Weet niet precies of dit de goede plek is maar goed. Al heel de zwangerschap is slaap een probleem. De eerste drie maanden was ik zo gesloopt door de misselijkheid en daarnaast gewoon erg moe. Ik sliep overdag ontzettend veel. De nachten waren wel gebroken vanwege erge misselijkheid en overgeven maar ik sliep wel. Daarna kreeg ik wat meer energie. 's Avonds sliep ik netjes rond 23.30 en 's ochtends rond 07.30 eruit. Merkte dat m'n ritme goed was en dat me dat goed deed. Af en toe sliep ik wel eens tussen de middag een uurtje (of twee) maar dat was dan vaak na iets vermoeiends en had geen effect verder op m'n nachten. Na een tijdje ben ik begonnen met medicatie. De bijwerking was enorme vermoeidheid. Ik sliep werkelijk abnormaal veel. Zowel 's nachts als overdag. Was gesloopt en had nergens energie voor. Wilde alleen maar slapen. De baby voel ik ontzettend veel. Dat is fijn. Er zit niet echt een patroon in. Hij is gewoon heel aanwezig, de hele dag door. Nu is het lastig. Ben 28 weken zwanger. Ik ben zo moe. Maar 's nachts kan ik slecht in slaap vallen. Ik lig wel in bed maar slapen voor drie uur? Vrijwel nooit. En in de ochtend kost het wakker worden me zo ontzettend veel moeite. Vervolgens blijf ik heel de dag ook moe. In m'n buik is nog altijd volop beweging. Overdag én 's nachts. Nu vroeg ik me af of het ritme van de kleine tijdens de zwangerschap ook iets zegt over het ritme ná de bevalling. Voelt ie nu al wanneer ik slaap en wakker ben? Zal 'ie dat overnemen en straks ook slecht slapen? Nou ja, ben benieuwd of mensen dit weten. Ondertussen werk ik natuurlijk hard aan een goed ritme maar dat is niet zo makkelijk helaas..
Ik weet geen antwoord op al je vragen, maar ik weet wel dat baby's bij deze termijn het verschil tussen dag en nacht bemerken, en dat het dus misschien wel goed is als je qua licht het niet helemaal verduistert tijdens slapen overdag. En ik weet ook dat baby's in de eerste weken na de geboorte vaak nog ongeveer hun ritme van de laatste weken zwangerschap aanhouden. Bij 28 weken is hun ritme nog niet vast, ook later hoeft dat niet per se, maar zie je vaak dat baby's meer een ritme ontwikkelen. En ik weet dat je aan slaapbehoefte toe moet geven tijdens de zwangerschap. Natuurlijk wel met zoveel mogelijk ritme, dat is voor je eigen energie beter. Maar het is niet slecht voor de baby om overdag te slapen als je erg moe bent.
hoi Het enige wat ik erover kan zeggen zijn mijn eigen ervaringen Tijdens nijn zwangerschap voelde ik onze beeb vrijwel nooit in de nacht en nu slaapt hij al vanaf dat hij 6 weken oud is de hele nacht door toeval ik weet het niet?? Wel hebben we een vast avondritueel vanaf de geboorte mss scheelt dit ook. Ook opvallend is dat hij tussen 18.00 en 20.00 keidruk is en veel huilt niets is goed in mijn buik brak hij dan ook de tent af vind het wel apart iig liefs paula
Nou, ik hoop maar dat het niets zegt, anders heb ik een probleem denk ik hihi Ik voel haar overdag en 's nachts heel veel. Heerlijk hoor. Maar kan er 's nachts vaak niet van slapen. Ik ben vanaf een uur 3 in de nacht ook vaak helemaal wakker. En wordt pas weer moe rond een uur of 6. Verder wordt ik 's nachts elke 1.5-2 uur wakker. Soms ga ik rond een uur of 6 weer slapen. En soms pak ik in de middag wat uurtjes. Overdag is er maar één moment dat ik haar heel weinig voel en dat is tussen 17.00-20.00. Dan ben ik zelf ook heel moe. En de kleine is dan super rustig. Ik zei gisteren nog tegen m'n man, dat ik blij zou zijn als ze geboren is. Omdat we dan een soort ritme op gaan bouwen. Zoals ik nu 'leef' gaat het nergens over haha
Een beetje hetzelfde karakter heeft mijn dochter wel. Ze zit nooit stil en is een echte druktemaker, bijdehant ook! In mijn buik was ze ook druk. Ik heb haar nooit een dag niet gevoelt vanaf 15 weken. Op een gegeven moment trok ik snachts de wc maar niet door want dan kon ik mijn nachtrust letterlijk op mijn buik schrijven, dan werd madam namelijk wakker in mijn buik.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik kan natuurlijk weinig nu behalve goed voor rust zorgen enzo. Dat probeer ik maar. Hoewel ik wel echt enorm moe blijf. Volgende week ga ik ook trouwen en dat geeft veel stress (waar ik dus weer moe van word). Maar daarbij zei de gynaecoloog dat het ook echt niet gek is dat ik moe ben nu met 28 weken. En ik ben een enorme piekeraar dus dat maakt wel moe. Maar de beeb is gewoon een goede druktemaker. Heeft 'ie van z'n vader. Ben heel benieuwd hoe hij zal zijn na de bevalling. Maar vooral of iets van mijn (slechte) ritme terug te zien is. We wachten het af..
Grappig onze buikbeeb heeft t zelfde...ben benieuwd hoe dat na de bevalling is...zou heerlijk zijn als het dan ook snachts door slaapt... Vanaf ong 2300 wordt ie rustig en rond 6 a 7 uur wordt ie weer actief..zou een mooi grapje zijn als dat doorzet