mannen vrij in de kraamweek??

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Linda1712, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Mijn man werkt in het onderwijs en met een btje mazzel ga ik bevallen net als zijn zomervakantie begint.. Dan is hij dus +/- 7 weken thuis.. Heerlijk lijkt me dat, lekker samen wennen aan het gezinsleven. Het lijkt mij ook wel nuttig dat hij er de 1e week bij is. Het is ons 1e kindje dus dan moet hij zelf ook nog een boel leren..

Bij een 2e proberen we het weer net zo te plannen :p Das dan weer 1 voordeel als het niet vanzelf gaat..

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt mij een heel mooie verdeling!

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bij beide jongens is mijn man 3 weken thuis geweest. Niet alleen om te helpen, maar ook om te genieten!

En bij de jongste was het ook echt nodig, want ik was een wrak na veel bloedverlies.

4. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben een melkveebedrijf, dus man is altijd "thuis", maar hij werkt wel natuurlijk. Hij maakt lange dagen van 7u tot 22u en straks als onze kleine er is, mss nog langere dagen vanwege werk op het land(augustus).
    Hij werkt wel door, want vervanging is onbetaalbaar. Gelukkig zitten er ook 2 ooms in het bedrijf, dus hij staat er niet alleen voor. Hij kan dus bv bepaalde dagdelen hier in huis zijn. We zien wel hoe het verloopt, eerst maar eens het gesprek met de kraamzorg afwachten, mss hebben zij ook nog ideeen zodat mijn man de 1e weken ook een goede band met zijn kleine op kan gaan bouwen en leert hoe de verzorging in elkaar steekt.
    Houd al wel in mijn achterhoofd dat mijn moeder bv wel komt voor huishoudelijke klusjes de 1e tijd, want daar heeft manlief echt geen tijd voor. Gelukkig hebben we ook nog hele lieve buren, waarvan de buurman altijd wel te hulp wil schieten op het bedrijf en de buurvrouw in noodgevallen ook wel even wil helpen met bv een boodschapje ofzo. Ik denk dat het allemaal wel op zn pootjes terecht komt!

5. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal precies dit!! :) Manlief had hier bijna drie weken, inclusief kraamweek vrij, heerlijk!

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Gelukkig wel, want ik heb wat afgejankt (bij de eerste door hormonen, bij de 2e omdat het niet zo goed ging) en wilde graag mijn man om me heen :)

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn man heeft beide keren steeds een paar uurtjes per dag gewerkt. Gelukkig heeft hij een baan waarbij hij zijn eigen uren kan indelen.

Ik vond het vooral de eerste dagen zonder kraamzorg fijn dat hij niet hele dagen weg was.

8. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Onze zoon is met een geplande ks geboren. Toen ik in het ziekenhuis lag was mijn vriend vrij. Eenmaal thuis met de kraamhulp ging mijn vriend gewoon werken maar kwam hij iets eerder thuis. Toen de kraamhulp weer weg was heeft hij weer een week vrijgekomen. Wij hadden dit van tevoren zo afgesproken en het beviel prima. Vriendlief had bij de kraamhulp steeds het gevoel dat hij alleen maar in de weg liep.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn man had alleen 2 kraamdagen, ik ben op zaterdag bevallen en hij was maandag en dinsdag vrij. Verder kon hij geen vrij nemen. Gelukkig kwam mijn moeder helpen om de oudste jongens naar school te brengen en weer op te halen.

Bij de oudste twee had hij ook alleen maar 2 kraamdagen, maar dat was hier nooit een probleem, hoewel ik me soms wel wat eenzaam voelde toen de eerste geboren was en ik hele dagen in mijn eentje thuis zat met een baby.

10. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het maakt veel verschil of het de eerste is of niet. Bij de eerste vond ik het fijn om de eerste week mijn man ook thuis te hebben. Bij de andere vond ik het prima dat mijn man vond ik het fijner om het wat te spreiden dus bv om 15:00 thuis en na de kraamhulp iets meer thuis afhankelijk van hoe het ging. Gelukkig is dat bij ons soort werk flexibel te plannen. Hangt natuurlijk ook af van andere kinderen in huis en hoe veel schade je van de bevalling hebt.

11. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn man is 3 weken thuis geweest na de bevalling. Hij heeft een eigen zaak en had back up geregeld die direct kon invallen zodra ik belde dat de bevalling was begonnen. Nu was dit op een vrijdagmiddag, dus toen is hij gelijk naar huis gekomen en lekker 3 weken thuis geweest... Heerlijk!

12. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    Mijn man is bij beide zoontjes 2 weken thuis geweest en ik vond dat heerlijk! Ik had de kraamtijd niet zonder hem willen mee maken.

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dit , het is ook zijn eerste kindje. Ik weet dat mijn man het bij allebei ook echt niet had willen missen.

14. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Mijn man voelde zich heel naar met de kz in huis. Hij is dan ook na het bevallingsverlof aan het werk gegaan. Toen de kz weg was is hij 2 weken thuis geweest. Was heel fijn zo.

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij onze eerste is hij gaan werken, ik lag in het ziekenhuis. Bij onze tweede was hij de eerste week thuis. Bij onze derde is hij gaan werken en toen de kraamhulp weg was, issie thuis gebleven.

Ik zou kijken naar wat jij prettig vindt. Hoeveel uur heb je recht op kraamzorg? Zie je het alleen zitten? Bij onze eerste had ik het, als we thuis waren geweest het prettig gevonden als we lekker met zijn drietjes waren geweest.Maar bij onze derde vond ik het heerlijk dat hij vrij was toen de kraamhulp weg ging maar dat kwam omdat ik me super voelde en de dag na de bevalling al weer op was en voor onze 3 kleintjes kon zorgen.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier hebben mannen automatisch 10 dagen verlof na de bevalling.
    Mijn man werkt zeer onregelmatig, en nu wilde het net dat hij moest werken (alleen de middag) de tweede en derde dag na de bevalling. Maar toen lagen we nog in het ziekenhuis dus dan maakt het niet veel uit.

Als hij er thuis niet bij was geweest had ik het eerlijk gezegd ook niet geweten.

17. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

17 mei 2012
    1.784
    1
    0
    Je kan van te voren natuurlijk nooit zeggen hoe het precies loopt. Maar hij neemt de twee dagen kraamverlof uiteraard op (als dit niet in het weekend valt) We hebben besloten dat hij dan een weekje werkt, als de kraamzorg er is (is zijn tante) en dan 2 weken vrij neemt. In die twee dagen kan hij een hele hoop regelen, maar die dagen samen met de kraamzorg thuis zijn, hebben wij liever niet. Wij hebben liever quality time daarna met zn drieen. Maar goed dat is ieder zijn eigen ding! :)

18. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Bij mijn zoontje stond mijn man zijn vakantie al vast en ik beviel 3 weken eerder. Dus hij is er (bijna) alle tijd bij geweest en 2 weken na kraamhulp weg was. Nu bij de 2e neemt hij pas vakantie als de kraamhulp weg is, hebben we allebei veel meer aan.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat had mijn man ook. Nou ja, of hij het zo voelde, weet ik niet, maar ik weet wel dat hij na 2 dagen al luiers kon verschonen en ik nog helemaal niet, want ik kwam alleen het bed uit om te plassen. :D

Ik hoor ook van mannen, dat ze juist vrij nemen, als de kraamhulp weg is, maar ik vind dat echt stom. Ik zou het helemaal niet leuk vinden, de eerste week met ONS kindje, en meneer is werken... Ben blij dat hij beide keren gewoon de eerste 2 weken thuis is gebleven.

20. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    België heeft gelukkig 10 werkdagen wettelijk verlof voor de vaders. De kraamhulp kwam alleen in de ochtend of in de middag, dat bleek voldoende te zijn.

Af en toe sprong ze bij met de verzorging van onze baby, ze liet zien hoe de dingen moesten, maar ze hielp ons ook veel door huishoudelijke taken te doen, boodschappen te halen, alvast een simpele ovenschotel te maken voor de avond, soms ontbijt voor mij te maken. Op die manier konden we ons volledig focussen op de kleine, en kon mijn vriend wat praktische zaken regelen, zoals geboorteaangifte, bij het ziekenfonds dingen regelen en borstkolf afhalen, kraamgeld regelen, kinderbijslag, etc.

De kraamhulp was er 2 weken, regelmatig kwam de vroedvrouw ook voor de nazorg, de groei van de baby bij te houden, en hulp te bieden met de borstvoeding. Ik had niet het idee dat vriend het gevoel had dat hij in de weg liep, hij was vanaf dag 1 al heel goed bezig.

Deel Deze Pagina