sinterklaas: kleuters mee laten doen met familie supriseavond?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    Onze kinderen zijn tot nu toe de enige kinderen in de schoonfamilie. T/m eerste jaar van de kinderen hebben wij met de familie jarenlang een supriseavond georganiseerd voor Sinterklaas.
    Dit was altijd echt super leuk, mijn man heeft hele leuke en hechte familie, en iedereen vindt het leuk om op deze manier één iemand in het zonnetje of juist voor de gek te zetten.
    We trekken dan lootjes en je koopt een kado voor degene die je trekt + maakt een origineel en passen suprise en gedicht. Het was echt een hilarische avond elk jaar weer.

    Toen onze kinderen 2 jaar werden zijn we hiermee gestopt, we hebben met zn allen afgesproken dat de kinderen een echte pakjesavond moeten hebben en dat hun geloof in Sinterklaas niet samengaat met suprise.

    Nu 3 jaar later ontstaat er toch twijfel.
    Afgelopen 2 jaar was de pakjesavond behoorlijk chaotisch. een hele berg kado's voor de kinderen die door zwarte pieten worden gebracht, en ook nog veel kado's die wij als volwassenen voor elkaar kochten.
    Geen supriseverpakkingen en geen verborgen boodschappen of grapjes voor elkaar. Het was immers allemaal van Sinterklaas..

    Mijn schoonbroer kwam dit jaar met een ander idee:
    - een supriseavond organiseren zoals vroeger, en onze 3 5-jarigen daar ook aan mee laten doen. We leggen aan de kinderen uit dat we gewoon voor elkaar kadotjes kopen en leuke gedichten schrijven. Dit trekken we ook helemaal los van Sinterklaas-verhaal;
    - daarnaast op 5 december een pakjesavond alleen voor de kinderen. Met een zwarte piet in huis, zak van Sinterklaas, dvd van Sint, de hele mikmak.

    Wij vinden dit zelf ook een goed plan, die familieavond is echt traditie geworden, en binnenkort verwachten we langzamerhand ook nieuwe familieleden te mogen verwelkomen. Dat zou betekenen dat zolang kinderen worden geboren, wij als familie deze traditie niet kunnen oppakken (mijn man heeft nog 2 jongere broers zonder kinderen).

    Ik ben alleen bang dat supriseavond verwarrend zou kunnen zijn voor de kinderen. Zou het raar zijn als zij op school vertellen dat wij thuis lootjes trekken en kadotjes voor elkaar kopen in november? Incl leuke bouwwerken en gedichten?
    En dat dit verder niks met kadotjes van Sinterklaas te maken heeft?

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Als je een ouder kindje en een jonger kindje hebt, komen ze ook met surprises in aanraking. Want een kind van 8 maakt al surprises op school, terwijl je kind van bijvoorbeeld 5 nog geloofd.

    Gewoon even goed uitleggen dat Sinterklaas kadootjes brengt, en dat de grote mensen een ander feestje vieren. En dan betrekken bij het maken etc. Zal vast een leuke avond worden :)
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Goed idee...

    Als het los van elkaar staat ( suprise is zelf kopen en pakjesavond doet de sint..) dan lijkt het me ook niet verwarrend

    Wij doen altijd alles samen...suprises voor ons en tegelijk voor de kinderen de pakjes. Ze hebben nog nooit gevraagd waarom wij suprises hadden met een gedicht :D
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    wij hebben een zak met kadootjes voor de kinderen; die komt van Sinterklaas. En de grote mensen maken surprises voorelkaar, want die krijgen geen kadootjes van Sinterklaas! Vorig jaar was het volstrekt helder voor mijn zoontje, maar het kan goed zijn dat hij nu een stuk kritischer is, ik heb geen idee, we zullen zien ;)
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Jullie doen het dus wel tegelijk..

    Hier ging dat echt chaotisch: 12 volwassenen, dus 12x gedicht lezen, bouwwerken bewonderen en uitpakken. En toen kwam de zwarte piet nog eens binnen met een berg pakjes.
    Het duurde echt urenlang hahaha
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja klopt...duurt ook lang

    Wij beginnen dus al rond 4 uur in de middag...dan tot het eten vast uitpakken. Kinderen krijgen allemaal 4 cadeautjes. Dat hebben we elk jaar. Ze krijgen er 3 van ons en 1 van de opa en oma.

    Wij zijn maar met 8 volwassenen dus dat valt te doen.

    We zijn ook altijd pas rond 21.00 uur klaar. Voor onze kinderen geen probleem...voor de andere kinderen wel want die zijn al veel eerder moe.

    Wij laten trouwens alles in 1 keer brengen. Toevallig heeft het dorp waar we dan zijn ook altijd een sint en pieten lopen... dus die komen dan ook echt langs. Net echt.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Je kunt ook 's middags de kinderpakjes doen, dan gezellig samen eten. Kids op bed en 's avonds met de volwassenen pakjesavond. Ik vind dat namelijk nog niks voor zulke jonge kinderen.
     
  8. adi

    adi Niet meer actief

    Dat was ook een optie, maar ik vind het lastig om 5jarigen uit te leggen waarom zij niet mee mogen doen met zoiets leuks en zelf naar bed moeten.
    Daarnaast gaan zij op deze leeftijd op zaterdagavond ook wat later naar bed als we bezoek hebben, zo rond 21uur.
     
