Ik zeg niet dat een kind bij een vrouw per definitie veiliger is. Ik zeg alleen dat het risico op misbruik bij een man groter is dan bij een vrouw, dat is heel wat anders. En daar kun je van zeggen wat je wilt, om welke achterliggende reden dan ook, maar het is een feit dat gewelds- en zedenmisdrijven procentueel gezien meer door mannen worden begaan dan door vrouwen. En of dat politiek correct is of niet, het is wel de waarheid. Ik zal mijn kind ook wel bij een man brengen, maar ik zal hogere eisen stellen aan die man en zijn gedrag en achtergrond. Domweg omdat het risicoprofiel ook hoger is. Maar misschien is het wel een geruststellend idee dat ik dit ook bij de vrouwelijke GO heb gedaan waar ik mijn kinderen breng. Ik geloof niet in een 'klik' om vervolgens ongezien mijn allerdierbaarste op deze aarde zonder mijn eigen supervisie achter te laten. Man of vrouw.
Ik ook en ook degenen die aangeven dat ze niet kiezen voor een mannelijker leider op kdv en psz..wat ze dan doen als er ineens een man komt werken...stap je dan direct naar de leiding om te zeggen dat je het niet wil hebben of haal je je kind er per direct af??
Mijn kind gaat niet naar het kinderdagverblijf, ik zorg overdag voor haar en mijn vriend als ik s avonds ga werken. Ik snap wel dat ik het niet tegen ga houden dat mijn dochter straks op de basisschool misschien wel een mannelijke docent krijgt en dat wil ik ook helemaal niet tegenhouden. Mannelijke figuren vind ik belangrijk in een kinds leven. Maar tegen die tijd is ze wel oud genoeg om te praten, en wij leren onze kinderen dat er situaties zijn waarbij je WEL nee mag zeggen tegen een volwassenen. Nu is ze pas 7 maanden oud en ik heb geen idee wat er gebeurt als ik er niet ben. Ik ben dus echt niet "anti man". Op een kinderdagverblijf zou ik er trouwens minder moeite mee hebben omdat er meerdere volwassenen zijn. Maar als ik de keuze heb tussen een mannelijke gastouder of geen, dan kies ik voor geen.
Ik vind het bij een Kdv iets anders, omdat daar vaak meerdere mensen werken en er dus meestal extra ogen zijn. Maar ik zou niet kiezen voor een mannelijk go ook mede door verleden, maar zou mijn kind niet van het Kdv halen als er een man komt werken of van school halen bij een meester. Zie zeker ook meerwaarden in het omgaan met mannen, maar voor een mannelijke go zou ik dus niet kiezen.
Ik ben ook helemaal niet anti-man! Vind ze ook erg belangrijk in de ontwikkeling. Maar tot de kleuterschool hoeven er wat mij betreft geen mannen betrokken zijn in de verzorging van mijn kinderen op psz/ kinderdagverblijf of GO. Daarmee zeg ik niets over sport/ zwemleraren e.d. Daar help je zelf met de verzorging eventueel. Voor mij maakt het veel uit of je kleintje zelf naar toilet kan etc. Als kleuter hebben ze geen hulp meer nodig (denk ik) en daardoor vind ik het dan een ander verhaal. Mijn man zou zelf ook niet kiezen voor een mannelijke gastouder trouwens.
Dit is geen aanval op homo's onthou dat voordat je mijn reactie leest... Op het moment dat de GO/oppas een hetero is, met een liefdevolle relatie met zijn vrouw/vriendin, is er geen enkel probleem. Is hij homo of alleenstaand, wordt het een dikke nee. De mannen die uitgebreid in het nieuws zijn (geweest) zijn over het algemeen homo of alleenstaand. En dat vind ik wel eng, het is wel een enorme schade die je kind oploopt als het mis gaat. Mijn zoontje gaat straks naar de peuterspeelzaal en zou er geen moeite mee hebben als daar een homo werkt. Daar is over het algemeen controle genoeg. En daarbij, niet elke homo vergrijpt zich aan kinderen. Maar 1 op 1, zonder controle? nee, dat gaat mij te ver. Zou graag willen dat er meer meesters komen, kan dat alleen maar toejuichen.
Kweenie, het is misschien wel rolmodel denken dat een gastouder een vrouw is zou er niet snel voor kiezen. Mijn man is hier ook wat huiveriger in. Volgens mij moeten mensen die regelmatig bij de gastouder zijn en zich met de kinderen bezighouden ook een VOG hebben. De gastouder blijft ten allen tijde eindverantwoordelijk en moet zelf in de buurt blijven. Hier wel partners van de gastouders die regelmatig ook weleens een spelletje spelen of een verhaaltje voorlezen, en dat vind ik uiteraard prima. mbt opa's en ooms: geen probleem. Mijn vader heeft een keer twee, drie uurtjes alleen moeten oppassen en kreeg een poepbroek de luxe als dank Moest hij even heel hard nadenken hoe dat ook weer ging, want dat doet mijn moeder normaal altijd als ze oppassen ik heb vanaf groep 3 eigenlijk altijd meesters gehad, en dat vond ik hartstikke leuk. Een mannelijke kleuterjuf zie ik weer niet zo voor me, maar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben eigenlijk.
