Wie heeft zelf ADD of kent iemand in de omgeving met ADD? Ik ben erg benieuwd hoe je er mee omgaat, en de persoon zelf. Wij hebben gisteren te horen gekregen dat onze zoon ADD heeft. We hadden zelf al een lange tijd het vermoeden.Er gaat nu heel veel op ons afkomen. Zou graag ervaringen en tips horen!
Ik heb een zoon met ADD, hij is nu 12, 8/9 bij de diagnose. Het gaat heel goed met hem. Wat wil je weten???
Ook vanuit het (voortgezet) onderwijs hier.. de ene add'er is de ander niet.. Ik vraag vaak in het begin van het jaar waar ze zelf behoefte aan hebben, sommigen maken bijvoorbeeld een proefwerk liever buiten de klas of kiezen ervoor om met hun rug naar de klas toe te werken. Soms moet je ze wat afremmen.. hoorde eens een leuk voorbeeld van een andere collega; een van zijn mentor leerlingen (met ADD) mocht de klassenbarbeque regelen, en echt alles was perfect geregeld, mooi tafel gedekt, drinken, eten, uitnodigingen, echt alles.. behalve de barbeque. Toen ik bij de psycholoog liep voor mijn depressie is het woord ADD ook wel eens gevallen (chaotisch, dromerig, veel gedachten, moeite met dingen afmaken, hyperfocus) maar voor mij heeft die stempel nu niet veel meerwaarde meer. Wel goed dat ze het bij je zoontje nu al weten, misschien is het wel verstandig om als hij naar het voortgezet onderwijs gaat met zijn mentor te bespreken dat ze niet meteen te zware stempel op hem plakken, is niets voor nodig. Ook werkt het vaak goed om aan het begin van de brugklas een korte spreekbeurt te houden over ADD, kinderen kunnen soms moeite hebben met dingen die ze niet weten/begrijpen, los je daar goed mee op. Veel plezier met het herontdekken van je zoon, klinkt misschien gek, maar met de informatie die je nu hebt ga je een heel andere kant van hem ontdekken! (lekker vaag he.. zwanger )
Mijn dochter heeft ook add en dit hebben wij ook gedaan toen ze naar een nieuwe school ging afgelopen jaar. (Zit nu in groep 8 basisschool) Dat werkte erg goed na de andere kinderen toe. www.levente.nl is een fijne site over add.
Dank jullie wel voor het antwoorden! Napoleon ik vraag me af of jullie veel hebben moeten aanpassen. Ik heb zelf al aardig wat structuur in de ochtend en avond en merk dat dit voor hem heel goed werkt. Maar wat kan ik nog meer doen? Marja: bedankt voor de link vd website! Moontje: ben benieuwd wat voor andere kant ...we proberen zoiezo niet te veel de benaming ADD te gebruiken ben zelf niet echt zo van stempeltjes dus dat zou ik zeker aangeven. Heb ik nu ook tegen zijn meester gezegd.
Ik weet geen reet over ADD maar leef zo ontzettend met je mee, wij hebben afgelopen dinsdag te horen gekregen dat onze zoon Asperger heeft.
