Man wil starten als zzp-er

Discussie in 'De lounge' gestart door lies276, 6 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

lies276 Niet meer actief

Het is ook zeker de bedoeling dat dat eerst goed op orde is voordat hij zijn baan op zal geven.
    Die tijd heeft hij nu natuurlijk ruimschoots.
    Het is alleen wel belangrijk om te onderzoeken of bedrijven in de buurt hem evt in zouden willen huren.
    Als dat al niet aan de orde is, zal hij er ook niet aan beginnen.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Zo heeft mijn man het ook in gedachten.
    Het liefst gaat hij zichzelf verhuren aan (bouw) bedrijven als electricien.
    Inmiddels heeft hij van bekenden die ook zzp-er zijn een lijstje gekregen met bedrijven uit de buurt die met zzp-ers werken.

We hebben al geprobeerd om met rekenmodellen uit te rekenen hoe hoog zijn uurprijs moet zijn, maar dit is toch lastig uit te rekenen omdat we geen idee hebben welke verzekeringen echt nodig zijn, hoeveel je apart moet zetten voor je pensioen enz.
    Daarom willen we graag iemand benaderen (administratiekantoor?) om dit eens met ons te bekijken.
    Van de vrienden die als zzp-er werken zegt de 1 namelijk dat het met 30 euro per uur makkelijk moet lukken, terwijl de ander juist 40 euro vraagt ( en dan nog alles er tussenin). Uiteraard is het wel belangrijk om dit eerst goed uit te zoeken voordat je zomaar iets gaar vragen.

Wat we nu een beetje lastig vinden is of we dit eerst helemaal moeten laten berekenen en dan pas informeren bij die bedrijven, of dat mijn man eerst eens die bedrijven van het lijstje zal bellen om gewoon eens te informeren of ze uberhaupt op hem zitten te wachten. Het gaat sowieso dus nog wel even duren voordat hij daadwerkelijk zou kunnen starten.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Je man kan inderdaad hier en daar eerst gaan informeren en het daar van laten afhangen maar ik denk persoonlijk dat het nog beter is als hij bedrijven benaderd door zichzelf alvast aan te bieden. De kans dat ze er niet meteen op ingaan als hij het alleen maar vraagt zonder verdere info te geven is nl best groot. Daarnaast hebben de meeste bedrijven al iemand in dienst. De kunst is dus om hun interesse te wekken. Wat ze vaak willen weten is; wat kan je me bieden? Wat betaal ik voor je? Wat maakt jou anders/beter/voordeliger dan degene die nu voor me werkt.
    Ik denk dat voorbereid op zoek gaan al het halve werk is.

lies276 vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Bedoelde de jurist niet opzegtermijn voor werkgever? Ik zou het nog even navragen, zie onderstaand lid 2c en lid 4:

Artikel 672 (BW)

1. Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een dienstbetrekking die op de dag van opzegging:

a. korter dan vijf jaar heeft geduurd; één maand.

b. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd; twee maanden.

c. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd; drie maanden.

d. Vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.

3 In afwijking van lid 2 bedraagt de door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging één maand indien de werknemer de in artikel 7, onderdeel a, van de Algemene Ouderdomswet bedoelde leeftijd heeft bereikt.

4. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

lies276 vindt dit leuk.
  5. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ik denk wel dat je die bedrijven op een professionele manier moet benaderen, dus met visitekaartjes, concrete uurprijs, algemene voorwaarden e.d. (website zou ik dan nog wel even laten zitten) De eerste indruk die je achterlaat is toch belangrijk. Ik zou er als bedrijf op afknappen als iemand onvoorbereid een beetje komt informeren.

Kun je er niet op een andere manier achterkomen wat een gebruikelijk uurloon is. Via andere bedrijven of ZZP'ers die hetzelfde werk doen.

RAppel en lies276 vinden dit leuk.
  6. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Eerst uitrekenen en dan aanbieden , een vab de eerste dingen qua vraag van een opdrachtgever is wat het gaat kosten natuurlijk

lies276 vindt dit leuk.
  7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.875
    113
    Noord-Holland
    het voelt alsof jullie iets te makkelijk denken over het leuke van het werk vs de administratieve last die je opeens ook zelf moet dragen.
    bedenk goed waar en hoe hij opdrachten binnen moet halen. hoeveel onbetaalde uren daarin gaan zitten.
    idem voor elke maand belastingaangifte. kan hij dat zelf of moet je iemand inhuren? en dan nog pensioen. mss een broodfonds? iets voor arbeidsongeschiktheid.. rechtsbijstand.. beroepsaansprakelijkheid (wat als iemand verlamd raakt door foutief aangelegde electra, ben je dan aansprakelijk).

en kijk goed naar de bedrijfsvorm die je opzet. het laatste dat je wilt is dat t misgaat en de bank je huis verkoopt om de bedrijfsschulden te voldoen. ik zou dus zeker een rechtsvorm kiezen waarbij privé en zakelijk vermogen gescheiden blijven.
    en kijk ook hoe je dat bij een scheiding gescheiden kan houden. daar wil je niet over nadenken maar kan beter goed geregeld zijn.

lies276 vindt dit leuk.
  8. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat zijn zaken die we al goed op een rijtje hebben.
    We denken er zeker niet te makkelijk over!
    Binnenkort gaan we ook naar een startersdag van de kvk.

