Wat zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 16 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje, in de kleutergroep van mijn zoontje heeft één van de kindjes krentenbaard.
    Krentenbaard is zeer zeer zeer besmettelijk en bij kinderen met exceem ( mijn zoontje heeft exceem ) nog erger.
    De moeder van het ventje brengt haar zoontje gewoon naar school en juf heeft een briefje op de deur gehangen "in deze groep heerst krentenbaard".
    De kinderen moeten nog een week naar school en ik heb eigenlijk zo iets van, hallo, als zij haar kind niet thuis wil houden dan doe ik dat.
    Mijn kleine is net van de waterpokken af en ik heb geen zin om vlak voor de vakantie weer met een ziek kind te zitten.
    Een kind kan er 1 tot 3 weken ziek van zijn!

Wat zouden jullie doen, kleine naar school met het risico op besmetting of thuis houden?

Of overdrijf ik nou? :(

Liefs Nies

2. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Tja, das een goeie. Ik vind dat een ziek kind gewoon thuis moet blijven. Als het niet voor het kind zelf is, dan voor de rest van de klas/school. Zeker als het zoiets besmettelijks is...

Ik heb zelf tijdens mijn stage kinkhoest opgelopen omdat een kind dat had. Ik kan je vertellen: das niet leuk.... En voor een kind al helemaal niet. Ik ben er 3 maanden ziek van geweest.

3. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Krentenbaard is érg besmettelijk. Het zegt als het ware "blijf uit mijn buurt of ik doe je wat". Fijne bijkomstigheid: (meestal niet zo handig voor de ouders) een kind met krentenbaard is absoluut niet welkom is op de crèche of de kleuterschool. En het kind krijgt daardoor juist meer aandacht van de ouders. Zij die het kind kunnen zien zoals het wérkelijk is. Dat wat afleid, dat wat buitenwereld is, is even teveel.

http://www.kruidenvrouwtje.nl/ziektebee ... ebaard.htm

school mag het kindje eigenlijk niet eens toelaten net als je kleine kinderzeer heeft
    besmettings gevaar is veel te groot

ik zou me kleintje thuis houden Nies , zeer zeker en ook waarom vertellen

ze kunnen je niets maken want je sta in je recht je kind thuis te houden als hun een kindje toelaten met krentenbaard

fijne vakantie alvast ;) weekie eerder nooit weg toch?

4. Niet meer actief

Dat dacht ik dus ook.Ik heb geen zin om dalijk in de vacantie een ziek ventje te hebben en dat onze hele vacantie in duigen valt.
    Ik denk dat ik morgenvroeg maar even naar school ga en tegen juf ga zeggen dat voor m'n jongste de vacantie morgen begint.

En het mooie is dat de moeder van het jochie de juf instructies gaf afgelopen vrijdag, hij mag niet in de zandbak en er zitten gaasjes en plakkers in z'n tas, dan kun je sommige plekjes verschonen.( op z'n polsje heeft hij een open wondje zitten , dat ze met gaasjes beplakt heeft ).Daar zakte mijn broek al vanaf, dan doe je zo'n manneke toch niet naar school !!

5. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    nee precies

maar mama denk waarschijnlijk zo daar ben ik vanaf :(

tis niet makkelijk een kleintje met krentebaard te hebben zoals je misschien ook wel las zit er veel verzorging voor de ouders/verzorgens aan vast

maar ik zou mijn kleine thuis houden thats for shure :)

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi Hoi. Ik zou je kleine lekker thuis houden want als hij toch besmet wordt dan zit jij ermee in de vakantie. Ik zou het risico iig niet lopen... Maar vind het wel raar dat die andere moeder haar kind niet thuis houd.voor dat kind toch ook prettiger?
    XxX Kaatje

7. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Pfft, ik zou mijn kleine zeker thuis houden. Ik vind het heeel vreemd dat ze dat kindje toelaten als het krentebaard heeft. Ik zou ze er ook zeker op aanspreken.

8. wendyp

wendyp Niet meer actief

Heeej Nies...

Ik heb zelf (nog) geen kids... maarre ik had het wel geweten hoor!!

Lekker een weekje eerder vakantie.. !!

KuZzz

9. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ik zou Lisa ook van school thuishouden..
    snap zowiezo niet dat de ouders dat kindje naar school laten gaan. Hier mag het absoluut niet.. en daarbij komt nog dat als Lisa het zou hebben, ik haar ook van school thuis hou.
    Met alle besmettelijke dingen zou ik dat doen!

10. Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties.
    Ik heb besloten dat ik mijn zoontje thuis hou.
    Heb er wel gemengde gevoelens over vooral omdat het de laatste week is en er wat leuke dingen voor de kinderen op stapel staan.
    Maar voorkomen is beter dan genezen!
    Heb het gevoel als ik morgen de juf er op aan spreek er een discussie van gaat ontstaan omdat de moeder van het ventje er ook is.
    Maar kan me niks schelen.
    Ze verliest het toch, zij is immers fout.
    En ben heel benieuwd wat de andere ouders zeggen!

Liefs Nies

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

@Nies

Het moet je ook eigenlijk niets kunnen schelen!! Als die moeder zich indenkt in jouw situatie... Een zoontje die al vatbaarder is en je wilt wel nog een leuke vakantie hebben met je kids! En heb net hierboven gelezen dat het zo 1 tot 3 weken kan duren, halve vakantie voor niets!

En ik denk dat vele ouders met jou mee denken, alleen misschien niet het lef ervoor hebben om het ook te zeggen..

veel succes morgen in ieder geval!

12. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hey Nies. Vind het een goede beslissing... zo ie zo om je kind thuis te houden en om de juf er op aan te spreken.
    Succes morgen!
    XxX Kaatje

13. Niet meer actief

Dank je wel!...Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen!

14. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Oooh, weet je dat dat kindje niet eens naar school mag? Krentenbaard is heeeeeeel besmettelijk tenzij hij er een pleister of verband om heeft, want al het speelgoed wat hij aanraakt is meteen besmet en ja leg maar uit aan de kinderen dat ze daar niet mee moeten spelen. Ze raken alles aan. Heel fout van die school dat ie mag blijven komen. Heb je eenmaal krentenbaard gehad dan blijf je er je leven lang vatbaar voor!

15. Niet meer actief

Ja en dat risico wil ik dus niet lopen.
    En het is niet alleen het speelgoed, maar ook de kranen waar ze hun handjes aan wassen, de w.c enz.
    Ik heb ook nog een zoon van 11 en als zijn broertje er mee thuis komt zou hij ook nog besmet kunnen worden.
    En hoe zit dat met volwassenen?..Ik heb een man met een lage weerstand die heel erg vatbaar is voor infecties.

Het klinkt misschien allemaal wat overdreven maar het is niet uitgesloten dat we allemaal besmet raken dan.

Moet er niet aan denken.
    Ik loop morgen ook even naar de directrice van de school, ik vind het niet kunnen dat zo'n moeder haar kind zo naar school doet.Daar ben je als school ook verantwoordelijk voor toch?
    Ik begin me er langer hoe meer over op te winden.

Liefs Nies

16. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Hoi,
    Ik weet niet goed of ik je keuze goed of niet goed vind.

Ik weet wel dat ik de keuze van school en die andere moeder slecht vind. Er zijn toch richtlijnen, wat te doen bij kinderziektes? Op de creche van mijn dochter was een ventje met krentenbaard, maar daar was het ingedroog o.i.d. en bijna over (dus niet meer besmettelijk).

Ik snap je gevoelens, nu kan jouw kind het schooljaar niet goed/leuk afronden omdat die ouders niet bereid zijn zelf voor hun kind te zorgen.

En van die leerkracht snap ik het ook niet, dat die zomaar die orders opvolgt.

Als een kind zoveel verzorging nodig heeft kunnen toch beter vertrouwde mensen dit doen die onverdeelde aandacht aan hem kunnen besteden?

Nou ja, gezien de omstandigheden is dit zo'n beetje de enige keuze die je hebt (behalve vragen aan school of ze hun verantwoordelijkheid willen nemen en deze moeder aan willen spreken, maar dat zullen ze niet doen...). Wel erg vervelend voor je dit. En voor je kind helemaal natuurlijk!

17. Chanel

Chanel Bekend lid

19 mrt 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Wat is een krentenbaard dan precies? Ik heb er nog nooit van gehoord. Vanwege de besmeteelijkheid ervan zou ik er ook voor kiezen om em kind(je) thuis te houden. Je hebt er niks aan als hij/zij ziek wordt door een kind wat al lrentenbaard heeft. En voor je vakantie plannen is het ook niet fijn. Snap de moeder van het kindje ook niet. Als je kind ziek is hou je hem/haar toch thuis. Of zie ik dat verkeerd?

