Hallo dames, Manlief en ik hebben besloten om binnenkort met de pil te stoppen om voor ons eerste kindje te gaan. Momenteel werk ik fulltime (36 uur per week). Mijn vriend is erg onzeker of we het financieel allemaal wel gaan redden. Ik weet zeker dat dat wel lukt maar door zijn ervaringen van toen hij vroeger klein was, wil het het zekere voor het onzekere nemen. Ik werk in een klein bedrijf met een externe salarisadministratie en heb rechtstreeks contact met hen opgenomen om te vragen of ik een voorbeeldloonstrook kon krijgen met 22,5 uur en 27 uur per week. Zodat ik manlief wat meer duidelijkheid kan geven. Maar dat willen ze dus niet doen zonder medeweten van mijn werkgever. En ik wil (nog) niet mijn werkgever hierin betrekken. Weet iemand een manier om dit zelf te kunnen berekenen? Ik heb al verschillende calculators op internet gebruikt maar die houden gewoon het percentage aan van fulltime (dus bij 27 uur, krijg ik dan 75% van het fulltime salaris). Wat volgens mij niet klopt. Kan iemand me hiermee helpen?
Waarom blijf je niet full-time werken? Ik heb het toen uitgerekend, maar parttime + de kosten voor opvang kwam ik duurder uit als full-time te blijven werken. Wel raar trouwens, toen ik destijds een pro-forma salarisstrook opvroeg gingen ze niet mijn werkgever/leidinggevende hierover informeren.
Ik ben zelf salarisadministrateur, sommige klanten hebben een vaste prijs afspraak en sommige factureren we op uurbasis. Het maken van proformaberekeningen kost tijd, en dus geld voor de werkgever. Ik moet al mijn uren verantwoorden.. ik doe het dus niet voor elke willekeurige medewerker die mij op eigen houtje gaat bellen
Full-time blijven werken is geen optie. En ook absoluut niet nodig. Ik weet 100% zeker dat we het makkelijk redden allemaal. Alleen manlief wil het allemaal even zeker weten... Ik had ook wel verwacht dat ik dat bij de salarisadministratie niet op eigen houtje voor elkaar zou krijgen, maar wie niet waagt die niet wint. Dus ik dacht ik probeer het gewoon. Zonder succes helaas.
Dat gaat makkelijk via deze site: Loonwijzer.nl - Bereken Bruto en Netto Salaris, Check je Loonstrook Scroll naar beneden op deze startpagina. Dan kun je een uitgebreide check doen met parttime percentages e.d. Bij mij klopte het aardig.
Volgens mij Jaarsalaris delen door 12(maanden) delen door 36 (werkuren nu) x 20 (toekomstige werkuren) Let wel dat je misschien in een lagere belastingschijf komt en zo netto meer over gaat houden. Zo heb ik best een best laag salaris maar wordt er maar 20 euro ingehouden aan heffingen. Zou ik loonsverhoging krijgen ga ik er netto juist op achteruit.
Als je dit met je bruto salaris doet, zou het gewoon moeten kloppen hoor. Alleen de belasting inhouding verandert, met minder uren wordt er relatief minder belasting ingehouden en is je netto dus hoger.
Klopt wel hoor, als je 50% gaat werken, krijg je 50% van je bruto maandsalaris. Dus 2000 bij 40 uur, is 1000 bij 20 uur. Er wordt wel minder belasting ingehouden, dus netto blijft er wat meer over dan de helft. @jeanouis: geld alleen is voor mij geen reden om fulltime te werken moet ik zeggen, ook al zou er uiteindelijk meer overblijven.
Ik denk dat ik maar gewoon van 75% uitga, dan kan het in de praktijk alleen maar gunstiger uitpakken begrijp ik, i.v.m. belasting. Bedankt voor jullie antwoorden!
de eerder genoemde bruto netto check heeft er bij ons nog nooit meer als 10 euro naast gezeten en die is vaak gebruikt. dus daar zou ik gewoon van uit gaan. even goed het percentage uitrekenen wat je dan zou werken en even goed invullen of 36 ook echt fulltime is. Kan zijn op papier 38 uur fulltime is dat is allemaal te zien op je loonstrook/cao.