het is goed te doen vind ik. mijn man is freelance filmmaker. ik ben in loondienst de kinderen gaan naar het kdv op de dagen dat ik werk (3dagen pw). op draaidagen zien ze hem niet of nauwelijks ( heel vroeg weg, heel laat terug) ik doe dan alles thuis en met de kinderen. maar er zijn ook zat dagen dat hij thuis werkt aan ideeen of opdrachten. En "planbare" afspraken (langs productiehuizen, besprekingen met regisseurs, cameratesten, etc) plant hij als het even kan op de dagen dat ik ook werk en de kinderen naar kdv zijn. Zo hebben we dus ook vaak dagen met zn allen. Geen vaste papadag, maar vaak kunnen we elke week wel goed samen het "rooster" afstemmen. En zijn er ook momenten dat hij bijv met de kinderen gaat zwemmen oid. Als jij flexibel kan zijn en jullie elke week goed afstemmen, dan wordt het vast een succes.
Manlief eigen zaak maar geen kantoor, werkt met zijn handen. Veel weg, lange dagen, maar als t nodig is altijd iets te regelen. Zorg voor onze zoon komt t meest op mij neer in goed overleg.. Moet toch geld in t laatje komen
Het zal hard werken zijn en je flexibel opstellen. Ik ben nog nooit een startende zelfstandige tegengekomen die gewoon 40 uur werkt. Misschien kan je hem zelfs helpen door een deel van de administratie te doen. Dan hebben jullie beide. Het gevoel het echt samen te willen en te doen. Wij hebben twee eign bedrijven. Een goed lopende een in de opstartfase. We doen veel samen. Hij de uitvoerende taken en al het onderhoud, ik de achtergrond. Wassen, schoonmaken (bootverhuur) planning, offertes en administratie. Het andere bedrijf werkt hij 12 uur per dag voor en ik ook administratie. De opvoeding van onze dochter en het huishouen doe ik eigenlijk helemaal maar op zondag dan doet man juist weer meer en dochter en hij genieten ook echt van die dag. Als er wat is bijv een doktersafspraak oid kan hij wel altijd mee als het moet omdat je toch een beetje flexibel bent in het indelen van je uren nIk werk er nog 2,5 dag naast. Al met al ga je een druk bestaan krijgen maar als je bedrijf goed gaat lopen porfiteer je ook van alle voordelen. Omdat het tweede bedrijf in opstartfase is hebben we het financieel weer wat zwaar, dat zul je ook gaan merken ben ik bang. Een bedrijf heeft toch een opstarttijd nodig. Maar ondanks dat man veel weg is, het financiele etc is er toch op een of andere manier meer vrijheid en zou ik het zo weer doen. Sorry voor de fouten. Zit op telefoon.
Toen mijn jongste er net was was ik wel echt ongelukkig door zijn werktijden. Mijn man denkt ook echt dat de zaak in de soep draait als hij er niet is, ik denk dat dat wel mee valt. Alle mannen die er werken zijn niet achterlijk, maar mijn man wordt enorm onrustig als hij niet op de zaak kan zijn. Ik zat thuis, net een hersenbloeding gehad, nierfalen, mijn jongste lag nog in het ziekenhuis, mijn oudste was heel erg vervelend door alle nare dingen en ik had mijn schoonzus in huis om me te helpen, maar die voerde niets uit. En meneer ging lekker naar de zaak van 6 uur sochtends tot 19 uur. Dat is de enige periode dat ik het er echt moeilijk mee had, als ik dan de buren rond 8 uur in zag stappen en rond 17.15 weer thuis zag komen kon ik wel janken van ellende. Maar goed, mijn man is een harde en zegt ook gerust tja schat, je eet er goed van, en het is zoals het is. En dat is ook zo, ik moet mezelf er vaak aan herinneren dat ik hier zelf ook voor gekozen heb, en niet alleen maar kwaad moet worden op hem in zulke situaties. Maar moeilijk is het dan wel. Gelukkig komen dit soort periodes niet vaak voor!
Ik ben zelf zelfstandig ondernemer en werk thuis naast de opvoeding van onze kids .. Mijn vriend doet de administratie en is mijn eigen boekhouder.. Hij is gediplomeerd boekhouder.. Het is een geregel met eigen bedrijf en huis+ kids en zwanger zijn.. Vriend gewoon in loondienst .. Ik doe veel in de avond uren en als de kids slapen en op school zitten.. Het is goed te doen.. Maar wel samen .. Kids zitten niet op Kdv dus heb ze thuis... Aan het eind van de zwangerschap neemt vriend het helemaal van me over voorlopig en daarna ook fftjes .. Het is een hoop werk en er zijn echt dagen dat er beiden in de avond uren achter de laptop zitten en geen tijd hebben voor elkaar .. Maar het hele gezin profiteert ervan ... Vooral omdat dat inkomen extra is .. Een goede planning lost een hoop op.. Bij ons iedergeval .. En we hebben goed de taken verdeeld en weten wat we van elkaar kunnen verwachten.. De eerste 3 maanden van mijn zwangerschap heb ik vrij weinig gedaan.. Was ziek moe gewoon niet lekker en had de zorg over 3 kindjes dus was savonds dood moe en lag als een dooie op de bank.. Gelukkig was mijn vriend er om het over te nemen ..vanaf januari neemt vriend 2 dagen vrij .. 1 papa dag zodat ik aan het bedrijf kan werken en 1 dag zodat hij aan het bedrijf kan werken .. En die 2 dagen houden we samen vrij in de avond voor ons zelf zodat we samen genoeg tijd hebben samen .. Het komt goed als je er samen achter staat en afspraken maakt..
