Goedemiddag dames, Ik heb een vraagje.. Blijft jullie man/vriend thuis in de kraamweek, neemt hij in een andere week vrij of neemt hij helemaal geen vrij van werk? Mijn vriend wilt in de kraamweek thuisblijven, maar wat is het handigste, het fijnste etc.? In de kraamweek thuis zijn of die week erna? Groetjes Kim
Mijn man is vanaf het moment dat de kleine geboren is 3 weken vrij.. De vorige keer ook en ik vond het heerlijk
Mijn man gaat heel vlug weer werken, ook na deze geboorte . Hij wordt er gek van dat er een vreemde in huis is en hij eigenlijk weinig kan. Zodra de kraamhulp weg is neemt hij vrij. Hoe we dat met onze oudste gaan doen weten we nog niet, maar hulp genoeg op zich.
Mijn man gaat waarschijnlijk na de geboorte halve dagen werken.. .. daarna is hij gewoon vrj, neemt hij zijn vakantie op.
Na bevalling waarschijnlijk twee dagen vrij, dan weer aan het werk. Fijne is wel dat hij maar 4 dagen per week werkt. En ook kan thuiswerken (doet hij nu al op twee van de vier dagen). Na de kraamweek heeft mijn moeder wel 2 weken vrij om te helpen, wanneer ik dat wil. En schoonmoeder is al met pensioen, dus, die kan ik ook bellen (hoop dat het niet nodig is, ze gedraagt zich altijd als een gast bij ons thuis).
Mijn vriend blijft juist thuis tijdens de kraamweek, zo kan de kraamhulp ons beide op weg helpen dit is ons eerste kindje...
Ik zou wel willen dat hij ook wat langer thuis zou blijven, maar hij werkt in het onderwijs en kan dus moeilijk vrij krijgen buiten de schoolvakanties om. Het grote voordeel is wel dat hij straks 7 weken thuis is, dus dat is wel heel fijn!
Mijn vriend is direct na de bevalling een week vrij, dus in de kraamtijd. Bewust omdat wij allebei nog nooit met babyverzorging te maken hebben gehad en we allebei heel veel willen leren van de kraamzorg. Daarna gaat hij weer werken. Hij heeft in juli 1week collectief vakantie en hij neemt 2 weken als ik weer moet werken in augustus. Helaas zijn zijn vakantiedagen er dan zo goed als doorheen, en we willen in oktober/november nog een lang weekend weg met de baby als het kan. Daarom neemt hij nu maar 1 week. Mijn vriend werkt in ploegen en om de week is hij dagelijks pas om 22.30 thuis. De kraamzorg zei bij de intake dat er dan mantelzorg in huis moet komen tijdens de uren dat zij er niet is en hij werkt, dat zou dan van 14 tot 22.30 zijn, afhankelijk van haar uren. En dat zie ik dus niet zitten. Bovendien hebben mijn ouders en mijn schoonouders beide geen auto dus die moet mijn vriend na zijn werk dan nog naar huis gaan brengen in een andere woonplaats (na 19u geen OV in ons dorp)
Mijn vriend zegt in principe de week van de bevalling vrij te nemen, maar ik zat ook te dneken misschien is het wel handiger als hij vrij neemt als de kraam verzorgster weg is. Hij si Eigen baas dus kan het op zich zelf uitmaken, maar geen werk is geen geld in het laadje!
bij ons ook. En wel twee dagen natuurlijk en eventueel kan hij wat flexibeler zijn in eerder naar huis gaan etc. Maar zijn vakantie neemt hij na de kraamweek op zodat we dan lekker met zijn drietjes zijn. (we wonen ook in een appartement van 70 m2 dus het lijkt hem heel irritant als ik lig te slapen hij alleen maar met de kraamzorg in de woonkamer kan zitten..)
Hier gaat mijn vriend in principe in de kraamweek ook gewoon werken en hij neemt dan vakantie op als de kraamhulp weg is. Wel zal hij waarschijnlijk tijdens de kraamweek wat vaker eerder naar huis komen, zodat hij nog het een en ander van de kraamhulp kan leren. Maar net als wat sommige hierboven ook zeggen, wordt hij (en ik dus uiteindelijk ook van hem ) gek van een vreemde in huis. Ik heb liever daarna meer tijd met zijn drietjes dan dat vriendlief tijdens de kraamweek thuis is en zijn draai niet kan vinden.
Hier 25 mei uitgerekend en vriend heeft de week van 2 juni vrijgekomen.. Gewoon om alvast vakantie op te nemen (moest al wat doorgeven). Dus als kleintje op tijd komt heeft hij gewoon zijn 2 dagen (of is dat nu al officieel naar 5 dagen) vrij en dan vakantie erachteraan.. Anders komt kleintje in zijn vakantieweek.. Ook prima.. Hij kan zelf zijn tijden een beetje inplannen en heeft een contract van 16u, dus prima te verspreiden over de dagen
Dat laatste werd hier door hem opgelost door zelf ook even te gaan liggen hij kon wel wat extra uurtjes rust gebruiken na al die hectische dagen. Maar ik snap je helemaal hoor
Mijn man was in de kraamtijd thuis. Vonden we allebei erg fijn. Na die week had hij nog 2 weken vrij. Heerlijk!
We hebben de luxe dat we straks kunnen gaan plannen. Ik krijg namelijk een geplande keizersnede. Ik verwacht op een dinsdag de keizersnede te krijgen (maar kan natuurlijk ook anders) en met een beetje geluk zal ik dan vrijdag of zaterdag thuis komen. Aangezien het dan weekend is, zal hij sowieso thuis zijn en kan hij dus even wennen aan alles met hulp van de kraamzorg. Hij zal dan die maandag gewoon weer gaan werken want ik heb dan toch nog kraamzorg en de nodige aanloop. Een aantal weken later heeft hij sowieso 3 weken zomervakantie dus dat is heerlijk.
Mijn man de officiële 2dagen, maar heeft 4 dagen van de baas gekregen. Ben op dinsdag bevallen en hij is maandag weer gaan werken (1week) daarna heeft hij 2 weken halve dagen gewerkt.
Ik heb nog geen idee hoe het loopt.... Mijn vriend krijgt vakantie als ik 37 weken ben. Hij heeft 2 weken. Dus de kans is aanwezig dat hij al vakantie heeft , maar de kans is ook aanwezig dat hij net aan werk is als ik moet bevallen. Als ik beval als hij weer aan werk is heeft hij kunnen regelen dat hij na de kraamweek nog een week thuis mag zijn. Anders kan hij misschien er een paar dagen aan plakken ( als de baby er net is als hij moet beginnen).