Kat, kapotte neus. Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Charise, 7 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Dames, iemand van jullie ervaring hier mee?

We hebben een superlief katertje van 8 maanden, Pepper.
    Een tijdje terug had hij toen hij buiten is geweest last van zijn oog. En dit bleef lang aanhouden. Ze kwamen er toen ook achter dat zijn onderste ooglid ook te lang was, en deze rolde op naar binnen, waardoor zijn oog bleef irriteren.
    Hij is nu 2 weken geleden geopereerd hier aan en hebben ze dit ingekort, en hij is direct gecastreerd. Alles is weer helemaal in orde!

Nu had hij van de week ineens een krasje op zijn neusje. Ik dacht dat hij dit misschien zelf had gedaan of gestoten of misschien door zijn zusje.
    Maar het word niet minder, juist alleen maar erger lijkt het. Het zit er ook echt rot uit. Het gaat ook elke keer opnieuw bloeden.

Hij lijkt wel iets minder actief, het valt niet op want hij wil ook wel gewoon aandacht en komt knuffelen en spinnen. Maar speelt iets minder. Hij eet wel goed. Ze krijgen kittenbrokjes.

We gaan sowieso morgen contact opnemen met de dierenarts, maar ik vertrouw het gewoon niet helemaal.
    Ik hoop dat iemand hier tips heeft of het misschien herkent?

Hier een foto van hem met zijn kapotte neusje.

2. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Hij is overigens nog niet buiten geweest na de operatie, dus het is binnen gebeurd.
    Hij niest wel, maar als hij ligt te slapen weer niet. Dus ene keer niest hij een paar keer en dan hoor je hem een tijdje niet.

3. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Je doet er goed aan om even contact met de dierenarts op te nemen.
    Het ziet er te erg uit, om maar mee door te laten lopen. Ik denk dat ze er wel pijn aan heeft.
    Je zult wel een antibioticazalf krijgen denk ik.
    Wat je wel kan doen is met gekookt water (af laten koelen), op een keukenpapiertje wat schoon proberen te maken.
    Paar keer per dag het liefst.
    Hij zal tegenstribbelen en boos worden: pak hem onder je linkerarm, en met je linkerhand houd je zn voorpoten bij elkaar (goed vasthouden), met je rechterhand maak je dan zn neus schoon. Succes!

4. lioness74

Wat een lieverd trouwens!

5. meiss

meiss Bekend lid

11 nov 2012
    644
    0
    0
    is de neus erg droog of gewoon vochtig?
    het lijkt mij ook wat ontstoken en niet erg fris
    morgen maar even langs de dierenarts

6. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Dank je wel voor de tips mamakelly. Ja het is echt een schatje!
    Vind het ook zo erg dat hij WEER wat heeft. :(
    Eindelijk opgeknapt en dan dit weer.
    We gaan sowieso contact opnemen inderdaad.
    Het begon met een klein krasje op zijn neusje, maar inmiddels ziet het er niet uit inderdaad. En ik ben wel bang dat het iets ergs is.
    Ga het inderdaad even proberen schoon te maken.

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Meiss, lastig om te zeggen, want soms is het vochtig. Ook doordat het soms weer bloed. Gisteren heb ik wel even met een doekje gedept, om te kijken of het bloedde en toen kreeg ik wel een beetje vocht op mijn doekje.
    Boven op is het wel droog. Is meer bij de neusgaten wel eens nattig.
    En vanmiddag had hij gegeten en toen bloedde het weer, door de harde brokjes denk ik.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb niets aan MamaKelly's bericht toe te voegen. Sterkte met poes!

Enne, wellicht kun je de nageltjes knippen; dat is bij binnenkatten wel gebruikelijk omdat de nagels niet zo snel slijten als bij buitenkatten. Dat heb ik hier in het verleden ook gedaan bij mijn binnenpoezen (voordat ik een tuintje kreeg) en ze buitenpoezen zijn geworden!

9. lioness74

Geen dank hoor ;), heb inmiddels wat ervaring met katten haha.

Het is (waarschijnlijk) niks ergs hoor!
    Gebeurt vaker met katten dat een simpel krasje wat gaat ontsteken en erger word.
    Misschien heeft hij wat minder weerstand zo net na de operatie.
    Maar je moet wel ff de dierenarts laten kijken en je krijgt waarschijnlijk een zalfje. Anders kan er een abces gaan ontstaan.

10. lioness74

En nat neusje en wat bloed is ook niet erg: dan kan het vuil er goed uit.

Deel Deze Pagina