Nee. Maar ik ben eeuwig verpest omdat ik jaren terug op een forum voor pedofielen terecht ben gekomen nadat ik opzoek was naar informatie over pedofilie. Ik zat nog op de middelbare en was die pedofielen partij heel erg in het nieuws. Maar dat was gewoon walgelijk. Een mierzoet forum, helemaal in het roze (waardoor ik dus in het begin dacht dat het een forum voor meisjes was totdat ik verder ging klikken.) waarbij mannen hun voorkeuren konden aangeven als in meest geliefde leeftijdsgroep, lievelingskleding ed. En maar vol van zichzelf omdat ze alleen maar 'houden van' kinderen en er verder geen handelingen bij hadden al was een kusje/knuffel niet zo erg. En ook echt gesprekken van: 'ohh, ik vind kleine meisjes in bikini zo onwijs schattig en mooi om te zien'. Ook hebben we destijds gehoord dat een meester van onze basisschool moest vertrekken vanwege ongewenste intimiteiten. En dan te bedenken dat hij een van de meest geliefde en betrokkene meesters van de school was. En dat de vader van een buurjongetje (ook een klasgenoot) altijd een knuffel of kus vroeg (die hij nooit kreeg) en 1 keer heel opdringerig wou dat ik hem die keer een kus zou moeten geven heb ik hem een klap in z'n gezicht gegeven en daarna weg gerend. Weet wel dat hij me daarna altijd vermeed en nu als ik hem ooit nog eens zie nog steeds... Heb ik nooit iemand verteld maar als kind voelde ik hartstikke goed aan dat het niet pluis was. Al met al, voor mij genoeg redenen om veel voorzichtiger om te gaan met mannen die veel met kinderen omgaan. Dus sowieso geen gastouders, het liefst ook geen oppas maar zonodig alleen moeder/schoonmoeder of vaders natuurlijk. Geen kleding voor de baby die ik haar/hem zou verbieden op 10-12 jarige leeftijd. Het klinkt allemaal best wel extreem maar eigenlijk valt dat wel mee hoor. Een buitenstaander zou hier niets van merken zeg maar.
Manderijntje, ik snap jou wel hoor. Er lopen zieke mensen rond en het is onze taak om onze kinderen te beschermen.
Ja hoor, of dat het nu een man is of een vrouw..,het moet van beide kanten klikken. Kan best wezen dat het met een gastouder vrouw niet klikt en met een man wel....
Nee. Heb middels mijn werk (in een grote gevangenis) de nodige zedendelinquenten ontmoet en ik ben wat dat betreft aardig verpest. Het is een rottig vooroordeel dat ik nu heb en dat spijt me enorm voor al die lieve en leuke en doodgoeie mannen in de kinderopvang, maar ik kan het gewoon niet meer van me af zetten.
Maar als je je kind naar een vrouw brengt, dan wil je toch ook een klik en vertrouwen en referenties? Ik zie daarin geen verschil hoor. Eerlijk gezegd vind ik het wel jammer dat onze jongens bij kdv, school, zwemles en bso alleen maar vrouwen tegenkomen. Een man heeft toch echt een andere aanpak die tussen al die vrouwen heel verfrissend kan werken. Vooral voor jongens die niet van knutselen houden en liever een 'potje knokken' kan een mannelijke oppas heel fijn zijn. Wel heb ik bewust voor kdv gekozen vanwege het vertrouwen en 4 ogen principe. Een leidster is nooit alleen met de groep, en als ze dat ooit wel even is, dan is er nog steeds toezicht vanuit andere groepen middels ramen en de mogelijkheid dat er elk moment iemand binnen kan komen. Ze hebben dus nooit de kans omrare fratsen uit te halen met de kinderen.
Ik heb ja onder bepaalde voorwaarden gestemd, maar dat geld hetzelfde voor een vrouw. Wat we weleens vergeten is dat niet alleen mannen verschrikkelijke dingen doen, maar ook vrouwen dat kunnen. Moet er niet aan denken dat mijn baby dat zou overkomen. Brrr, daarom zou ik eerder voor een kinderopvang kiezen, toch iets meer controle ofzo. Maar ik vind het wel jammer dat daar niet meer mannen werken, toch een andere aanpak als vrouwen. En die verschillen merk ik in mijn eigenwerk met gehandicapte kinderen soms heel leuk zijn.
nee, mijn man en ik staan daar gelukkig het zelfde in (mn man zelfs nog zwaarder dan ik). we hebben zelfs op het kdv aan gegeven dat als er een mannelijke inval of stagaire is, onze dochter overgeplaatst word naar de andere groep voor die dag en zo niet dan gaat ze weer net zo hard mee naar huis. ook mij spijt het voor de mannen, waarvan merendeel hun werk echt doen zoals het hoort, maar ik kan het gewoon niet. ik wil niet dan een man buiten de familie haar onderkant verschoont of in bed stopt. maar bij mn zoon op de bso heb ik daar dan weer geen problemen mee. die is mondig genoeg om te melden als er iets is.
en op de eerder gestelde vraag: wat als de mannelijke partner vd GO thuis is..? toen onze zoon naar een GO ging en haar partner zonder werk kwam te zitten en dus idd ook mee ging helpen thuis is onze zoon zsm daar weg gegaan. (vond die vent sowieso een gluiperd) gelukkig was er toen ook net plek op het kdv waar hij ingeschreven stond dus dat was onze redding en excuus. maar het idee dat hij er ook was beviel ons helemaal niet.
Nee, tenzij ik die man persoonlijk ken. Maar ik zou mijn kind sowieso niet naar een gastouder brengen. Op een groter kdv is de kans gewoon kleiner dat mijn kind iets meekrijgt van de "slechte dag" van de juf. Aan de andere kant vind ik een gastouder meer geschikt voor baby's en jongere kinderen.
Snap ik helemaal niks van. Hiermee geef je zelf aan dat er iets seksueels of rare is aan de billen van je dochter. Hallo, we praten over een baby. En een normale man kan prima een kind verschonen zonder dat er rare dingen gebeuren. De vrouwelijke leidsters hebben jouw zoon toch ook mogen verschonen? Ik denk dat je enorm aan het doorschieten bent.