manlief is vrij na bevalling... of toch beter na kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dafje, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pollewop

    Pollewop Actief lid

    7 dec 2006
    477
    0
    0
    Moeder zijn!!
    Mijn man heeft de eerste 2 dagen vrij.. en als de kraam weg is nog 2 weken is de bedoeling.
    ( hij heeft een eigen zaak, dus ff afwachten hoe t loopt )
     
  2. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    mijn man had toevallig de dag dat de vliezen braken vakantie gekregen (4 weken). Opzich was het wel fijn dat hij veel van de kh heeft kunnen leren, maar zelf vond hij het niet zo fijn. Onze kh liet hem allerlei (rot) klusjes opknappen. En de tweede dag dat ik thuis was heeft ze hem de hele dag op pad gestuurd voor dingen te regelen en halen terwijl ik het juist fijn vond als hij lekker bij mij was na een paar dagen in het ziekenhuis liggen :(
    volgende keer maar gewoon vakantie als de kh weg is.
     
  3. Mama007

    Mama007 Niet meer actief

    Mijn mannetje neem waarschijnlijk na de bevalling de 2 verlof dagen op en daarna heb ik kraamzorg. Wanneer de kraamzorg weg is heeft hij drie (3!) weken vrij :D Hij heeft heel veel vakantiedagen over dus kunnen we een hele lange tijd lekker samen genieten ik kijk er zoooo naar uit!
     
  4. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij hebben nog geen idee hoe we het doen met vrij. mijn man zijn contract loopt 31 december af en hij weet nog niet of deze verlengd wordt. daarnaast studeert hij nog en heeft hij in januari weer een collegeblok. misschien dat hij in december een weekje vrij neemt als dat lukt.
     
  5. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @klaartje, veel mensen weten niet dat de dag van de aangifte en de dag van geboorte vallen onder calamiteiten verlof. Dus als er twee dagen voor kraamverlof in arbeidswoorwaarden staan dan is dit dus naast het calamiteiten verlof!
    Bij mijn man hebben ze het naderhand teruggedraaid, omdat hij het niet wist bij het aanvragen en toen ik thuis kwam zijn we het gaan uitzoeken. Uiteindelijk (met operaties van Sam erbij) heeft hij iets van 4 dagen teruggehad.

    On topic, ik heb hier eerder wel over nagedacht (kan mijn situatie niet als voorbeeld gebruiken want dat is niet zoals het hoort te verlopen) en ik zou zeggen na de kraamperiode. Als de hulp weg is moet jij het helemaal alleen doen anders. Maar misschien een combi? De eerste paar dagen vrij, dan tot einde kraamtijd werken en dan de rest vrij nemen?
     
  6. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Dat was hier echt niet het geval hoor!
    Standaard is 40 uur, als je borstvoeding geeft 4 uur extra, dus 44.
    Ik heb gewoon die 44 uur gekregen en zelfs nog 7 uur extra, omdat ik veel bloed ben verloren bij de bevalling en dus minder snel op de been was.
    Mijn man is meteen na de geboorte van Bram 1,5 week thuis geweest, dus wij zijn niet gekort op onze uren.
     
  7. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Het klopt inderdaad niet dat je wordt gekort op uren als je man thuis is tijdens de kraamtijd. Iedere vrouw heeft recht op 40 uur + 4 uur als je BV geeft. Dat was al een paar keer gemeld. Het is verdeeld over 8 dagen.

    Men gaat er wel van uit dat je mantelzorg hebt, in de vorm van je partner of een ander persoon, maar als je dat echt niet kunt, krijg je naar mijn weten niet automatisch meer uren. Die worden dan geïndiceerd op je situatie. Meer uren krijg je dus bijvoorbeeld als jij zelf extra hulp nodig hebt vanwege ernsitige klachten, als de baby bijvoorbeeld problemen heeft of andere dergelijke zaken. Minder uren krijg je alleen als je daarom zelf vraagt of wellicht als je verzekering moeilijk doet, maar dat durf ik niet te zeggen. PS: ik ben geen expert, maar ik heb deze vragen zelf nadrukkelijk gesteld en dit was mijn antwoord.

    Wij weten nog niet wat we doen, want mijn man werkt in Duitsland met een eigen zaak (+2 compagnons). Bij hen gaat het niet zozeer om waar hij recht op heeft. Meer over wat er mogelijk is met het bedrijf. Ik denk dat we de eerste week gewoon lekker met z'n drietjes zijn (+ wat thuiswerk) en daarna in overleg met de compgnons. Gelukkig zijn die heel schappelijk én staan er nog veel vakantiedagen.

    Succes allemaal.
     
  8. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Als mijn man zou gaan werken, zou hij niet echt werken denk ik/ Hij zou denk ik met zijn hoofd thuis zijn, en daar wordt hij niet voor betaald. Dus mijn hubbie neemt gelijk vrij na de bevalling.
     
  9. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Tja wij waren van plan dat mijn man 's ochtends of 's middags vrij zou zijn als de kraamhulp zou vertrekken.
    Zodat er altijd hulp aanwezig was.

    Maar nu er een geplande ks komt ergens in de komende 2 weken valt dat midden in zijn vakantie en is hij dus gewoon thuis, Het si wel handig als je man de eerste 2 dagen thuis is denk ik, dan leert ook hij veel van de kraamzorg.
     
