man werkt en vrouw is thuis bij de kids

Discussie in 'De lounge' gestart door mora27, 1 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Lukt me al jaren niet, dus aard van het beestje en zal ook nooit veranderen die onzekerheid.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vervelen? Ik verveel me geen minuut, daar heb ik de tijd niet voor!
    Mijn werkdag duurt 12 uur en bestaat uit een rollercoaster aan prikkels!
    Heel de dag voor mijn kind zorgen en hem laten groeien, dat IS je energie op meerdere manieren inzetten.
    De rust om 24 uur voor je kind te zorgen, dat klinkt heel raar hoe je dat zegt, maar ik heb wel de rust nodig om het goed te doen en dat is soms moeilijk voor een hooggevoelig persoon me chronisch slaaptekort.
    Als domestic manager heb je nu eenmaal veel aan je hoofd.

Ik ben moe maar onze zoon ligt nu naast me op de bank met koorts en een vreselijke hoest, die zeer doet. Ik heb manlief naar bed gestuurd, die heeft een paar dagen in het buitenland gezeten en heeft nog langere dagen gemaakt dan ik.

3. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    maar je zou dan ook op school actief mee kunnen gaan doen.
    Dus je hoeft niet thuis te zitten, maar zo kan je toch mee doen aan de opvoeding ( op school dan weiswaar)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind dat ik als moeder die ft voor haar kind zorgt heel veel bijdraag aan de maatschappij.
    En individueler dan dat ik bijdraag aan het geluk van mijn zoontje kan je het niet krijgen en dan doe ik het nog vrijwillig ook, maar vooral met alle liefde van de wereld!
    Ik beteken liever iets voor diegenen die me het meest dierbaar zijn, dan voor de maatschappij.

Maar zeg eens eerlijk Trees; vind je thuis zijn bij je kind niet leuk of vind je je werk echt leuker? Dat mag, maar dat bijdragen aan de maatschappij-verhaal daar geloof ik niet zo in. Je mag van mij best zeggen dat je werken leuker vindt dat voor je kind te zorgen, mijn zegen heb je hoor!;)

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat zeggen volgens mij alleen mensen die nooit een een paar volle dage alleen zijn met de kids en wat in het huishouden doen. ;)

Mijn man en ik werken allebei vier dagen per week. In het weekend zijn we allebei thuis en doordeweeks ben ik één dag thuis en hij een andere dag. Onze papa- en mamadag dus.

Nou, ik heb echt wel respect gekregen voor al die vrouwen die thuismoeder zijn. Ik zou het niet kunnen! Op mijn mamadag doe ik boodschappen, de was, ruim op, en zorg voor ons zoontje natuurlijk. Dat is hard werken, hoor! En dan poets ik nog niet eens (daar komt iemand 1x per week voor). Mijn man idem dito.

Ik vind dat je pas 'je handje ophoudt bij je man' als je de hele dag thuis bent en dan geen reet doet. Goed, iedereen heeft wel eens zo'n dag, maar ik bedoel dus altijd. Beetje de hele dag op je gat zitten, tv kijken, internetten, spelletjes spelen... en oh ja, ook je kids gewoon maar voor de tv zet, want dat is lekker makkelijk. Dát noem ik je handje ophouden. Maar huisvrouw/thuisblijfmoeder is écht wel aanpoten, dus een job op zich!

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet dat de vraag niet aan mij werd gesteld, maar ik wil daar wel graag antwoord op geven. Ik vind bij mijn zoontje zijn echt heel leuk, maar ik zou het niet fulltime kunnen, omdat ik dan o.a. de intellectuele uitdaging mis. (Dat is denk ik ook wat Trees bedoelt) Daarnaast ook concrete doelen. Op mijn werk werken we ergens naar toe en moet iets na een aantal maanden ook AF zijn. Dat geeft veel voldoening. Ook kan ik met mijn werkzaamheden aan het einde van de dag (meestal) zeggen wat ik precies bereikt heb die dag. Dat kan ik thuis niet, want het is een continu proces waar je mee bezig bent. Het is veel abstracter, heel ontastbaar. Je kunt wel zeggen, ik heb drie wassen gedraaid, maar overmorgen ligt het er weer, hoor! Dat geeft zo'n sleur, daar zou ik helemaal depri van worden.

Ik vind de combi werken en thuisblijven ideaal, hoewel ik graag liever 3 dagen zou willen werken i.p.v. 4. Maar misschien is dat in de toekomst wel mogelijk.

7. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Erg eigenlijk dat mensen die bewust kiezen om thuis bij de kinderen te blijven, zich zo ongemakkelijk voelen door andere mensen. Ik werk zelf 3 dagen, in totaal 24 uur per week, maar ik heb inderdaad zoals ik meer lees, echt respect voor moeders die fulltime voor de kinderen zorgen. Ik vind het thuis zijn vaak harder werken dan op mijn werk...

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar zelfs de media doet er aan mee hoor..

Laatst was er ook zo´n nieuwsbericht: ´In 2010 x-duizend vrouwen volledig afhankelijk van man'

Alsof dit allemaal ongeemancipeerde zielige vrouwen zijn ofzo.

9. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Wordt ook zo naar geformuleerd 'volledig afhankelijk van man', hetzelfde als, steeds minder vrouwen 'laten kinderen teveel alleen, omdat ze werken'

10. fafje

fafje Niet meer actief

wat voor de 1 zwaar is aan opvoeding/verzorging, is voor de ander een eitje

sommige willen graag 2 auto's 2x per jaar op vakantie en een hoge spaarrekening voor de kleine...
    Andere zijn tevreden met fietsen, kamperen en een zakcentje voor later..

Als ik weer zou werken, zou dat op uren zijn dat mijn kleintje er niks van merkt...tja dna ben ik voor mn kind een thuisblijfmama maar voor de buitenwereld een parttime werkende..

mijn baan biedt mss wel gezelligheid of enige uitdaging en prikkels....maar wil ik die? heb ik daar meer behoefte aan of heb ik daar OOK behoefte aan..
    Dat is per persoon zo verschillend...al die vooroordelen zijn gebasseerd op ...op wat? het zijn gewoon 2 aparte dingen..

11. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Haha nou mijn vraagt aan mij of hij 10 euro kan krijgen om wat eten te halen op het werk. En zo nog meer van die dingen. Als ik in mijn hoofd heb dat ik dit of dat in huis wil veranderen dan kan het lang of kort duren maar dan zal dat gebeuren.

Ik denk dat mijn vriend eerder een ongeemancipeerde man is:p:D

12. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik blijf ook thuis na de geboorte van ons kleintje. Doe momenteel een hbo opleiding die ik in sept hoop af te ronden, maar ga niet gelijk werken.
    Wij redden het makkelijk om van mijn man zijn loon rond te komen. En wij vinden samen dat dit voor ons de meest bevredigende oplossing is. Wij willen niet dat het kindje waar we al zo lang op wachten al met 3 maanden hier vollodig opgaat in een kinderopvang. Dat voelt voor ons heel erg onnatuurlijk.
    Ik ga werken zodra de kind(eren) naar school gaan, en dan parttime.
    En dan vind ik niet dat ik mijn handje ophoudt. Ik doe het huishouden, Bezoek elke week onze 3 oma's, doe boodschappen en ga ons kindje opvoeden op de manier zoals wij die willen.

Hier ook wel een mensen die raar kijken hoor, als ik zeg dat ik neit ga werken straks met een hbo-opleiding op zak. Maar daar trek ik me niks van aan. Dit is de keuze die voor ons het beste aanvoelt.

13. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Mmmmm... ik vind je vraagstelling bij de start van het topic erg gechargeerd.

'Er word namelijk gezegd' --> erg zwart-witte stelling. Integendeel, je ziet het aan je eigen topic: niet-werkende én werkende moeders zeggen juist het tegenovergestelde: je houdt NIET je handje op.

Idem met 'Wij zien dit dus niet zo, maar velen blijkbaar wel?' Die 'velen' vind ik op dit forum niet terug. Ook weer andersom: de mensen in dit topic, of ze niet of wel werken, hebben respect voor het feit dat jij thuisblijft, ook al zou dat persoonlijk niet hun keuze zijn.

Mijn vraag is vooral: wat wil je met dit topic bereiken? Jij en je man staan volledig achter de keuze die jullie gemaakt hebben en jullie voelen er je goed bij. Wil je met dit topic bereiken dat mensen hier hun afschuw komen uiten tegen 'die velen die vinden dat thuiswerkende moeders hun handje ophouden' (ik vind ze hier niet terug) of wil je juist extra bevestigd worden in je keuze?

Leef het leven zoals jij dat graag wilt en laat anderen dat ook doen!
    Laten we elkaar in onze waarde laten, werkend of niet werkend.

14. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    *amen*

15. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Om eerlijk te zijn snap ik de vraag van TS wel. Ik vind het grappig om te zien dat er hier zoveel vrouwen reageren die ervoor kiezen om thuis blijven bij de kinderen, maar in mijn omgeving spreek ik veel minder mensen die dat doen. Sterker nog, hier wordt ik raar aangekeken als ik zeg dat ik bewust thuisblijfmama ben. Dus ik herken het wel als TS zegt dat 'velen' het zien als je hand ophouden bij je man. Alleen zijn die mensen misschien niet terug te vinden op dit topic. Jammer, want het zou best leuk zijn om die meningen eens tegenover elkaar te zien met alle argumenten die voor en tegen gebruikt kunnen worden. :)

16. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Als het financieel haalbaar is om thuis te blijven als vrouw, why not!
    Zelf zou ik het niet kunnen want ik werk veel te graag.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat niet, maar het zijn vaak (niet altijd natuurlijk!) wel vrouwen die ineens een probleem hebben als de relatie stuk loopt. Dat is natuurlijk sowieso zwaar, ook als je (parttime) werkt. Maar als je werkt heb je wel je eigen inkomen waar je op terug kunt vallen. Als je geen baan hebt, heb je niks. Het duurt vaak even voordat allimentatie enzo goed geregeld is.

