Mannelijke of vrouwelijke gyn (eerste onderzoek)?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door GekkeLize, 17 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Gewoon bij wie je komt. Man of vrouw maakt geen snars uit.
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Hier in een medisch traject en al tientallen inwendige onderzoeken gehad bij de gynaecoloog. De ene keer mannelijk, de andere keer vrouwelijk, maar ik bemerk geen enkel verschil. bij ons zijn ze allemaal voorzichtig en vertellen ze wat ze gaan of doen.

    In Nederland mag je alleen niet zomaar naar de gynaecoloog. Je moet hiervoor een doorverwijzing hebben van je huisarts en deze zal gegronde reden moeten hebben om je door te sturen.
     
  3. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Waarom het geen pretje is bedoel je?

    Beetje off-topic maar goed. Ik ben de eerste keer meegeweest naar onze huisarts toen hij zo'n onderzoek kreeg. De dokter legde een aantal vellen groot papier op de onderzoekstafel en hij moest toen op handen en knieen op de tafel gaan zitten. En dan ging ze dus met twee vingers anaal naar binnen. Het werd meteen duidelijk waarom die papieren er lagen. Ze was nog maar net de prostaat aan het onderzoeken en er kwam een hele sliert sperma (denk ik) naar buiten. Gevolgd door een schreeuw en toen plaste ie gewoon een straaltje op de tafel. Ik denk dat je dan wel door de grond zakt als man. Hij was in ieder geval heel stil achteraf. Verdict: prostaatontsteking.

    Nou, daarom dus.
     
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou niet weten waarom je zoiets zou doen, een gyn kan niet voelen of in een oogopslag zien of jij vruchtbaar bent.
    Ik zou de pil lekker weglaten en ervoor gaan, als het na een x aantal maanden niet lukt kun je altijd vragen om een doorverwijzing.
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Lekker topic word dit overigs. We gaan ban vaginaal naar rectaal met bijzondere detailso_O:thumup:

    @Beheer En hoort hier ook niet lijkt mij, eerder bij zwanger worden.
     
  6. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Kreeg er gewoon een aangewezen. Bij dochter was eerste echo een vrouw (inwendig) en 10/11 wk een man (ging via de buik prima. Bevalling een vrouw

    2e eerste echt vrouw maar ze vroeg of ik leerling een probleem vond. O nee hoor. Nou echt, heerlijk jong ventje van denk net 20 . Alsof hij zo uit mode blad kwam gewandeld . Was het toch wel ff ongemakkelijk. Was toen 23 .
    Maar hij volgde heel netjes de procedure en eenmaal zoontje op beeld vergat ik hem compleet. (zwangerschap was twijfel of hij goed was, 3wk eerder zou ik 8wk zijn maar was niks te zien, moest 3wk miskraam afwachten. Was er dan niks gebeurd nieuwe echo en ja hoor mini baby van toen pas 8wk).
    Daarna echo 11wk nog steeds dezelfde vrouw
    Bevalling had ik een man want mijn gyn was er niet
     
  7. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Maar ff wat betreft vruchtbaarheid problemen. Ze gaan niet voor je jaar verder hebt jou doorverwijzen naar een gyn omdat we problemen kunnen zijn.
    Je zult zeker haar cycles bij moeten houden en geen anti conceptie gebruiken..
    Was bij dochter jaar bezig en tussendoor mk gehad maar was geen rede tot bezorgdheid (cycles van 30/65dg) . Mijn moeder is des dochter en risico's voor des kleinkinderen zijn nog niet goed in kaart gebracht

    Gelukkig 2 mooie kinderen gekregen en niet zonder problemen.
    4zusjes van mijn ook allemaal natuurlijke weg kinderen gehad (sommige wel na meerdere miskramen en buitenbaarmoederlijke zwangerschap en dus ook eierstok kwijt)
     
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.516
    1.942
    113
    Ik heb beide gehad.
    Bij mijn 1e onderzoeken een man gehad.
    Prima kerel.
    Geen centje pijn.
    Had ook geen voorkeur eigenlijk.
    Bij de vruchtbaarheidsonderzoeken een vrouw gehad (fertiliteitsarts).
    Die dame heeft mij,uiteraard onbedoeld, soms behoorlijk pijn gedaan.
    Maar dat lag niet aan het feit dat het een vrouw was volgens mij
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    TS heeft al aangegeven dat ze van België is. Hier kan je zelf gewoon naar de gynaecoloog stappen, zonder doorverwijzing of reden voor dat bezoek.
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  10. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Zowel mannelijke als vrouwelijke verloskundige en gynaecoloog gehad, maakt echt niks uit. Allemaal professioneel met hun werk bezig.
    Ik zou het persoonlijk gewoon eerst een tijdje gewoon proberen om zwanger te worden, preventief onderzoek bij een gynaecoloog lijkt me niet nodig. Dat kan altijd nog als het na een jaar niet lukt.
     
