrouw hoor, hij heeft niet eens een bloemetje ofzo gebracht toen...
    nog niks gehoord overigens mn vriend komt rond half 5 thuis dus ga eerst even met hem overleggen wat hij erover denkt, wil die deurwaarder liever niet bellen voor ik iemand als een advocaat ofzo gesproken heb, maar misschien dat ik de verzekeraar anders straks bel als mijn vriend thuis is, eens kijken of die ook iets naar mn ex gestuurd hebben, zelfde geld hebben ze dat wel gedaan maar heeft hij er niet op gereageerd en sturen ze daarom dit naar mij ofzo, omdat ik degene was die de scooter op naam had staan, dit wil ik wel even weten mocht dta zo zijn...
    maar ja wel weer een kopzorg erbij zeg heb de hele dag al koppijn hiervan :S

9. s1986

s1986 Niet meer actief

Ja dat begrijp ik maar als er duidelijkheid i over dat hij reed. Komt het denk ik wel goed hoor. Maar snap het zeker hoor!!!
    Heb je geen rechtsbijstandd verzekering? Misschien kan je hun bellen?

10. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    wat een ongelooflijk lul van een ex heb jij zeg !

kloothommel om zonder rijbewijs te gaan rijden. ongeluk te veroorzaken en dan niet eens het fatsoen hebben langs die vrouw te gaan en dan met die stomme kop van hem nog een keer iets besturen zonder rijbewijs!! ( sorry hoor zit evenmet me mond vol tanden )

zo nu even over wat je kan doen.

rechtsbijstand in schakelen kan je zoiezo doen ook als je er uiteindelijk niets mee gaat doen. dan weten hun er al van heb jij je verhaal kunnen zeggen en mocht je ze dan toch nodig hebben hoef jij maar 1 belletje te doen om alels in gang te zetten.

een advocaat denk ik op het moment nog niet nodig. ( maar er zijn er waarbij je een gratis uur consult kan aanvragen voor informatie of verdere stappen)

Hij was de gene die de scooter bestuurde dus hij is het schuld en zou dus moeten betalen voor de schade die hij gemaakt heeft.
    Jullie waren getrouwt dat wel en alleen als hij failiet is nu en dus geen geld heeft om die vrouw of verzekering te betalen komen ze bij jou aan. om toch het geld van de schade te ontvangen. jullie waren toen nog samen met een gezamelijk in komen dus samen verantwoordelijk voor eventuele schades, leningen of verzekeringen ook doordat jullie getrouwt waren.
    misschien zijn ze achter jou gegevens nu gekomen en waar je woont door je bank? een rekening nummer die is opgegeven bij de verzekering? hebben ze gezien dat het een en/ of rekening is en doordat het een groot bedrag is ook zo achter het adres.

ik zou in ieder geval een of ander registratie zei het bij advocaat zei t bij rechtbijstand laten maken. zodat je in iedergeval de indruk geeft dat je het gezien heb en het er niet mee eens ben.
    staat er niet in de brief ergens dat je bezwaar kan aantekenen? of " is dit niet van u, stuur het naar bladiebla adres "? of is het echt op JOU gericht en niet op je ex? als het opje ex gericht is zou ik een kopie maken en het bij hem in de bus werpen.
    is namelijk niet jou schuld.
    aangifte doen tegen je ex wil misschien ook nog helpen dacht dat je hier 5 jaar in totaal voor had. zou ook 10 jaar kunnen zijn maar laten we zeggen 5 jaar dan heb je nog even de tijd. dan kan je in ieder geval zoiets er van maken. zonder toestemming scooter gebruiken ? diefstal ? zoals hier al vermeld staat joyriding?

in ieder geval meis heel veel sterkte en hou je sterk het is niet jou fout en jij hoeft dit echt niet te betalen het is namelijk niet jou schuld dat hij ene onder een bus rijd. hij is verantwoordelijk voor zijn daden, en als hij daar voor moet boeten dan is dat zijn eigen fout.

11. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    even nog tussendoor...

waardoor zou er nu pas bericht bij jou aan komen? echt alleen omdat je oude huurbaas post weg gooide waarschijnlijk. of misschien de familie van de vrouw hier achter zit om schade vergoeding te krijgen doordat er iets met die vrouw is gebeurt? of is het nu helemaal goed met die vrouw?

12. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    even kort hoor kom straks op terug moet namelijk even boodschappen doen snel..
    ik heb geen idee hoe het met die vrouw is want ik had haar nummer niet meer dat heeft hij toen meegenomen toen we uit elkaar gingen ik heb toen meerdere malen aangedrongen even belletje te doen maar dat wou die niet..
    ik heb daar dus geen gegevens meer van maar zou dat evt wel via verzekering kunnen krijgen ooit dat weet ik niet...
    ik neem aan dat de vrouw schadevergoeding geeist heeft logisch, en gemaakte kosten ziekenhuis en fiets en dergeiljke, waarschijnlijk tijd niet kunnen werken enz...
    t bedrag van verzekering is 12000 nog wat en de rest is kosten deurwaarder enzo zag ik net toen ik nog goed las, dus totaal ruim 15.000
    maar goed ik ga er echt niet voor opdraaien echt niet, en dat ze bij mij aankloppen omdat hij niks heeft denk ik niet want toen wij uit elkaar gingen heeft zijn moeder alles geregeld van zijn schulden zodat hij niet in schuldhulp ellende hoefde..
    ook al zou mn contact persoon zeggen laat maar we nemen het mee, doe ik gewoon niet, principe kwestie!
    buiten dat zou dat heel nadelig zijn voor die vrouw, want dan kan ze maar een deel van haar geld zien, want ze zeiden tegen ons dat onze schulden waarschijnlijk niet in die 3 jaar afbetaald kunnen zijn en dat zou betekenen dat zij dus maar een klein deel krijgt, zou ik heeeel lullig ook voor haar vinden!
    maar ik denk dat het misschien wel een geod idee is om eens bij die verzekering te informeren naar hun gegevens want die stonden toen ook in een brief vermeld dus neem aan dat ik die nog wel kan vragen dan, dan kan ik hun in elk geval op de hoogte stellen waar het aan ligt dat hun nog niks gekregen hebben...
    dan weten ze in elk geval iets...
    morgen even voor rondbellen, lees straks even uitgebreid hoor moet nu weg sorry! bedankt voor het reageren alvast!

13. Zeker weten iets van rechtsbijstand inschakelen (advocaat kan je later evt doen, als hier niets uit zou komen).
    Het is moeilijk dat hij je man was en jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren hebben jullie schulden gedeeld. Jullie zijn beide hoofdelijk aansprakelijk.. ook voor schulden uit het verleden dus. Je kan wel zeggen tegen de deurwaarder dat ze bij je ex moeten zijn, als ze daar geen geld krijgen, komen ze net zo hard weer bij je terug.
    Ik zou een goed gesprek aangaan met de deurwaarder. Proberen dat ze eerst op alle manieren het geld bij je ex gaan verhalen.

14. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben bang dat je hier toch een advocaat bij nodig gaat hebben.
    Uiteraard is veel afhankelijk van de voorwaarden van de verzekering die je destijds voor de brommer had. Maar het feit dat de brommer was opgevoerd en dat je ex er zonder brommercerficaat heeft gereden zal er hoogstwaarschijnlijk voor hebben gezorgd dat de verzekering niet zal uitkeren.

Wat ik begrepen heb is dat jullie getrouwd waren, de schadeclaim zal in eerste instantie via de verzekering hebben gelopen (die op jouw naam stond) daarom wordt er nu bij jou aangeklopt en niet bij je ex. Jij zal waarschijnlijk gehouden worden aan het betalen van de claim.

Om het geld op je ex te verhalen zal je een procedure moeten ingaan wegens onrechtmatige daad. (bedrag is boven de 5000 dus je moet dit met advocaat doen.) Als jullie idd getrouwd waren in gemeenschap van goederen dan heb je kans dat de helft van de vordering op jouw naam staat, de andere helft zou je altijd op hem moeten kunnen verhalen (zonder rechtzaak).

Maar het is wel behoorlijk Kl..e hoor. En het bedrag had idd nog hoger kunnen zijn.

Succes!

15. mh81

mh81 Bekend lid

Jan 29, 2009
    748
    11
    18
    Het "probleem" is dat de scooter op jouw naam verzekerd stond. Dat wil zeggen dat jij wettelijk aansprakelijk bent. Dit moet eerst recht getrokken worden door aan te tonen dat er sprake is van joyriding...

Share This Page