manlief is vrij na bevalling... of toch beter na kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dafje, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo dames,

    Het leek mij wel fijn dat mijn man vrij heeft na mijn bevalling, zodat we optimaal kunnen genieten van onze kleine en ons complete gezinnetje. Totaal neemt hij met zijn verlof en calamiteiten verlof 3 weken op.

    Nou zat ik net te denken, is het niet handiger dat hij vrij neemt als de kraamhulp er niet meer is, zodat hij de kraamhulp niet in de weg loopt, of is het handig om meteen vrij te nemen. Hij moet namelijk wel zijn calamiteitenverlof opnemen om de baby aan te geven bij de burgerlijke stand... Ik weet het even niet meer, wat is handig?

    Wat doen jullie of hebben jullie gedaan?
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat calamiteitenverlof voor het aangeven snap ik niet zo goed, daar heb je namelijk twee verlofdagen voor die niet uit het calamiteitenverlof horen te gaan.

    ik zou het verder zelf het leukste vinden als je vanaf dag 1 met de kleine vrij hebt samen. kun je er lekker aan wennen, terwijl de kraamhulp jullie allebei nog advies kan geven.
     
  3. Niet meer actief

    Mijn man neemt meteen na de bevalling 3 weken vrij, dus ook als de kraamhulp er nog is. Marc wil graag ook dingen leren van de kraamhulp en de kraamhulp is er niet de hele dag. En als de kraamhulp weg is blijft er nog genoeg tijd over om lekker met zijn 3-en te zijn. Dus ik zou zeggen laat je man vrij nemen als je kraamhulp hebt, het is ook zijn kraamtijd!

    Liefs, Tanya
     
  4. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Met 3 weken zou ik gewoon avanf het begin opnemen... na 3 weken voelt het al bijna alsof het nooit anders is geweest vond ik. Zo kan hij meegenieten van de kraamtijd en daarna heb je tijd met zn 3tjes... had hij maar 1 week dan zou ik adviseren de tijd na de kraamzorg maar samen die kraamtijd, vooral bij een eerste is wel erg lekker.
     
  5. Jotim30

    Jotim30 Fanatiek lid

    Daar heb ik ook over na zitten denken.
    Alleen mijn man krijgt niet zo lang verlof hoor.
    Nu denk ik dat het makkelijk is als hij de eerste 2 dagen vrij neemt, daarna de rest als de kraamhulp weer weg is. Ligt er natuurlijk ook aan op welke dag je bevalt.
    beval je bijvoorbeeld op woensdag, dan 2 dagen vrij nemen is het weekend.
     
  6. Mijn man krijgt ook niet zoveel verlof, hij neemt zijn vakantiedagen op. Gaan nu maar een weekje weg, en kan dus straks in november weer een aantal dagen opnemen.

    Als ik naar al jullie tips luister dan denk ik dat we het dus gewoon houden zoals we het hadden besproken. Dus vanaf het begin meteen verlof opnemen en vrij nemen. Ligt er inderdaad ook wel aan op welke dag het valt. Maar mijn mannetje heeft elke donderdag toch al vrij, dus dat scheelt misschien al iets!
     
  7. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik vind het ook een lastig dilemma. Ik denk dat mijn man zijn twee dagen neemt, dan gaat werken tot na de kraamzorg en dan nog twee weken vrij neemt. Zo kan hij mij zo veel mogelijk ondersteunen en nog wat leren van de kraamhulp. Ik ben namelijk nu al erg verzwakt van de zwangerschap, dus hoe meer hulp hoe beter.
     
  8. Ik kan, zit ik met net pas te bedenken, wel hulp inroepen van zowel mijn schoonmoeder als mijn eigen moeder. Mijn schoonmoeder woont twee straten verderop en mijn moeder een dorp verderop. Die is op de donderdag en vrijdag vrij. Maar ik denk dat ik die alleen maar in wil zetten voor het huishouden hahaha.

    Waarom? Nou, ik kreeg een paar weken geleden te horen dat ik een week na de bevalling al weer op de been moest zijn, dat ik me niet zo moet aanstellen en denken dat ik niets meer kan na de bevalling. Nou, sorry als ik onzeker ben over de bevalling en dat ik niet precies weet hoe alles gaat lopen, het is toch ook allemaal de eerste keer voor mij.

    Dat kreeg ik te horen van mijn tante. Ik heb in sommige opmerkingen echt geen trek. Ben bang dat mijn moeder en schoonmoeder ook zich gaan bemoeien met van alles en nog wat. Zeggen dat ik me aanstel, dat ik me groot moet houden enzo... Dat doen mijn ouders nu ook al als ik zeg dat ik me niet zo lekker voel door de zwangerschap. Vooral toen ik misselijk was. Ik kon bijna niet meer werken. Dan zegt mijn vader: je moet wat harder zijn voor jezelf. Ja das makkelijk praten als man zijnde en omdat mijn moeder nooit ergens last van heeft gehad tijdens de zwangerschap, die werkte nacht- en dagdiensten gewoon door.

    Ben dus wel een beetje huiverig voor het inzetten van hulp van mijn (schoon)ouders.
     
  9. Carla1980

    Carla1980 VIP lid

    16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Kyra is op zaterdag geboren en mijn man is maandag gewoon gaan werken. toen de kraamhulp weg was heeft ie een weekje vrijgenomen, heerlijk met z'n 3-tjes genieten zonder dat er nog iemand door het huis loopt....
     
