Een tweede, derde, vierde naam...

Discussie in 'Babynamen' gestart door VSC, 9 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VSC

VSC Niet meer actief

#1 VSC, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2015
    Hebben jullie kindjes dat?:)

Wij hebben als tweede naam voor ons dochtertje De.nise gekozen, een vernoeming naar mijn vader, omdat we tijdens mn zwschap plots te verwerken kregen dat hij EN ziek is EN ongeneeslijk :( hij word er steeds emotioneel van als hij naar onze meid kijkt en ik vind het mooi dat als ze hem niet meer kan herinneren dat ze dan zijn naam draagt.
    Een derde naam hebben we niet gedaan omdat onze achternaam al uit 20 letters bestaat en zelfs nu is t al een struggel dat t niet op papier past.

Ik ben benieuwd of jullie kinderen een tweede naam hebben (of misschien zelfs een derde/vierde/vijfde) en waarom of waarom juist niet.
    Vernoemd? Als compromis? Uit religie? Speciale betekenis? Zomaar?

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Mijn zoon heeft er 3. Net als wij, maar eigenlijk omdat ik dat mooi vond. (Mijn man ook wel maar hoefde niet perse)

3. heeremeisje

heeremeisje Actief lid

29 nov 2013
    331
    0
    16
    Amsterdam
    Mijn zoontjes hebben twee namen. Deze spruit krijgt ook twee namen.

Ik heb zelf maar 1 naam, en dat heb ik stiekem altijd een beetje saai gevonden. Mijn ex (vader van zoontjes) had drie namen, maar religieus. Hij vond dit zelf altijd vreselijk (had zelf ook niets met religie) en het waren nou inderdaad niet echt de mooiste namen.
    Als compromis hebben we voor zoontjes voor twee namen gekozen, gewoon namen die we mooi vonden. Geen vernoemingen of religieuze redenen, maar wél handig met de post. Mochten we voor een tweede namelijk een naam met dezelfde beginletter het mooist vinden, hadden ze vanwege tweede naam toch andere initialen gehad. (Uiteindelijk hebben ze niet dezelfde voorletter gekregen).

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier 2 namen.. Eerste gewoon wat we mooi vinden. 2e vernoeming naar opa's

5. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Hier hebben ze allebei nog 2 doopnamen. De oudste vernoemd naar de opa's en de jongste naar de oma's.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ons zoontje heeft 4 namen, net als mijn man en ik. Beide families van oorsprong Rooms-Katholiek, maar allang niet meer praktiserend.

Hij heeft een eigen naam en is vernoemd naar 2 opa's en een overgrootvader (mijn opa). En dan bedoel ik echt vernoemen, dus letterlijk dezelfde naam. Niet een afgeleide of 'gepuzzelde' naam.

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    We zijn niet gelovig en hadden ook niet de behoefte om te vernoemen, dus onze kinderen hebben "maar" één naam :)

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Onze oudste heeft 3 namen en is vernoemd naar beide opa's. De jongste heeft 2 namen en is vernoemd naar papa.

9. Nathalie1988

Nathalie1988 Actief lid

24 jan 2013
    204
    0
    0
    heel saai, maar onze dochter heeft maar 1 naam ;). wij beide hebben drie namen, maar dat komt omdat we beide gedoopt zijn. Onze dochter hebben we niet gedoopt, dus meer namen vonden we overbodig.

10. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zoontje heeft er 3 vernoemd naar de opa's van ons
    dochter heeft er 4 vernoemd naar haar overleden vader en onze moeders
    aankomende dochter krijgt er 3 vernoemd naar moeder van vriend en een belangrijke tante van mij.

Ik vind het mooi en bijzonder om belangrijke mensen in je leven te vernoemen

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mijn dochters zijn niet vernoemd maar hebben wel beide een tweede naam. Dit omdat de eerste niet alledaags is (wel een normale, uitspreekbare en normaal geschreven naam) maar mochten ze er om wat voor reden dan ook later niet blij mee zijn kunnen ze voor hun tweede naam kiezen.

12. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik wil wel graag een tweede naam... Mijn vriend vindt het onzin ;) dus daar moeten we nog even over babbelen. Hahaha.
    Als het een meisje was geweest had ze als tweede naam 'Maaike' gekregen. Zo heet mijn overleden zusje... Maar het is een jongen :)
    Dus misschien ooit... Maar dan zou ik het wel mooi vinden als ons zoontje ook twee namen heeft.

13. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Mijn kindje zal er waarschijnlijk twee krijgen. Eén naam vind ik zo kaal en standaard. Drie namen vind ik te veel.
    Een jongen zal met zijn tweede naam vernoemd worden naar mijn vader. Dat was eigenlijk in eerste instantie niet de bedoeling, maar ik vond Leonard erg mooi en na wat twijfelen vind ik het wel mooi dat Leonard ook de tweede naam van mijn vader is. Dus dat was een ongeplande vernoeming maar gaat er wel komen ;) Verder ben ik niet van het vernoemen dus een meisje zal alleen namen krijgen die ik zelf gewoon mooi vind.

14. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Mijn meiden hebben er 2. Wij hebben er zelf ook ieder 2.

De oudste is vernoemd (Eliza, op zn engels). Allebei onze moeders heten Elizabeth en we hebben ook allebei 1 oma die zo heet.
    Voor ons 2e meisje wilden we ook 2 namen, omdat we dat mooier vonden staan als ze dat allebei hadden. Maar zij is niet vernoemd. Haar tweede naam is gewoon een naam die we heel mooi vinden ;)

15. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Een tweede naam, vooral vanwege de betekenis, maar ook omdat de voornaam vanuit mij kwam (en deze keer waarschijnlijk weer, want mijn man komt met niets :p), de achternaam van mijn man en de tweede naam (de taal) hangt samen met hoe mijn man en ik elkaar hebben leren kennen, waardoor het kindje geboren heeft kunnen worden.

Dit kindje krijgt ook een tweede naam. :)

16. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Dochter heeft 4 namen; Roepnaam en 3 doopnamen. Vernoemd naar haar oma's en omi (ze heeft nog 1 levende overgrootmoeder). Vond het mooi om omi ook erbij te nemen en dat kwam ook mooier uit met de initialen vond ik :)

17. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ons kindje krijgt 1 naam. Wij zelf hebben er ook maar 1.

18. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze oudste heeft 2 namen, vernoemd naar beide Oma's.
    De tweeling krijgt ook nog een tweede naam..

1 naam is gewoon saai, ben nog steeds boos op mijn ouders!

19. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Wij hebben geen tweede naam gedaan. In de praktijk gebruik je die toch niet en we hebben zelf ook geen tweede/derde/vierde naam. Ik wilde op zich wel die trend doorbreken (had ook een paar supercombinaties!) maar mijn man zag dat niet zitten, en ik vond het niet heel belangrijk.

20. LA85

LA85 Fanatiek lid

25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft ook een tweede en derde naam, mede vanwege traditie. De tweede en derde naam zijn in het land van zijn vaders herkomst altijd de naam van de vader, gevolgd door die van de opa (vader van vader). Omdat zijn vader ons heeft laten zitten (lees: niks meer van zich heeft laten horen de gehele zwangerschap ondanks pogingen om hem bij alles te betrekken van mijn kant) heeft mijn zoontje als tweede naam niet de naam van zijn vader maar de derde is wel die van zijn opa (vaders kant). Deze weet overigens niet eens van het bestaan van zoontje af.. De tweede naam die ik hem heb gegeven heeft een speciale betekenis voor mij.
    Als mijn zoontje later misschien half broertjes/half zusjes krijgt aan vaders kant hebben ze in ieder geval wel allemaal de derde naam hetzelfde. Ik laat de keuze aan hem of hij als hij ouder is (en zijn vader wellicht meer in beeld??!) wel of niet zijn vaders naam alsnog erbij laat zetten tussen zijn tweede en derde naam.

Deel Deze Pagina