Mandarijnen schadelijk voor je (ongeboren) baby?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door paulien2, 9 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Precies, tuurlijk moet je oppassen met rauwe produkten enzo maar fruit dat is gezond en tegenwoordig spuiten ze op alle soorten fruit en groente.
    maar goed de TS wilde dit graag weten dus wij kunnen uiteraard gewoon antwoord geven, snap heel goed dat ze bezorgd is om haar ongeboren kindje.

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Onder het lijstje van top 10 groenten en fruit op de site van Weet Wat Je Eet stond dit:

"Deze lijst is gebaseerd op gegevens van de Keuringsdienst van Waren over 2000-2002."

Nogal over de datum lijkt mij dus aangezien we volgende maand 2008 ingaan.

Zo kun je over iedere voedingswaren wel wat vinden hoor.

Met alle respect voor Nikita23 en de TS, maar ik vind het maar bangmakerij.

Of zijn er al gevallen bekend waarbij babies geboren zijn die aantoonbaar iets overgehouden hebben aan het manderijngebruik van de moeder?
    Graag hier ook even plaatsen dan.

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Jongens, begrijp me niet verkeerd, maar de ts vraagt iets waar zij over inzit, en wil daar graag een duidelijk antwoord op. De informatie die ik weet brief ik door (en ik vermeld er netjes bij dat ik ze zelf wel gewoon uit de supermarkt eet, ondanks mijn zwangerschap). Wie zijn wij om te bepalen wanneer een vraag wel of niet relevant is voor iemand? De één maakt zich zorgen over een beetje bloedverlies in de 7e week, de ander over iets wat ze gehoord heeft over mandarijnen. Leven en laten leven, ook al vind je het de domste vraag van de wereld...

Bewijzen over kinderen met aandoeningen zullen er niet zijn. Van de meeste aandoeningen weten ze dat de schade van buitenaf afkomstig kan zijn, maar of dat nou is van de hoeveelheid suiker, dat ene wijntje, die sigaretten, of de bestrijdingsmiddelen: Dat is zoeken naar een speld in de hooiberg.

4. Angelina

Van sigaretten en alcohol is de schade aangetoond, schade door manderijntjes niet.

Het blijft niet wetenschappelijk bewezen, EN aangezien manderijntjes nog gewoon in de winkel liggen, zonder waarschuwingsetiket, 8) zal het allemaal wel reuze meevallen.

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    De schade van bestrijdingsmiddelen op het ongeboren kind is wel degelijk aangetoond ;) Er werden alleen naar concrete bewijzen gevraagd, en die kunnen vaak niet eens gegeven worden bij schade nav alcohol en sigaretten, dat is het verschil. En dan heb ik het natuurlijk niet over het overduidelijke foetaal alcohol syndroom... We weten allemaal dat sigaretten schadelijk zijn voor het ongeboren kind, maar zelfs als een rokende moeder een kind met afwijkingen krijgt zal geen dokter zeggen dat het door de sigaretten is gekomen, dat is namelijik niet aan te tonen. Je kunt alleen de schadelijkheid van iets aantonen door middel van onderzoek, in dit geval een longitudinaal onderzoek waarbij de foetussen van bijvoorbeeld 500 rokende mensen en 500 niet rokende mensen meerdere malen tijdens de zwangerschap, en meerdere malen na de geboorte gecontroleerd worden. Pas dan kun je een redelijke wetenschappelijke schatting maken of iets wel effect of geen effect heeft op je ongeboren kind. Of zo'n onderzoek ooit met mandarijnen plaatsgevonden heeft weet ik niet, weet alleen dat bestrijdingsmiddelen kwaad kunnen, en dat er ontdekt is dat de bestrijdingsmiddelen op citrusvruchten in hogere dosis aanwezig is dan op andere vruchten. En dat is nou precies wat de ts 'ergens' gehoord of gelezen heeft...

Ligt alcohol dan wel met een waarschuwingsetiket in de winkel?

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Zucht....ik vind het een beetje appels en peren ( ;) ) vergelijken hoor.
    Als het echt schadelijk was voor moeder en kind zou de VK dat toch ook wel aangeven inderdaad?

Ik zou als ik de TS was gewoon ff aan de VK vragen, zij zijn neem ik aan de hoogte en zouden wel advies kunnen geven. Dan weet ze t "zeker"en zeker tussen haakjes omdat je nu nooit weet wat ze in toekomst nog weer ontdekken tav schadelijke stoffen etc.

7. Angelina

Nee maar de overheid wijst wel op de risico's van alcoholgebruik.
    ( Even over het etiket op alcohol, ik had moeten quoten :( )

Evenals dat artsen en VK wijzen op de risico's voor het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap. :rolleyes:

Het blijven gewoon aannames. Zo lang niemand mij kan aantonen dat manderijnen schadelijk zijn voor mijn baby, eet ik gewoon manderijnen.
    Geen VK, arts, wetenschapper, zegt dat manderijnen schadelijk zijn.

En dat is met roken en alcohol wel het geval.

8. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    hahahha lekker mandarijntjes blijven eten :) :) :)

9. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Ik blijf ook gewoon mandarijntjes eten. En ik hoop dat mijn vriend dit niet leest, want dan mag ik ze niet meer....

Maar ben het wel met nikita eens. Het is bewezen dat bestrijdingsmiddelen schadelijk zijn. Maar aan de andere kant mogen ze dan wel eens serieus gaan waarschuwen voor de zwangeren. Dus beetje dubbel allemaal. Maar ik zou er echt geen mandarijntje minder om eten. Soms eet ik er een stuk of 6 (!) per dag....

