man zegt: niet zuinig

Discussion in 'De lounge' started by tompoes, Nov 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    ik wil het her en der lekker laten luchten in de flat. Ik zet de thermostaat op 17 of 18, en zet 2 slaapkamerramen tegen elkaar open, zo'n half uurtje. Mijn man zegt dat de thermostaat nu keihard moet werken om weer op temperatuur te komen.
    Van de week raam open en stond er op de babyfoon 14°. Maar als ik dan het raam dicht doe en ik wacht even, schiet ie zo weer naar 19. Niet echt betrouwbaar dus.
    Hetzelfde met de woonkamer: balkondeur open, tussendeur dicht en even een half uurtje luchten. Dochter en ik gaan dan in de slaapkamer ff tv kijken.

Mijn man zegt dus dat dit qua stookkosten erg onvoordelig is. Echter in de tijd dat ik het lucht, gaat de temperatuur naar 17 of 18. Als ik m controleer staat ie na het luchten op 18.

Heeft mijn man gelijk? En zo ja hoe kan ik de boel fris houden? Ramen op de windhaken? Of.......

2. Koon

Koon Niet meer actief

Boven staan hier de ramen wel geregeld open, maar in de woonkamer niet hoor brrrr.
    Je man heeft wel gelijk als jij alles open zet en het daardoor flink afkoelt de ketel daarna hard moet werken om het weer te verwarmen.
    Met dit weer blijft het toch geen 17 graden binnen als je de ramen open zet? Of begrijp ik je nu verkeerd.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het een beetje gezeur. Hier staat de thermostaat tot een uur of 5 op 18. Als de kinderen naar school zijn zet ik echt wel even een raampje open tijdens het dweilen. So be it. Zuinig of niet.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Hier ook, ik ga niet iedere keer de radiators open/dicht draaien. Grote kans dat ik dan vergeet ze weer open te zetten en ik me afvraag waarom het dan toch zo koud blijft.

5. Ieniemienies

Ieniemienies Actief lid

Mar 21, 2013
    313
    113
    43
    Female
    NULL
    NULL
    Luchten en ventileren is juist goed. Als je ventileert gaat de vochtige lucht eerder je huis uit en komt er drogere lucht naar binnen. Droge lucht verwarmt sneller, dus het voelt idd frisser maar het is er juist weer sneller warm dan met vochtige lucht (is er in iedere woning door te leven, koken, douchen, ademen etc).

6. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

Klopt, maar een half uur luchten/ventileren heeft volgens mij geen effect.

7. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Hier staat elke nacht in de woonkamer alles op de luchtstand, dan draaien wij ook de kachel terug als mijn man naar beneden gaat in de ochtend zet hij de kachel aan en doet de ramen dicht.

Als wij allemaal op zijn, gaan boven de ramen open en houd ik de deur met de woonkamer dicht, dit blijft wel gedurende de dag tot een half uur voor mijn zoontje uit school komt wel zo.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het schijnt dat per dag vijf minuten even de ramen (grote ramen) tegen elkaar open genoeg is om de lucht in je huis te verversen. Dan moet je natuurlijk de rest van de dag wel de kleine bovenraampjes of roosters open laten staan. Maar echt luchten hoeft niet lang te duren.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

TS, jij hebt het over de slaapkamerrramen, daar kun je de radiator zeker overdag gewoon uitdraaien (hier staan ze nooit aan). Dan kun je rustig luchten zonder dat de warmte meteen vervliegt.

10. megacarls

megacarls Niet meer actief

Ik zet meestal boven de ramen op een kier als we aangekleed zijn en doe ze 's avonds weer dicht. Boven staat de radiator nooit aan, dan moet het wel heel erg koud zijn.
    Beneden staat standaard een raampje open in de keuken. Verder doen we eigenlijk nooit ramen open beneden behalve die ene.

11. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Nee ik zet eerst de verwarming lager omdat anders de warme lucht naar buiten vliegt. De verwarming staat op 20 graden. Daarna stel ik m in op zo'n 17 graden. Daarna gaat bijv de balkondeur open. Kijk ik na een half uur weer dan blijft de thermostaat op zo'n 19 graden staan. Daarna gaat de deur dicht en kan de verwarming weer aan.
    Mijn vraag is of dit energie vreet en zo ja hoe ik het anders kan. Ik vraag niet of het gezeur is. Als het niet zuinig is wil ik het anders maar hoe?

12. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar het kan toch nooit nu op 19 blijven als je aan het luchten bent?

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Je termostaat geeft aan hoeveel graden het is in je kamer. dus als die op 19 staat is het 19 graden.

Ze zet hem lager zodat hij niet aanslaat tijdens het luchten en controleert of het niet onder de 17 graden word in de kamer.

dus eigenlijk lucht je en moet daarna de verwarming 1 a 2 graden verwarmen. tja dat zal zo blijven dat is niet anders te doen. en 1 a 2 graden verwarmen lijkt mij een normale inspanning. Kijk laat je het tot 10 graden dalen dan moet de ketel inderdaad onwijs werken om het weer warm te krijgen . Maar als je wilt luchten word het altijd 1 a 2 graden koeler .

Tenzij je tijdens het luchten de verwarming aan laat staan maar dan verwarm je buiten. Dus je doet het prima.

Dit geld alleen voor de kamer waar de termostaat hangt. Boven/slaapkamer kan je de boel gewoon open zetten als je in de kamer de deur dicht houd blijft het daar gewoon waar je hm op ingesteld hebt.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ventileren = De hele dag verse lucht binnenlaten door een rooster of klepraam open te laten staan.

Luchten = Minstens één keer per dag in iedere kamer een raam of buitendeur vijftien minuten open zetten.

Tip: Zet tijdens het luchten de thermostaat laag, zodat de verwarming niet onnodig aanslaat.

Ventilatie kost wat energie, maar het is geen verspilling. Schone lucht in uw woning is namelijk goed voor uw gezondheid.

Aldus google :D

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Of een oud huis hebben:p:D

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Hier staat alles op kierstand beneden. En eigenlijk altijd het bovenlicht. Bij het schoonmaken de achterdeur en dan staat de thermostaat op 10 graden. Boven staat de verwarming altijd uit en staan de ramen altijd open.

Alleen in de woonkamer staat de verwarming aan en de deur is altijd dicht

17. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Hier staat op onze slaapkamer 24 uur per dag de raam open. En verwarming uit.
    Als we wakker worden gaat meteen de achterdeur open zo'n halfuurtje.
    verwarming is tot nu nog niet aan geweest.

18. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Huis uit 1910 maar opgeknapt en geïsoleerd,dus dat is niet altijd zo:D

19. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Check :D

Hier staan overdag de ramen boven op de slaapkamers open, de verwarmingen uit en de trapdeur dicht...eind van de middag/begin van de avond doe ik de ramen dicht.

Beneden staat nu hooguit het keukenraam open of op een kier, met dweilen wil ik ook nog wel de tuindeur op de haak zetten. Thermostaat begint op 18 graden, dan ergens in de middag zet ik 'm op 20 en hij eindigt op 21.5...

20. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Bedankt!
    @Mimi83, duidelijk :)

Share This Page