  9. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Zo werd dat bij ons thuis vroeger ook gedaan. Je hebt namelijk een kinderfeest en een grote mensenfeest. Niet omdat het anders verwarrend is voor de kinderen, maar volwassenen onderling hebben toch een ander soort humor in gedichten/surprises, wat kinderen over het algemeen niet snappen. Ze hoeven toch ook niet vroeg naar bed, kadootjes genoeg gekregen om mee te spelen! Qua uitleg; kinderen krijgen kadootjes van Sinterklaas, grote mensen willen ook wel graag kadootjes dus kopen ze dat voor elkaar.
    Sowieso zou ik tijdens de pakjesmiddag/avond geen kadootjes voor de volwassenen doen.
     
  10. roomsoesje27

    roomsoesje27 Bekend lid

    28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Wij vieren het al 4 jaar gewoon samen.
    Surprises en gedichtjes voor de volwassenen en gewone pakjes voor de kleintjes. Ze vinden dit ook helemaal niet gek en hoe meer jij er een punt van maakt om onderscheid te maken en uit gaat leggen hoe ingewikkelder het voor hun wordt.
    Hun kinderlijke denken maakt dat zij echt geen verschil zien tussen de surprises en hun cadeautjes.
     
  11. boxertjes

    boxertjes Bekend lid

    7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Hier ook samen bij de schoonfamilie. 10 volwassenen en 2 kindjes en iedereen krijgt cadeautjes van de sint. Dan 5 dec nog pakjes avond alleen met ons gezin en dan nog bij mijn ouders kijken of de sint daar ook is geweest.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Wij doen altijd kadootjes met gedichten.
    Zonder surprises dus...

    Maar die gedichten komen ook gewoon van de sint ondanks dat we zelf altijd precies weten wie wat heeft geschreven... Heeft dochter daar nooit iets geks in gezien.

    Hier is dochter ook het enige kind.. En alleen kadootjes voor haar staat dus een beetje vreemd (vinden wij dan)
    Wij pakken dus de kinderkadootjes wel altijd als eerste uit.. Met af en toe wat van ons er tussendoor.
    En vaak na een tijdje opperen we dat het kinderbedtijd is dat we eerst anne dr kadootjes maar moeten uitpakken....
    En eenmaal op bed gaan wij lekker nog even door.

    Het duurt hier ook lang hoor.. Maar alle kadootjes komen in 1x en er zijn geen zwarte pieten in huis of iets dergelijks.
    Meestal beginnen we rond etenstijd met een kop soep en brood en dan ergens is er ineens post!
    (De sinterklaas dvd natuurlijk)
    En echt niet al te laat is het meestal voor dochterlief echt klaar.. En die gaat dan ook gewoon naar bed.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Het geloof in de sint gaat hier heel goed samen met surprise
    We hebben uitgelegd dat de grote mensen lang niet zoveel pakjes van de sint krijgen dus dat wij ook allemaal en cadeautje voor elkaar maken. Dat gaat supergoed. Nooit vragen.
     
  14. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Vroeger thuis waren wij met 6 kinderen die intotaal 10 jaar verschilden in leeftijd. Wij trokken met het hele gezin lootjes en deden surprises. De kinderen die nog geloofden werd verteld dat zij iets moois mochten maken voor degen die ze getrokken hadden en dat sint er dan nog een cadeautje bij in zou doen. Gek genoeg heeft geen ekel kind aan deze uitleg ooit getwijfeld en ging zelfs dat dus prima samen met ook nog gewone cadeautjes in de zak....
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij doen 's middags de cadeautjes voor de kinderen en na het eten gaan de kinderen naar boven en gaan wij dobbelen. De kinderen die moe zijn, gaan slapen, de kinderen die niet moe zijn, spelen boven, vaak zetten we een filmpje voor ze aan. Zijn in totaal 10 meisjes trouwens, variërend van 2 tot 11 jaar. De oudste 2 (11 en 9) doen ook mee met het dobbelen. Als er kinderen beneden komen zeggen we dat Sinterklaas voor ons grote mensen cadeautjes heeft gebracht en dat wij met een spelletje moeten bepalen wie wat krijgt :)
     
  16. adi

    adi Niet meer actief

    Bedankt voor jullie leuke verhalen!

    Ik denk dat we het gewoon gaan doen zoals voorgesteld door mijn schoonbroer. Zo te lezen is het voor de meeste kinderen niet verwarrend en juist leuk. Hen er al zin in!
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.197
    113
    hier altijd gewoon samen gedaan, van begin af aan. De oudste vroeg zich vorig jaar alleen af waarom hij geen knutsel had gekregen ;) (3j10m toen) Denk dat ik ze dit jaar wel laat mee doen met surprise maken
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Anders doe je de surprises met kerst. Dat doen wij ook.
    Mijn zusjes gezin viert uit overtuiging geen Sinterklaas, dus wij vieren dat thuis alleen met ons vijfjes. Met kerst doen we dan surprises voor elkaar. De kinderen krijgen bij ons wel gewoon cadeautjes, maar die zou je natuurlijk ook mee kunnen laten doen met de surprises als je dat leuk vindt.
     
  19. Kiwi2013

    Kiwi2013 Actief lid

    8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het is al vaker genoemd, maar wij doen met de fam. einde van de middag cadeautjes voor de kids. Dan lekker spelen, gezellig iets met elkaar eten en de kids naar bed. Vervolgens voor de volwassenen een gezellige surprise avond...
     

Deel Deze Pagina