Wat is jouw 'schoonmaakrooster'?

Discussion in 'De lounge' started by Mama1978, Jan 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben niet zo'n huishoudkoningin als ik zou willen zijn eigenlijk. Het is hier nooit een rotzooi, maar ik maak pas schoon als ik zie dat het nodig is. Hoe doen jullie dat?
    Hebben jullie een vaste dag per week voor bijvoorbeeld de wc's enzo, hoe vaak doe je wat?
    En wat verstaan jullie onder 'de badkamer doen'? Ik sop bijvoorbeeld nooit de tegels, maar volgens mij zou ik dat wel moeten doen...
    De douchebak doe ik ook maar af en toe. Maar hij ziet er netjes uit vind ik... Het blijft hier meer bij het afnemen van de wastafels en de wc schoonmaken, even stofzuigen.

Ik zou eigenlijk wel eens een soort roostertje willen. Van bijvoorbeeld: maandag zus en zo, dinsdag zus en zo.

Hoe sopperig zijn jullie?

2. mol81

mol81 Niet meer actief

Op woensdag doe ik het hele huis (alles stofzuigen, stoffen, dweilen, badkamer helemaal incl. wc/douchecabine/tegels). Op vrijdag alleen stofzuigen en dweilen en op maandag stofzuigen. Evt. tussendoor ook stofzuigen. We hebben katten en dan is het echt nodig. Bovendien wil ik dat de kleine een schoon huis heeft om rond te kruipen. De echte grote klussen (ramen wassen, kastjes van binnen etc.) doe ik minder vaak. Zo eens per maand.

3. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

May 6, 2007
    1,502
    47
    48
    student
    België
    Ik heb niet echt een vast rooster, maar ik heb wel een vaste kuisdag. Iedere donderdag neem ik ons huis eens goed onder handen. Ik neem dan overal stof af, stofzuig het ganse huis, leg alle verloren spulletjes terug op hun plaats en ga als laatste dan eens rond met emmer en dweil. Op de andere dagen probeer ik zoveel mogelijk mijn wast bij te houden. Vriendlief is een voetballer waardoor ik regelmatig een ganse mand vol met was heb. Daarnaast probeer ik dagelijk nog eens te 'swifferen' een soort voor borstel maar dan met een doekje zodat ik al het stof van de vloer kan doen. En dagelijks doe ik de afwas.

4. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

dagelijks rond 12.00 uur (behalve op zondag): natte doek over de meubels, vensterbank, bankstel, keuken, toilet (voor de bank en het toilet heb ik wel 2 aparte doekjes en anders gewoon Glorixdoekjes).
    En daarna even stofzuigen (woonkamer, keuken, hal en toilet).

Op zaterdag bedden verschonen, natte doek door de slaapkamers en badkamer (douchestang, wastafel, wasmachine en kastje en toilet).
    De hele bovenverdieping stofzuigen.
    De tegeltjes doe ik eens in de 3 a 4 weken met antikal en dan doe ik meteen de hele bovenverdieping dweilen (en de badkamer dan dus ook met Glorix).

Wat betreft de was: dagelijks een wasje in de wasmachine en droger en deze dan ook direct opvouwen en in de kast leggen (strijken doe ik pas als ik het aantrek :D).

Beneden dweilen doe ik overigens eens in de week maar heb ik niet echt een standaard dag voor, zeker nu in de winter niet met die nattigheid/modder e.d.

uhhhhhhhhhhhh vergeet ik nog iets???

Ramen lappen: wanneer ze er echt niet meer uitzien :D.

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik nu 2 kids heb (1,5 jaar en 3 jaar en nummer 3 wordt binnen 3 weken verwacht, echte kruimelmosnters dus en een hond). Mijn man is voetbaltrainer/voetbalt zelf ook op het veld en in de zaal dus heb daar ook wel bergen was van en niet te vergeten de modderpoten die het met zich mee brengt).