  10. busybusy

    busybusy Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Hier wordt het waarschijnlijk ook na de bevalling 2 dagen vrij nemen die je wettelijk krijgt als man zijnde (veel te weinig maar dat ter zijde). Zodra de kraamhulp niet meer komt vakantiedagen opnemen, waarschijnlijk 2 weken.

    Nog even een vraagje: weet iemand of je wordt gekort op je kraamhulp-uren als je man thuis is?
     
  11. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Mijn vriend neemt gelijk vrij.
    Anders moet ik hem leren hoe hij voor de baby zorgt, en hett lijkt me dat dat een scheve verhouding op zal leveren, zeker omdat ik al een dochter van 11 heb, die hij pas de laatste jaren medeverzorgd.

    Dus juist als de kraamhulp er is ,is hij er ook bij. En daarna ook nog een weekje.
    Vanaf dan werkt hij ook minder om voor de kleine te kunnen zorgen.

    Hij wil ook absoluut die eerste weken erbij zijn, moet er niet aan denken om te werken terwijl zijn pas geboren frummel thuis is :) .
     
  12. Kletstante28

    Kletstante28 Actief lid

    23 mrt 2007
    254
    0
    0
    Mijn man neemt 2 dagen vrij wanneer de kleine geboren is, daarna laat hij het over aan de kraamphulp en wanneer zij weer weggaat neemt hij nog een paar dagen vrij om voor mij te zorgen etc.

    Vorige keer toen ons zoontje geboren werd, had hij maar 2 dagen vrij want hij begon pas met zijn uitzendwerk, dus was de geld hard nodig. Heb er wel veel moeite mee gehad omdat het ons eerste was en ik hem graag in de buurt wilde hebben.

    Dus volg. jaar doen we het anders... :D
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    mijn vriend werkt de eerste week naar de bevalling gewoon door (behalve 2 verlofdagen), dit omdat ik in een kraamhotel verblijf en dus 24 uur om hulp kan vragen. hierna neemt hij 3 tot 5 wk vrij om optimaal te kunnen genieten van ons gezinnetje (dat klink zo leuk om te zeggen)
     
  14. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Dit vond mijn man ook en hij is na de bevalling 1,5 week thuis gebleven. Hij heeft inderdaad ook veel van de kraamhulp geleerd op het gebied van de verzorging van Bram.
    Verder ging de kraamhulp om 2 uur 's middags weg, dus je had de halve dag toch nog wel met z'n drietjes (behalve als er visite kwam, maar dan kon mijn man mooi de beschuiten smeren :D ).
     
  15. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Mijn vriend neemt 2 weken vakantie als de kraamhulp weg is.
    Er is ons verteld dat als mijn vriend meteen vakantie neemt terwijl de kraamhulp er nog is, we worden gekort op de uren dat de kraamzorg er is.
     
  16. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Mijn vriend neemt eerst dan die 2 verlofdagen op en gaat daarna gewoon werken tot ongeveer 3u. Dan hoeft hij maar 1 u per dag op te nemen hij werkt normaal tot 4u. En als de kraamhulp s'middags gaat ga ik met de kleine even slapen en daarna is mijn vriend er weer. Als de kraamhulp weg is neemt hij nog 1 of 2 weken vakantie en dan na een week of 6 a 7 nog een weekje zodat we dan een weekje weg kunnen. Zo hebben we het tenminste in gedachten.


    xxx
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Volgens mij word je helemaal gek als je je (schoon)ouders in huis haalt. Vooral als ze allemaal van dat soort opmerkingen maken. Kun je donder op zeggen dat ze dan ook gaan zeggen dat je je aanstelt, ze alles beter weten wat betreft de baby etc.
     
  18. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Wij hadden het zo gedaan: na de bevalling 2 dagen thuis, toen nog aan het werk 2 weken en daarna had hij zomervakantie.

    De kv kon hem mooi wat leren de eerste paar dagen (hij hield natuurlijk wel schappelijke werktijden aan) dus dat hij daar wat van meepikt is top. Doordat de kv er was is hij ook niet erg gemist.
    Alleen, toen ik de kv halve dagen kreeg miste ik 'm wel, ik kon vanwege bekkenklachten niet echt veel en zo...niet handig dus.
     
  19. Ik vraag me inderdaad af of ik het wel moet doen, hulp inroepen van mijn (schoon)ouders. Misschien nadat manlief weer is gaan werken, maar aan de andere kant, na 3 weken hoop ik toch wel weer lekker in mijn ritme te zitten en wil ik denk ik alleen maar genieten van de kleine op mijn eigen manier.

    Als het inderdaad zo is dat je wordt gekort in je kraamuren als manlief thuis is, dan ga ik nog wel even nadenken over het feit of manlief wel meteen zijn vakantiedagen moet gaan opnemen. Wie weet hoe ik dit kan uitzoeken?
     
  20. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    je word zowieso gekort als je een man hebt, de kv redeneert dat hij thuis moet zijn. Ik kreeg 44 uur (40 standaard, 4 extra vanwege bv) en dat was 4 hele dagen en 3 halve dagen.

    Er wordt veel gesteund op mantelzorg, dus ouders, man, buren etc.
     

Deel Deze Pagina