Zoals sommigen misschien weten zit mijn man vanaf november overspannen thuis. Het gaat inkiddels gelukkig best goed en hij is plannen aan het maken voor de toekomst. Hij wil heeeeeeel graag weg bij zijn huidige werkgever en is zich aan het orienteren om als zzp-er aan de slag te gaan. Ik vind dit heel spannend, want dat betekent dat hij zijn vaste contract na 14 jaar op gaat geven. Op zich heb ik er vertrouwen in dat hij voldoende werk gaat krijgen. We hebben inmiddels aardig inzichtelijk wat er allemaal geregeld moet worden, maar uiteraard zal hij eerst moeten weten of er werk voor hem is. Hij is oorspronkelijk electricien, maar is ook storingsmonteur in een bakkerij geweest en werkt de laatste jaren al skeukenmonteur in ziekenhuizen, restaurants enz. Hij wil dus graag wat bedrijven in de buurt benaderen. We vinden het alleen lastig wat de goede volgorde is: eerst helemaal zeker weten wat je uurprijs ed gaat zijn en met dat complete plaatje bedrijven benaderen ( uiteraard moeten we dan wat geld investeren om dit goed te laten berekenen), of eerst de bedrijven eens benaderen en aangeven dat hij binnen nu en een half jaar voor zichzelf wil beginnen en eerst eens even peilen of er uberhaupt werk voor hem is ( hij heeft sowieso een opzegtermijn van 3 maanden). Zou het dan beter zijn om zo'n bedrijf te bellen, of te mailen? Wie heeft tips/ ideeen????
Heel eerlijk...als hij mijn man was zou ik zeggen het niet te doen. Een eigen bedrijf starten kost heeeel veel geld, tijd en stress. En stress daar heeft je man nu juist teveel van gehad. Als hij nu lekker in zijn vel zit maar zijn bedrijf niet lekker loopt dan is een terug slag heel snel gemaakt. En dan heb je helemaal geen inkomen meer. Als hij weg wil bij zijn werk dan zou ik opzoek gaan naar een andere werkgever. Daar eens kijken of hij t werk nog wel aankan en/of dat hij daar ook overspannen van thuis komt. Als je thuis zit ga je denken denken en rusten maar het werk gevoel waar de stress vanaf komt dat is nu weg. Hij moet eerst ervaren hoe het weer is met werk stress erbij. Dan pas kan die zeggen of die sterk genoeg is om alles wat een bedrijf betekent ip zn schouders te laten rusten. Maar da's mijn mening...succes met de keuze!
Ik ben het eens met bovenstaande reactie. Het lijkt me onverstandig om voor jezelf te beginnen als je net overspannen bent geweest. Eerst maar eens rustig uren opbouwen en kijken hoe werken überhaupt gaat Of bekijk heel goed wat jullie doen als hij dit pad gaat bewandelen en toch de druk niet aan blijkt te kunnen...
Dit dacht ik ook gelijk. Over het algemeen begin je zelf als je in een stabiele situatie zit. Als hij het onverwachts toch niet aan kan zit je met een groot probleem...
https://www.connect.nl/ Kijk hier eens naar. 1 van mijn zzp’ers werkt zich kort via hun. (Ik heb een administratiekantoor, vandaar) Wees erop bedacht dat je niet bij de klanten van zijn werkgever aan de slag kan.
Dit idd. Mijn man is ook zzp-er en heeft veel meer stress dan toen hij voor baas werkte. Als je geestelijk al niet stabiel bent lijkt me het echt geen goed idee om dan ook nog even voor jezelf te beginnen.
Eens met bovenstaande. Een eigen bedrijf geeft heel veel stress. Lijkt me zeker geen optie als hij nu al overspannen is. Eerst maar eens kijken of werken überhaupt lukt. Dat valt vaak ook nog tegen na een burn-out
Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Je hebt voor een eigen bedrijf veel meer energie nodig. Voor dat het zich gaat terugbetalen (zowel in geld als in voldoening), moet je eerst heel veel investeren. En het kan ook gemakkelijk fout gaan, zeker het eerste jaar. Je moet mentaal echt voldoende krachtig en soepel zijn om dat aan te kunnen en er weer voor te gaan. Als je net overspannen bent geweest moet je juist heel rustig aan doen. Voorzichtig weer gaan werken en kijken hoe dat gaat. Je kan je de stress van een eigen bedrijf dan echt niet permitteren.
Als ik hem was zou ik eerst beter worden. Daarna zou ik solliciteren om te gaan werken bij een andere baas. Wat ik overal hoor en lees zijn zijn technische vaardigheden en kennis zeer gewild. Dus dat moet vast lukken. Hij kan dan zorgen dat hij weer stabiel in een baan kan werken. Ondertussen kan hij dan echt goed gaan uitzoeken of hij echt ZZP-er wil worden. En wat daar allemaal voor nodig is.
Een eigen bedrijf zou ik echt niet doen nu. Het kost zoveel energie en tijd. Laat hem anders eerst bij een ander bedrijf solliciteren.
Ik ben verbaasd over een opzegtermijn van 3 maanden. Dat betekend dat het bedrijf naar hem toe een opzegtermijn van 6 maanden moet hanteren, is dat ook het geval? Ik zou voor nu solliciteren en ergens in loondienst gaan. Je gaf destijds volgens mij ook aan dat je moeite had met de financiële onzekerheid, dat wordt als zzp-er alleen maar groter. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om negatief te reageren op het enthousiasme van je man, nu hij eindelijk weer positief is. Lastig hoor.