5. runner

runner VIP lid

Jan 12, 2006
    5,387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ook totaal niet. ;)
    ML zuigt elke dag.
    1 keer in de week dweil ik.
    In de badkamer staat een spray die ik 2 keer in de week gebruik en dan spoel ik het na met de doucheslang.
    Strijkwerk kan hier weken blijven staan. Toilet gebruik ik vaak doekjes voor de bril ed en dan 1 keer in de week met een sopje.
    Verder kan ik maanden geen ramen zemen. Hahaha!
    Ik heb maar 1 standaard iets en dat zijn de bedden, die worden elke donderdag gedaan. Verder zie ik allemaal wel hoe het loopt. Als iets vies is haal ik er een doekje over maar verder....

6. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Ook hier nog zo 1 die niet echt poetserig is.
    Probeer wel iedere dag te zuigen ivm katten.
    Dweilen deed ik eerst iedere dag om 7 uur sochtends hihi.
    Maar nou ik aan het werk ben doe ik dat niet meer.
    Het blijft nou bij 1 a 2 keer in de week!
    Wc iedere dag de bril even..En dan hele wc 1 x in de week.
    Badkamer vind ik niets aan, haal meestal even doek over de kranen zodat die weer glimmen, en de wastafel.
    Tegels doe ik eens in de zo veel tijd!
    Keukenkastjes doe ik wanneer ik er zin in heb.

En de was doe ik meestal wel iedere dag... Maar ja het opvouwen en in de kast leggen blijft er wel eens bij.
    En ja dan heb ik mezelf lekker te pakken want na een aantal dagen ligt er weer een lekkere stapel

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Ik heb ook al tig schoonmaakschema's gemaakt, maar houd me er na 2 weken toch niet meer aan. Wat voor mij het beste werkt is per ruimte schoonmaken! Als je iedere dag een kamer pakt loopt het niet zo op en werk je ordelijk!

Wat ik trouwens wel dagelijks doe is de wc schoonmaken en de woonkamer stofzuigen.

8. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik maak elke week onze wc schoon. En als ik de badkamer 'doe' , dan even de wc, de wastafel, de wasmachine (komt altijd wat stof op te liggen) en de vloer. Dat elke week.
    Eens in de zoveel tijd (ongeveer eens in de 3 of 4 weken denk ik) dan sop ik ook alle muren van de badkamer en de douche. Dit laatste maken we altijd na elke douchebeurt droog dus echt heel vies en kalkachtig word die niet.

Voor het stofzuigen heb ik niet echt een vaste dag. Kijk meer hoe de vloer eruit ziet. Denk dat ik 2 a 3 keer in de week stofzuig. Niet elke dag, dat is me teveel werk en vind ik ook onnodig.

Stoffen in huis doe ik eens in de twee weken ongeveer. En overige dingen, zoals de keuken soppen, doe ik eens in de zoveel tijd, als ik vind dat het er vies uitziet. (en zelfs dat valt meestal wel mee, houd het ook tijdens het koken bijvoorbeeld wel bij.)

9. zara06

zara06 Actief lid

Jan 18, 2007
    160
    0
    16
    Ik heb geen schoonmaakrooster,ik maak elke dag schoon.Ik stofzuig zeker wel een paar x per dag omdat ik een peuter heb en ik kan echt niet tegen kruimels en stof die ik dan zie.verder bed opmaken luchten,badkamer wastafel wc , keuken poetsen,woonkamer afstoffen ik heb donkere meubels dus dat word snel stoffig.
    dat is meestal dagelijks en dan de volgende dag doe ik iets extra's erbij doche ,dwijlen,ramen dat soort dingen .
    Ik doe elke dag wel wat dan blijft me huis tenminste fris.

10. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik doe in principe alles op zaterdag: alles (alle kamers en gang dus) vochtig afnemen, stofzuigen dweilen (3 verdiepingen), bed verschonen, 2 wc's grondig schoonmaken en badkamer poetsen (wastafel, douche, vloer en bad met badkamerreiniger of Cif) Tegels 1 x per 4 weken, ramen lappen 1 x per 8 weken, was draaien/drogen tijdens schoonmaak op zaterdag, na schoonmaken opvouwen. Ben in totaal zo'n 3 a 4 uur bezig. Verder elke dag vaatwasser in/uitruimen en keuken schoonmaken, woensdag de toiletten nogmaals.