En TS, staat dat voor topic starter of zoiet? Is een afkorting die ik nog niet ken.

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Nogmaals, de gevaren van bestrijdingsmiddelen zijn wel degelijk wetenschappelijk onderzocht, evenals de veelal te hoge dosis bestrijdingsmiddelen op citrusvruchten in supermarkten. Ik zou je alleen niet de juiste onderzoeken voor je neus kunnen leggen, die zou je zelf moeten opzoeken. Maar begrijp me niet verkeerd, ondanks dat blijf ik ook gewoon de mandarijntjes eten hoor! Lopen buiten in de uitlaatgassen is ook bewezen schadelijk voor je ongeboren kind, en meeroken ook, en toch laat ik buiten m'n hond uit, en ga ik mee naar dartwedstrijden van mijn man in rokerige kroegen. Ik selecteer uit alles wat je leest en hoort (over wetenschappelijke onderzoeken) datgene waarvan ik denk dat het echt schadelijk is. Bij mij is dat bijvoorbeeld absoluut geen alcohol drinken, terwijl mijn zwangere vriendin rustig iedere week een wijntje drinkt. En dat is ook bewezen schadelijk, ik heb laatst een officieel onderzoek gelezen daarover, en toch beweren vk's en soms zelfs gynaecologen dat dat best kan, dus die geven je ook niet altijd een helder antwoord, en baseren hun advies soms ook gewoon op hun mening. Kortom: het is maar net waar je prioriteiten liggen....

Maar ik hou er verder over op, het ging me er alleen over dat het best vervelend is als er met de rollende-ogen-smiley gereageerd wordt terwijl degene zelf ook een helder antwoord krijgt wanneer ze twijfelt tussen bruine bonen en kapucijners, en of daar verschil in zit voor haar baby, terwijl sommigen misschien ook zoiets hebben van: wat is dat in hemelsnaam voor een vraag? Leven en laten leven, wat de één bezighoud, is voor de ander een suf item, that's all ;)

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ja, klopt ;)

Ik heb er vandaag trouwens ook weer vier op, ze waren zo lekker zuur ;)

12. paulien2

paulien2 Lid

25 jun 2007
    78
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik wou hier niet mensen mee bang maken, ik vroeg mij gewoon af of iemand hier iets meer over wist omdat ik alles wat ik op internet vind uit het jaar 2005 komt. Ik hoopte dat iemand zou zeggen dat het toen zo schadelijk was maar nu niet meer :rolleyes: . Maar jammer genoeg maak ik misschien juist mensen bang? Sorry daarvoor, de reden dat ik het mijn verloskundige niet vraag is omdat ik er net ben geweest en er toen nog niet over na dacht, en ik dus pas weer over 4 week heen moet. Ik vond het te `dramatisch´ om er over te bellen, daarom ben ik ook zo blij met dit forum ;) Omdat er veel onduidelijkheid is over de mandarijnen zou ik het maar snel weer vergeten 8)

Groetjes Paulien

13. Princess

Princess Actief lid

Ik heb donderdag mijn gyn gebeld ivm een constipatie probleem. Ze raadde me aan van appelsienen of mandarijntjes te eten. Dus kwaad zal het niet kunnen. 't zit boordevol vitamientjes. Ik was ze wel gewoon voor ik ze pel, gewoon uit zekerheid. Maar ik zou deze lekkernij niet laten, mmm zo lekker. Ik word nog eens aan mandarijn... hahaha

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

Haha meid geeft niet. :D

Ik bedoel ik vraag ook heel veel dingen hoor..maar ja zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar haar verven of dat nu wel of niet mag, de een zegt van wel en ander zegt van wel maar pas na de eerste 3 maanden etc.

Mbt je verloskundige, ik neem aan dat als het schadelijk was en ze weten dat dat ze het wel vermelden, doen ze immers ook mbt rauw vlees, brie etc.

Kun je niet mailen naar de VK? Bij mij kan dat wel namelijk, dan mail je gewoon een vraag als ie niet heeel dringend is, en dan krijg je via mail antwoord meestal binnen 2 dagen...

Nou ja in ieder geval zou ik zeggen: volg je gevoel, als jij denkt dat mandarijntjes beter niet kunnen zou ik ze gewoon niet eten. Zekere voor het onzekere nemen.

Zo drink ik absoluut niet maar ga ik dus ook niet bewust in een cafe (of andere ruimte) zitten waar gerookt wordt. Omdat meeroken ook schadelijk is. Terwijl een ander er voor kiest dat wel te doen, omdat zij dat misschien minder risicovol vinden. Ieder zn eigen denk ik dan. Gewoon doen wat voor jou goed voelt! :D

Succes meid!

Liefs,
    Mili

15. paulien2

paulien2 Lid

25 jun 2007
    78
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties :)

Ik denk dat ik zelf ook gewoon mandarijntjes blijf eten hoor, alleen dan met mate.

En mensen, niet te veel druk maken over een vraag op dit forum, is niet goed voor je bloeddruk (geintje hoor) ;)

16. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahah nee maar ja sommige dingen zet je wel aan t denken en het lastige is dat er vaak zoveel verschillende info is van: nee je kunt het rustig doen kan geen kwaad tot nee niet aan beginnen is helemaal niet goed etc.

Dat je ook gaat twijfelen.... :rolleyes: je wilt toch het beste voor je kindje en je wilt geen onnodige risico's nemen. Haha in ieder geval gewoon lekker blijven eten enneh met mate is een goed idee :D

Deel Deze Pagina