manager zegt neem maar vakantie op ipv ziekte

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door twinty, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Hallo,
    Nu bijna 25 weken zwanger.
    Ik werk in de zorg en heb onregelmatige diensten.
    Nu heb ik me vandaag ziekgemeld ivm veel harde buiken en snachts bijna niet kunnen slapen al 2 nachten.

Mijn doel was om volgende week met de planner te overleggen en mijn diensten beter over de week te verdelen met meer rustdagen ertussen.
    Nu had ik 8 dagen achter elkaar gewerkt met 1 dag ertussen vrij.

Mijn manager zei dat ik vandaag maar vakantie moest opnemen en niet ziek ben. Morgen moest ik maar weer werken. Volgende week maar met de planner ontrafel en dan kijken hoe of wat qua meer dagen rust en minder dagen achter elkaar.

Is dit normaal?

2. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik vind dat persoonlijk nogal raar.. Je hebt toch last van klachten waardoor je niet naar je werk kon? Lijkt mij raar om daarvoor een vakantiedag te moeten opnemen. Ik zou ook even met de planner overleggen hoe en wat.

3. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Erg onaardig van je leidinggevende! Jij bent niet instaat om te werken en dus kan je niet werken. Helaas kunnen leidinggevende het hard spelen, dus misschien is het een idee om dit ook te overleggen met je verloskundige? Gaat je baas moeilijk doen dan hen je iets om op terug te vallen. Misschien is het handig om te kijken of je meer vrije dagen tussen je werkdagen kan krijg en ook of je daar al niet recht oo hebt. Misschien staat hierover iets in de cao?

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Volgens mij is je baas geen arts toch ;)? dus hij bepaald niet of je ziek bent.

Je kunt twee dingen doen,
    1. de discussie niet aangaan, nu een vrije dag opnemen en zorgen dat je deze klachten niet meer krijgt dmv andere planning die gemaakt wordt.
    2. je blijft bij je standpunt dat je toch echt ziekgemeld wilt worden, en als hij je niet gelooft of niet wilt ziekmelden, je dan graag het telefoonnummer zou krijgen van de Arboarts zodat je contact met hem kunt opnemen en eventueel kunt overleggen.

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Persoonlijk zou ik niet toegeven. Niet kunnen werken; is toch niet kunnen werken? Ik zie dat je nog maar net over de helft bent. Als je hem nu over je heen laat walsen (zo zie ik het) dan zal hij dat later ook doen en ga je erg over je grens heen.

6. Bloem1990

Bloem1990 Actief lid

21 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    Almere
    Nee, gelukkig bepaalt je manager niet of jij ziek bent. Dat zou wat zijn.

Snap wel dat het een hele vervelende situatie is voor jou. Zeker omdat je heel welwillend bent en meedenkt hoe je nog wél kunt blijven functioneren. Ik ben ook bang dat als je nu toegeeft, hij later ook over je grenzen heen zal gaan. Sterkte!

7. MamaVanNuNog2

MamaVanNuNog2 Bekend lid

19 jun 2014
    540
    1
    0
    Wat onvriendelijk van je manager zeg.
    Daarbij slaat het werkelijk nergens op want hij kan je 'ziekmelden tgv zwangerschap' en dan kost het hem niets want dat word vergoed door het UWV. Ik werk zelf als leidinggevende in de zorg dus kom het op mijn werk ook tegen.

8. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb zelf tegen haar gezegd dat ziekte ivm zwangerschap zwangerschap doorbetaald wordt voor hun.
    Zij geeft daar geen reactie op, vind harde buiken en erg vermoeiend door weinig nachtrust mijn eigen schuld..
    Had ik het maar eerder aan moeten geven ipv de ochtend voor mijn avonddienst.

Terwijl ik zolang mogelijk wilde doorwerken en afwachten of ik deze nacht een redelijke nacht had waardoor ik toch zou gaan werken.

Ook zij ze nog of ik thuis al dingen had geregeld waardoor ik wat meer kon rusten met mijn zoontje en huishouden. Vond ik brutaal van haar. Wel gezegd dat schoonmoeder al veel uit handen neemt.

Maar dus vanavond verplicht vrije dag te gebruiken.
    Morgen maar werken en moet volgende week met de planner overleggen.
    Mocht ik dan door te weinig rustdagen tussendoor niet aan mijn uren komen overweegt zij of ik een aantal uren in de ziektewet mag.

Bij mijn vorige zwangerschap ben ik veelte lang doorgegaan met werken met hoge bloeddruk heel veel vocht vasthouden en geboorte van mijn zoon bij 37.0 misschien tot gevolg.

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Swa?!! Ik vind t nogal wat. Je eerste bericht denk ik nog hm..,,
    Maar t tweede? Ga jij hier serieus mee akkoord? Ik zou nu vol de zw in gaan jemig wie denkt ze wel dat ze is. Je bent zwanger! Niet aan t feesten!
    Ik heb ook nachten dat ik niet slaap. Niet omdat ik niet wil! Maar t lukt niet. Eigen schuld.... Pffff moet niet gekker worden.

Pas op dat je niet over je heen laat lopen want dan worden dit soort klachten vaak veel erger door stress op t werk

10. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    Helaas voor jouw manager, maar het zit toch wel iets anders in elkaar dan zij nu voorstelt. Als jij je werk niet kunt uitvoeren door zwangerschapsgerelateerde klachten dan mag jij je wel degelijk ziek melden. De werkgever ontvangt hiervoor zelfs een schadeloosstelling door het UWV. De arbo-arts bepaalt vervolgens in welke mate je je eigen werk nog kunt doen of aangepast werk cq. een aangepast rooster en voor hoeveel uren je ziek bent. Dit is dus niet aan je leidinggevende.....

Heel veel succes iig en sterkte met jouw klachten!

11. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Bespreek het ook even met personeelszaken en/of de arbo dienst. Harde buiken zijn een gevolg van je werk en niet van je prive leven! (ervanuit gaande dat je niet uit bent gegaan of druk bent gaan klussen ;) ) Het is niet fijn voor haar, maar je lichaam geeft aan dat je rust nodig hebt.

Verder heb ik even gekeken op mn FNV App (werk en zwanger) en zij zeggen het volgende over de ploegendiensten:
    Je hebt recht om te werken in een 'bestending en regelmatig arbeids en russtijdenpatroon'. Je kan niet verplicht worden door je werkgeven om in een ploegendienstrooster en/of nachtdiensten te werken. Een nacht dienst is een dienst waarin meer dan 1 uur wordt gewerkt tussen 0.00 snachts en 06.00 s ochtends.

Pas goed op jezelf! Leidinggevenden lopen zo over je heen, en zo hoeft het niet te gaan. Zorg wel dat je niet volop in de aanval gaat, maar geef aan dat dit wettelijk is vast gelegd.

Ook heb je trouwens recht op 1/8 deel van je arbeidsuur, bij 8 uur werken is dit 1 uur extra.

12. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Bedankt voor de reacties. Ik ga morgen met mijn verloskundige bellen. Kijken wat zij ervan zegt.
    Maandag sowieso met de planner omtafel om mijn routes in te delen op een manier hoe ik het nog even vol kan houden.
    Het liefst werk ik door tot 34 weken. Alleen dan wat minder dagen achter elkaar.

Mocht mijn manager dan moeilijk doen dan eis ik een gesprek met de bedrijfsarts en geef haar het advies van mijn verloskundige.

Die vrije vakantiedag maar zo laten of toch niet pikken?

Ik zal morgen ook mijn vakbond eens bellen, misschien kunnen die advies geven mbt de Cao.
    Ik ben niet zon doorspitter.

13. Ukkie77

Ukkie77 Lid

9 nov 2014
    20
    0
    0
    Ik zou het niet pikken en gelijk de grens trekken, ziek is ziek, nee is nee. En daar heeft je leidinggevende niks over te zeggen! Daarbij heeft ze ook niks te maken met hoe jij je privéleven indeelt.

Sterkte ermee, hopelijk kom je snel weer wat tot rust.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ehh jij hoeft aan je werkgever niet eens te vertellen WAAROM je ziek bent , wat je hebt zeg maar.

ALs jij belt ik ben ziek het is zwangerschapsgerelateerd en ik wil graag een arbeidsarts spreken . dat is voldoende , verder hoeft ze niet te weten nl.! en dan ga je dus NIET werken totdat een arts met jouw samen heeft bepaald wat je wel en niet kan, daar heeft een leidinggevende helemaal niets, noppes, nada over te zeggen.

JIJ bent verantwoordelijk voor dat kleine wezentje in je buike en dus ook verantwoordelijk dat je goed voor jezelf zorgt zodat de kleien kan groeien.

15. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Gister urine gebracht bij de huisarts en gelijk consult.
    Urine was goed.
    De huisarts heeft me doorverwezen naar de verloskundige nadat hij had uitgesloten dat de klachten niet anders dan zwangerschap gerelateerd waren.
    Hij zei dat mijn baarmoeder geïrriteerd was ivm de vele hardebuiken, stress, enz.
    Hij gaf mij advies om een bedrijfsarts te consulteren.
    Hij mag niet zeggen of ik wrl of niet mag werken.

De verloskundige ging meteen op haar strepen staan en zei dat ik echt paar dagen rust moest nemen en absoluut niet moest gaan werken gisteravond.
    Mochten de klachten maandag niet minder zijn of de hardebuiken regelmatig komen en meer pijnlijk worden gelijk aan de bel trekken.
    Als het over een paar dagen beter gaat moest ik sowieso minderen met werken.

Ze heeft een verklaring gemaakt die ik mijn werkgever kin geven.

Met dit verhaal gister de manager gebeld.
    Met een heel andere toon zei ze dat we er samen wrl uitkomen en ik mijn rust moest pakken. Maandag op gesprek en dan in overleg met mij mijn rooster zo aanpassen dat het werkbaar wordt voor mij.
    De bedrijfsarts vond ze niet nodig want ze zij dat dat alleen moest als wij een conflict hadden?
    En ze zegt dat we er samen wel uitkomen.

Vreemd.. de toon veranderde nogal nadat ik vertelde wat de huisarts en verloskundige zeiden..

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, er toch op staan dat je door een arbo-arts wordt gezien. het gaat niet om een conflict, het gaat om het feit dat jij zwangerschapsgerelateerde klachten hebt. Wanneer jij nu zonder ZW cq advies bedrijfsarts je uren gaat aanpassen, heb je straks gedonder met je WAZO! Eerst overleg hebben met de arbo-arts!

17. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    ^^ hier ben ik het mee eens!

De arboarts moet weten wat er speelt, als je manager weer van gedachten verandert heb je niets. Leidinggevende vinden dit niet leuk, maar je dekt jezelf zo in en jij hebt het recht om contact met ze op te nemen. Wel fijn dat je manager nu wel bereidt is om mee te werken!!

Zorg ook dat je de gemaakte afspraken even bevestigt per mail, zodat iedereen weet wat er is afgesproken.

Denk goed om jezelf!

18. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Wat is WAZO?

19. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Waarom heb je 8 dagen achter gewerkt?
    Dit mag roostertechnisch helemaal niet! En hoe vaak werk je laat- vroeg? Dit mag maar 1 keer per week.

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    da's de zwangerschapsuitkering. die wordt berekend over je uren/inkomen van de laatste tijd... vandaar mijn opmerking.

Deel Deze Pagina