Mijn vriend heeft ADD. Hij is heel chaotisch. Kan geen afspraken maken/nakomen. Heeft concentratieproblemen. Gaat dus ook niet naar school, maar werkt. Heeft wel diploma's hoor, maar binnen de stichting gehaald en per september wilt hij verder leren en gaat dan 1dag in de week naar school. Hij is 22. Door de ADD heeft hij nu een niveau 2 diploma, terwijl hij eerst HBO studeerde. Hij hield het alleen niet vol om constant op school te zitten. Leert nu dus met kleine stapjes verder. Verder is hij heeel druk. Vraag me soms af of ze de H vergeten zijn ertussen te zetten, haha. Het is een schat van een jongen, maar ik kan niets van hem verwachten en doe dat dus ook niet. Soms moeilijk om mee te leven, maar dat zijn vaak de kleine dingen. De echt belangrijke dingen houdt hij zich gelukkig wel aan en over het algemeen gaat het heel goed met hem. Misschien reageert jouw zoon heel anders. Wou toch even mijn ervaring met je delen. En heel fijn dat jullie het zo goed oppakken. Vader van vriend had daar nogal moeite mee en vriend heeft hier nu nog 'last' van. Voelde zich niet geaccepteerd. Wel fijn dat jullie weten wat er 'aan de hand is'
Ik heb een neefje met de diagnose ADD, echter herken ik hem niet in deze diagnose, dus zijn mijn tante en ik 2 weken geleden met hem opnieuw naar de psycholoog gegaan om te praten over zijn gedrag. Hij heeft namelijk veel meer kenmerken van Autisme. In mijn werk als orthopedagoge heb ik ook wel met ADD te maken, maar volgens mij is het echt voor ieder individu nog anders wat ze nodig hebben. Structuur is zeker belangrijk, maar die bied je al. Hoe meer basisstructuur-veiligheid, hoe flexibeler ze kunnen zijn en hoe meer ze aankunnen. Ik denk dat school ook zeker een belangrijke factor is en dat daar gelet moet worden op wat voor hem het ideale leer en ontwikkelklimaat is. Succes..!
Pluk hoe was het voor jou om dit te horen? Ik voel me vandaag er heel dubbel onder ik ben blij dat we het weten, maar als ik naar hem kijk doet het me ook zoveel pijn. Ik hoop zo dat hij er goed mee leert om te gaan. En de dingen in het leven kan bereiken waar hij van droomt. En ik zou mijn uiterste best doen om hem hierbij te helpen!
Dubbel heel dubbel. Fijn dat we het nu weten en dat we dus sommige dingen nog niet van hem kunnen verwachten (zoals geheel zelfstandig aankleden, fietsen etc) Maar aan de andere kant zo verdrietig dat hij nu al een stempeltje heeft. Bang dat mensen hem gaan behandelen aan de hand van de diagnose ipv naar hem zelf te kijken. Mijn hoofd loopt er bijna van over en tranen zitten heel hoog.
Pluk begrijp helemaal wat je bedoelt, wij zijn ook erg bang voor de stempel. Maar proberen mensen in onze omgeving wel te vertellen dat we dit niet willen. We hebben dit ook aangegeven toen we hem gingen laten onderzoeken. Als het niet nodig is dan geen stempel,maar goed we kunnen er ook niet om heen. Het was overduidelijk. En weet je een stempel zou vast ook wel zijn voordelen hebben.
Ik zelf heb adhd en 1 van mijn kinderen heeft adhd-odd. 2 van mijn andere kinderen worden momenteel onderzocht op add/adhd/odd. 1 van hun is al eerder getest maar heeft toen niet de diagnose gekregen, omdat volgens de onderzoekers de score te laag was voor een diagnose. Nu 2,5 jaar later weer een nieuw onderzoek, mede op aandringen van de school. Structuur is inderdaad een beetje het codewoord hier in ons gezin maar wat ook heel belangrijk is, een opgeruimd huis. Hoe chaotischer het huis, hoe chaotischer de kinderen zijn. Ook als er een bijzondere situatie is, zoals een verjaardag of een nieuwe situatie. Vertel ik precies van begin tot eind wat er gaat gebeuren. Hoeveel mensen er zijn en wie. Waar de locatie is etc. Het voorbeeld wat net werd genoemd over het kind wat een bbq moest organiseren, is heel herkenbaar. Dat had mij ook kunnen overkomen.
Ik heb ook ADD. Bij mij is het pas ontdekt toen ik in de 4e zat, ik was toen al een jaar of 14. Er zijn toen een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats gevallen en ik heb er mee leren omgaan. Als je meer wilt weten, kun je me altijd een PB'tje sturen, ik wijd er op een forum liever niet al te veel over uit.
Je moet niet vergeten dat ADD naast nadelen ook voordelen heeft! Levente is inderdaad een fijne website. Op de spelfouten na dan...