Maar! Vanaf volgende week heb ik een dame die alles wat ik op zeterdag doe op maandagmiddag voor mij gaat doen, behalve de was (wil ik graag zelf)....heerlijk!!!

groetjes

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    uhm nou niet echt een vast rooster hier.
    Elke dag stoffen, dweilen en stofzuigen keuken en woonkamer en toilet.
    Weekenden slaapkamers en douche.

Wassen doe ik meestal in het weekend, maar wanneer het echt nodig is ook door de weeks.

12. Female

Female Niet meer actief

Ik krijg de link hier niet gepost maar als je even als zoekterm 'schoonmaakrooster' intikt en zoekt in de loung, vind je 2 topics met nog veel meer antwoorden op je vraag ;)
    Groetjes

13. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik doe elke donderdag het hele huis, dan ben ik namelijk vrij (nou ja, vrij :p). Dan doe ik: stof afnemen, vloeren stofzuigen en dweilen incl. plinten en trappen, planten water geven, badkamer (bad met cif, glazen douchedeur afnemen), meubels afnemen en bedden verschonen. Elke dag doe ik: toiletten boven en beneden, wastafels met kranen. Vloeren beneden doe ik om de dag even stofzuigen, dweilen 2-3x per week, nu met sneeuw bijna dagelijks. Aanrecht en fornuis elke dag na het koken, net als afwas, vaatwasser in en uitruimen, ik draai elke dag wel een of meerdere wasjes, strijken meestal 1x per week. Ramen wassen doe ik gemiddeld 1x per maand, ligt ook aan het weer. Nu het vriest doe ik ze niet (slecht voor houten kozijnen) en als het lente of zomer is doe ik ze wat vaker. Keukenkastjes en koelkast boenen zou ik wat vaker moeten doen, maar vind dat ik al best veel doe als ik het zo lees hier :D

14. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Oh meiden, bij sommige word ik al moe als ik het lees!
    Ik zou niet weten waar ik de tijd of energie vandaan zou moeten halen (en de zin, heb maar heel af en toe een aanval van schoonmaakwoede).
    Wanneer ik om 19. 00 uur thuis kom, dan heb ik na het eten echt geen zin meer in stofzuigen o.i.d. (ik heb het dan niet over wasjes draaien en vaatwasser in/uit ruimen, dat is dagelijks)
    Op vrijdags doe ik vaak wel "het Huishouden" (wc's 2 keer per week, bed verschonen, douchebak, vensterbanken afnemen en stofzuigen) Maar wat jullie allemaal kunnen, daar ben ik dan echt een hele dag meebezig! Hoe doen jullie dat toch?

Ik lees ook even mee voor tips, als het goed is wordt ik mama en dit hoort toch wel bij een verantwoordelijke mama

15. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Is het bij jullie echt nodig om het toilet elke dag te doen?

Mijn man en ik zijn nog alleen (zonder kinderen) en mijn man gaat ook altijd zitten met plassen. Dus echt heel vies word de wc niet vind ik.

Meestal als we visite hebben gehad dan doe ik hem wel een keer extra.

16. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    hier gaat elke dag de stofzuiger wel door de beneden verdieping
    boven 2x in de week

wc doe ik 1x in de 2 dagen echt met sopje en gloor
    de tegels doe ik 1x in de week

als ik ga douchen spoel ik altijd even de wasbak mee en met een doek erover
    1x in de maand doe ik de tegels erbij

dweilen doe ik 2x in de week
    heb een donkere laminaat vloer dus zie je veel strepen enzo op

elke dag stof ik af
    de afwas doet mijn man

de was opvouwen doe ik om de 2 dagen

de was ophangen doet mijn man elke dag
    strijken hoef ik bijna nooit

bedden opmaken doe ik 1x in de week

de dingen wat ik niet zo vaak doe of 1x in de week ong doe ik als mijn dochtertje op school zit

17. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    #17 draak86, Jan 7, 2010
    Last edited: Jan 7, 2010
    Heel verschillend.... Soms dagen van schoonmaak tic, en zo dagen niet maar oke zal proberen je een idee te geven.

Elke dag:
    OPRUIMEN ;) Bed opmaken, vaatwasser in/uit ruimen, aanrecht/fornuis schoonmaken, salon tafel en eettafel afnemen.

