Hoi, Mijn man belt mij net dat hij gebeld wordt door een snikkende 'vriendin' dat zij graag 200 euro wil lenen. Ze heeft het écht nodig en hij vertrouwt haar zegt ie. Ik heb aangegeven dat deze 'vriendin' dit beter bij mensen dichtbij haar kan vragen. Wij kunnen het geld zelf goed gebruiken met een baby op komst. En het contact met deze vrouw vind ik niet goed genoeg om haar het geld te lenen. Kleine verduidelijking waarom het tussen aanhalingstekens staat: Tot een jaar of 5 geleden gingen wij zo'n twee keer per jaar daar op visite. Wel gezellig en leuk! Sinds een aantal jaar is zij gescheiden en is het contact eigenlijk een beetje verwaterd. Dat snap ik, er komt veel kijken bij een scheiding, maar van haar kant was helemaal geen contact meer. Zij is nog nooit in ons huis geweest (wonen er al 3 jaar), niet op kraamvisite bij de oudste en nooit spontaan een berichtje van haar kant. Mijn man gaat (voor de goede orde?) eens per jaar nog eens langs bij haar en ze gaat (als iemand haar op komt halen en geld kan lenen) eens per jaar mee naar een concert. Maar verder is er totaal geen contact. Ben ik nu de slechterik en moet ik haar die 200 euro lenen of is mijn redenering ook wel logisch?
Nee. Ik zou een kennis ook geen geld lenen en als het voor jullie veel geld is en je er in eerste instantie vanuit moet gaan dat je het niet terug krijgt, zou ik het niet doen. Sowieso ben ik heel erg tegen lenen aan vrienden, familie etc want het gezeik dat je krijgt op het moment dat je het terug vraagt.... ik doe het niet meer
Als het een bedrag is dat jullie nu zelf nodig hebben en ze niet zo dichtbij je staat dan zou ik het niet aan haar uitlenen.
Nee. Als het voor jullie veel is dan lijkt me dat al reden genoeg. Sowieso een kennis? Als ik geld nodig zou hebben zou ik dat eerder aan familie of hele goede vrienden vragen dan aan een kennis, uitlenen idem. Met iemand wie je amper contact hebt vind ik het ook nogal vreemd te bespreken.
Nee je bent geen slechterik. Ik zou ook niet zomaar aan iemand geld lenen waar ik het contact niet goed mee vind, van geld lenen kan ruzie komen dus ben sowieso huiverig en als jullie het geld goed zelf kunnen gebruiken. Voel je niet schuldig!
Ik heb altijd geleerd: leen alleen geld uit aan mensen waarbij het je niet uitmaakt als het geld niet terug komt. Of als je het zelf erg goed kunt gebruiken. Dus in dit geval zou ik dat niet doen.
Nee ik zou het niet doen. Dat ze het durft te vragen aan mensen met wie ze nauwelijks contact heeft en voor wie ze geen enkele moeite doet, vind ik echt belachelijk.
In jou situatie zeker niet. Ik zelf leen wel geld uit maar dan worden er hele goede afspraken gemaakt en het ligt geheel aan mijn privé situatie, wie het is en waar het geld voor bedoeld is.
Nee, in deze situatie zou ik het niet doen. Ik leen alleen geld aan goede vrienden en familie. Maar dan wel altijd met het idee dat ik het nooit meer terug krijg en of ik het dan nog steeds kan missen.
Het lijkt me als geldvrager zijnde eerder logisch om deze hulpvraag bij familie neer te leggen. Dan ga ik er even vanuit dat close vrienden er niet zijn. Anders kan ze die ook nog vragen. Als ze dat niet doet, niet durft of niet voor elkaar heeft gekregen, dan betekent dat waarschijnlijk dat die familie het ook niet ziet zitten. Die zullen wel beter weten waarom niet. Dus ik zou zeggen, heel vervelend voor je maar nee.
Ik zou het ook niet doen. Sowieso vind ik geld uitlenen al een 'riskant' iets. Het voelt niet prettig om het weer terug te moeten vragen. En dat is bijna altijd het geval Sowieso denk ik dat geld lenen mensen nooit echt helpt. Je moet met het geld wat je hebt uit zien te komen. Je inkomsten vergroten of je uitgaven verkleinen als het niet lukt. Gaat het mis, dan moet je dat oplossen Geld lenen is over het algemeen een gat dichten en tegelijkertijd een nieuw probleem creëeren. Ik ben dus een groot tegenstander van geld lenen. Hulp bieden is goed. Maar dat doe je toch meer bij mensen die je dichtbij je hebt. Ik zou bij een kennis die ver van je vandaan staat dit nooit doen. Ik denk dat je het moeilijk terug krijgt. Steeds om vragen of in delen (elke maand een tientje) en gaat is gewoon echt niet fijn. Misschien durft jouw partner geen 'nee' te zeggen. Dit toch doen omdat je het niet durft zou ik toch echt niet adviseren.