Vraagje over radiatoren, is dit echt zo?

Discussion in 'De lounge' started by MommyA, Nov 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Hoi meiden,

Ik leg me vraag even hier neer hoor. Wij hebben in huis eigenlijk altijd enkel de radiator in de woonkamer aan. Soms die van de gang er bij maar meestal alleen in de woonkamer.

Ik vind het onnodig om in de slaapkamers en badkamer bijvoorbeeld de boel warm te laten worden terwijl we daar de hele dag niet zijn. En 's avonds slapen we natuurlijk onder een warme deken, dus is het ook niet nodig. Ik vind het sowieso erg onprettig slapen met verwarming aan. Krijg daar zo'n hoofdpijn van.

Maar nu was me buurvrouw erg verbaasd dat wij alleen de verwarming in de woonkamer aan hebben. Ze vertelde dat zij de hele dag alle radiatoren aan heeft, zelfs in de slaapkamers en badkamer.

Ik vind dat zonde en onnodig, maar zij beweerde dat wat ik doe juist voor energieverspilling zorgt, want nu zou de radiator van de woonkamer mijn hele huis moeten verwarmen. Klopt dit?

Ik kan het me haast niet voorstellen. Dat is ook mijn doel niet. We 'leven' in de woonkamer dus wil het alleen daar warm hebben. Ik heb ook altijd alle deuren (van de keuken, van de gangen etc) dicht dus ik snap niet wat het te maken heeft met de rest van het huis?

Kan iemand me hier wat meer over vertellen? Ik zou het zonde vinden als het klopt wat zij zegt en ik op deze manier extra aan het verbruiken ben.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee hoor, juist niet. Als je alles openzet moet je CV ketel veel harder werken om door het hele huis het warme water te laten stromen. Nu gaat het alleen om de leidingen van je huiskamer. Moet daar natuurlijk wel ook je thermostaat zitten en moet je die deuren dichthouden.

Wij hebben ook alleen de verwarming in de huiskamer, gang en badkamer openstaan en de laatste twee dan half. Slaapkamers, zolder en keuken staan nooit aan. We verbruiken behoorlijk weinig, gemiddeld genomen :)

3. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

Mar 22, 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is ook alles boven uit (wel op antivries stand natuurlijk).

We hebben een houtkachel, maar de verwarming staat standaard op 17,5 graden celsius.

Ik weet dat het vooral te maken heeft met waar je termosstaat hangt, staat. Als deze in de woonkamer staat en je ene verwarming staat aan en het is bijv. 20 graden, dan stookt hij ook niet verder. Als je termosstaat op je slaapkamer staat en je hebt alleen de verwarming in de woonkamer aan, ja dan stook je met een verwarming heel je huis.

Wij hebben een losse termosstaat van HoneyWell, als ik bijvoorbeeld merk dat de was (we hebben geen droger) moeilijk droog wordt zet ik hem op die kamer neer en doe ik de deur dicht en de verwarming aan, dan stookt hij dus net zo lang tot het daar 20 graden is.

Dus...
    Als je termosstaat ook in de woonkamer is, stook je met de verwarming in je woonkamer niet heel je huis! Maar enkel het vertrek waar je het meeste bent (heel verstandig en goedkoop :) )

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, tuurlijk klopt haar logica niet: als dat zo was, zou het in die andere ruimtes warmer zijn. Zolang de thermosstaat zich bevindt in de ruimte waar je stookt, ben je zuiniger uit als de radiatoren in andere ruimtes uit zijn :)
    Wij doen het ook zo en verbruiken een stuk minder dan gemiddeld :)

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Het ligt er een beetje aan waar je de thermostaat hebt zitten. De thermostaat meet namelijk de ingestelde temperatuur en regelt dat de radiator warmer wordt als de temperatuur te laag wordt. Dus als je de thermostaat in de kamer hebt hangen en niet alle deuren open hebt staan, waardoor de warmte in de kamer als het ware 'wegvliegt' en de rest van het huis verwarmt, is er geen enkel probleem. Wij doen het ook zo.

6. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

May 11, 2013
    2,604
    3
    38
    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord of gezien dat een termostaat ergens anders hangt dan in de woonkamer :) dus lijkt mij dat hij altijd de woonkamer zal verwarmen.
    Zolang je de deuren en ramen in de woonkamer zo veel mogelijk dicht houd zal dit geen warmteverlies geven als je de kachel aanzet.
    Kachels op de slaapkamer hoeven nu denk ik nog niet aan, tenzij het echt koud wordt savonds. Dan is het wel lekker om toch even de kachel daar open te zetten en de ergste kou eruit te hebben.

7. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties. De thermostaat bevindt zich in de woonkamer. Dus hij meet inderdaad ook enkel de temperatuur van de woonkamer.

Ze was er wel erg van overtuigd en had dit ook vernomen van iemand die er verstand van zou hebben. Volgens haar is maar één verwarming aan sowieso nooit goed en zou die ene dus veel harder moeten werken omdat ie in z'n eentje aan staat.

We doen het eigenlijk al jaren.zo, maar werd een beetje onzeker. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik op deze manier juist meer verbruik?

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,947
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het lijkt mij ook onlogisch wat de buuf beweert.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Huh? De verwarming werkt niet, haha, de CV ketel moet aan het werk. En gewoon ff heel simpel: elke verwarming die je meer opendraait, zorgt ervoor dat de ketel het water heter moet verwarmen om het water op temperatuur te houden. Meer is het niet :)

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ze heeft in zoverre gelijk dat warme lucht altijd stijgt en koude lucht daalt, dus als je een bovenverdieping hebt en de deuren open, zal de warme lucht naar boven stijgen en de koude lucht van boven naar beneden verplaatsen. Hierdoor zal de termostaat sneller van zijn temperatuur af zijn en een seintje naar de cv geven om weer te gaan stoken.
    Als je de deur van de woonkamer dicht houdt is er niks aan de hand.

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Je moet wel altijd die in de gang open zetten, rest hoeft niet.
    mijn schoonvader is verwarmingsmonteur en heeft verteld dat radiator in de gang zorgt voor een buffer. Anders komt er steeds als je gangdeur opengaat er een stoot kou je kamer in en zakt de temperatuur in je kamer.

12. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    @Eylem; ze bedoelde inderdaad de ketel die dan volgens haar veel harder moet werken en meer zou verbruiken. Maar dat is dus niet zo.

@yenolah; we wonen in een flat dus hebben geen bovenverdieping, en ik hou de deuren altijd dicht. Mits ik sta te koken, dan staat de keukendeur wel open. Maar verder altijd alle deuren dicht.

@wendelaa; maar dan is dat eigenlijk meer bedoeld voor het feit dat er koude lucht naar binnen komt wanneer je de gangdeur open hebt staan (daar is het inderdaad wel fris ja). Niet zozeer dat er in de gang wat aan moet staan wegens het verbruik?

De gangdeur gaat alleen open wanneer we de deur uit gaan of thuis komen zeg maar. Verder hoeven we daar niet te zijn en zit ie dicht.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Klopt niet hoor ;) Wat wel goed is, om in de gang en andere koutrekkende ruimtes de radiator (een beetje) aan te zetten. Als een soort van buffer. Maar dat is alleen als er daar dus een opening naar buiten is, bijvoorbeeld de voordeur, en een deur naar een warme ruimte, die vaak open gaat.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daar staat bij ons de radiator idd ook de hele dag aan, in het voorhalletje bij de voordeur.

15. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    #15 novaa, Nov 29, 2014
    Last edited: Nov 29, 2014
    Ik had het hier toevallig net met mijn partner over. Wij hebben de situatie met zo'n halletje. Die geeft namelijk toegang tot de wc en ook de voordeur. Dus is het dan beter om de verwarming in die gang een beetje aan te zetten als buffer?

Nog een andere vraag. In de badkamer hebben we een designradiator hangen en ik weet gewoon niet hoe ik die uit moet zetten. Dit is misschien meer voor het domme vragen topic haha maar hoe gaat zo'n radiator uit???

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben ook alleen de verwarming in de woonkamer aan, vindt het zonde om in andere ruimtes de verwarming aan te hebben als we daar toch niet zijn.

Sowieso is het vreselijk ongezond om de slaapkamer in de verwarming aan te hebben, een slaapkamer moet lekker koel zijn behalve als je een baby'tje hebt, dan schijnt de temperatuur wel wat hoger moeten zijn.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Die van ons heeft een knop...

18. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Bij ons staat het op 19 graden, thermostaat in de woonkamer. De radiatoren in de slaapkamers staan op stand 3.

Verbruiken wij dan meer?

19. tuc

tuc Niet meer actief

nee hoor ook niet voor babytjes, de hogere temp geeft juist een verhoogde kans op wiegendood....hier in alle slaapkamers het raam open, ook toen zij baby waren. Vriest het min 10 dan doe ik het raam wel dicht. Maar de temp wordt zeker nooit hoger dan 15 graden.

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een eeuwenoud huis, koud brrr.
    En al mijn radiatoren staan aan. Sinds ik dat doe, zijn onze stookkosten gedaald. Die kou van de bovenverdieping (bijna gelijk als buiten) zorgde ervoor dat de ketel maar bleef loeien. Uiteraard deuren gesloten.

Share This Page