3/4 x id week:
    Woonkamer stoffen (meubels vensterbanken) stofzuigen (woonkamer hal en keuken), kleine wc beurt, keukenkastjes buiten kant

1/2 id week:
    Stofzuigen slaapkamers, dweilen overal, slaapkamers stoffen alles afnemen, grote wc beurt,kattenbak

1x id 2 weken:
    Oven/magnetron/toaster schoonmaken, badkamer doen (wasbak,kranen,planken.vloer),bed verschonen (soms 1x per 3 weken), deuren afnemen,spiegels doen,(leren)bank afnemen

Overig:
    Ramen lappen : 1x id 2 maanden
    Keukenkastjes : Sinds ik hier woon nog niet gedaan, naja een paar (woon hier nu 1,5 jaar schaammmm)
    Koelkast : als hij vies is (iets gevallen of gelekt) vrij weinig dus.
    Tegels in de douche: 1x id 1,5 maand

Ben fulltime mama maar de was doet manlief. Heb dr zo een hekel aan en geen verstand van. Maja al het bovenstaande doe ik voornamelijk dus de was doen mag wel. Als het lang blijft liggen help ik weleens vouwen.

18. mamabeer

mamabeer VIP lid

Mar 28, 2007
    6,229
    0
    36
    mama
    thuis
    als ik op sta dan is het iedere dag: dus om 7 a 8 uur doe ik alles stoffen en als de kids in de kleren zijn en gegeten hebben stofzuig ik ff snel. Dan de wc als ze even aan het spelen zijn en zodra ze naar bed gaan word de rest gedaan tja en de hele dag door draai ik de was en droger. Maar wij hebben echt een ieniemienie huisje dus dat is zo gedaan en als je het iedere dag bijhoud heb je iets van 2 uurtjes per dag nodig

19. Mama1978

Mama1978 Actief lid

Jun 10, 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, wat doen jullie allemaal veel zeg. Ik heb hier altijd het idee dat het dweilen met de kraan open is. Ik maak wat schoon en madam maakt het weer vies. Na tien minuten spelen is het alsof hier een bom ontploft is, dus alleen met speelgoed opruimen ben ik al erg zoet.
    En mijn moppie vind het ook niet echt gezellig als ik ga schoonmaken, en dat laat ze duidelijk merken ook... Ja, met een doekje of een bezem wil ze wel meehelpen, maar voor de rest hangt ze toch echt aan mijn been. Pfff, ik moet hier echt wat op orde krijgen als ik het zo zie... Straks met nog een kleine erbij zal er wel helemaal niks meer van komen!
    Ik zou zo graag een huishoudster willen, maar krijg dat er vast niet in bij mijn mannetje... Daarvoor ben ik toch thuis vind hij...

20. UmmKais

UmmKais Actief lid

Nov 11, 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje wat doen jullie allemaal veel!
    Wij hebben een klein huisje (woonkamer en 1 slpk) en ik ben niet zo poetserig.. ga me bijna schamen.. ik vind eigenlijk al dat ik nu veel doe sinds ik met verlof ben.. toen ik nog werkte moest ik noodgedwongen 1x per week het hele huis door en was het hier regelmatig een zooitje!

Afwas: iedere dag (en dan ook meteen een doekje over de keuken en keukentafel en fornuis schoonmaken etc)
    Wassen: ik probeer maximaal 2 wassen per week te draaien om geld te besparen maar dat zullen er wel meer worden als de kleine er is.. de was hang ik dan te drogen want we hebben geen droger
    Strijken: doe ik pas wanneer ik iets aan wil dat gestreken moet worden (of wanneer manlief iets aan wil dat gestreken moet worden), komt bijna nooit voor
    Stofzuigen: 1 keer per week en indien nodig een tweede keer
    Dweilen: 2 keer per maand het hele huis
    Toilet + wastafel: 2 keer per week goed schoonmaken
    Douche: 2 keer per maand goed schoonmaken
    Tafels: iedere dag een doekje erover
    Ramen: eh we wonen hier een jaar en ik heb ze nog niet gezeemd, maar ja we wonen dan ook niet op de begane grond dus da's niet zo makkelijk.. moet eigenlijk eens uitzoeken wat een glazenwasser kost want het is nu wel hard nodig!

Share This Page