Eerst bij een ander bedrijf aan de slag gaan voor bijv. 4 dagen en die andere dag gedurende een jaar gebruiken om gedegen onderzoek/plan maken/sparen etc voor een eigen bedrijf. Nu uit de burn out fulltime de spanning van zzp zijn , nee dat is geen goed idee . Maar dat betekend niet dat hij helemaal Niets kan doen met zijn idee, laat hey hem ip poten zetten terwijl hij werkt... en dan kan hij ook eerst parttime zijn eigen zaak beginnen .wel even regels qua relatiebeding/belasting technisch uit zoeken.
Bedankt voor alle reacties. Ik snap de bezorgdheid over de stress die het starten van een eigen onderneming kost. Toch ben ik er wel van overtuigt dat dat mee gaat vallen bij mijn man. Mijn man heeft van hard werken nl nog nooit stress gekregen, maar de stress is ontstaan door het gedrag van zijn werkgever. Hij moet daar dus sowieso weg. Inmiddels is hij al een heel eind gereintegreerd en dat gaat goed ( ok, de werkgever blijft heel lomp reageren en dat is natuurlijk niet leuk) Als hij nu ergens in loondienst gaat, krijgt hij ook een tijdelijk contract, dus ook financiele onzekerheid. Als hij zichzelf verhuurd aan een ander bedrijf, heeft hij qua investering ook niet heel veel nodig ( bestelauto en gereedschap), dus daar ben ik niet zo bang voor. We hebben al veel uitgezocht en mijn man heeft er vertrouwen in ( en ik ook steeds meer). Mijn vraag is vnl: zouden jullie eerst financieel alles op een rijtje willen hebben, zoals een berekening van je uurprijs (zodat je een bedrijf dus eigenlijk meteen een soort offerte kunt laten zien), of zouden jullie eerst de bedrijven benaderen om eens te peilen of ze uberhaupt op jou als zzp er zitten te wachten ( maar dan duurt het dus nog best een tijd voordat ze ook daadwerkelijk van je diensten gebruik zouden kunnen maken)? Mochten we uiteindelijk straks alles goed op een rijtje hebben, maar blijft het erg onzeker of er werk is, gaat het natuurlijk niet door. Ik wil mijn man wel de kans geven. Het is al jaren zijn droom.
Volgens de jurist van de rechtsbijstandverzekering is er een opzegtermijn van 3 maanden als er niks over in het contract staat en je werkt er al 14 jaar.
Gelukkig heeft mijn man geen burn out. Hij was/ is zeker overspannen, maar het gaat nu echt goed. Hiervoor ook nooit klachten gehad oid. Natuurlijk gaat hij eerst volledig reintegreren om te kijken hoe dat gaat ( hij zit nu op halve dagen).
Ik zou eerst een goed en gedegen plan maken alvorens naar bedrijven te stappen. Die bedrijven kunnen wel ja zeggen, maar wat voor garantie geeft dat? En dat plan kan uiteraard ook geschreven worden naast zijn werk. Misschien dat hij het bij zijn huidige werkgever nog wel even vol kan houden met de gedachte dat hij over een tijdje voor zichzelf kan beginnen? En qua investeringen denk ik dat er nog wel wat meer om de hoek komt dan alleen gereedschap en een bus. Denk bijvoorbeeld aan administratie, eventueel website, promotiemateriaal, inschrijving KVK enz.
Ik zou dan denk ik beginnen met uitzoeken welke bedrijven graag met zzp-ers werken. Je kan natuurlijk wel voor jezelf gaan beginnen maar als niemand op je zit te wachten schiet je er natuurlijk niks mee op. Uurloon zal denk ik tussen 35-45 euro liggen? Geen idee mijn man werkt zelf in de bouw. En je man kan denk ik ook wel voor de particulier aan de slag. Mijn man is eigenlijk op de bonnefooi zzper geworden. Na lang twijfelen en praten, ik was toen zwanger van de eerste dus vond het erg lastig, heft ie het gedaan. Maar mijn man kon de eerste periode voor zijn oude werkgever aan de slag en als het niks zou worden kon hij ook weer terug in loondienst. Zakelijke rekening geopend en een oud werkbusje gekocht. Ingeschreven bij de KvK en aan de slag gegaan. Hij is met vrij weinig eigen materiaal begonnen en langzaam steeds meer erbij wat hij nodig heeft maar anders zou moeten huren.
Dat scheelt wel hoor! Dat maakt het al makkelijker. Als ik hem was zou ik wel echt even wachten. Zorgen dat alle vragen die hij nu heeft (uurloon, genoeg werk, benodigdheden, website etc) allemaal af heeft vóór hij begint. Mijn man heeft nu drie jaar zijn eigen bedrijf, en het loopt vanaf het begin hartstikke goed, maar het was wel flink aanpoten in het begin en dat terwijl hij het werk al jaren deed, werkend voor zn vader. Ik zou dat zeker niet direct na overspannen zijn beginnen.
Dat weet ik hoor. De kosten hebben we inmiddels al aardig op een rijtje. Gelukkig hebben we een goed spaarpotje en heeft hij geen lening oid nodig. Uiteraard gaat hij niet zomaar z'n baan opgeven, maar uiteindelijk zul je de sprong moeten wagen. Geen enkel bedrijf kan natuurlijk garanderen dat hij over 3 maanden nodig is. Het hoeft nu ook niet meteen. Hij zit in de onderzoekende fase en eerst moet hij weer volledig aan het werk zijn. In die onderzoekende fase zul je er dus wel achter moeten komen of bedrijven op zijn dienst zitten te wachten. Zo niet, dan weet je bij voorbaat al dat het geen kans van slagen heeft.