  10. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Ik zie hier iedereen nadenken over hoe ze zolang mogelijk hulp kunnen hebben, dus eerste week kraamzorg en daarna kan de man verlof opnemen en dus ook nog helpen. Maar zijn er dan geen mannen die gewoon de eerste week koste wat kost thuis willen zijn omdat ze ook naar de baby uitgekeken hebben? Tenminste zo was dat hier wel, mijn man wilde niet gaan werken , wou ook graag bij de baby zijn.
     
  11. Niet meer actief

    Yep mijn mannetje wil gewoon graag thuis zijn en doet dat dus ook. We hebben het voordeel dat ik in de zomer beval (ooit ;)) en dus in vakantietijd. Hij heeft 3 weken vakantie en heet het zo kunnen regelen zodra ik ga bevallen dat hij zijn vakantie opneemt. Mijn mannetje is dus ook gewoon thuis als de kraamzorg er is, het is ook zijn kraamtijd!

    Liefs, Tanya
     
  12. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    wij zijn hier nog niet echt over uit,
    aan de ene kant lijkt het mij geweldig, om vanaf het begin, samen te genieten en samen hulp vd kv te krijgen,
    maar aan de andere kant, is het natuurlijk ook heel fijn wanneer hij vrij is en samen met ons is als de kv weg is.
    maar aangezien mijn mannetje ploegendiensten draait en dus al tusendoor 1 dag vrij is na 4 dagen werken en dan na 2 nachten 3 dagen vrij is,.. zou ie er dus in het begin al zou ie nog geen verlof nemen, niet alles van hoeven missen,....
    tevens komt ie na de ochtenddienst al weer om 2 uur thuis,

    maar ja omdat we hier nog niet over uit zijn, zal ik deze topic goed in de gaten houden, en wie weet door jullie tips en ervaringen een keuze maken.

    ben ook benieuwd of mijn kraamdagen in mindering worden gebracht als ie wel verlof neemt, want dan misschien toch maar wachten tot na de kv
     
  13. Nex

    Nex Fanatiek lid

    5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Met het gesprek dat we met de kv hadden hebben we ook aangegeven dat mijn vriend thuis zou zijn en er werden geen uren in mindering gebracht hoor.

    Ik vind zelf ook dat mijn vriend er in die eerste week bij moet zijn, het is ook zijn eerste kind en hij moet dus net zo veel leren als ik.Vind ook niet dat ik hem dit moet leren.
    Bovendien veranderd er voor hem ook heel erg veel, het heeft niet alleen impact op de vrouw maar zeker ook voor de man.

    Stel nu dat je een baby zou adopteren, zou jij dan de eerste week willen werken terwijl je man thuis is en er een kv rondloopt?
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Hier ook hoor, mijn man vindt het juist geweldig en die wil echt niet werken, maar lekker bij zijn nieuwe ukkie zijn. Bovendien moet hij ook alles nog leren. Hij neemt 2 weken vrij.
     
  15. meiske

    meiske Lid

    20 apr 2007
    92
    0
    0
    Heerhugowaard
    Sorry, even off topic. De FNV heeft hiervoor een petitie op internet gezet: http://www.fnv.nl/superpapa Zij zijn ook van mening dat je als man zijnde minstens twee weken kraamverlof zou moeten krijgen om van je kleintje te genieten. De handtekeningen zullen worden aangeboden aan de minister van Sociale Zaken.

    Mijn man is freelancer. Hij zou heel graag vrij nemen om bij ons kersverse gezinnetje te zijn. Het ligt alleen aan wat voor opdracht hij op dat moment bezig is. Ik hoop dat het goed te plannen valt.
     
  16. schumi

    schumi Actief lid

    16 okt 2006
    105
    0
    0
    Ik vind t een heel vreemd verhaal dat je gekort wordt op je kraamdagen als je man thuis is. Dat heeft er toch niks mee te maken? Je man heeft recht op zijn verlof en of vakantie en jij hebt recht op je uren kraamzorg ( ligt toch ook aan in welk pakket je verzekerd bent)

    Mijn vriend begint 1 januari met een nieuwe baan, heeft bij zijn huidige baan verplicht een week vrij tussen kerst en oud en nieuw en de tijd daarvoor neemt hij zijn overige vakantie uren op, dat zijn zo'n 2 a 3 weken nog. Dus als ik bevallen ben ( als t optijd komt, 30 nov ) is manlief lekker de hele maand erna thuis.
    Komt gelukkig goed uit, maar als wij niet in deze situate nzaten zou ik het fijn vinden, en hijzelf denk ik ook, als hij thuis is na de bevalling. het is ook zijn kind en heeft ook naar die eerste momenten uitgekeken.

    groetjes Schumi
     
  17. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    wij twijvelden eerder ook...Echter totdat de kraam langs kwam voor intake gesprek...Zij vertelde dat we niet eens twijvelen moeten en manlief er meteen gewoon bij moet zijn, zodat ook hij kan genieten van zijn kraamtijd...Lekker tutten met de kleine op bed, in badje doen, luier verschonene etc,....
     
  18. darcy

    darcy VIP lid

    1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Mijn vriend is zelfstandige en neemt vrij als de bevalling inzet (en hij huurt dan extra freelancers in om het werk op te vangen.) Ook hij is erbij in het begin, ook als de kraamhulp er is - zo leert hij van haar wat er allemaal geleerd moet worden, kan hij de zorg voor ons huishouden en de huisdieren op zich nemen en bovenal: genieten van het nieuwe papa-schap! :D
     

Deel Deze Pagina