18. Niet meer actief

Tja, dat heb ik dus ook, ik weet niet of ik er goed aan doe, maar ik wil gewoon niet dat mijn zoontje ziek word omdat een onverstandige moeder haar kind niet wil thuis houden.
    Ik voel me al schuldig als mijn zoontje snotverkouden is, dan steekt hij ook andere kinderen aan.
    En als hij zo erg verkouden is dat het snot 'm de kin over loopt dan hou ik hem ook thuis!Je gaat mij niet vertellen dat zo'n ventje met krentenbaard zich happy voelt als hij de hele ochtend en middag in de klas moet zitten.

Liefs Nies

19. Niet meer actief

Krentenbaard, ook wel impetigo of kinderzeer genoemd, is een meestal tamelijk onschuldige infectieziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. In 80% van de gevallen is Staphylococcus aureus de boosdoener, in 10% van de gevallen Streptococcus pyogenes en in nog eens 10% van de gevallen beiden tegelijk.

Krentenbaard is een huiduitslag die vaak in het gezicht begint, maar overal op het lichaam kan optreden, van het behaarde hoofd tot de voetzolen. Aanvankelijk ontstaan bultjes die snel veranderen in blaasjes, die kapotgaan en waaruit dan vrij veel vocht vloeit dat tot honinggele doorzichtige korstjes stolt. Door krabben en peuteren krijgt men de bacteriën aan de vingers en kan dan gemakkelijk zichzelf op andere plaatsen of andere personen besmetten. Besmetting vindt plaats door direct contact. Via rechtstreekse aanraking of via bijvoorbeeld speelgoed raken ook andere kinderen besmet. Hygiëne is een goed medicijn, vaak handen wassen wordt aangeraden.

Krentenbaard kan op iedere leeftijd voorkomen, maar komt duidelijk veel vaker voor bij kinderen, vaak tussen 2 en 12 jaar. Volwassenen hebben er inmiddels een bepaalde weerstand tegen ontwikkeld.

De beste remedie tegen krentenbaard is niet aan de blaasjes krabben. Meestal zal de huisarts in eerste instantie een crème met b.v. fusidinezuur voorschrijven waarmee het besmettingsgevaar binnen 48 uur is verdwenen. Kinderen met krentenbaard kunnen zodoende 48 uur na behandeling weer naar school, behalve wanneer ze er ziek en hangerig van zijn. De zalf werkt het beste als de blaasjes of wondjes open zijn en de werkzame stof dus bij de bacteriën kan komen. Het is daarom van groot belang de dunne huid op de blaren te verwijderen voor het aanbrengen van de zalf; op plaatsen waar de huid dun is kan dit het gemakkelijkst door er een keer krachtig over te wrijven met een ruw, vochtig washandje. Dit is in het algemeen nauwelijks pijnlijk. Op voetzolen etc. waar de blaarhuid dik is zal er met schaar en pincet gewerkt moeten worden. Bij uitgebreide gevallen kan eventueel een kuur met orale antibiotica worden gegeven; omdat bij een zorgvuldige plaatselijke behandeling met zalf genezing meestal snel optreedt is dit zeker geen eerste keus. Orale antibiotica geven veel meer kans op ernstige bijwerkingen.

Op plaatsen waar de opperhuid dik is (voetzolen, handpalmen) heeft de infectie vaak de vorm van grote blaren met vocht (impetigo bullosa), die zich door druk makkelijk uitbreiden. Doorprikken en het blaardak verwijderen stopt deze blaaruitbreiding en maakt het wondbed toegankelijk voor zalfbehandeling.

Krentenbaard geneest doorgaans ook vanzelf door de blaasjes te laten indrogen. De genezing wordt echter sterk bespoedigd door lokale antibiotica. Het gebruik van desinfecterende middelen zoals povidon-jood is duidelijk minder effectief, zoals ook uit onderzoek gebleken is. Zolang de blaasjes nat zijn, blijft de patiënt besmettelijk.

Impetigo (Krentenbaard)

20. Chanel

Chanel Bekend lid

19 mrt 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Nies,

Had net je berichtjes gelezen. Ik denk persoonlijk dat je er wel goed aan doet om je kindje thuis te houden. Lijkt me niet fijn voor hem/haar als hij/zij ook een krentenbaard krijgt. Ik had er nog nooit van gehoord maar zo te lezen is het wel heel erg besmettelijk. Snap ook niet dat die vrouw haar kindje niet thuis uit laat zienken. Zou veel beter zijn, straks hebben al die andere kinderen ook een krentenbaard omdat mevrouw eigenwijs is.

Deel Deze Pagina