Ik ben ook de ondernemer thuis en mijn man werkt fulltime buiten huis maar is gelukkig elke dag om 15uur thuis. Ik werk een klein gedeelte thuis en het grootste gedeelte op locatie bij de klant. De bedoeling in de toekomst is dat mijn man minder gaat werken en ik meer thuis ga werken en de freelance opdrachten ga verminderen. Maar ik merk dat ik toch meer dan 40 uur per week bezig ben. Zeker als er spoedklussen tussen komen. Ik heb 4 dagen per week oppas achter de hand. Het is soms echt plannen maar het komt elke keer weer goed.
Ook wij hebben een eigen zaak. Ik werk daarnaast nog in loondienst voor 32 uur. Mijn man maakt lange dagen is vaak tegen 6.30 uur weg en rond 19 uur weer thuis. De thuis komst probeert hij zoveel mogelijk vast te houden zodat hij onze zoon ook nog even ziet en eventueel in bad kan doen en op bedje kan leggen. Het is zwaar ik eet alleen op zondag met het hele gezin. Maandags is hij vaak thuis aan het werk maar dan heb ik mijn hobby's ook dus dan ben ik snel weg rond etenstijd. Het is passen en meten en soms kan ik ook wel janken dat het niet is zoals een ander standaard gezin. Maar ook het feit dat mijn man zich 300% inzet voor het bedrijf en hier echt plezier uit haalt weegt voor mij heel zwaar.
Mijn vriend begint in januari voor zichzelf. Hij heeft het er al zo lang over als dat ik hem ken. Hij is accountant en belasting adviseur dus het opzetten e.d. is geen probleem. Hij gaat in eerste instantie gewoon vanuit huis werken en mocht er echt iets zijn dan kan hij hier in de buurt een kantoor huren voor bijvoorbeeld een halve dag. Ik snap dat je ertegen op ziet wat de andere kant dan ook inhoudt. Nu werkt mijn vriend ook erg veel dus dat ben ik wel gewend. Waar ik het meest tegenop zag was/is de financiƫle kant. We gaan een hele, maar dan ook een hele grote stap terug en dat maakte me in het begin bang. Je hebt toch twee kindjes en nu ook nog 1 op komst, een huis etc etc. Maar we hebben er goed over gesproken ( over onze zorgen ) maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt. Daarbij wil ik niet dat als we straks oud zijn hij er spijt van krijgt dat hij het nooit geprobeerd heeft.
Wij hebben ook een eigen bedrijf en ik werk daarnaast nog 24 uur in loondienst en doe de administratie van de zaak. Mijn man werkt van 11.00 tot 01.00 uur en meestal 6 dagen per week. Inmiddels zijn we drie jaar zelfstandig en kan ik wel merken dat hij de touwtjes iets meer uit handen kan geven en af en toe een vrije dag neemt of later begint. Vooral het eerste jaar vond ik erg zwaar, ons zoontje was net 3 maanden en echt alles komt op mijn schouders terecht. Nu hebben we onze draai gevonden en zijn we allemaal happy. En zoals de andere meiden al zeggen; we leven er goed van!
Ja het ligt er aan wat voor werk je man doet natuurlijk, die van mij is 60-80 uur per week echt van huis af met zwaar lichamelijk wel (sportbouw weg/ waterbouw e.d.) ja dat is best zwaar het huishouden komt helemaal op mij aan, want vaak is ie weg om 4-5 uur in de ochtend tot 19-22 uur in de avond. Daarom hebben wij ook gekozen dat ik thuisblijf en een stabiele factor ben voor de kids (bijna 3 kids) ik ben heel erg zelfstandig en dit gewend vanuit thuis, in de winter is ie meer thuis en onze weekenden zijn van ons, dan gaan we niet sporten of buitenshuis zonder de kids wat doen want die tijd spenderen we echt samen. Omdat ik het zo gewend ben vanuit mijn eigen thuis weet ik niet beter, ik zou helemaal gek worden van een maar 40 uur werkende man die steeds thuis is en alles door de war gooit haha (ik heb zo mijn eigen dingen) in de winter heb ik het na een paar maanden echt gehad, in het begin is het heerlijk maar op den duur mag ie echt weer gaan werken LOL Gelukkig doe ik de administratie overdag dus thuis betekend wel echt klaar met werk thuis.
Tnx voor alle reacties! Gisteren hebben we er nog lang over gepraat en hij is vanalles aan het uitzoeken. Maar we hebben de knoop doorgehakt: we gaan ervoor! Alle voors en tegens hebben we besproken en we denken het samen echt aan te kunnen. Jullie hebben me iig wel erg geholpen met reacties en verhalen. Het heeft bij mij echt wat duidelijker zicht gegeven, bedankt! Het zal aanpoten worden, maar dat zijn we ons zeker bewust. Hij gaat eerst praten bij zijn huidige werk of hij als zelfstandige daar kan blijven. Nu vooral uitzoeken wat voor onderneming het gaat worden en waarbij we het beste uit gaan komen. Ik zie het erg positief in en ben bereid in te leveren wat nodig is. Zoals 1 van jullie al zei, later wil ik geen spijt hebben dat we het niet geprobeerd hebben.
Hey wat goed, spannend! Mocht je in het zuiden zitten en je zoekt nog een goeie accountant Heel veel succes!