  11. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ow XD

    Nou dat kunnen ook veel redenen zijn....kanker, vergrote prostaat, etc.
     
  12. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Een man of vrouw maakt toch geen klap uit? Als hij/zij het werk zijn werk maar goed doet.

    Daarbij is iedereen verschillend, en weet je van te voren toch niet hoe ze handelen. (voorzichtig of onvoorzichtig dus zoals je vraagt in je OP)
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.590
    3.483
    113
    Dat is ook mijn ervaring.
     
    lovewinnie en Prettykitty vinden dit leuk.
  14. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Precies, daarom werd de vraag ook gesteld aan degene die het plaatste ;)
     
  15. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Voor sommigen maakt dat wel degelijk uit. Mijn zus wil absoluut geen mannelijke gynaecoloog. Denk dat daar ook wel eens een stukje schaamte bij zit.

    Mij maakt het trouwens geen klap uit. Toen ik ging bevallen van de 2e, werd ik getoucheerd door een mannelijke verloskundige.
     
  16. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik bedoel eigenlijk dat de ene man heel hardhandig kan zijn, maar een vrouw voorzichtig, en vice versa.

    Mij maakt het zelf ook geen klap uit.
    Mijn bevalling was zo erg, ik ben wel 100x getoucheerd, er stonden denk 10 tot 15 zusters om mijn bed (en daarna ook nog een aflossing van de wacht) , een anesthesist kwam mijn infuus prikken want dat was na 5 of 6x nog niet gelukt door de zusters etc.

    Maakte me ook op dat moment echt niets uit. Ik kon na 4 uur persen alleen nog maar denken HAAL. DAT. KIND. ERUIT!!!! :o::roflmao:
     
  17. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Gefeliciteerd met jullie huwelijk.

    Ik was ook nog nooit naar een gynaecoloog geweest voor ik zwanger werd. Dus eerste kennismaking was direct een echo. Ik had geen behoefte om op voorhand eens langs te gaan. Ik heb een afspraak gemaakt met een praktijk waar alleen vrouwelijke artsen werken, daar voelde ik me beter bij.
     
  18. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik maakte pas kennis met een gynaecoloog (man) toen ik aan het bevallen was en hij even kwam kijken hoe het persen vorderde. De bevalling zelf ging bij een arts-assistent op de gynaecologie (vrouw). Het maakt me niet uit maar zo’n eerste keer misschien prettiger bij een vrouw?
     
  19. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Gefeliciteerd met je huwelijk!

    OT: Zelf heb ik op mijn werk ooit eens wat naars meegemaakt en dit staat in mijn dossier. Ik heb dan ook altijd aangegeven dat ik absoluut wil dat ze me zeggen wat ze gaan doen, voordat ze het gaan doen, zodat ik niet overvallen word. Daarbij heb ik nooit onderscheid tussen een mannelijke arts of een vrouwelijke gemaakt. De nare ervaring was trouwens een man. Maar goed, ze hebben hier altijd netjes rekening mee gehouden en ik kan niet zeggen dat ik dan veel verschil tussen man en vrouw merk. Ik word altijd heel goed op de hoogte gebracht en ze zijn voorzichtig. Geen klachten hierover.

    Ik snap vanwege de vruchtbaarheidsproblemen van je zus dat je graag geruststelling wilt van een gynaecoloog. Toch zal ik heel eerlijk tegen je zeggen, kan die vlak na het stoppen met de pil ook niet heel veel. Je cyclus moet eerst op gang komen. Pas als die op gang is, of juist niet op gang komt, kan de arts je verder helpen. Een uitstrijkje kun je ook bij je huisarts laten maken. Ik zou zelf die pil de deur uit doen en gewoon even een tijdje zelf proberen. Dan geef je je lichaam ook de kans om even zelf de draad weer op te pakken.
     
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    We geven hier allemaal antwoord op elkaars vragen, maar ik zal onthouden dat bij jou niet te doen ;)
     

Deel Deze Pagina