En zeg alsjelieft niet "dat gebeurt ons niet". Al die andere stellen die trouwden en kinderen kregen dachten in die periode ook heus niet "over ee paar jaar gaan we uit elkaar".

Overigens is dat voor mij niet de reden om te werken hoor. Ik ben dol op mijn baan. De afwisseling tussen 4 dagen thuis en 3 dagen werken bevalt mij heel goed. Daarnaast vind ik het fijn dat wij daardoor elke maand honderden euro's extra te besteden hebben (en flink kunnen sparen!).

18. Trees

Trees Niet meer actief

Hier mijn eerlijke antwoord ;). Ik hou van de combinatie. Na een paar dagen thuis met mijn dochter te zijn geweest, vind ik het weer heerlijk om de intellectuele prikkeling van mijn werk te hebben. Na een paar dagen werk vind ik het heerlijk om een paar dagen de rust van thuis te hebben en voor mijn dochter te zorgen. Zowel mijn dochter als mijn werk zijn mijn passies. Het is niet of of en ik vind dat ik daarin ook geen keuze hoef te maken.

Om in te gaan op je eerdere opmerking dat het thuis zijn ook heel veel prikkels geeft en weinig rust. Dat geldt voor jou, maar niet voor mij. De dagen thuis zijn voor mij te weinig gevarieerd en uitdagend om hier mijn enorme prikkeldorst mee te bevredigen. Mijn thuisdagen voelen als rustig aandoen en zijn ook rustig doordat mijn partner ook parttime werkt en we de taken verdelen.

Wat betreft het bijdragen aan de maatschappij. Ik denk dat je mijn eerdere antwoord beter moet doorlezen. Ik vind dat ik met mijn werk bijdraag aan de maatschappij en dat is een reden waarom ik het ook vrijwillig zou doen als ik niet betaald zou krijgen. Ik zeg hiermee niks over dat het opvoeden van je kind geen bijdrage is an de maatschappij. Ik voed namelijk mijn kind ook op tot een volwaardig en waardevol lid van deze maatschappij en lever ook op deze manier mijn bijdrage. Ook hier, het is niet zo zwart-wit.

19. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

op basis van lucht?
    ik stel gewoon een vraag en vervolgens komen er antwoorden van andere mensen hoe ze erover denken... daar is een forum toch voor? heb echt geen probleem ermee ofzo hoor...:) ons leven is heerlijk en we zijn gelukkig zoals wij leven... maar daarom kan je zoiets toch best vragen?

en dit topic heb ik gemaakt n.a.v een ander topic.....

20. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    euhm... nou ik was gewoon benieuwd eigenlijk, ook hoeveel moeders voor hetzelfde hebben gekozen, ik lees hier veel dat de moeders een uitdaging nodig hebben ipv thuis te zijn met hun kinderen de hele dag...

ook zijn er moeders die gewoon wel moeten werken om wat extra's te kunnen doen met dat geld...

een bevesting voor mijn keuze zat ik niet echt op te wachten... gewoon belangstelling...

ik heb hier heel bewust voor gekozen, totdat ze naar de basisschool gaan blijf ik met ze thuis... mijn man kon zich daar ook in vinden en zo gaat het prima... ik laat iedereen in zn waarde in dit onderwerp hoor, een vriendin van me die heeft 7 jaar thuis gezeten met haar 2 dochters... nu zitten ze dus allebei op school en daarna gaan ze naar de bso en zij heeft een baan kunnen vinden zonder dat ze diploma's had... ze heeft het er ontzettend naar haar zin en hun leven is wat verrijkt in hun financieen en zij heeft eens wat anders toe doen dan alleen maar voor de kinderen er te zijn...

vind ik gewoon wel interessant om te lezen allemaal..
    Ik heb niet het gevoel dat ik carriere moet maken, nooit gehad ook. dus denk dat het dan wel scheelt. naast dat ik moeder ben doe ik genoeg dingen die even niets met mama zijn te maken hebben... lekker lol maken met mijn vriendinnen, weekendje weg met mijn man.. of een biosje pakken, uit eten, kroegje...

en daarna kan je er de week er weer tegenaan, want het is best pittig soms met 2 jonge ondernemende kindjes die zichzelf aan het ontdekken zijn... dus kan me ook wel voorstellen dat moeders zeggen, pfff soms ben ik blij dat ik weer een gewone werkdag heb en de kindjes naar het kdv gaan....

maar ik heb dit zo gewild, en geniet ervan, en zie wel wat de toekomst ons brengt wanneer ze wat ouder zijn... ik wil niet mn leven lang thuisblijven natuurlijk.. zodra ze naar school gaan, en die school heeft een verplicht overblijven dus dan zijn ze van 9 uur tot 15.00 op school.. nouja als ik dan de hele dag thuis ben... dat lijkt me dan weer niks......

dus.....:) hoop dat je mij een beetje begrijpt en dat ik gewoon nieuwsgierig ben naar hoe anderen erover denken... niet omdat ik bevestiging nodig heb ofzo...

Deel Deze Pagina