2 broers en 3 vrienden van mijn man zijn ook zzp-er en daar heeft hij ook al veel mee gepraat en informatie aan gevraagd.
    Verder hebben we zo'n beetje alle filmpjes en informatie op internet bekeken.
    We gaan echt niet over 1 nacht ijs!

9. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

@lies276
    Mm man werkt vaak met ZZP-ers (electriciens)
    Uurprijs is rond de 40 euro. In omgeving 010 is er veel vraag. Mn man is ook nog op zoek; dus als je in de buurt woont.;)

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Lief van je!
    Niet erg ver van ons vandaan. We wonen in NB, tegen ZH aan.
    Rotterdam is een half uurtje rijden bij ons vandaan.
    We zijn dus nog niet zo ver, maar houden het zeker in gedachten:thumup:

ElizaR vindt dit leuk.
  11. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ik weet niet wat er tussen je baas en je man heeft gespeeld. Maar vergeet niet dat klanten (of de bedrijven waar hij voor wil werken) tegenwoordig ook echt niet makkelijk zijn. En dat kan ook echt stress geven.

Is hij daar ook sterk genoeg voor.

lies276 vindt dit leuk.
  12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Heel belangrijk is het schrijven van een bedrijfsplan. Niet alleen om mee te nemen naar de KvK en eventuele klanten maar ook voor zichzelf om alles goed duidelijk te krijgen. Wat wordt zijn doelgroep, wat worden zijn werkzaamheden etc. Als je over dat soort dingen echt goed gaat nadenken krijg je een volledig beeld. Er staat een goed model op de website van de KvK. Als je een goed plan hebt weet je ook wat voor soort bedrijven je kunt benaderen.
    Hebben jullie een accountant of belastingadviseur? Hij of zij kan je helpen met het bepalen van de uurpijs. Er wordt dan gekeken naar wat voor inkomen jullie nodig hebben om rond te komen en wat er nog afgedragen moet worden en daar wordt de uurprijs door bepaald.
    Let ook op de benodigde verzekeringen. Erg rot dat je man overspannen is geweest (is hiervan een diagnose gesteld door een arts?). Het kan hem namelijk flink in de weg zitten bij het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Even goed naar kijken!
    Verder zie ik op dit moment ook weinig beren op de weg om als ZZP-er in de techniek aan de slag te gaan. Als het mis gaat heeft je man zo weer een baan want ze komen overal mensen te kort. Er is geen technisch personeel aan te komen. Ik zou alleen geen grote leningen afsluiten want je wilt ook niet in de schulden komen mocht het onverhoopt mis gaan.
    En over zijn overspannenheid: ja, een eigen zaak is hard werken maar ik zie in mijn directe omgeving (vader, man) dat hard werken voor jezelf en je eigen bedrijf zo anders is dan sloven voor een baas. Je haalt er zoveel meer voldoening uit en alles wat je doet bepaal je zelf en doe je ook voor jezelf. Natuurlijk levert een eigen zaak stress op, maar het levert ook energie op. Mijn man gaat het ook doen. Per 1 mei begint hij volledig voor zichzelf. Nu werkt hij al deeltijd voor zichzelf naast zijn fulltime baan. Ik vind het ook best eng maar ook hij werkt in de technische branche (als projectleider) en heeft dus zo iets anders mocht het nodig zijn. Maar het is de bedoeling dat hij meer de creatieve kant op gaat met video, camerawerk en evenementenregie. Dat is zijn droom en een droom moet je najagen, vind ik.
    Succes!

lies276 vindt dit leuk.
  13. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat weet je natuurlijk nooit zeker maar ik denk het wel.
    Hij heeft nooit eerder dit soort klachten gehad.
    Hij is zijn vader en moeder verloren, mijn zusje is overleden en hij is altijd steady.
    Zijn werkgever heeft hem echter zo vernederd en gepest, dat heeft hem de das om gedaan ( incl nog 2 collega's).

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Het zou natuurlijk kunnen dat zo'n verzekering een burn out oid uitsluit.
    Dat zou vervelend zijn, maar ik ben er eigenlijk niet zo bang voor.
    Mijn zwager is zzp-er en heeft daarvoor een motorongeluk gehad waarbij zijn heupen en knieen flink beschadigd zijn.
    Die kan hij dus ook niet verzekeren.

15. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ik snap wat je bedoelt, maar ik deel je advies absoluut niet. De rechtsvormen die het privé en zakelijk vermogen scheiden (ik denk dat je doelt op een bv) zijn fiscaal heel onaantrekkelijk voor iemand als de man van TS en maakt het daardoor, vooral in de begin fase, moeilijker om daarvan financieel rond te kunnen komen. Een bv brengt daarnaast meer administratieve lasten met zich mee, wat dus ook meer kost.

Op welke risico's doel je precies qua privé vermogen? zijn arbeid is zijn kapitaal, om zich uit te lenen hoeft hij geen grote kosten dan wel schulden te maken. Hij heeft verder geen personeel, geen pand of andere grote financiële verplichtingen. Het enige wat hij goed moet regelen is een goeie bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. En dan ben je er eigenlijk wel qua risico's voor je privé vermogen.

Caithy en lies276 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina